Μετρώντας αντίστροφα για να “αποχαιρετήσουμε” το 2024, στο τέλος του έτους θα συμπληρωθούν 2 χρόνια κατά τα οποία παραμένει απλήρωτο το μεταφορικό ισοδύναμο στις επιχειρήσεις των νησιών μας. Την ίδια ώρα προκαλούν θυμηδία οι πομπώδεις εξαγγελίες της
ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας ότι πληρώνει το δεύτερο εξάμηνο του 2022 (σ.σ. !!!), το οποίο σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη, έπρεπε να έχει πληρωθεί εδώ και κάποιες ημέρες, παρόλα αυτά οι επιχειρήσεις ακόμα περιμένουν να πάρουν τα χρήματα.
Για να δώσουμε μία τάξη μεγέθους για το κατά πόσο το μεταφορικό ισοδύναμο επηρεάζει τη ρευστότητα επιχειρήσεων με συγκεκριμένα αντικείμενα που έχουν εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων από το νησί μας, να αναφέρουμε ενδεικτικά τον Αλιευτικό Συνεταιρισμό Μυτιλήνης (Αλυφαντών). Όπως μας είπε ο εκπρόσωπος του Συνεταιρισμού, Μιχάλης Καραντώνης «έχουμε να πληρωθούμε περίπου 11.000 ευρώ για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 και αυτά τα χρήματα όχι τώρα, αλλά εδώ και 2 χρόνια τα έχει ανάγκη ο Συνεταιρισμός μας, καθώς προγραμματίσαμε πάνω στο μεταφορικό ισοδύναμο, χωρίς να μπορούμε να φανταστούμε ότι θα περιμέναμε 2 χρόνια για να πάρουμε την ενίσχυση και ακόμα δεν έχουμε πάρει τα χρήματα. Η απορία μας είναι, αν κάναμε τόσα χρόνια να πληρωθούμε το 2022, πότε θα πληρωθούμε το 2023 και το χρόνο που εκπνέει τώρα το 2024;;», είπε ο κ. Καραντώνης, ο οποίος είναι γνωστό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας από την περιοχή της Γέρας και εκπρόσωπος της μέσης αλιείας!
Εκτός τόπου και χρόνου
Έχοντας πλήρη οικονομική αδυναμία να πληρώσει τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων μέσα από το πρόγραμμα του μεταφορικού ισοδύναμου το Υπουργείο Ναυτιλίας έκανε ελιγμό, βάζοντας σε έλεγχο επιχειρήσεις καθυστερώντας τις πληρωμές του 2022 και κερδίζοντας
χρόνο. Όμως έχουν περάσει 2 χρόνια και ακόμα οι πληρωμές του 2022 δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ουδείς γνωρίζει ποια θα είναι η διαχείριση για το μεταφορικό ισοδύναμο του 2023 και του 2024, τα οποία διέπονται από τις προβλέψεις νέας Υπουργικής Απόφασης, σύμφωνα με την οποία (όπως έχουν αποκαλύψει τα ΝΕΑ της ΛΕΣΒΟΥ) αλλάζει ο τρόπος κατανομής των χρημάτων και το ύψος των επιδοτήσεων στους νησιώτες επιχειρηματίες.
Μέχρι στιγμής το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει δώσει κάποιον οδικό χάρτη για το πώς θα κινηθεί το 2025 στο ζήτημα των πληρωμών του μεταφορικού ισοδύναμου του 2023 καταρχάς και ακολούθως του 2024. Η στάση αυτή αναμονής της ηγεσίας του επαναφέρει τα όσα είχαν αναφερθεί στο πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Εστίας» ένα χρόνο πριν, πέρυσι το Νοέμβριο, όταν η εφημερίδα έκανε λόγο για υποβάθμιση του μεταφορικού ισοδύναμου κατά το 2024 (που τότε ερχόταν) και κατάργησή του το 2025.
Το παρατεταμένο πάγωμα των διαδικασιών για την υποβολή των εξόδων από τους επιχειρηματίες για το 2023 (ενώ εκπνέει το 2024!) ενισχύει αυτά τα σενάρια. Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες περί εξορθολογισμού των πληρωμών και εξεύρεση ευρωπαϊκού προγράμματος για τη σύνδεση και τη μόνιμη χρηματοδότηση του μεταφορικού ισοδύναμου, κάτι τέτοιο μέχρι τώρα δεν έχει επιτευχθεί και γι’ αυτό το λόγο το Υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται στη δυσμενέστατη θέση να πληρώνει στο τέλος του 2024 το Β’ εξάμηνο του 2022 και ακόμα καλά- καλά δεν έχει πληρωθεί!
