Γιατί ανατέλλει η χρυσοφόρος εποχή για τα δεξαμενόπλοια

Ενώ η αγορά Dry έχει πέσει σε χειμερία νάρκη, η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει αφυπνιστεί με το ράλι των VLCC να είναι το πιο εντυπωσιακό.

Απόρροια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, τα ναύλα για τα VLCC αυξήθηκαν κατά 65.000 USD την ημέρα, και εισήλθαν στην κερδοφορίας.

Από τον Ιούνιο, η ζήτηση πλοίων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 25%, ενώ οι όγκοι φορτίου έχουν αυξηθεί κατά περίπου 27% και οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο έχουν δώσει μεγάλη ώθηση στις εξαγωγές από τον Κόλπο των ΗΠΑ που έχουν ήδη διπλασιαστεί και μέρα με τη μέρα αυξάνονται.

«Η Ευρώπη προσπαθεί να βρει εναλλακτικές πηγές αργού πετρελαίου και η ανακατεύθυνση του ρωσικού πετρελαίου από την ΕΕ στις ασιατικές χώρες έχει δώσει μεγάλη ώθηση στην παγκόσμια ζήτηση VLCC. Αυτοί οι παράγοντες μαζί με το πολύ σφιχτό βιβλίο παραγγελιών έγιναν ο καταλύτης για την αναβίωση της υγρής αγοράς και το ράλι VLCC.» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

“Μιλώντας για το βιβλίο παραγγελιών και σύμφωνα με τα πρόσφατα δεδομένα δεν είχε παραγγελθεί κανένα VLCC εντός του 2022.

Αυτό άλλαξε αυτή την εβδομάδα καθώς η ιαπωνική Mitsui OSK Lines παρήγγειλε δύο VLCC, δύο πλοία LNG διπλού καυσίμου 309.000 dwt στην Dalian COSCO KHI Ship Engineering με χρονοδιάγραμμα παράδοσης μεταξύ 2025 και 2026. Φυσικά, υπήρξαν, τα τελευταία χρόνια, παραγγελίες από την ADNOC (2020 – τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τα δικά τους φορτία), τη Maran (2021 – σε ναυλώσεις Shell), την AET (2021 – σε ναυλώσεις της Shell ), Frontline (2021) & International Seaways (2021- 7ετούς ναύλωσης στη Shell), αλλά αυτή είναι η πρώτη αυτόνομη παραγγελία VLCC για τον τελευταίο τουλάχιστον 1,5 χρόνο.»

Μέχρι σήμερα υπήρχαν μόνο 39 παραγγελίες VLCC στο βιβλίο παραγγελιών, με τις 19 από αυτές να έχουν προγραμματιστεί με ημερομηνία παράδοσης το 2022 και οι υπόλοιπες να έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν εντός του 2023 και του 2024.

«Είναι πολύ ενδιαφέρον να αναλύσουμε γιατί οι επενδυτές και οι ιδιοκτήτες απέφευγαν τις νέες παραγγελίες VLCC μέχρι τώρα» τονίζουν οι αναλυτές:

«Ένας λόγος που μπορεί να εξηγήσει αυτή τη σημαντικά μειωμένη διάθεση για νεότευκτα VLCC είναι η αβεβαιότητα σχετικά με τις νέες πολιτικές εκπομπών. Καθώς δεν είναι ακόμη γνωστό ούτε τι είδους καύσιμο θα επικρατήσει ούτε ποια τεχνολογία να υιοθετήσουν, οι επενδυτές διστάζουν να παραγγείλουν πλοία που ενδέχεται να μην μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά παρά το γεγονός ότι είναι σύγχρονα.

Επιπλέον, το 2021 είδαμε μια άνοδο στις τιμές του χάλυβα, που οδήγησε τις τιμές των νεότευκτων σε νέα υψηλά. Πιο συγκεκριμένα, σήμερα ένα VLCC κοστίζει περίπου 118 USD μύλοι που ισοδυναμεί με αύξηση 28%, 36% & 15% σε σύγκριση με το 2019, 2020 και 2021 αντίστοιχα.

Πολύ σημαντικό είναι ότι, για περίπου 19 μήνες, οι αξιολογήσεις του ισοδύναμου ναύλωσης χρόνου VLCC ήταν αρνητικές. Αυτοί οι λόγοι σε συνδυασμό με την πλήρωση θέσεων νεότευκτων ναυπηγείων σε πολλά ναυπηγεία μέχρι το 2025-2026 εμπόδισαν τους πλοιοκτήτες να επενδύσουν σε νεότευκτα VLCC.»

