Ανασκόπηση Ναυτιλίας 2023: Τα 23 βήματα προς την αειφορία

Το τέλος κάθε χρονιάς είναι ευκαιρία για αναδρομή, αναθεώρηση και γιορτή. Με περιεκτικό τρόπο σας παρουσιάζουμε την ανασκόπηση του 2023, θυμίζοντας 23 κρίσιμες στιγμές του, που επηρέασαν το ναυτιλιακό κλάδο, επιδεικνύοντας την αξιοσημείωτη πρόοδο που σημείωσε προς τη βιωσιμότητα και αειφορία του.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Αντιμέτωπος με προκλήσεις για ακόμη μια χρονιά, ο ναυτιλιακός κλάδος επέδειξε αδιάπτωτη αποφασιστικότητα, αξιοποιώντας καινοτόμες τεχνολογικές εξελίξεις και συμμετέχοντας σε κοινοπρακτικές πρωτοβουλίες για να ανταποκριθεί στα επονομαζόμενα 3 D της ναυτιλίας – Decarbonization, Digitalization and Diversity (Απανθρακοποίηση, Ψηφιοποίηση και Ποικιλομορφία). Πάντως, ο κλάδος δεν λησμονεί ότι η ασφάλεια (safety) είναι κεφαλαιώδους σημασίας και ότι ο ανθρώπινος παράγοντας βρίσκεται στο επίκεντρο της λειτουργίας του. Από την άποψη αυτή, κατά το 2023 ανελήφθησαν αρκετές πρωτοβουλίες που επέφεραν θετικές αλλαγές και ενδυνάμωσαν τη διαμόρφωση νέας αντίληψης για το δυναμικό περιβάλλον που δρα ο ναυτιλιακός κλάδος.

Το 2023 πληροί τις προϋποθέσεις να χαρακτηρισθεί ως έτος-ορόσημο, κατά το οποίο λήφθηκαν ζωτικές αποφάσεις για την πορεία του κλάδου ως το 2030. Τη χρονιά εκείνη θα γίνει ο πρώτος απολογισμός για τον κλάδο που θα δείξει την πρόοδο προς μια πιο βιώσιμη ναυτιλία. Μέχρι τότε, ας ανακαλύψουμε το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα!

#1 Εκκλήσεις για ύψιστη ασφάλεια σε Ερυθρά Θάλασσα και Κόλπο του Άντεν

Μια σειρά από ανησυχητικά συμβάντα σημειώθηκαν στην Ερυθρά Θάλασσα, που υπογράμμισαν τις αυξημένες απειλές ασφάλειας κατά των ποντοπόρων πλοίων. Τα συμβάντα ξεκίνησαν με την ανεπιτυχή επίθεση με drone στο VLCC Nissos Kea στις 24 Οκτωβρίου, που την ακολούθησε η ένοπλη κατάληψη του αυτοκινητάδικου C/C Galaxy Leader στις 19 Νοεμβρίου, η επίθεση με drone που στόχο είχε το VLCC Pratika στις 21 Νοεμβρίου, και η κατάληψη του Δ/Ξ Central Park στον Κόλπο του Άντεν στις 26 Νοεμβρίου. Tα περιστατικά αυτά ανάγκασαν ναυτιλιακές οντότητες όπως τη Gard, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (International Chamber of Shipping – ICS), και άλλους να ζητήσουν αυξημένα μέτρα ασφάλειας. Η κατάσταση κλιμακώθηκε περαιτέρω με πυραυλική επίθεση και πρόκληση πυρκαγιάς σε Noρβηγικό δεξαμενόπλοιο στις 12 Δεκεμβρίου, που την ακολούθησαν αρκετές άλλες ακόμα σε διάφορα πλοία στις 13 Δεκεμβρίου. Σύσσωμος ο ναυτιλιακός κλάδος βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού, τονίζοντας την ανάγκη πολυμερούς δράσης για την αντιμετώπιση των κλιμακούμενων προκλήσεων ασφάλειας στην περιοχή.

