Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Οι αποδοχές ακολουθούν ανοδική πορεία κατά τουλάχιστον 10% καθώς στην αγορά εργασίας των ναυτικών η πλάστιγγα γέρνει προς την πλευρά τους, αποκαλύπτει η εταιρεία Danica Crewing Specialists ανακοινώνοντας τα ευρήματα της ετήσιας έρευνάς της 2023 Seafarers’ Survey.
Στις τάξεις των ανώτερων βαθμίδων Αξιωματικών ΕΝ οι αποδοχές αυξήθηκαν περί το 10%-15%, αδιακρίτως εθνικότητας, όπως δείχνει η έρευνα της Danica, συγκρινόμενες με τα αποτελέσματα του 2021. Αριθμητικά οι αποδοχές είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικές για τις 4 ανώτερες βαθμίδες Αξιωματικών σε πλοία ξηρού χύδην φορτίου.
Το χάσμα αποδοχών μεταξύ Αξιωματικών από τις Φιλιππίνες και την Ανατολική Ευρώπη μικραίνει, ενώ οι ανώτεροι Ινδοί Αξιωματικοί σε πλοία ξηρού χύδην φορτίου λαμβάνουν αποδοχές κατά 10% μεγαλύτερες από εκείνες των Ανατολικοευρωπαίων ομολόγων τους.
Οι καλύτερες αποδοχές είναι για τους ναυτικούς η συχνότερη αιτία αλλαγής εργοδότη, αναδεικνύει η έρευνα. Περίπου 35% των ναυτικών που άλλαξαν εργοδότη, πρόσφατα, το έπραξαν για μεγαλύτερες αποδοχές, παρότι το 26% μετακινήθηκε για βολικότερο χρόνο ναυτολόγησης. Το 98% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησαν ότι αναζητούσαν κενές θέσεις εργασίας ενόσω τελούσαν σε άδεια.
Αναγγέλλοντας τα αποτελέσματα της έρευνας έτους 2023 κατά τη σύνοδο Crew Connect Global Conference στη Manila, Φιλιππινών – όπου η Danica εγκαινίασε πρόσφατα το τελευταίο γραφείο εύρεσης εργασίας ναυτικών – ο κ. Henrik Jensen, CEO της Danica Crewing Specialists, δήλωσε: “Όλα αυτά είναι ενδείξεις ότι η αγορά ναυτεργασίας κλίνει υπέρ των ναυτικών.
“Παρακολουθούμε μια κλιμακούμενη αύξηση των αποδοχών τους όπως εκείνη που παρατηρήσαμε κατά την προηγούμενη οικονομική κρίση. Η γενεσιουργός αιτία γι’ αυτή την αύξηση αποδοχών είναι η γενική έλλειψη πολύ ικανών ναυτικών και η καλύτερη οικονομική κατάσταση των περισσότερων πλοιοκτητών που τους καθιστά πιο γενναιόδωρους με τις αμοιβές,” εξήγησε. “Και, με πληθώρα προσφορών εργασίας, οι ναυτικοί μπορούν να είναι επιλεκτικοί.”
Οι ελλείψεις ναυτικών είναι ιδιαίτερα εμφανείς σε κάποιους βαθμούς. Η έρευνα της Danica βρήκε να υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε ναύκληρους, μαγείρους και εφαρμοστές, με αποτέλεσμα οι προσφερόμενες αποδοχές να είναι αυξημένες κατά 10%, ενώ οι Ουκρανοί εφαρμοστές έλαβαν αυξήσεις της τάξης του 30% λόγω μεγάλης έλλειψης.
Γενικά, οι ναυτικοί παραμένουν ικανοποιημένοι με την καριέρα τους στη θάλασσα με το 80% αυτών να δηλώνει ότι θα πρότειναν τον εργοδότη τους σε κάποιο φίλο τους και με το 50% αυτών ότι θα πρότειναν το ναυτικό επάγγελμα στα παιδιά τους. Όμως η έλξη μιας εργασίας στην ξηρά παραμένει εξίσου ισχυρή με το 70% όσων απάντησαν στην έρευνα να δηλώνουν ότι θα ήθελαν να εργάζονταν στη στεριά.
