Υποναύαρχος ε.α Στέλιος Φενέκος ΠΝ : Απαιτούνται  άμεσες  ενέργειες για να μην χάσουμε την δυνατότητα ενάσκησης των δικαιωμάτων μας

Ενώ εμείς ασχολούμαστε θεωρητικολογούντες με τον Χάρτη Μπαχτσελί, η Τουρκία, όπως αναγράφεται πλέον στην επίσημη σελίδα της Τουρκικής Ακτοφυλακής, έχει καταθέσει στον ΙΜΟ την περιοχή που νομοθετικά έχει προσδιορίσει από το 2020 (με νέο κανονισμό), ως δική της αρμοδιότητα για την Έρευνα – Διάσωση, επεκτείνοντας τις αρμοδιότητες της Ακτοφυλακής της για την περιοχή αυτή.

Και η περιοχή αυτή ταυτίζεται με τον συνημμένο Χάρτη που παρουσίασε ο Ερντογάν, ο οποίος χωρίζει το Αιγαίο στην μέση, αλλά και την θαλάσσια περιοχή στην Κύπρο στη μέση.
Κι φυσικά θα πρέπει να περιμένουμε ότι το επόμενο βήμα της θα είναι να συμπεριλάβει άτυπα στην αρχή και στην συνέχεια νομοθετικά (αφού τεστάρει τις αντιδράσεις μας) στις αρμοδιότητες της Ακτοφυλακής της και την ενάσκηση θαλάσσιας αστυνόμευσης σε όλη την περιοχή που προσδιορίζεται στον χάρτη αυτόν.
Εύκολα γίνονται αντιληπτά τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από τις ενέργειες αυτές.
Εάν μάλιστα κάνουμε το λάθος να θεωρήσουμε ως υπεύθυνη την Τουρκία για πνιγμούς μεταναστών στις περιοχές αυτές και την κατηγορούμε ότι δεν ελέγχει την θαλάσσια μετανάστευση στις περιοχές αυτές, τότε έμμεσα θα της δίνουμε λαβή για την δικαιολόγηση της επέκτασης αυτής των αρμοδιοτήτων της.
Είναι μονόδρομος συνεπώς για μας η ανάληψη ευθύνης για θαλάσσια αστυνόμευση σε όλο το εύρος της περιοχής έρευνας και διάσωσης, ταυτιζόμενης με την ΑΟΖ.
Και αυτό μπορεί να γίνει κυρίως με την βούλησή μας να ενασκήσουμε τα κυριαρχικά δικαιώματά μας πέραν της αρμοδιότητας έρευνας και διάσωσης.
Διότι σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, εάν δεν ενασκείς τα κυριαρχικά σου δικαιώματα στην ΑΟΖ, τότε μπορεί να το κάνει ο οιοσδήποτε άλλος.
Δεν μπορεί να το κάνει σε ότι αφορά την υφαλοκρηπίδα, που όντως είναι αποκλειστικό δικαίωμα, αλλά στην περίπτωσή μας, της ταύτισης της με την μη διακηρυγμένη ΑΟΖ, η Τουρκία μπορεί να εκμεταλλευθεί όλη την θαλάσσια στήλη (όπως είναι η αλιεία σε είδη που δεν εξαρτώνται από τον βυθό, οι έρευνες που δεν είναι σεισμικές κλπ).
Η ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ ΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ
Πολλές φορές έχει αναλυθεί σε άρθρα μου και σε δημόσιες αναλύσεις το ζήτημα της αποφασιστικής βούλησης στην ενάσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων.
Και αυτή δηλώνεται με τους εξής ειρηνικούς τρόπους:
1. Με σαφή δήλωση για το ποια θεωρείς κυριαρχικά δικαιώματα σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο .
ΣΧΟΛΙΟ:
α) Δεν το έχουμε κάνει και επιπρόσθετα αυτοακυρωθήκαμε μη αναγνωρίζοντας καν τον χάρτη του Πανεπιστημίου της Σεβίλλης, στον οποίο έχουν χαραχθεί τα όρια της ΑΟΖ όλης της ΕΕ. Ο χάρτης αυτός έγινε με επιστημονικά κριτήρια, κατ’ εντολή της ΕΕ και συμπεριελήφθη σε θεσμικά κείμενα της ΕΕ αλλά και του ΟΗΕ.
β) Αντ’ αυτού ασχολούμαστε εκτεταμένα με τους γελοίους χάρτες που παρουσιάζει η Τουρκία η οποία απαιτεί μάλιστα την ακύρωση του χάρτη του Πανεπιστημίου της Σεβίλλης, αντί να τον προβάλλουμε πάντα ως επιστημονικά έγκυρη από πλευράς Διεθνούς Δικαίου απάντηση στις Τουρκικές επιθετικές διεκδικήσεις.
2. Με τις νομοθετικές προβλέψεις για την δυνατότητα εφαρμογής του δικαίου σου στις περιοχές αυτές, πέραν των χωρικών μας υδάτων.
ΣΧΟΛΙΟ:
α) Είχαμε τις ευκαιρίες να το κάνουμε υιοθετώντας τις παραινέσεις της ΕΕ προς τα κράτη μέλη της για δημιουργία ζώνης προστασίας της αλιείας αλλά και συνορεύουσας ζώνης γύρω από τα χωρικά τους ύδατα προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι παράνομες πράξεις τρίτων. Και πολλές χώρες της ΕΕ το έχουν κάνει. Η εγκαθίδρυση ζώνης προστασίας της αλιείας και η Συνορεύουσα ζώνη μας δίνει περιορισμένα δικαιώματα για θαλάσσιο έλεγχο αστυνόμευση και εφαρμογή του δικαίου της χώρας μας.
β) Εμείς δεν τολμήσαμε να εγκαθιδρύσουμε τέτοια ζώνη ώστε να μπορούμε να εφαρμόσουμε το δίκαιο της χώρας μας σε αυτές τις περιοχές. Διότι στα διεθνή ύδατα το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να ασχοληθεί με 5 συγκεκριμένες παρανομίες που προβλέπονται από το Διεθνές δίκαιο και αφορούν:
• Πειρατεία
• Δουλεμπόριο·
• Μη εξουσιοδοτημένες εκπομπές (εάν το ΠΠ Σημαίας έχει δικαιοδοσία)
• Εάν είναι χωρίς Σημαία
• Εάν δείχνοντας ξένη Σημαία ή αρνείται να δείξει τη Σημαία του, αλλά το πλοίο είναι στην πραγματικότητα της ίδιας εθνικότητας με το πολεμικό πλοίο.
3. Με την επέκταση της αρμοδιότητας στην Ακτοφυλακή σε όλες τις περιοχές κυριαρχικών δικαιωμάτων (ΑΟΖ –Υφαλοκρηπίδα) κι οπωσδήποτε αυτό αφορά και τις περιοχές που μας έχουν εκχωρηθεί για Έρευνα-Διάσωση και συμπίπτουν με τα όρια FIR (και σχεδόν στο σύνολό με τα όρια της ΑΟΖ).
4. Και οπωσδήποτε με την ακύρωση στον ΙΜΟ της Τουρκικής διεκδίκησης που ακυρώνει το κανονιστικό πλαίσιο του ΙΜΟ (το οποίο έχουμε εγκαταλείψει ως προνομιακό πεδίο ενάσκησης της πολιτικής μας λόγω της παγκόσμιας θέσης της ναυτιλίας μας – Τι κάνει άραγε ο Υπουργός Ναυτιλίας γι αυτό;)
ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
Απορώ τι κάνουν οι σύμβουλοι εθνικής ασφάλειας, οι επιτροπές και υποεπιτροπές που έχουν συσταθεί για τα θέματα εξωτερικής πολιτικής, ασφάλειας και άμυνας.
Βασικό στοιχείο της ευθύνης τους είναι η εποπτεία και ο ενδελεχής έλεγχος όσων αφορούν εθνικά θέματα, η προβλεπτικότητα και προνοητικότητα και ο στρατηγικός σχεδιασμός, και όχι απλά και μόνο η διαπιστωτική και διαχειριστική αντίδραση.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι «κρύβεται» πίσω από την αντίδραση της κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά και τα πλοία