#2 Διαταραχές στη διέλευση της Διώρυγας Παναμά επηρεάζουν την παγκόσμια ναυσιπλοΐα

Η Διώρυγα του Παναμά βρίσκεται αντιμέτωπη τους τελευταίους μήνες με παρατεταμένη ανομβρία, που επηρέασε σημαντικά τη λειτουργία της και, κατ’ επέκταση, την παγκόσμια ναυτιλία. Η ακραία ανομβρία ανάγκασε τη διοίκηση της Διώρυγας να επιβάλει μέτρα εξοικονόμησης ύδατος, περιορίζοντας τον αριθμό κρατήσεων σε 25, αρχής γενομένης από 3 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τους αναλυτές ναύλων EIA, οι τιμές των ναύλων για πλοία VLGC ανήλθαν σε επίπεδα ρεκόρ λόγω των καθυστερήσεων στη Διώρυγα του Παναμά. Αυτές οι καθυστερήσεις πίεσαν ανοδικά τους ναύλους και σε άλλα σημεία του κόσμου, λόγω του περιορισμού της διαθέσιμης χωρητικότητας για θαλάσσια μεταφορά εξαιτίας της μακράς αναμονής πλοίων για είσοδο στη Διώρυγα. Βλέποντας τις προοπτικές των καθυστερήσεων στη Διώρυγα Παναμά, η κυβέρνηση του Μεξικού αναβιώνει τη σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του Κόλπου του Μεξικού με τον Ειρηνικό Ωκεανό για να εκτρέψει τις εμπορευματικές ροές από τη Διώρυγα Παναμά. Παρόλες τις δυσκολίες, οι εταιρείες φαίνεται να διατηρούν την εμπιστοσύνη τους στη Διώρυγα, που έχει νέες επενδύσεις σε εξέλιξη. Επίσης, η εταιρεία Crowley προχωρεί στην υλοποίηση σχεδίου εγκατάστασης υπηρεσιών ανεφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG στην είσοδο της Διώρυγας από την πλευρά του Ειρηνικού Ωκεανού. Η Crowley πρόκειται να αρχίσει τη λειτουργία των υπηρεσιών της εντός του 2024. Για τις αρχές του 2024, μετεωρολόγοι και ειδικοί σε ζητήματα logistics αναμένουν η ανομβρία να συνεχιστεί, παρότι η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων θα επηρεαστεί λιγότερο.

#3 Πώς επηρεάζει τη ναυτιλία η σύγκρουση Ισραήλ-Hamas: Επίκαιρη ενημέρωση

Στις 7 Οκτωβρίου, η παραστρατιωτική οργάνωση Hamas επιτέθηκε ξαφνικά εναντίον του Ισραήλ, προκαλώντας την άμεση και αποφασιστική αντίδραση του κράτους του Ισραήλ. Ειδικότερα, η σύγκρουση Ισραήλ-Hamas ήδη έχει προκαλέσεις εμφανείς επιπτώσεις, με την εκτροπή των κρουαζιεροπλοίων σε άλλες χώρες. Έκτοτε, κυβερνήσει και ασφαλιστικά P&I clubs εκδίδουν προειδοποιήσεις στα πλοία που κατευθύνονται στο Ισραήλ. Για παράδειγμα, η Δημοκρατία των Νήσων Μάρσαλ (Republic of the Marshall Islands – RMI) εξέδωσε αγγελία ασφαλείας πλοίων γνωστοποιώντας την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας σε Ισραηλινούς λιμένες και χωρικά ύδατα σε Επίπεδο Ασφαλείας ΙΙΙ (Security Level III). Επιπρόσθετα, οι Ισραηλινοί λιμένες είναι αντιμέτωποι με μεγάλες αβεβαιότητες, με τα πλοία να αγκυροβολούν σε απόσταση στην ανοικτή θάλασσα χωρίς να μπορούν να φτάσουν στο λιμάνι. Περαιτέρω, το Ισραήλ εξέδωσε περιοριστικά μέτρα για πλοία που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία (HAZMAT). Η κατάσταση παραμένει τεταμένη, με τις παγκόσμιες δυνάμεις να προσπαθούν να αποτρέψουν τα χειρότερα. Δυστυχώς, το τέλος της σύγκρουσης δεν είναι κοντά, ενώ η διάρκειά της ως επίσης οι συνέπειές της δεν είναι ακόμη ορατές.

#4 Nέα συλλογική σύμβαση εξασφαλίζει αυξήσεις 6% στις αποδοχές άνω των 250.000 ναυτικών

Τον Σεπτέμβριο, το International Bargaining Forum (IBF) αποφάσισε αύξηση αποδοχών 6% για τους ναυτικούς που οι συμβάσεις εργασίας τους καλύπτονται από τη Συμφωνία Πλαίσιο 2024-2027 της IBF. Οι εν λόγω ναυτικοί, θα λάβουν 6% αύξηση αποδοχών την επόμενη διετία (4% στο μισθό και αποζημιώσεις από 1 Ιανουαρίου 2024 και 2% αντίστοιχα από 1 Ιανουαρίου 2025). Σύμφωνα με την International Transport Workers’ Federation (ITF), η αύξηση ωφελεί πάνω από 250.000 ναυτικούς που εργάζονται σε περισσότερα από 10.000 πλοία. Επίσης, οι αμοιβές της διετίας 2026-27 θα τεθούν σε διαπραγμάτευση το 2025.