Με τέτοιο ανταγωνισμό για πληρώματα, οι πλοιοκτήτες πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι ναυτικοί τους θα τύχουν καλής μεταχείρισης. Όμως, η έρευνα της Danica αποκάλυψε ότι το 36% όσων απάντησαν, με καταγωγή απ’ όλο τον κόσμο, ισχυρίστηκαν ότι οι αποδοχές τους δεν καταβάλλονταν εγκαίρως – αύξηση 7% από το 2021 – με το 8% αυτών να δηλώνει ότι δεν έλαβαν τις αποδοχές τους στο ακέραιο.
Ανησυχητικό ήταν ότι 23% όσων απάντησαν στην έρευνα της Danica είπαν ότι είχαν ελλείψεις σε τροφή και σε πόσιμο νερό στη διάρκεια πρόσφατων ταξιδιών τους. Σε σύγκριση με παλιότερες έρευνες της Danica, τέτοιες απαντήσεις αυξάνονται αργά αλλά σταθερά (αύξηση από 20% το 2020 σε 22% το 2021).
Ευτυχώς, ο αριθμός ναυτικών που δεν αντικαταστάθηκε έγκαιρα έπεσε σε προ-πανδημικά επίπεδα (24%) – όμως αυτό δεν παύει να σημαίνει ότι ένας στους τέσσερεις ναυτικούς επιστρέφουν πίσω καθυστερημένα.
Η ευημερία των ναυτικών είναι ζωτικής σημασίας παράγοντας για τη διακράτηση πληρωμάτων και δυστυχώς η έρευνα της Danica αποκαλύπτει ότι ένας στους 20 ναυτικούς – χονδρικά ένας σε κάθε πλοίο – αναφέρει ότι έχει τύχει εκφοβισμού, ενώ το 4% αισθάνεται ότι έτυχε διακριτικής μεταχείρισης λόγω φυλετικής καταγωγής και το 1% να αναφέρει ότι έχει παρενοχληθεί σεξουαλικά.
Ολοένα και πιο διαδεδομένη γίνεται η πρόσβαση σε υποστήριξη της ψυχικής υγείας και αυτό αντανακλάται στην έρευνα της Danica όπου περισσότεροι από τους μισούς που απάντησαν να επιβεβαιώνουν ότι τους παρασχέθηκε πρόσβαση σε υποστήριξη της ψυχικής υγείας (51.69%). Από όσους έκαναν χρήση της παροχής αυτής (20%), το 70% δήλωσε ότι βρήκε χρήσιμη αυτή την υπηρεσία. Φέτος, ήταν η πρώτη χρονιά που η Danica περιέλαβε στην έρευνά της ερωτήσεις για την ψυχο-πνευματική ευημερία των ναυτικών.
Η έρευνα της Danica έτους 2023 επισημαίνει τον τρόπο εξέλιξης της κατάρτισης πληρωμάτων μετά την πανδημία, με τον αριθμό των ναυτικών που έλαβαν διαδικτυακά εκπαιδεύσεις κατάρτισης να διπλασιάζεται σε σχέση με την έρευνα του 2020. Περί το 55% των ναυτικών που απάντησαν έλαβαν κατάρτιση με μεθόδους βασισμένες σε υπολογιστή, ενώ το 60% των πληρωμάτων ανέφερε ότι η κατάρτιση έγινε τις περιόδους που βρίσκονταν στο σπίτι τους.
Η έρευνα της Danica επεσήμανε μια τάση να παρέχεται κατάρτιση σε περισσότερα αντικείμενα, πλέον. Παρόλα αυτά, η πλειονότητα της διαθέσιμης κατάρτισης αφορά τεχνικά ζητήματα και ζητήματα συμμόρφωσης (όπως Κανονισμοί MARPOL και Διαχείριση Θαλασσέρματος – Ballast Water Management). Μόλις 0.4% των ναυτικών έλαβε κατάρτιση στην Ηγεσία – θέμα που υποστηρίζει ένθερμα ο κ. Henrik Jensen. Σχολίασε, σχετικά: “Η κατάρτιση στους κανόνες έχει αποτέλεσμα οι ναυτικοί να συμμορφώνονται. Η κατάρτιση στην Ηγεσία δημιουργεί ναυτικούς που μπορούν να ηγηθούν, να διευθύνουν και να σκεφτούν προνοητικά.”
