Νέο επεισόδιο στο σίριαλ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που λέγεται 6ος προβλήτας. Χθες έγιναν γνωστά τα επενδυτικά σχήματα που προέκυψαν από την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Πρόκειται για την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ (όμιλος Mytilineos μαζί με εξειδικευμένο εταίρο στα λιμενικά έργα) και την ARCHIRODON GROUP N.V.
Ο όμιλος Μυτιληναίου μαζί με τη Rover Maritime και την HDK είχαν κερδίσει και τον προηγούμενο διαγωνισμό, που ακυρώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο κι επαναπροκηρύχθηκε, λόγω των νέων απαιτήσεων που προέκυψαν από τη νομοθετική μεταβολή στον τρόπο αδειοδότησης. Αυτή τη φορά, εκτός έμειναν οι εταιρείες ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ, οπότε πλέον έχουμε δύο παίκτες για το πολύπαθο αλλά σημαντικό έργο…
Ο προτιμητέος επενδυτής αναμένεται να αναδειχθεί ώς το τέλος του μήνα, ενώ για την εκκίνηση των εργασιών απαιτείται η έκδοση προεδρικού διατάγματος με το οποίο θα εγκριθεί η επικαιροποίηση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, του Master Plan και της Κυκλοφοριακής Μελέτης, όπως απαιτεί η απόφαση ΣτΕ που εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2022.
Πρααπαιτούμενο
Η επέκταση του 6ου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν βασικό προαπαιτούμενο της σύμβασης παραχώρησης και αποτελεί το «μεγάλο έργο» όχι μόνο του ΟΛΘ αλλά και της πόλης! Με αυτόν θα «ανοίξουν» οι δυνατότητες του λιμανιού, με ό,τι σημαίνει αυτό για το διαμετακομιστικό εμπόριο, την οικονομία και τον κύκλο εργασιών. Το θέμα ωστόσο είναι ότι για περισσότερο από τριάντα χρόνια είχε μείνει σε επίπεδο συζητήσεων, σχεδιασμών, εσχάτως και άγονων διαγωνισμών.
Δυστυχώς έως τώρα όχι μόνο ο ιδιώτης επενδυτής αλλά και το ελληνικό Δημόσιο από την πλευρά του δεν έχουν καταφέρει να ικανοποιήσουν τη μεταξύ τους συμφωνία, τουλάχιστον όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα, όπως άλλωστε κάνει η κυβέρνηση λίγο-πολύ με όλα τα έργα της Θεσσαλονίκης. Ετσι, ο μεν ΟΛΘ δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τον 6ο προβλήτα που κανονικά θα έπρεπε να παραδοθεί επτά χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης (2018), δηλαδή το 2025, το δε ελληνικό Δημόσιο δεν έχει ακόμη αποπερατώσει τα «έργα σύνδεσης», ήτοι την οδογέφυρα και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα εξυπηρετούν το λιμάνι. Για την Ιστορία να αναφέρουμε ότι η σύμβαση παραχώρησης προέβλεπε έργα 180 εκατομμυρίων ευρώ από τον ιδιώτη, εκ των οποίων τα 130 εκατομμύρια ευρώ αφορούν τον 6ο προβλήτα…
Από την άλλη, κατά την εξαγορά του ΟΛΘ από τον όμιλο Σαββίδη το 2017 υπήρχε όρος υποχρεωτικών επενδύσεων 130 εκατ. ευρώ για την επέκταση του 6ου προβλήτα, αλλά οι προσφορές αναμένεται να κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα λόγω μεγάλης ανόδου του κατασκευαστικού κόστους σε σχέση με το 2019 που είχε προκηρυχθεί αρχικά.