Χρονιά-ρεκόρ για τη ναυτιλία το 2021

Μία χρονιά που θα θυμούνται όλοι στην ναυτιλία αποτέλεσε το 2021 για την βιομηχανία, με τα ναύλα να αγγίζουν ρεκόρ εποχών σε containers και LNG και στα πλοία μεταφοράς ξηρών φορτίων – αν και το τέλος της χρονιάς τους πήρε μερίδιο από τα κέρδη-.

Και οι τρεις κατηγορίες σημείωσαν σημαντική αύξηση της ζήτησης τονομιλίων, λόγω της ισχυρής οικονομικής ανάκαμψης παγκοσμίως και λόγω σημαντικών διαφορών στις τιμές των εμπορευμάτων μεταξύ περιοχών.

Ακόμη και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, όπου αρχικά είχε παρατηρηθεί μια απότομη μείωση, λόγω της πανδημίας, στη ζήτηση για αγαθά, οι αποστολές εξακολουθούσαν να είναι περίπου 15% υψηλότερες από τους χρόνους πριν από την πανδημία στο κλείσιμο του 2021.

Αντίθετα στα δεξαμενόπλοια, το νόμισμα είχε δύο όψεις καθώς τα αργού πετρελαίου κινούνταν στη θάλασσα ακόμα και με αρνητικά ναύλα ώστε να μην μένουν στην στεριά ενώ τα “καθαρά” tankers έχουν δει μια διαρκή, αν και μέτρια, ανάκαμψη τους τελευταίους μήνες του έτους στα ναύλα τους.

Η αγορά είχε και έχει μία αξιοσημείωτη χαμηλή απόδοση, ενώ η ζήτηση για πετρέλαιο και τα προϊόντα του έχει αυξηθεί, όπως αποδεικνύεται από τις σημαντικά υψηλότερες τιμές του πετρελαίου. Ωστόσο, οι περιορισμοί προσφοράς και διαθεσιμότητας προϊόντων υπήρξαν σημαντικός παράγοντας στον περιορισμό της χρήσης του στόλου.

Χύδην φορτία
Το πρώτο εξάμηνο του 2021 έθεσε το σκηνικό για την αγορά πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, με εμφανή τα στενά όρια της αγοράς που οδηγεί σε πλοία να επιτυγχάνουν υψηλές τιμές ναύλωσης δεκαετίας.

Η αγορά σημείωσε περαιτέρω πλεονεκτήματα το δεύτερο εξάμηνο του 2021, αν και όχι ομοιόμορφη αύξηση στα μεγέθη σκαφών. Ο δείκτης Baltic Dry Index έφτασε στο υψηλό του 5650 στις 7 Οκτωβρίου 2021, ένα επίπεδο που παρατηρήθηκε για τελευταία φορά πριν από μια δεκαετία, τον Αύγουστο του 2008.

Το μεγαλύτερο αντίκτυπο για την αγορά Dry Bulk, ήταν η σημαντική ανάκαμψη στους όγκους του εμπορίου άνθρακα το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Το εμπόριο άνθρακα είχε μια από τις καλύτερες χρονιές της τα τελευταία χρόνια, με όγκους να αυξάνονται περίπου κατά 10% από το 2020.

Η ισχύς στο εμπόριο άνθρακα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απότομη αύξηση της ζήτησης στην Ασία, που σχετίζεται με την ταχεία ανάπτυξη της παραγωγής ενέργειας. Η έλλειψη άνθρακα κατά τη διάρκεια της περιόδου ήταν τέτοια που κατά καιρούς, αρκετές κινεζικές επαρχίες αναγκάστηκαν να εφαρμόσουν διακοπή ρεύματος.

Αντικατοπτρίζοντας την άνοδο των παγκόσμιων τιμών του φυσικού αερίου που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες του έτους, οι παγκόσμιες τιμές άνθρακα αυξήθηκαν επίσης απότομα κατά την περίοδο, με το σημείο αναφοράς του Newcastle να αυξάνεται στα 270 δολάρια ανά τόνο στις αρχές Οκτωβρίου, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το διπλάσιο του προηγούμενου υψηλού που είχε οριστεί το 2011 .