#5 Διάφοροι κίνδυνοι συνδεόμενοι με τις μπαταρίες lithium-ion

Tο ζήτημα των πυρκαγιών σε μπαταρίες απέκτησε διαστάσεις εντός του 2023, αναγκάζοντας τον κλάδο να λάβει μέτρα αντιμετώπισης και περιορισμού του φαινομένου. Το TT Club (αλληλασφαλιστικός οργανισμός) τόνισε τους κρίσιμους κινδύνους από τις μπαταρίες lithium-ion, υπογραμμίζοντας την έλλειψη ευαισθητοποίησης για την επιβλαβή επίδραση προϊόντων αυξημένης τοξικής ανάφλεξης και τις επιπτώσεις τους στην υγεία και ευημερία των προσώπων που εκτίθενται στα αέρια που αναδίδουν. Βάσει περιστατικού που συνέβη το καλοκαίρι, δόθηκε έμφαση στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα πλοία από μπαταρίες Li-Ion, με το σκεπτικό ότι η απανθρακοποίηση και η διάδοση του ηλεκτρισμού στην αυτοκίνηση αυξάνουν τη θαλάσσια μεταφορά αγαθών και προϊόντων που περιέχουν μπαταρίες Li-Ion, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) και μεγάλη γκάμα καταναλωτικών και ηλεκτρικών αγαθών. Η παγκόσμια αγορά μπαταριών Li-ion αναμένεται να διευρυνθεί κατά πάνω από 30% ετησίως από το 2022 ως το 2030, σύμφωνα με τους αναλυτές McKinsey. Ειδικότερα, το προαναφερθέν περιστατικό αφορούσε το πλοίο μεταφοράς οχημάτων Fremantle Highway στα ανοικτά των ολλανδικών ακτών με χιλιάδες αυτοκίνητα φορτωμένα εν πλω από τη Γερμανία στην Αίγυπτο. Στις 28 Ιουλίου, αναφέρθηκε ότι μετέφερε περίπου 500 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολύ πάνω από τον αρχικά εκτιμηθέντα αριθμό. Επίσης, η πυρκαγιά στο αυτοκινητάδικο Felicity Age το Φεβρουάριο 2022, είχε αποτέλεσμα τη βύθισή του στον Ατλαντικό Ωκεανό, παρασύροντας στο βυθό φορτίο 4.000 αυτοκινήτων.

#6 OCIMF: Η δεύτερη φάση του SIRE 2.0 είναι σε εξέλιξη

Η οργάνωση πλοιοκτητών δεξαμενοπλοίων OCIMF ολοκλήρωσε επιτυχώς την πρώτη εκ των τεσσάρων φάσεων του ψηφιοποιημένου πλαισίου επιθεώρησης Δ/Ξ, SIRE 2.0, που θα αντικαταστήσει τις ισχύουσες επιθεωρήσεις SIRE για τα δεξαμενόπλοια. Τον Αύγουστο 2023, η OCIMF ενημέρωσε ότι η μετάβαση στη Φάση 2 βρίσκεται σε εξέλιξη, με τους χρήστες του προγράμματος να δοκιμάζουν τη νέα διαδικασία επιθεώρησης SIRE 2.0 με ελάχιστη υποστήριξη της Γραμματείας της οργάνωσης OCIMF.

#7 Ζητήματα ευημερίας πληρωμάτων παραμένουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος

Τον Οκτώβριο 2023, η πρόσφατη έρευνα/δημοσκόπηση της ιστοσελίδας SAFETY4SEA, αποκάλυψε πολλά εμπόδια στην ψυχική υγεία και τη φυσική, που συνήθως παραβλέπονται, μεταξύ άλλων. Συγκεκριμένα, η έρευνα 2023 SEAFiT Crew survey, η μεγαλύτερη έρευνα για ζητήματα ευημερίας πληρωμάτων στον κόσμο με τη συμμετοχή άνω των 1.600 πλοίων και άνω των 19.000 ναυτικών, εντόπισε ως κεντρικό συμπέρασμα ότι το internet παίζει σημαντικό ρόλο για τη ζωή επί του πλοίου. Άνω του 70% των μελών πληρωμάτων δήλωσαν ότι δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα στη διατήρηση καλών σχέσεων με τους συναδέλφους τους και ότι στηρίζονται στην υψηλής ποιότητας πρόσβαση στο internet για τη διατήρηση της επαφής και της επικοινωνίας με τους αγαπημένους τους πίσω στην ξηρά, ανάγκη που εκδήλωσε το εντυπωσιακό 91% των συμμετεχόντων.

