Ναυτιλία: Επιστροφή της ναυλαγοράς στην προ Covid εποχή

Οι αναλυτές επιμένουν πως το αμέσως επόμενο διάστημα και μέχρι τις αρχές Αυγούστου αναμένεται άνοδος της αγοράς

Μπορεί το G7 να εξακολουθεί να λαμβάνει μέτρα κατά της Ρωσίας και να επανεξετάζει θέματα της εφοδιαστικής αλυσίδας ώστε σταδιακά να μειώσουν οι δυτικές χώρες την εξάρτησή τους από την Κίνα, ωστόσο προς το παρόν δεν αναμένονται σημαντικές επιπτώσεις από τις αποφάσεις αυτές στις βασικές ναυτιλιακές αγορές του χύδην ξηρού φορτίου και των δεξαμενοπλοίων. Αντιθέτως οι αγορές επηρεάζονται από άλλες καταστάσεις, κυρίως συγκυριακές και εποχικές.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου το προηγούμενο διάστημα σημειώθηκε πτώση των ναύλων καθώς σταδιακά η αγορά επιστρέφει σε έναν κόσμο όπως ήταν πριν από την πανδημία.

Ο μέσος ναύλος στα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία, τα capesize, σε πέντε βασικές διαδρομές (Baltic Exchange Capesize 5TC) μειώθηκε κατά 13,9% την εβδομάδα και έφθασε τα 17.500 δολ. την ημέρα την προηγούμενη Παρασκευή, ενώ ο μέσος ναύλος των πλοίων panamax υποχώρησε 13,2%, σε περίπου 11.000 δολ. την ημέρα, την ίδια περίοδο. Πτώση σημείωσαν και οι ναύλοι των μικρότερης χωρητικότητας πλοίων, αν και οι αναλυτές επιμένουν ότι το αμέσως επόμενο διάστημα και μέχρι τις αρχές Αυγούστου αναμένεται άνοδος της αγοράς, όπως δείχνει η ιστορική εμπειρία. Ρόλο πάντως παίζουν και απρόσμενα γεγονότα, όπως μια ξηρασία στην Αργεντινή που μείωσε την παραγωγή σιτηρών και έπληξε τη ζήτηση πλοίων panamax.

Θετικές ειδήσεις

Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, υπάρχουν και άλλες «πηγές» θετικών ειδήσεων για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, η Ινδία και οι εισαγωγές άνθρακα από τη χώρα αυτή είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει θετικά τη ναυτιλία. Η Ινδία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εισαγωγείς άνθρακα στον κόσμο. Η χώρα χρησιμοποιεί άνθρακα κυρίως για παραγωγή ενέργειας και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας, καθιστώντας τον ζωτικό αγαθό. Σύμφωνα με το Reuters, η ζήτηση άνθρακα της χώρας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να είναι 821.000 χιλιάδες τόνοι το διάστημα 2023-2024, σημειώνοντας αύξηση 8% σε σύγκριση με πέρυσι.

Εξετάζοντας τις θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα της Ινδίας, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επισημαίνει ότι καταγράφεται αύξηση 19% από το 2021 έως το 2022, με τις εισαγωγές να ανέρχονται στους 208.034,13 χιλιάδες τόνους. Φέτος, η χώρα έχει ήδη εισαγάγει όγκους που ισοδυναμούν με το 37% των εισαγωγών του περασμένου έτους ή 76.728,95 χιλιάδες τόνους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω καθώς στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα χρειαστεί περισσότερος άνθρακας για την κάλυψη της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Ρίχνοντας μια ματιά στους κορυφαίους εισαγωγείς της Ινδίας, οι τέσσερις κορυφαίοι είναι η Ινδονησία, η Αυστραλία, η Νότια Αφρική και η Ρωσία. Τα φορτία από Αυστραλία και Νότια Αφρική μειώθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια, ενώ αντιθέτως αυξήθηκαν από Ινδονησία και Ρωσία.

