Υπήρχαν οδηγοί που παρέμειναν στα γκαράζ μετά τον απόπλου; Λειτούργησαν σωστά τα συστήματα πυρασφάλειας; Τηρήθηκαν οι αποστάσεις ανάμεσα στα σταθμευμένα φορτηγά;

Ήδη έχει διαταχθεί από την Εισαγγελία Κέρκυρας κατ’ επείγουσα προκαταρκτική εξέταση για τη διερεύνηση των αιτιών που προκάλεσαν τη φωτιά, με τους αξιωματικούς του Λιμεναρχείου να έχουν ξεκινήσει τη συλλογή καταθέσεων. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι η φωτιά ξεκίνησε από φορτηγό που ήταν σταθμευμένο σε ένα από τα γκαράζ του πλοίου.

Ο ναύαρχος ε.α. του Λιμενικού Σώματος και πραγματογνώμονας ναυτικών ατυχημάτων, Νίκος Σπανός, εξηγεί στο Newsbomb.gr το πρωτόκολλο ασφαλείας που πρέπει να τηρείται, ενώ κάνει τις εκτιμήσεις του για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορεί να ξέσπασε η πυρκαγιά.

Για τις καταγγελίες ότι πολλές φορές δεν τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας και οι αποστάσεις ανάμεσα στα σταθμευμένα φορτηγά στα γκαράζ των πλοίων, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος εγκλωβισμού των οδηγών, αναφέρει:

«Υπάρχει συγκεκριμένο πλαίσιο και σχέδιο στοιβασίας. Πως δηλαδή θα πρέπει να σταθμεύσουν τα φορτηγά. Τα πλοία έχουν συγκεκριμένο πλάνο για αυτή τη διαδικασία που πρέπει να τηρείται. Πρέπει να υπάρχει πάντα απόσταση ασφαλείας, προκειμένου σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης να μπορεί ο οδηγός να βγει από το όχημά του. Η απόσταση μεταξύ των σταθμευμένων οχημάτων πρέπει να ξεπερνά τα 40 εκατοστά».

Ως προς τα αίτια που προκάλεσαν τη φωτιά, εκτιμά: «Μπορεί η πυρκαγιά αυτή να αποδοθεί σε βραχυκύκλωμα που αφορά μία ψυκτική εγκατάσταση ενός φορτηγού ψυγείου ή στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση παροχής ρεύματος στα φορτηγά ψυγεία από τις παροχές του πλοίου ή στους ηλεκτρικούς πίνακες. Είναι πολλά αυτά που μπορεί να έχουν συμβεί. Δε μπορούμε ωστόσο από τώρα να αποκλείσουμε και την εκδοχή του ανθρώπινου λάθους».

Αρκετές είναι οι αναφορές συγγενών αγνοουμένων, σύμφωνα με τις οποίες υπήρχαν οδηγοί φορτηγών που παρέμειναν στο γκαράζ για να κοιμηθούν:

«Όταν ένα πλοίο αποπλεύσει από ένα λιμάνι για το επόμενο λιμάνι και τακτοποιηθούν τα οχήματα στις κατάλληλες θέσεις, υποχρεούνται όλοι οι επιβάτες και όλοι οι οδηγοί να απομακρυνθούν από το χώρο του γκαράζ και να μεταβούν κανονικά στους προβλεπόμενους χώρους του πλοίου. Αυτό δεν είναι μόνο υποχρέωση των επιβατών και των οδηγών. Είναι και υποχρέωση του πληρώματος να ελέγξει ότι όλοι οι οδηγοί και οι επιβάτες έχουν απομακρυνθεί από το γκαράζ.

Η ομάδα του γκαράζ, του πληρώματος δηλαδή, οφείλει, βάσει διεθνούς κώδικα ασφαλούς διαχείρισης, να ελέγξει το χώρο και εάν υπάρχουν εκεί άνθρωποι να τους απομακρύνει πριν σφραγίσουν το γκαράζ»

Ένα άλλο ερώτημα είναι εάν λειτούργησαν σωστά τα συστήματα πυρασφάλειας και απομόνωσης των φλεγόμενων χώρων του πλοίου:

«Στην περίπτωση του κλειστού γκαράζ μόλις ξεκινήσει καπνός, πριν ακόμα δούμε φλόγα, πρέπει άμεσα με το σύστημα ανίχνευσης να ενεργοποιηθεί το σύστημα κατάσβεσης, με σκοπό να σβήσει η φωτιά πριν πάρει διαστάσεις. Την ειδοποίηση τη λαμβάνει η γέφυρα του πλοίου και οι άνθρωποι που έχουν εκεί βάρδια. Τότε ενεργοποιείται το σύστημα πυρόσβεσης σε συγκεκριμένες ζώνες για άμεση κατάσβεση.

Για ανοιχτό κατάστρωμα υπάρχουν φορητά και σταθερά μέσα κατάσβεσης και η διαχείριση είναι διαφορετική. Στην περίπτωση που εξετάζουμε το πιθανότερο είναι η φωτιά να ξεκίνησε από ανοιχτό γκαράζ. Τα φορτηγά-ψυγεία συνήθως πηγαίνουν σε ανοιχτά γκαράζ και σε χώρους όπου υπάρχουν εγκαταστάσεις για να παίρνουν ρεύμα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού για να μη χαλάσουν τα προϊόντα που μεταφέρουν».