#8 Η πυρκαγιά στο πλοίο παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα ασφάλειας

Παρότι η πυρκαγιά είναι από τις κυριότερες αιτίες αξιώσεων γενικής αβαρίας σε πλοία μεταφοράς container, και μια από τις κυριότερες αιτίας ολικής απώλειας σε όλους τους υπόλοιπους τύπους πλοίων, η ανάλυση στοιχείων Port State Control (PSC) της τελευταίας 5ετίας καταδεικνύουν ότι υπάρχει μεγάλη ανησυχία για την εν πλω πυρασφάλεια. Σε όλες τις πρόσφατες ετήσιες εκθέσεις PSC της USCG, του Tokyo MoU, του Indian MoU και της Κύπρου αναδείχθηκε ότι η πυρασφάλεια είναι ο τομέας με τις περισσότερες παρατηρήσεις/ελλείψεις. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία των P&I Clubs, οι πυρκαγιές σε χώρους φορτίου είναι σπάνιες, σε σχέση με τις πυρκαγιές στο μηχανοστάσιο ή τις προκαλούμενες από κάποια ηλεκτρική συσκευή. Ενόψει των αυξανόμενων πυρκαγιών σε φορτηγά πλοία, η εκπρόσωπος τύπου του International Maritime Organization (IMO) δήλωσε ότι, εντός 2024 ο IMO θα ανακοινώσει νέα πρότυπα ασφαλείας για πλοία που μεταφέρουν ηλεκτρικά οχήματα.

#9 Εγκαινιάστηκε η νέα Χάρτα των Ναυτικών

Η Χάρτα των Ναυτικών, εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο 2023 από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία για στήριξη, προστασία και ευημερία της απασχόλησής τους. Μεταξύ άλλων, υποχρεώνει τον εργοδότη να καταβάλει τουλάχιστον το 1,25 του βασικού ωριαίου μισθού ως υπερωρία και να εξασφαλίζει την παροχή κατάλληλης επαγγελματικής κατάρτισης και ανάπτυξης. Η Nautilus International επισήμανε τη σημασία της νέας Χάρτας των Ναυτικών και έκανε έκκληση στο Ηνωμένο Βασίλειο να καταστήσει την Χάρτα υποχρεωτική για να τονώσει την αποτελεσματικότητά της.

#10 Αυξήθηκαν τα περιστατικά πειρατείας στα Στενά της Σιγκαπούρης το α’ εξάμηνο 2023

Tο Κέντρο Αναφορών ICC -IMB στην έκθεσή του για το α’ εξάμηνο 2023, επεσήμανε την ανησυχία του για την επανεμφάνιση περιστατικών πειρατείας στο Κόλπο της Γουινέας και την αύξηση των ομοειδών περιστατικών στα Στενά της Σιγκαπούρης. Εξήντα πέντε (65) περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας εναντίον πλοίων καταγράφηκαν το α’ εξάμηνο 2023, σημειώνοντας αύξηση από τα 58 περιστατικά της ίδια περιόδου το 2022. Από τα 65 περιστατικά, σε 57 πλοία σημειώθηκε επιβίβαση, σε τέσσερα έγινε απόπειρα επίθεσης, δύο απήχθησαν και δύο πυροβολήθηκαν. Οι δράστες επιβιβάσθηκαν με επιτυχία σε 90% των πλοίων-στόχων. Η βία εναντίον των ναυτικών συνεχίζεται με 36 να είναι όμηροι, 14 απαχθέντες, τρεις απειληθέντες, δύο τραυματισθέντες και ένας να πέφτει θύμα επίθεσης. Παρότι τα περιστατικά αποδίδονται σε χαμηλού βαθμού περιστασιακή εγκληματικότητα, στόχος τους είναι συνήθως μεγάλου μεγέθους πλοία διερχόμενα από τα Στενά Σιγκαπούρης, σημειώνοντας αύξηση κατά 25% σε σχέση με τα περιστατικά που αναφέρθηκαν πέρσι την ίδια περίοδο στην περιοχή.