Πλέον, η πρόσβαση στο internet εν πλω είναι ευρύτατα διαδεδομένη, όπως αποδεικνύεται από την έρευνα. Περίπου 96% των πληρωμάτων ανέφερε ότι έχει πρόσβαση στο internet στη θάλασσα, μια αύξηση κατά 6% από το 2021, με το 70% αυτών να εξηγεί ότι η πρόσβαση αυτή παρεχόταν δωρεάν – αύξηση κατά 15%. Μόλις το 1% των ναυτικών δήλωσαν ότι μπάρκαραν χωρίς πρόσβαση σε email ή σε internet.
Με έδρα το Αμβούργο, η Danica είναι πλέον παρούσα σε όλους τους μεγάλους ναυτεργατικούς κόμβους, περιλ. της Ινδίας και της Μανίλας, ως και της Κύπρου, Ουκρανίας και Γεωργίας. Μεγάλη μερίδα των 6.228 ναυτικών που απάντησαν στην έρευνα, που διεξήχθη από τον Μάιο ως τον Οκτώβριο 2023, ήταν Ουκρανοί υπήκοοι.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετική με την Ουκρανία, 94% των ναυτικών ανέφερε ότι έφυγαν από την Ουκρανία εξαιτίας του πολέμου με τη Ρωσία. Απ’ αυτούς, το 80% έφυγε με τις οικογένειές τους. Πάντως, σχεδόν 75% αυτών είπαν ότι προτίθενται να επιστρέψουν στην Ουκρανία όποτε τελειώσει ο πόλεμος και είναι ασφαλής η επιστροφή τους.
Φέτος, είναι η τέταρτη φορά που η Danica διεξάγει την έρευνα Seafarers’ Survey (δεν έγινε έρευνα το 2022). Οι ναυτικοί που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο των 45 ερωτήσεων, προσβάσιμο σε όλους και στους εργοδοτούμενους ναυτικούς της Danica, περιλάμβαναν όλες τις ηλικιακές ομάδες, βαθμίδες και πολλές εθνικότητες. Περίπου οι μισοί (45%) που απάντησαν κατελάμβαναν θέσεις ευθύνης, ιδίως Πλοιάρχου, Υποπλοιάρχου και Α’ Μηχανικού. Οι ναυτικοί απασχολούνταν σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων, περιλ. επιβατηγών πορθμείων και σε υπεράκτιες πλατφόρμες, με το 30% να εργάζεται σε φορτηγά χύδην φορτίων. Οι περισσότεροι είχαν θαλάσσια υπηρεσία πάνω από 4 χρόνια στον κατεχόμενο βαθμό και σχεδόν οι μισοί από τους ναυτικούς που απάντησαν είχαν συμβάσεις ναυτολόγησης διάρκειας 3-5 μηνών και το 29% διάρκειας 5-7 μηνών. Λιγότεροι από 10% των ερωτηθέντων είχαν συμβάσεις διάρκειας μικρότερης των δύο μηνών. Η μέση ηλικία των ερωτηθέντων ήταν μεταξύ 30-55 ετών.
Ο κ. Jensen σχολίασε: “Η έρευνά μας αποκάλυψε κάποια ενδιαφέροντα και απροσδόκητα αποτελέσματα που ευελπιστούμε να βοηθήσουν τους εργοδότες να ενισχύσουν το ναυτεργατικό δυναμικό και τη στρατηγικής διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων τους,” προσθέτοντας, “Δεν ισχυριζόμαστε ότι η έρευνά μας είναι αντιπροσωπευτική ολόκληρου του ναυτιλιακού κλάδου ούτε ότι είναι επιστημονικά ακριβής όπως πιστεύουμε ότι παρέχει μια πιστή εικόνα της κατάστασης στη ναυτεργασία για το έτος .”
Για να δείτε την έρευνα Danica Seafarers’ Survey 2023 πατήστε ΕΔΩ