Γενικότερα, τα ναυπηγεία προτιμούν να ασχολούνται με παραγγελίες για πιο ακριβά/κερδοφόρα πλοία, δηλαδή μεταφορείς LNG, παρά VLCC. Σχεδόν το 30% του στόλου του VLCC ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 0-5 ετών, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου του VLCC είναι 10,4 έτη.

«Αν αναλογιστούμε ότι 59 ενεργά πλοία είναι άνω των 20 ετών και περίπου 146 VLCC μεταξύ 16 και 20 ετών, μπορούμε να δούμε ότι η πιθανότητα μείωσης του στόλου VLCC τα επόμενα χρόνια είναι αρκετά υψηλή.» επισημαίνουν οι αναλυτές.

Όμως τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν. Η αγορά δεξαμενόπλοιων και ειδικά οι τιμές VLCC αυξάνονται, η πτώση των τιμών του χάλυβα (31,5% κάτω από τον Μάιο του 2021 όταν εκτινάχθηκε στα ύψη ρεκόρ) μπορεί και πρέπει να μειώσει το κόστος κατασκευής, πιέζοντας προς τα κάτω τις τιμές νεότευκτων.

Η προσπάθεια του Ιράν να αυξήσει την παραγωγή και τις εξαγωγές αργού πετρελαίου, η επιστροφή της Βενεζουέλας ως προμηθευτή πετρελαίου προς την Ευρώπη και το επίσημο εμπάργκο του ρωσικού πετρελαίου από την ΕΕ, που θα ξεκινήσει στις 5 Δεκεμβρίου, δημιουργούν προσδοκίες για ακόμη υψηλότερα ναύλα με την την αγορά spot για VLCC να πλησιάζει τα 100.000 USD.

Η θετική ατμόσφαιρα θα οδηγήσει πιθανώς σε περισσότερες παραγγελίες VLCC και γενική αύξηση του βιβλίου παραγγελιών του δεξαμενόπλοιου.

Η μόνη εξέλιξη που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την αγορά εμπορευμάτων δεξαμενόπλοιων αυτή τη στιγμή και να βάλει φρένο στο ράλι VLCC, είναι οποιαδήποτε απόφαση για μείωση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ+ και μια παγκόσμια οικονομική ύφεση.

ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

Γιατί ανατέλλει η χρυσοφόρος εποχή για τα δεξαμενόπλοια

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ναυάγιο της 29ης Μαΐου ’41 και η ιστορία του

Ο Μάικλ Μπέντον θυμάται εκείνη την ημέρα πεντακάθαρα, και ας έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε. Ηταν ένα τυπικό καλοκαιρινό απόγευμα στη χερσόνησο της Γραμβούσας και τίποτα δεν προμήνυε ότι θα ήταν καθοριστική για την υπόλοιπη ζωή του. Οπως συνήθιζαν με τη

Εκλογές τον Μάρτιο ή στο τέλος Ιουνίου – Οι πιθανές ημερομηνίες που συζητούν στο Μέγαρο Μαξίμου

Ο Μάρτιος και το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου φαίνεται να είναι τα επικρατέστερα χρονικά διαστήματα για τη διεξαγωγή των εκλογών. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει μετά και τις τελευταίες δηλώσεις του πρωθυπουργού (Bloo­mberg) ότι οι κάλπες θα στηθούν άνοιξη ή αρχές

Συμφωνία ΔΕΠΑ – TotalEnergies για LNG στην Ελλάδα – Δύο πλοία το μήνα

Καθοριστικής σημασίας συμφωνία για την ενεργειακή τροφοδοσία της χώρας, στην περίπτωση μείωσης ή και διακοπής της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία, είναι αυτή που επετεύχθη μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και του γαλλικού ενεργειακού κολοσσού της TotalEnergies για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου

Η μπάντα του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής με τον Σταύρο Ξαρχάκο στην Μόνη Τοπλού ,σε μια θριαμβική συναυλία

Βαρυσήμαντος «προσκυνητής» στη Μόνη Τοπλού χτες, ο Σταύρος Ξαρχάκος με τις εμβληματικές του μουσικές και τα τραγούδια του που φέρουν την υπογραφή Ελλάδα και σε όλα αυτά τα πολύτιμα χρόνια της δημιουργίας του έχουν μιλήσει και έχουν εκφράσει ψυχές και σώματα ,