#11 Η Σύμβαση του Ηong Kong σημειώνει πρόοδο: Ο κλάδος αποδέχεται την απόφαση, όχι όμως χωρίς σκεπτικισμό

Το τέλος Ιουνίου ήταν μια ιστορική στιγμή για το ναυτιλιακό κλάδο, καθώς το Μπανγκλαντές και η Λιβερία επικύρωσαν τη Διεθνή Σύμβαση Hong Kong για την Ασφαλή και Περιβαλλοντικά Υγιή Ανακύκλωση Πλοίων (the Hong Kong Convention, HKC), επιτρέποντας έτσι την έναρξη ισχύος της διεθνώς. Σύμφωνα με τον IMO, η HKC θα παράγει έννομα αποτελέσματα από τις 26 Ιουνίου 2025. Μεγάλες οργανώσεις, περιλ. του BIMCO και του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS), εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους και καλωσόρισαν την απόφαση του Μπανγκλαντές και της Λιβερίας να επικυρώσουν τη Σύμβαση. Η Διεθνής Ομοσπονδία Ανακύκλωσης Πλοίων (International Ship Recycling Association – ISRA) επίσης καλωσόρισε τη Σύμβαση και έκανε έκκληση στον κλάδο ανακύκλωσης και τους διεθνείς νομοθέτες να αξιοποιήσουν τα προσεχή δύο χρόνια για την περαιτέρω προσαρμογή του νομικού πλαισίου που θεσπίζεται από τη Διεθνή Σύμβαση HKC.

#12 Ο ΙMO υιοθετεί την αναθεωρημένη στρατηγική GHG (αέρια θερμοκηπίου)

Η πολυαναμενόμενη 80η Σύνοδος της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του IMO (MEPC) έγινε την 3-7 Ιουλίου 2023, στη διάρκεια της οποίας υιοθετήθηκε η αναθεωρημένη GHG (greenhouse gas) Στρατηγική του Οργανισμού, προκαλώντας ανάμικτα συναισθήματα στους εταίρους του κλάδου. Η αναθεωρημένη Στρατηγική IMO GHG τοποθετεί το φιλόδοξο στόχο μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα ποντοπόρα πλοία κοντά στο 2050, αναλαμβάνει δέσμευση για χρήση, ως το 2030, καυσίμων εναλλακτικών του μηδενός ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, ως επίσης ενδεικτικά ορόσημα ελέγχου τα έτη 2030 και 2040. Οι φιλόδοξοι στόχοι της Στρατηγικής 2023 IMO GHG έχουν ως ακολούθως:

  • Μείωση εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό μέσο, ως μ.ο. της διεθνούς ναυσιπλοΐας, τουλάχιστον κατά 40% ως το 2030, σε σχέση με τις εκπομπές του 2008.
  • Έως το 2030, χρήση τεχνολογιών, καυσίμων ή ενεργειακών πηγών με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου σε ποσοστό 5%, με στόχο το 10%, της ενέργειας που χρησιμοποιεί η διεθνής ναυσιπλοΐα.
  • Αποκλιμάκωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της διεθνούς ναυσιπλοΐας το συντομότερο και μηδενικές εκπομπές GHG έως ή κοντά στο 2050, λαμβάνοντας υπόψη εθνικές ιδιαιτερότητες, με σκοπό την εξάλειψή τους, βάσει του Οράματος του Άρθρου 2 της Συμφωνίας των Παρισίων.

#13 Ο κλάδος κινητοποιεί τα δίκτυα για την ισότητα των φύλων

Στις 18 Μαΐου 2023, ο IMO υιοθέτησε τη θεματική ‘Κινητοποιώντας δίκτυα για την ισότητα των φύλων’ καλώντας τις γυναίκες και τον καθένα που εντάσσεται στο ναυτιλιακό κλάδο να εορτάσει την ημέρα αυτή στα μέσα κοινωνική δικτύωσης κάνοντας χρήση του hashtag #WomenInMaritimeDay. Πολλές ήταν οι εταιρείες που ανέλαβαν πρωτοβουλίες για τις γυναίκες εργαζόμενες του κλάδου. Ανάμεσα στις πολλές πρωτοβουλίες, αξίζει να αναφερθούν οι παρακάτω:

#14 Εξαπλώνονται οι “Πράσινοι Διάδρομοι”

Επειδή χρειάζεται διεθνής συνεργασία, ο ναυτιλιακός κλάδος σχηματίζει ‘πράσινους διαδρόμους’ με το συνασπισμό λιμένων, μεταφορέων container, ναυλωτές, προμηθευτές καυσίμων και λοιπούς κοινωνικούς εταίρους ώστε να καταστεί βιώσιμη η εφοδιαστική αλυσίδα.