Ωστόσο ειδικά φέτος τα περισσότερα φορτία που αποστέλλονται στην Ινδία προέρχονται από τη Νότια Αφρική και τη Ρωσία, υποδηλώνοντας έντονο ενδιαφέρον να συνεχιστεί αυτή η πορεία. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για τονομίλια αυξάνεται, γεγονός που με τη σειρά του υποστηρίζει τους ναύλους. Οι τύποι πλοίων που χρησιμοποιούνται περισσότερο σε αυτό το εμπόριο είναι τα πλοία kamsarmax και capesize. Εάν η τάση συνεχιστεί και η Ινδία συνεχίσει να εισάγει περισσότερο άνθρακα από μακρινές χώρες, οι ναύλοι των πλοίων αυτών θα επηρεαστούν θετικά.

Τα δεξαμενόπλοια

Οσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, η Ευρωπαϊκή Ενωση πρότεινε στη σύνοδο του G7 την απαγόρευση της πρόσβασης στα λιμάνια της για πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν τις κυρώσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου. Με τα ανώτατα όρια τιμών για το ρωσικό αργό και τα προϊόντα πετρελαίου να έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ, η ΕΕ επικεντρώνεται τώρα στο κλείσιμο των κενών και στην αποτελεσματικότερη επιβολή των περιορισμών. Ανέφερε μια «απότομη αύξηση στις παραπλανητικές πρακτικές και τους σχετικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους» από πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν το ανώτατο όριο τιμών του G7 και την απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στο μπλοκ. Τα πλοία που είναι ύποπτα ή διαπιστώνεται ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις πραγματοποιώντας μεταφορές από πλοίο σε πλοίο θα πρέπει να απαγορευθούν από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, σύμφωνα με την ΕΕ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα: Ο Μητσοτάκης, τα κοινοτικά κονδύλια και μια εθνική επιτυχία – Άρθρο παρέμβαση

Την Τετάρτη το ΚΥΣΕΑ έλαβε μια απόφαση που μπορεί να χαρακτηριστεί εθνική επιτυχία. Έδωσε το ΟΚ να δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία (Joint Venture) με την συμμετοχή της Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)  και της  του τσεχικού Czechoslovak Group (CSG). Η νέα αυτή εταιρεία θα παράγει οβίδες όλων των

Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές «σαρώνουν» τις παραγγελίες νέων τάνκερ το 2024

Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν τον πρώτους μήνες του 2024 οι παραγγελίες τάνκερ διεθνώς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να πρωταγωνιστούν. Σύμφωνα με την Rebecca Galanopoulos Jones, αναλύτρια της Veson Nautical, μέχρι στιγμής φέτος, έχουν προστεθεί 104 τάνκερ στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, έναντι 79 την ίδια περίοδο πέρυσι, αύξηση

C-130J vs C-390 Millenium: Μάχη «γιγάντων» για το επόμενο μεταφορικό της Πολεμικής Αεροπορίας

*Του Κώστα Σαρικά Μπορεί το Αεροπορικό Επιτελείο, με δεδομένη και την οικονομική στενότητα, να έχει αποφασίσει ότι τα επόμενα χρόνια οι ανάγκες σε μεταφορικά αεροσκάφη θα καλύπτονται από το στόλο των C-130 αλλά και τα μικρότερα αλλά εξαιρετικά αξιόπιστα και πολύ πιο

Σταύρωση και δημοκρατία

Τι είναι η δημοκρατία; Επικοινωνία και συναίνεση; Ή αγωνιστικός πλουραλισμός και θεσμοποιημένη αντιπαλότητα; Η δεύτερη θεώρηση τονίζει ότι το άνθος της δημοκρατίας θάλλει στο μεταφυσικό κενό, στην άρνηση να βρούμε τελεσίδικο νόημα στον κόσμο και στον δημιουργό του, κατά τρόπο

Μετάβαση στο περιεχόμενο