Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα με πρωταγωνιστή το ελαιόλαδο, η τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά 67,2% και η απότομη άνοδος της τιμή του πετρελαίου έστειλαν τον δείκτη τιμών καταναλωτή για τον Μάρτιο στο 3,2% ετησίως από 2,9% τον Φεβρουάριο.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, εκτός από τη σταθερά αυξητική πορεία των τιμών των τροφίμων καθοριστική για την αλλαγή κατεύθυνσης του γενικού δείκτη ήταν και η αύξηση της τιμής του πετρελαίου κοντά στα 90 δολάρια. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα, παρά τον εξαιρετικά ήπιο χειμώνα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να καταγράφει τον Μάριο αύξηση 12,6% και η τιμή των τελικών προϊόντων πετρελαίου (καύσιμα και λιπαντικά) να έχει αύξηση 0,6%.
Στο σύνολό τους, οι τιμές της ενέργειας μειώνουν τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή οριακά κατά περίπου 0,1%. Τούτο διότι οι τιμές του φυσικού αερίου καταγράφουν μείωση κατά 39,1% ετησίως και κατ’ επέκταση και η τιμή της κιλοβατώρας του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 4,6%.
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις των τροφίμων κατά 5,3%, μόνο η τιμή του ελαιολάδου η οποία σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταγράφει αύξηση κατά 67,2% ενισχύοντας το γενικό δείκτη κατά 0,53%.
Ωστόσο, πολλά βασικά είδη διατροφής καταγράφουν επίσης αυξήσεις πολλαπλάσιες του μέσου πληθωρισμού. Συγκεκριμένα, τα νωπά φρούτα καταγράφουν αύξηση 12,7%, τα μεταλλικά νερά τα αναψυκτικά και οι χυμοί κατά 11,4% και τα ψάρια είχαν αύξηση των τιμών τους κατά 5,7%.
Αυξήσεις πάνω από τον μέσο πληθωρισμό καταγράφουν επίσης η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα γλυκά κατά 4,7%, τα νωπά λαχανικά 4,1%, τα λοιπά τρόφιμα 4,4% και τα κρέατα 3%. Το ψωμί και τα δημητριακά είχαν αύξηση 1%, ενώ τα γαλακτοκομικά και αυγά είναι το μόνο είδος τροφίμων το οποίο κατέγραψε μείωση τιμής κατά 1,2%.
“Φωτιά” ενόψει της θερινής περιόδου έχουν πάρει τα πακέτα των διακοπών (8,6%) τα αεροπορικά εισιτήρια (7,6%) οι τιμές σε εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία κυλικεία (6,5%) τα εισιτήρια σε θέατρα και κινηματογράφους (6,3%) και οι τιμές των ξενοδοχείων (4,7%).
Μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται επίσης στα φαρμακευτικά είδη (5,5%) στις οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (5,7%) και τα ενοίκια (4%).
Σε μηνιαία βάση ο πληθωρισμός του Μαρτίου καταγράφεται αυξημένος κατά 1,5% σε σύγκριση με τον Φεβρουαρίου, κυρίως λόγω της επαναφοράς της αγοράς από το καθεστώς των εκπτώσεων και λιγότερο από αυξομειώσεις ειδών σε άλλα είδη.
Πιο αναλυτικά, οι μεταβολές του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τον Μάρτιο του 2024 προέκυψαν σε μηνιαία βάση (Σύγκριση Μαρτίου με Φεβρουάριο) από:
1. Tις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 35,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
• 1,3 στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 2,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
• 0,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη
2. Τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 1,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, χοιρινό, νωπά ψάρια, τυριά, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, νωπά φρούτα.
• 1,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.
• 0,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Σε ετήσια βάση, η αύξηση 3,2% προέκυψε:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
• 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
• 4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 2,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία – καφενεία/κυλικεία, ξενοδοχεία – μοτέλ-πανδοχεία.
• 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 1,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Του Τάσου Δασόπουλου