  • Στα τέλη Φεβρουαρίου, η Global Spatial Technology Solutions (GSTS) ανακοίνωσε συνεργασία με την Montreal Port Authority (MPA) για παροχή δυνατότητας Green Shipping Corridor capability με τη χρήση πλατφόρμας τεχνητής νοημοσύνης (AI).
  • Το Μάρτιο 2023, οι ΗΠΑ, τα νησιά Fiji, ο Παναμάς και η Σύμπραξη Pacific Blue Shipping Partnership ανακοίνωσαν την πρόθεση τεχνικής συνεργασίας τους για συνδρομή στη διευκόλυνση δημιουργίας πράσινων διαδρόμων θαλάσσιας μεταφοράς.
  • Στις 15 Μαρτίου, η Πολιτεία της California και η Ιαπωνία υπέγραψαν επιστολή προθέσεων με σκοπό την εγκαθίδρυση πράσινων διαδρόμων θαλάσσιας μεταφοράς.
  • Σύμφωνα με ανακοίνωση του Global Maritime Forum, μια νέα κοινοπραξία θα διερευνήσει τις δυνατότητες ανάπτυξης πράσινου ναυτιλιακού διαδρόμου μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος από Ν. Αφρική σε Ευρώπη με πλοία μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
  • Στις 23 Μαρτίου 2023, υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης (MoU) μεταξύ του διαχειριστή πορθμείων DFDS, του Λιμένα Dover, του Λιμένα Boulogne Calais και του Λιμένα Port of Dunkerque για συνεργασία με στόχο την απανθρακοποίηση του θαλάσσιου εμπορίου στο Στενό Dover.
  • Οι λιμένες Los Angeles, Long Beach και Shanghai ως επίσης μεγάλοι φορτωτές ανακοίνωσαν το Σχέδιο δημιουργίας Green Shipping Corridor Implementation Plan Outline, για την επίσπευση της μείωσης των εκπομπών στην πιο πολυσύχναστη διαδρομή πλοίων container του κόσμου όπως αυτή του διάπλου του Ειρηνικού Ωκεανού.

#15 Οι Φιλιππίνες εγκρίνουν νόμο για την προστασία των δικαιωμάτων των ναυτικών

Η Βουλή των Αντιπροσώπων των Φιλιππίνων υπερψήφισε νόμο για την προστασία των δικαιωμάτων και συμφερόντων των Φιλιππινέζων ναυτικών, διασφαλίζοντας ότι θα απολαύουν πλήρους προστασίας. Ο νόμος που τιτλοφορείται “Magna Carta” των Φιλιππινέζων ναυτικών εισάγει τους όρους προστατευμένης εργασίας, κατά και μετά την περίοδο απασχόλησής τους, ιδίως σε περιπτώσεις ναυτικών ατυχημάτων, επιδημιών ή πανδημιών, και άλλων φυσικών ή ανθρωπογενών κρίσεων. Ο νόμος υποχρεώνει τη θεώρηση και έγκριση της πρότυπης σύμβασης εργασίας τους από το Υπουργείο (Department) of Migrant Workers (DMW) για να διασφαλίζεται ότι οι όροι που περιλαμβάνει συμβαδίζουν με τις διατάξεις του ψηφισθέντος νόμου.

#16 Μεγάλοι όμιλοι μεταφορών συνασπίζονται για τη βελτίωση της ασφάλειας φορτίων

Περί τα τέλη Φεβρουαρίου 2023, η Safetytech Accelerator εγκαινίασε συνεργατική πρωτοβουλία επιτάχυνσης ανάπτυξης τεχνολογίας με τις εταιρείες Evergreen Line, HMM, Lloyd’s Register, Maersk, the Offen Group, ONE (Ocean Network Express) και Seaspan υπό τον τίτλο “Anchor Partners” αποσκοπώντας στη μείωση των πυρκαγιών και των απωλειών φορτίων. Η πρωτοβουλία “Cargo Fire & Loss Innovation Initiative (CFLII)” είναι ένα κοινό πρόγραμμα επίσπευσης τεχνολογίας που θα συμβάλει στην αντιμετώπιση του ζητήματος μέσω θέσπισης κοινών απαιτήσεων, εντοπισμού τεχνικών λύσεων, διεξαγωγής δοκιμών και ανάπτυξης βέλτιστων πρακτικών και συστάσεων.

#17 Παρατείνεται η Πρωτοβουλία “Βlack Sea Grain Initiative”

Στις 14 Mαρτίου 2023, ο ΟΗΕ και η Ρωσία συμφώνησαν την παράταση της Πρωτοβουλίας των Σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας κατά 60 ημέρες, δηλ. κατά το ήμισυ της περιόδου που έληξε το Noέμβριο. Ο ΓΓ/ΟΗΕ κ. António Guterres,  επιβεβαίωσε ότι ο ΟΗΕ θα κάνει το παν για να διατηρήσει την Πρωτοβουλία και να διασφαλίσει της συνέχισή της. Όμως, τον Ιούλιο 2023, η συμφωνία εξέπνευσε καθώς η Ρωσία δεν την παρέτεινε.

