Έκθεση κόλαφος της Frontex για το ναυάγιο στην Πύλο – Πού απέτυχαν οι Ελληνικές Αρχές

Κατηγορεί την Ελλάδα και για έλλειψη πληροφοριών

Στο φως της δημοσιότητας ήρθε την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου η έκθεση του Οργανισμού Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex) για το τραγικό ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου, τον Ιούνιο του 2023, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους περίπου 650 άνθρωποι. Στο εν λόγω έγγραφο, που συντάχθηκε τον Δεκέμβριο του 2023, αλλά δημοσιοποιήθηκε μόλις χθες από δημοσιογράφο του Euractiv, η Frontex κατηγορεί την Ελλάδα για λάθος διαχείριση του συμβάντος, αλλά και για έλλειψη πληροφοριών.

«Φαίνεται ότι οι ελληνικές αρχές απέτυχαν να κηρύξουν εγκαίρως επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και να αναπτύξουν επαρκή αριθμό κατάλληλων μέσων εγκαίρως για τη διάσωση των μεταναστών», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Οργανισμός, ο οποίος βρίσκεται επίσης υπό έρευνα για τυχόν δικές του ευθύνες στην τραγωδία αυτή.

Μεταξύ άλλων, αναφέρεται επίσης ότι «το Γραφείο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων διαπιστώνει ότι η Frontex ακολούθησε τις εφαρμοστέες διαδικασίες, όταν – με βάση εναέρια παρατήρηση – κατέταξε το Adriana ως περίπτωση μη επικίνδυνη και απλώς διαβίβασε τις πληροφορίες στις ελληνικές αρχές».

Στην έκθεση προστίθεται ότι «το Γραφείο (της Frontex) εκφράζει τη λύπη του για την έλλειψη πληροφοριών που παρείχαν οι ελληνικές αρχές στην έρευνά του, αλλά εξακολουθεί να αναμένει ενημερώσεις από τις εθνικές έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη».

Τα συμπεράσματα της έκθεσης

Στις 13-14/06/2023, το υπερπλήρες αλιευτικό σκάφος Adriana, που μετέφερε περίπου 750 μετανάστες από τη Λιβύη προς την Ιταλία, ανατράπηκε και στη συνέχεια βυθίστηκε στα ανοιχτά των ακτών της Πύλου, στην ελληνική Ζώνη Έρευνας και Διάσωσης (SAR).

Το σκάφος αναφέρθηκε αρχικά από μια ΜΚΟ, που είχε επαφή με τους μετανάστες που επέβαιναν σε αυτό, στο Ιταλικό Κέντρο Συντονισμού Θαλάσσιας Διάσωσης (MRCC). Το ιταλικό MRCC ενημέρωσε τις ελληνικές αρχές και τη Frontex.

Η Frontex απέστειλε ένα αεροσκάφος σταθερής πτέρυγας, το οποίο εντόπισε το σκάφος, υπερπλήρες αλλά πλέοντας αργά, γύρω στο μεσημέρι τοπική ώρα. Η Frontex δεν σημείωσε το σκάφος ως περίπτωση κινδύνου, ούτε εξέδωσε σήμα κινδύνου «Mayday».

Οι ελληνικές αρχές, υπεύθυνες για τον συντονισμό της βοήθειας, δεν κήρυξαν αρχικά κατάσταση έρευνας και διάσωσης. Αντιθέτως, αργά το απόγευμα, αντλώντας υποστήριξη από εμπορικά πλοία που βρίσκονταν στην περιοχή, οι ελληνικές αρχές προσπάθησαν να παράσχουν βοήθεια στο σκάφος Adriana, με τρόφιμα και νερό. Το πλοίο ανατράπηκε και βυθίστηκε νωρίς το πρωί της επόμενης ημέρας – σύμφωνα με ορισμένες μαρτυρίες μεταναστών, ως αποτέλεσμα των προσπαθειών ρυμούλκησής του από τις ελληνικές αρχές. 104 άνθρωποι διασώθηκαν από τη θάλασσα από την Ελληνική Ακτοφυλακή και από εμπορικά πλοία, ενώ οι νεκροί ανέρχονται σε 650.