LNG
Ενώ οι υψηλές τιμές LNG στην Ασία στο τέλος του 2020, λόγω του έντονου κρύου καιρού οδήγησαν σε έναν αγώνα ναύλωσης πλοίων LNG και σε άνοδο των ναύλων, τους τελευταίους μήνες του 2021 σημειώθηκε ακόμη πιο δραματική άνοδος των ναύλων μεταφοράς LNG.

Στα τέλη Νοεμβρίου, τα επιτόκια έφτασαν σε υψηλό επίπεδο άνω των 430.000 $/ημέρα, σχεδόν διπλάσιο από το προηγούμενο ρεκόρ, αν και τα επιτόκια είχαν διαμορφωθεί σε μέτρια επίπεδα 150.000 $/ημέρα μέχρι το τέλος του έτους.

Η ακραία αύξηση της ζήτησης για μεταφορική ικανότητα μεταφοράς LNG αντικατοπτρίζει το παγκόσμιο ράλι τιμών φυσικού αερίου που παρατηρήθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

Ειδικότερα, οι τιμές του φυσικού αερίου οφείλονται σε 5 βασικούς παράγοντες: i) πολύ χαμηλά επίπεδα ευρωπαϊκών αποθεμάτων, που προκύπτουν από ψυχρότερα από το μέσο όρο του 2020 /21 χειμώνα και μειωμένη ευρωπαϊκή παραγωγή φυσικού αερίου, ii) απότομα χαμηλότερες ροές εισαγωγών φυσικού αερίου στην Ευρώπη από τη Ρωσία, iii) ισχυρή ζήτηση στην Άπω Ανατολή Ασία, λόγω της οικονομικής ανάκαμψης και της προληπτικής δημιουργίας αποθεμάτων, iv) ισχυρή ζήτηση στη Νότια Αμερική λόγω σε συνθήκες ξηρασίας που επηρεάζουν την παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας, v) καταγράψουν τις ευρωπαϊκές πιστωτικές τιμές άνθρακα που ευνοούν το φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας έναντι του άνθρακα.

Με την είδηση ​​της αναστολής του αγωγού Nord Stream 2 της Gazprom, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη αντέδρασαν με μανία, αυξάνοντας για να προσελκύσουν φορτία LNG μακριά από τις συνήθως υψηλότερες τιμές της Ασίας.

Ο αγώνας για την προμήθεια φορτίων LNG τόσο για την Ασία όσο και για την Ευρώπη συνοδεύτηκε φυσικά από έναν αγώνα ναύλωσης πλοίων LNG που μπορούσαν να φορτωθούν αμέσως, κυρίως στην Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ, αλλά και σε άλλους εξαγωγείς του Ατλαντικού.

Containers
Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι ιδιοκτήτες και οι χειριστές στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων πέτυχαν κέρδη ρεκόρ, η ανοδική αγορά μόλις είχε ξεκινήσει.

Πράγματι, ενώ το ποσοστό μίσθωσης για ένα πλοίο εμπορευματοκιβωτίων Panamax στα τέλη Ιουνίου ήταν μέχρι τότε 45.000 $/ημέρα – τιμές ρεκόρ-, είχε φτάσει τα 87.000 $/ημέρα στα τέλη Οκτωβρίου για αύξηση σχεδόν 100%.

Ομοίως, τα μέσα ποσοστά τους τελευταίους 6 μήνες του 2021 ήταν 150% υψηλότερα από τα ποσοστά που επιτεύχθηκαν τους πρώτους 6 μήνες του έτους.

Ενώ η συνολική ισχυρή ζήτηση και όγκοι συναλλαγών στήριξαν την αγορά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα ποσοστά φαινόταν όλο και περισσότερο να οδηγούνται από τη συμφόρηση των λιμανιών, τις καθυστερήσεις και τα σημεία συμφόρησης.

