Έρευνα-σοκ για την ακρίβεια: Ποια προϊόντα «έκοψαν» οι καταναλωτές – Πάγος στη διασκέδαση για το 75%

 

Την επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα καταγράφει έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η μείωση ακόμη και αγορών τροφίμων και ειδών καθημερινής ανάγκης, η ακύρωση δαπανών για ταξίδια και ψυχαγωγία και η αναβολή κοστοβόρων εργασιών για το σπίτι ή το αυτοκίνητο είναι από τις αλλαγές που έχουν κάνει οι καταναλωτές στον τρόπο διαχείρισης του προϋπολογισμού τους προκειμένουν να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια.

Αυτό προκύπτει από την πιο πρόσφατη έρευνα καταναλωτών που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τον Νοέμβριο του 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Περισσότεροι από τους μισούς αγοράζουν λιγότερα τρόφιμα

Πιο αναλυτικά, όπως αποτυπώνεται στις απαντήσεις που δόθηκαν, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

• Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
• Το 52% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
• Το 55% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
• Το 48% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
• Το 28% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
• Το 28% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
• Το 15% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.

 

Μόλις 4% του κοινού δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Υπερδιπλασιάστηκε η χρήση του «καλαθιού του νοικοκυριού»

Όσον αφορά τα μέτρα της πολιτείας για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ένα χρόνο μετά την εφαρμογή του, το καλάθι του νοικοκυριού παρουσιάζει θετική εικόνα. Έχει αυξηθεί η χρήση του από το καταναλωτικό κοινό, από 28% σε 61%, ενώ το κοινό που θεωρεί ότι δεν προσφέρει τίποτα έχει μειωθεί από 44% σε 29%.

Βέβαια, το καλάθι του νοικοκυριού καταλαμβάνει την τελευταία θέση, σε σχέση με τα μέτρα που θεωρούν οι ίδιοι οι καταναλωτές ότι θα τους βοηθούσαν στην αντιμετώπιση της ακρίβειας με μόλις 3%.

Το κύριο μέτρο που επιθυμούν οι καταναλωτές, είναι με διαφορά η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα σε ποσοστό 81%, ακολουθούν τα προϊόντα με μόνιμη δέσμευση τιμής με 10% και το market pass με 6%.

Τι λένε τα σούπερ μάρκετ για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Τέλος,  το 49% των στελεχών της αγοράς (Κυλιόμενη έρευνα στελεχών ΙΕΛΚΑ) θεωρεί ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν είναι ένα επιτυχημένο μέτρο, σε αντίθεση με το το 24% που θεωρεί ότι είναι.

Σε ένα μεγάλο βαθμό, αυτό το αποτέλεσμα οφείλεται στο υψηλό διαχειριστικό κόστος που έχει το συγκεκριμένο μέτρο από την πλευρά των επιχειρήσεων, σε σχέση με την ικανοποίηση του αυστηρού νομοθετικού πλαισίου, την αποτελεσματική διαπραγμάτευση με τις προμηθευτικές εταιρείες, την πολυπλοκότητας στη διαχείριση των αποθεμάτων, του ραφιού, τη σήμανση στα ράφια κ.ά. .

 Πηγή 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανησυχητικό κύμα φυγής στελεχών από ΠΝ–Η μεγαλύτερη αύξηση παραιτήσεων σημειώνεται σε Υπξκους ΣΜΥΝ και ΕΠΟΠ (ΠINAKAΣ)

«Καμπανάκι» της Ένωσης Στρατιωτικών για το αξιόμαχο και την έλλειψη έμπειρου προσωπικού από κρίσιμους τομείς των Ενόπλων Δυνάμεων. Η «αιμορραγία» σε αριθμούς Ανησυχητικά επιταχυνόμενο κύμα φυγής στελεχών αντιμετωπίζει το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) και τα στοιχεία δείχνουν ότι ευεργετικά μέτρα (όπως

Ατζέντα 2030: Η ακτινογραφία των νέων Ενόπλων Δυνάμεων

Οι έκτακτες κρίσεις της περασμένης Παρασκευής σηματοδοτούν και επίσημα την εκκίνηση του μετασχηματισμού των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030». Βεβαίως, οι αλλαγές που προωθεί η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία ξεκίνησαν να υλοποιούνται ήδη από το 2024, και όπως επισημαίνουν αρμόδιες

Θρήνος για τον αστυνομικό που σκοτώθηκε με τη σύζυγό του σε τροχαίο – Προσπάθησε να αποφύγει αντικείμενο

Θλίψη στην Αστυνομία προκάλεσε ο θάνατος του Αστυνομικού Διευθυντή, Απόστολου Μασπέρου, και της συζύγου του, το βράδυ της Κυριακής σε τροχαίο.  Το δυστύχημα σημειώθηκε  στην Εθνική Οδό Χαλκίδας – Σχηματαρίου, στο ρεύμα προς Αθήνα, περίπου 500 μέτρα πριν από το Σχηματάρι. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι η

Βραζιλία: Ολυμπιονίκης του kitesurfing σώζει γυναίκα από πνιγμό και στέλνει ένα δυνατό μήνυμα για τους κινδύνους στη θάλασσα

Τον γύρο του Διαδικτύου κάνει βίντεο από τη Βραζιλία όπου ο Ολυμπιονίκης του kitesurfing Μπρούνο Λόμπο σώζει μια γυναίκα από πνιγμό στη θάλασσα. Ο αθλητής Μπρούνο Λόμπο, που εκπροσωπεί στους Ολυμπιακούς Αγώνες τη Βραζιλία, δοκίμαζε μια νέα ενσωματωμένη κάμερα ενώ έκανε kitesurfing ανοικτά των

Μετάβαση στο περιεχόμενο