#18 Δημοσιεύθηκε το πόρισμα “Wakashio” ύστερα από τρία χρόνια προσάραξης στον Μαυρίκιο

Tρία χρόνια μετά το συμβάν, η Panama Maritime Authority (AMP) δημοσίευσε τον Ιούλιο 2023 το πόρισμα της έρευνας που διεξήγαγε για την προσάραξη του Φ/Γ χύδην Wakashio στις ακτές του Μαυρίκιου, συμπεραίνοντας ότι το ατύχημα ήταν ”κατά πάσα πιθανότητα αποτέλεσμα ανθρώπινου παράγοντα’’. Το πόρισμα της AMP επισημαίνει ως πιθανότερη αιτία ότι ο πλοίαρχος δεν διέβλεψε τον κίνδυνο όταν το πλοίο ήταν 5 ν.μ. νότια του Μαυρίκιου. Το Σεπτέμβριο 2023, το Japan Transport Safety Board (JTSB) επίσης δημοσιοποίησε το πόρισμα της έρευνάς του συμπεραίνοντας ότι το MV Wakashio προσάραξε επειδή μετέβαλε την πορεία του προς τις ακτές για να αποκτήσουν τα κινητά τηλέφωνα του πλοίου σύνδεση με παράκτιο δίκτυο παρόχου κινητής τηλεφωνίας, γεγονός, που φανερώνει πλημμελή αίσθηση ασφάλειας ναυσιπλοΐας.  Σημειωτέον ότι, το Φ/Γ χύδην φορτίου MV Wakashio προσάραξε στα ανοιχτά του Μαυρικίου το βράδυ της 25 Ιουλίου 2020, προσελκύοντας την παγκόσμια κοινή γνώμη, καθώς διέρευσε από το πλοίο πετρέλαιο σε ευαίσθητη περιβαλλοντικά περιοχή, ενώ οι καιρικές συνθήκες απέτρεψαν την κατάλληλη καταπολέμηση της κηλίδας.

#19 Εκλέγεται νέος Γενικός Γραμματέας στον IMO

Tο Συμβούλιο IMO όρισε τον κ. Arsenio Antonio Dominguez Velasco από τη Δημοκρατία του Παναμά, για θητεία 4 ετών ως τον επόμενο Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού από 1 Ιανουαρίου 2024, μετά την έγκριση της Συνέλευσης ΙΜΟ. Η Συνέλευση IMO ενέκρινε ομόφωνα (30 Noεμβρίου) την απόφαση του Συμβουλίου κατά την 129η σύνοδό του (C129) να τον ορίσει στο αξίωμα. Ο κ. Lim δεσμεύθηκε να συνεργασθεί με τον κ. Dominguez Velasco για να διασφαλισθεί η ομαλή διαδοχή και η προετοιμασία του τελευταίου για το νέο του ρόλο.

#20 Υποχρεωτικά συστήματα καταμέτρησης καυσίμων στους λιμένες ARA (Άμστερνταμ, Ρότερνταμ, Αμβέρσα)

Σημαντικά μέτρα για τη διαφάνεια και αξιοπιστία έλαβαν οι οργανισμοί λιμένα για την αγορά καυσίμων περιοχής ARA συμφωνώντας στην υποχρεωτική χρήση συστημάτων καταμέτρησης καυσίμων (bunker measuring system – BMS) για τον ανεφοδιασμό με καύσιμα πλοίων στην περιοχή Rotterdam, Antwerp και Zeebrugge. Η απόφαση λήφθηκε μετά από ανεξάρτητη μελέτη, μέσω συνεντεύξεων και έρευνας, του CE Delft για τους τρεις λιμένες. Το α’ εξάμηνο 2023, οι οργανισμοί λιμένα καθόρισαν τα κατάλληλα συστήματα καταμέτρησης και όρισαν την ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του μέτρου στα ανεφοδιαστικά πλοία των λιμένων Antwerp και Zeebrugge ως επίσης του Rotterdam.