Μάλιστα ο κ. Κουτουλάκης δήλωσε τις προηγούμενες μέρες επίσημα σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Αίολος TV ότι καθώς από το μεταφορικό ισοδύναμο δεν επωφελούνται όλες οι επιχειρήσεις, αλλά μόνο αυτές που έχουν μεταφορές «πρέπει να σκεφτούμε και τις επιχειρήσεις που δεν επωφελούνται από το μεταφορικό ισοδύναμο και άρα χρειαζόμαστε μια άλλη αναπτυξιακή πολιτική». Και συνέχισε: «Νομίζω ότι μετά την υλοποίηση μιας στοχευμένης έρευνας του βαρομέτρου και της διαβούλευσης, που έχουμε κάνει με τα Επιμελητήρια, θα μπορέσουμε να παρουσιάσουμε για πρώτη φορά ένα στοχευμένο χρηματοδοτικό εργαλείο για την νησιωτική επιχειρηματικότητα για να καλύψει αυτό που φάνηκε ότι καλύπτει το μεταφορικό ισοδύναμο το πρόβλημα της ρευστότητας και της κεφαλαιακής επάρκειας. Θεωρώ λοιπόν ότι ναι μεν το μεταφορικό ισοδύναμο συνήθως μονοπωλεί το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον και τον πραγματικό λόγο των ροών πληρωμών, αλλά πέρα από τις ροές πληρωμών είναι να παρουσιάσουμε στους επιχειρηματίες αλλά και στους πολίτες εργαλεία τα οποία ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους γιατί αυτή τη στιγμή η ανάγκη για τη στήριξη της νησιωτικής επιχειρηματικότητας δεν περνάει μόνο από
το κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς», είπε ο κ. Κουτουλάκης σημειώνοντας ότι αυτό θα γίνει σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Ακόμη μίλησε για «διεκδίκηση των κεκτημένων του μεταφορικού ισοδύναμου» τροφοδοτώντας με όλες αυτές τις αναφορές του τις εκτιμήσεις για κατάργηση ή αντικατάσταση από ένα άλλο πρόγραμμα!
Λες και απευθύνονται σε ιθαγενείς…
Το γεγονός ότι τα τελευταία 4 χρόνια το μεταφορικό ισοδύναμο όχι μόνο καταγράφει καθυστερήσεις στις πληρωμές, αλλά επί της ουσίας βρίσκεται καθηλωμένο και χρόνο με το χρόνο η κατάσταση αντί να βελτιώνεται γίνεται δυσμενέστερη, παρά τις υποσχέσεις που δίνονται προς αυτήν την κατεύθυνση, αυτό δείχνει ότι το πρόγραμμα δεν βρίσκεται στις κυβερνητικές προτεραιότητες’
Κατά τα άλλα ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση Βουλευτή Ρεθύμνου του ΠΑΣΟΚ, Μανώλη Χνάρη, για την καθυστέρηση πληρωμής στους κτηνοτρόφους του προγράμματος “Αμάλθεια”, δήλωσε ότι καταβάλλεται προσπάθεια στο αμέσως προσεχές διάστημα να πληρωθεί – αν όχι το σύνολο που ανέρχεται σε 10.143.000 € – ένα μεγάλο μέρος των ενισχύσεων στους δικαιούχους, ενώ αναφερόμενος στο μεταφορικό ισοδύναμο είπε: «Στο αμέσως προσεχές διάστημα προγραμματίζεται η καταβολή ενός
επίσης μεγάλου μέρους στους πολίτες. Είναι αυτή η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που έβαλε στο επίκεντρο της πολιτικής τη νησιωτικότητα, με την ψήφιση το 2021, του νόμου για την ολοκληρωμένη θαλάσσια στρατηγική στο νησιωτικό χώρο». (σ.σ.!!!)
Τα εισιτήρια των επιβατών
Ενώ οι πληρωμές του μεταφορικού ισοδύναμου των επιχειρήσεων βρίσκονται κυριολεκτικά βαλτωμένες και κανείς δεν ξέρει πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα και αν θα ανοίξει για την υποβολή των εξόδων των ετών 2023 και 2024, τουλάχιστον θα εξοφληθούν τα εισιτήρια των επιβατών για το έτος 2023 που εκκρεμούν, καθώς οι τελευταίες πληρωμές είχαν φτάσει μέχρι το Μάιο του 2023) πριν από μήνες.
Όπως είπε ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης και δεσμεύτηκε γι’ αυτό, μέχρι το τέλος του έτους έχει εξασφαλιστεί ένα κονδύλι από το Υπουργείο Οικονομικών για να καλυφθούν τα εισιτήρια των επιβατών με πλοία και αεροπλάνα για το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Μέχρι χθες, πάντως, στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου επίσημα δεν υπήρχε κάποια ενημέρωση, αλλά… έχουμε ακόμα ένα μήνα μπροστά μας!
Ο κ. Κουτουλάκης από όσα έχει πει τα τελευταία 3 χρόνια περί εξορθολογισμού των πληρωμών απολύτως τίποτα δεν έγινε, αντίθετα η κατάσταση επιδεινώθηκε στο μεταφορικό ισοδύναμο. Σε κάθε περίπτωση αν πληρωθεί το υπόλοιπο του 2023 για τους επιβάτες θα έχει μείνει απλήρωτο μόνο το 2024. Μάλιστα ο ίδιος αναφερόμενος από το τοπικό κανάλι εμμέσως πλην σαφώς στα δημοσιεύματα της εφημερίδας μας, από τα οποία υπενθυμίζουμε ότι το 2018 το μεταφορικό ισοδύναμο πλήρωνε κάθε επόμενο μήνα τον προηγούμενο, έσπευσε να δικαιολογήσει ότι τότε ήταν πολύ μικρότερες οι οικονομικές απαιτήσεις για το μεταφορικό ισοδύναμο 2-3 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα είναι διαφορετικά τα δεδομένα, «χρειάζονται πάνω από 80 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση». Και με αυτή τη φράση έδωσε και την απάντηση για το ναυάγιο του μεταφορικού ισοδύναμου, καθώς η επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας να ενταχθεί και η Κρήτη ουσιαστικά εκτόξευσε τον προϋπολογισμό, αφού πρώτα έπρεπε να βρουν τα διαθέσιμα κονδύλια και μετά να κάνουν διευρύνσεις.