Η σύσταση του Υπουργείου, δηλαδή της κυβέρνησης να μην εισέρχονται εντός πλοίου ηλεκτρικά οχήματα, με φόρτιση άνω του 40% της συνολικής χωρητικότητας – αυτονομίας, σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Η ένστασή μας ήταν ότι το Υπουργείο έπρεπε να λάβει απόφαση και όχι να δώσει το

Στη Σούδα ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου

Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει 4.198 επιβάτες σε δίκλινα δωμάτια μέχρι τη μέγιστη χωρητικότητα των 5.510 επιβατών, καθώς και 1.663 άτομα πλήρωμα. Στη Σούδα κατέπλευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης (07/05) ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου το “Odyssey

Ηράκλειο: Ταλαιπωρία για 532 επιβάτες του POWER JET, μετά από βλάβη

Απαγορεύτηκε ο απόπλους στο επιβατηγό – οχηματαγωγό “POWER JET”, σημαίας Κύπρου, το πρωί της Τρίτης του Πάσχα, καθώς διαπιστώθηκε αδυναμία εκκίνησης των δεξιών κύριων μηχανών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας. Από Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, αρχικά, απαγορεύτηκε ο απόπλους, ενώ

Επενδυτικό σχέδιο εκατομμυρίων στο λιμάνι του Ηρακλείου

«Στο Ηράκλειο έχουμε ένα επενδυτικό σχέδιο πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, θέλουμε να αναπτύξουμε τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, να φτιάξουμε ένα μεγάλο ξενοδοχείο, να εστιάσουμε στα φωτοβολταϊκά και την αιολική ενέργεια», αποκάλυψε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι σε συνέντευξη που παραχώρησε σε ιταλική

Μετάβαση στο περιεχόμενο