#21 Θετική η πρόοδος για τον υποθαλάσσιο θόρυβο, αλλά περισσότερη δράση είναι αναγκαία

Η κοινοπραξία Clean Arctic Alliance καλωσόρισε την πρόοδο που σημείωσε ο IMO για την αντιμετώπιση της επίδρασης του υποθαλάσσιου θορύβου των πλοίων στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Τον Ιανουάριο η Υποεπιτροπή του IMO “Ship Design and Construction” (SDC 9) συμφώνησε στο σχέδιο Κατευθυντηρίων Γραμμών για τη μείωση του υποθαλάσσιου θορύβου από την εμπορική ναυσιπλοΐα. Οι αναθεωρημένες Κατευθυντήριες Γραμμές περιέχουν επίκαιρη τεχνογνωσία, περιλ. παραπομπών σε διεθνή πρότυπα μετρήσεων, συστάσεων και κανονισμών για Νηογνώμονες.  Ωστόσο, η ανωτέρω ΜΚΟ επεσήμανε ότι, ο ‘IMO τώρα πρέπει να προτεραιοποιήσει την ανάληψη δράσης, περιλαμβανομένων δεσμευτικών μέτρων που θα συμβάλουν στην ταχεία μείωση του υποθαλάσσιου θορύβου, σε παγκόσμια κλίμακα και ιδίως στον Αρκτικό Ωκεανό.’

#22 Tο Συμβούλιο της ΕΕ υιοθετεί την πρωτοβουλία «FuelEU maritime initiative»

Τον Ιούλιο 2023, το Συμβούλιο ΕΕ υιοθέτησε το FuelEU maritime initiative για τη μείωση των αερίων θερμοκηπίου στον κλάδο της ναυτιλίας. Ο βασικός στόχος της πρωτοβουλίας, που είναι τμήμα της ενωσιακής πρωτοβουλίας Fit for 55 package, είναι να αυξήσει τη ζήτηση και τη χρήση καυσίμων ανανεώσιμων και χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα και των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία του ναυτιλιακού κλάδου και αποφεύγοντας στρεβλώσεις στην εσωτερική αγορά. Ο νέος Κανονισμός περιλαμβάνει μέτρα σταδιακής μείωσης της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε αέρια θερμοκηπίου από 2% το 2025 έως 80% το 2050

#23 Η χρήση του Starlink internet στα πλοία γίνεται μόδα

Με δημιουργό του την SpaceX, το Starlink είναι δορυφορικό internet (constellation) με δορυφόρους χαμηλής τροχιάς και υψηλής ταχύτητας σύνδεσης με το διαδίκτυο σε απομακρυσμένες και χωρίς δίκτυο περιοχές του πλανήτη.  Το Νεοέμβριο 2023, η εταιρεία Hafnia ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Starlink Satellite System σε όλο το στόλο των πλοίων της έως τα τέλη του 2023, καθιστάμενη η τέταρτη ναυτιλιακή εταιρεία που χρησιμοποιεί την τεχνολογία αυτή κατά το τελευταίο δίμηνο. Η Starlink σήμερα λειτουργεί σε 35 πλοία της Hafnia, με προοπτική να είναι λειτουργική σε όλα τα πλοία του ομίλου Hafnia ως το τέλος του 2023. Εκτός της Hafnia, άλλες ναυτιλιακές όπως οι Hapag-LloydMOL, και Maersk, ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία, σε μια προσπάθεια να προσφέρουν στα πληρώματά τους καλύτερη συνδεσιμότητα.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συμεών Παληός: «Το μεγαλύτερο ρίσκο είναι το να μην πάρεις κανένα ρίσκο»

Ο Συμεών Παληός είναι ένας από τους κορυφαίους διεθνώς Έλληνες εφοπλιστές, με την ιστορία της οικογένειας στη ναυτιλία να κρατάει πέντε γενιές. Όπου εμφανίζεται το ακροατήριο περιμένει να ακούσει τις θέσεις του και τη φιλοσοφία ζωής που τον χαρακτηρίζουν. Πριν

Παράνομα δρομολόγια καταγγέλλει η ΠΝΟ

Η έγκριση των δρομολογίων των πλοίων από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) και η μη εισαγωγή του θέματος στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του ΣΑΣ τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου, που είχε ζητήσει η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) από τον Νοέμβριο

Ξενοδοχεία στην υπηρεσία του Δημοσίου

Η κυβέρνηση προχωρά στη σύναψη συμβάσεων με τουριστικές μονάδες σε νησιά και παραμεθόριες περιοχές, με στόχο τη φιλοξενία δημοσίων υπαλλήλων που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στέγασης. Παράλληλα, υλοποιείται πρόγραμμα ανέγερσης κατοικιών για τις Ένοπλες Δυνάμεις και άλλους δημόσιους λειτουργούς σε απομακρυσμένες περιοχές.

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια

Τα λιμάνια και οι λιμενικές υποδομές της Ελλάδας βρίσκονται στο επίκεντρο ενός φιλόδοξου στρατηγικού σχεδίου επενδύσεων, που αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την τοπική και εθνική οικονομία, καθώς και την απασχόληση. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με το

Μετάβαση στο περιεχόμενο