Το Γραφείο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων έκρινε ως σωστές τις ενέργειες της Frontex

Το Γραφείο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων διαπιστώνει ότι η Frontex ακολούθησε τις εφαρμοστέες διαδικασίες, όταν – με βάση εναέρια παρατήρηση – κατέταξε το Adriana ως περίπτωση μη επικίνδυνη και απλώς διαβίβασε τις συλλεχθέντες πληροφορίες στις ελληνικές αρχές.

Παράλληλα, το Γραφείο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων θεωρεί ότι, στο μέλλον και με βάση μια αναθεωρημένη μεθοδολογία αξιολόγησης, η ομάδα θα πρέπει να αξιολογεί παρόμοιες περιπτώσεις διεξοδικότερα σε σχέση με την ανάγκη έκδοσης συναγερμού «Mayday», ιδίως όταν οι αρμόδιες εθνικές αρχές δεν παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την αξιολόγηση της κατάστασής τους και τα επακόλουθα βήματα, όπως η κήρυξη του σκάφους ως «σε κίνδυνο» ή την έναρξη επιχείρησης έρευνας και διάσωσης.

Τις ώρες που ακολούθησαν τον εντοπισμό του πλοίου, η Frontex έκανε τρεις προσπάθειες, προτείνοντας πρόσθετες πτήσεις αεροσκαφών επιτήρησης της Frontex (FSA). Καμία απάντηση δεν ελήφθη από τις ελληνικές αρχές στις επανειλημμένες προτάσεις της Frontex μέχρι το ναυάγιο του Adriana.

Σε γενικές γραμμές, το Γραφείο δεν είναι σε θέση να συμπεράνει τι προκάλεσε την ανατροπή και το ναυάγιο του σκάφους Adriana. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι ελληνικές αρχές απέτυχαν να κηρύξουν εγκαίρως επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και να αναπτύξουν επαρκή αριθμό κατάλληλων μέσων εγκαίρως για τη διάσωση των μεταναστών.

Το Γραφείο εκφράζει τη λύπη του για την έλλειψη πληροφοριών που παρείχαν οι ελληνικές αρχές στην έρευνά του, αλλά εξακολουθεί να αναμένει ενημερώσεις από τις εθνικές έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χ. Στυλιανίδης: «Το ΛΣ υπηρετεί πανανθρώπινες αξίες και είμαστε αποφασισμένοι να προασπίσουμε τα συμφέροντα της χώρας μας και τα ελληνικά και ευρωπαϊκά σύνορα»

Το σημαντικό έργο που επιτελούν καθημερινά τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και την παρακαταθήκη που έχουν αφήσει τα εν αποστρατεία στελέχη στις νεότερες γενιές του Σώματος, εξήρε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, στην τελετή

Αναδρομικά συνταξιούχων: Εν αναμονή μιας κρίσιμης απόφασης

Νέος κύκλος αναδρομικών, με εξαιρετικά σημαντικές συνέπειες στα δημόσια δημοσιονομικά, ενδέχεται να ανοίξει εντός των επόμενων ημερών, καθώς αναμένεται η απόφαση του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου. Την ίδια στιγμή, άλλωστε, ο ΕΦΚΑ τρέχει χιλιάδες υποθέσεις επιστροφής αναδρομικών ποσών από ανεφάρμοστες εδώ και χρόνια διατάξεις νόμων,

Το νέο βιβλίο του Βασ. Κυπριωτάκη

Ο Βασίλης Κυπριωτάκης γεννήθηκε στον Πύργο Μονοφατσίου, στην περιοχή του Λιβυκού πελάγους και στα Αστερούσια όρη της Κρήτης. Είναι απόστρατος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος. Ζει στην Αθήνα και ασχολείται με τη λογοτεχνία και την ποίηση. Έχει βραβευθεί πολλές φορές για

ΙΜΟ: Συμφωνία για την απανθρακοποίηση

ΣΥΜΦΩΝΙΑ επί της αρχής πέτυχαν τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής Περιβάλλοντος (MPEC 82) για τα μέτρα που θα οδηγήσουν στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει 

Μετάβαση στο περιεχόμενο