Η έκρηξη της παγκόσμιας ζήτησης για Container Shipping, που ξεκίνησε το τελευταίο τρίμηνο του 2020, συνεχίστηκε αμείωτη το πρώτο εξάμηνο του 2021, καθώς οι ευρωπαίοι και οι αμερικανοί καταναλωτές στράφηκαν στην αγορά περισσότερων υλικών αγαθών αντί για ταξίδια και υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Για παράδειγμα, το λιμάνι του Λονγκ Μπιτς στο Λος Άντζελες, το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ, είδε τον όγκο εισερχόμενων TEU να αυξάνεται σχεδόν κατά 30% τους πρώτους 6 μήνες του 2021, σε σύγκριση με τα προ πανδημικά επίπεδα του 2019.

Αυτή η έκρηξη, ωστόσο, άρχισαν να μετριάζονται το δεύτερο εξάμηνο του 2021, όταν οι εισερχόμενες αποστολές ήταν μόλις 16% υψηλότερες από την ίδια περίοδο του 2019.

Δεξαμενόπλοια
Ενώ σε άλλες ναυτιλιακές αγορές σημειώθηκαν ισχυρά και αυξανόμενα κέρδη κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2021, τόσο η αγορά αργού όσο και η αγορά καθαρών δεξαμενόπλοιου δυσκολεύτηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με χαμηλή χρησιμοποίηση του στόλου και χαμηλές τιμές ναύλωσης χρόνου.

Η βιασύνη για την εξασφάλιση πλοίων για πλωτή αποθήκευση κατά τη διάρκεια της αδύναμης τιμολόγησης και της έντονης δομής contango την περίοδο Μάρτιος/Απριλίου 2020 οδήγησε σε άνοδο των ναύλων χρόνου, με τα VLCC να ξεπερνούν τα 200 χιλιάδες $/ημέρα.

Η χαλάρωση του εμπορίου αποθήκευσης καθώς σταθεροποιήθηκαν οι τιμές του πετρελαίου απελευθέρωσε μια σημαντική ποσότητα χωρητικότητας στην αγορά (έως και 9% της χωρητικότητας του Crude Tanker χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκευση) στα τέλη του 2020 και έως το 2021.

Η ζήτηση μιλίων παρέμεινε εξαιρετικά αδύναμη, με αποτέλεσμα οι τιμές ναύλωσης για τα tankers να παραμείνουν πολύ κάτω από το OPEX και μάλιστα αρνητικές για τα VLCC ( τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς πετρελαίου που μπορούν να φτάσουν τους 315.000 τονους) για το μεγαλύτερο μέρος του 2021.

Πηγή: capital.gr

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίθεση των Χούθι κατά του ελληνόκτητου M/V Tutor: Το πλοίο «πιστεύεται ότι έχει βυθιστεί»

Πλοίο που στοχοποιήθηκε από τους Χούθι της Υεμένης στις 12 Ιουνίου, ενώ έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα, σε απόσταση 66 ναυτικών μιλίων νοτιοδυτικά της πόλης Χοντέιντα «πιστεύεται ότι έχει βυθιστεί», ανέφερε η βρετανική υπηρεσία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας UKMTO. Οι Χούθι είχαν

Στ. Γκίκας: Ενημερωτική επίσκεψη σε ΚΕΠΙΧ – ΕΚΣΕΔ ΛΣ/ΕΛΑΚΤ

Ενημερωτική επίσκεψη στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΚΕΠΙΧ) και στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) πραγματοποίησε σήμερα ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό του Λ.Σ.- ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναύαρχο Λ.Σ. Γεώργιο Αλεξανδράκη, όπου

«Χρυσός» οι διελεύσεις πλοίων από Δαρδανέλια και Βόσπορο

Τα πάνω κάτω στις διελεύσεις πλοίων από τα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο φέρνει νέα πολιτική απόφαση της Άγκυρας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, τα τέλη διέλευσης από τα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο θα αυξηθούν, από

Ο αντίκτυπος των επιθέσεων των Χούθι στο παγκόσμιο εμπόριο σε αριθμούς

Τις επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούθι στο διεθνές εμπόριο αναδεικνύει με νέα έκθεσή της η αμερικανική Υπηρεσία Αμυντικών Πληροφοριών (DIA). Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση αναφέρεται ότι οι επιθέσεις των Χούθι ευθύνονται για τη σημαντική μείωση στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της

Μετάβαση στο περιεχόμενο