Η δύναμη της θάλασσας και η ισχύς της Ελλάδας

Άρθρο του Μενέλαου Τασιόπουλου

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Την Πέμπτη το πρωί, ένας από τους παλαιούς κοινοβουλευτικούς της Νέας Δημοκρατίας, γόνος πολιτικής οικογένειας της Κεντροδεξιάς, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, επισκέφθηκε τον πρωθυπουργό, με τον οποίο γνωρίζονται παιδιόθεν, και του γνωστοποίησε την απόφασή του για αποχώρησή του από την ενεργό πολιτική. Υπέβαλε στη συνέχεια την παραίτησή του από βουλευτής στον πρόεδρο του σώματος. Ο κ. Βαρβιτσιώτης, 23 χρόνια μετά, αποφάσισε να αλλάξει κατεύθυνση και να εμπλακεί με τα ελληνικά ναυπηγεία, υπηρετώντας πλέον στον ιδιωτικό τομέα την ελληνική ναυτιλία, την οποία συνέδραμε και ως εμβληματικός υπουργός.

Η επιλογή αυτή του κ. Βαρβιτσιώτη θα μπορούσε να συμβολίσει και την «αυλαία» μιας νέας εποχής για την Ελλάδα. Η χώρα μας, μια από τις πλέον παραδοσιακές δυτικές ναυτικές δυνάμεις, όχι μόνον ως προς τον πολεμικό της στόλο, αλλά σε σχέση με την εμπορική αρμάδα των Ελλήνων, έχει επιστρέψει ύστερα από δεκαετίες στη θέση της στον παγκόσμιο χάρτη, με τα τρία μεγάλα ναυπηγεία της και τα δεκάδες μικρότερα να έχουν τεθεί και πάλι σε λειτουργία. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από τη δημοσιονομική και οικονομική της κατάρρευση εντός της ζώνης του ευρώ, και τα τρία κεντρικά της ναυπηγεία είχαν χρεοκοπήσει και αναστείλει τη λειτουργία τους.

Στη νέα αυτή περίοδο της παγκόσμιας Ιστορίας, με τις έντονες αναταράξεις και την αναδιάταξη της παγκόσμιας ισχύος και των συσχετισμών, η Ελλάδα αναζητά ταυτότητα. Ανασυγκροτείται και, ταυτόχρονα, αποκτά προσδοκίες ή τουλάχιστον δικαιούται να έχει προσδοκίες. Η ισχύς της Ελλάδας βρίσκεται στη θάλασσα. Εκεί ήταν πάντα και στους κακούς και στους καλούς καιρούς. Ο ελληνόκτητος στόλος αναπτύσσεται και ανταγωνίζεται έναν από τους μεγαλύτερους κρατικοκεντρικούς, αυτόν της Κίνας. Οι προκλήσεις για τις θαλάσσιες διαδρομές και οι ανταγωνισμοί για την ασφάλεια και τη ναυσιπλοΐα ήδη δεσπόζουν. Όχι μόνον στην Ερυθρά στον Κόλπο, αλλά και στην Αρκτική και όπου γης. Μέσα στα επόμενα χρόνια θα κυριαρχήσει η σύγκρουση και το παρασκήνιο για τις διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη και από τον Βορρά στον Νότο. Η Ελλάδα μέσα σε αυτό το θορυβώδες παζλ θα πρέπει να βρει τον δρόμο και την ταυτότητά της. Να ανακτήσει την ισχύ και την εμβληματικότητά της. Χερσαίες δυνάμεις και λαοί της στέπας επιχειρούν να κλείσουν τις θάλασσες και να επιβάλουν διαδρομές χερσαίες ως «δρόμους του μεταξιού». Η Ελλάδα ιστορικά, πολιτιστικά και οικονομικά-εμπορικά δεν έχει λόγους να προβληματισθεί για το ποια είναι η «σωστή πλευρά της Ιστορίας» για αυτήν. Είναι μια χώρα και ένας λαός της θάλασσας.

Εμπορικές αρμάδες όπως αυτές των Ελλήνων και των Κυπρίων απαιτούν και ισχυρό Πολεμικό Ναυτικό, με συχνή επίδειξη σημαίας και συμμετοχή σε όλες τις περιοχές υψηλού ενδιαφέροντος. Όπως στην παρούσα φάση στο πέρασμα από τον Ινδικό στη Μεσόγειο. Η Ελλάδα διά της παρούσας κυβέρνησής της έχει πάρει ήδη θέση. Αλλά τα «στοιχήματα» παραμένουν ανοιχτά.

Χρειάζεται να βρει πιστώσεις για πιο ισχυρό πολεμικό στόλο. Τεχνολογίες και προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης για τα ναυπηγεία της. Συμπράξεις με άλλες συμμαχικές χώρες ένθεν και ένθεν του Ατλαντικού, για να «χτίσει» καράβια μέρος αυτών σε κοινοπραξίες στα ναυπηγεία της. Χρειάζεται να αναπτύξει και πάλι τις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού, με τη μεγάλη παράδοση σε αξιωματικούς, που επί του παρόντος ρημάζουν. Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για πλωτά μη επανδρωμένα σκάφη. Όραμα για τον Πειραιά, το κεντρικό λιμάνι της χώρας, όπως το περιέγραψε ένας από τους πλέον ισχυρούς εφοπλιστές της νεότερης γενιάς, ο κ. X. Βαφειάς, κατά την πρόσφατη τελετή βράβευσής του από το Εμπορικό Επιμελητήριο της πόλης: «Ο Πειραιάς έχει ναυτιλιακό DNA και δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από το Λονδίνο ή τη Σιγκαπούρη». «Εδώ», είπε χαρακτηριστικά, «είναι το ναυτιλιακό κέντρο, πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό με τις κατάλληλες προϋποθέσεις και με τη βοήθεια της κυβέρνησης, ώστε όχι μόνον να είμαστε το νούμερο ένα στην Ευρώπη, αλλά και να ανταγωνιστούμε την Κίνα, που είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής μας». Και κατέληξε: «Το DNA μας είναι αλμυρό».

Ουσιαστικά, τα «ξύλινα τείχη» της Ελλάδας μπορεί να αποδειχθούν πιο ισχυρά από τα θωρακισμένα άλλων στο πέρασμα των επερχόμενων καιρών. Όλα, όμως, είναι ζήτημα στρατηγικής επιλογής…

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ασπίδα προστασίας από την κυβέρνηση στις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων: Ποιο είναι το νέο καύσιμο που εκτίναξε τις τιμές

Μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να αντιμετωπιστεί η επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου που ήδη έχουν προαναγγείλει οι ακτοπλόοι από 1ης Μαΐου, λόγω χρήσης ακριβότερου τύπου καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, καταβάλλει το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεννόηση με το οικονομικό επιτελείο. Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας,

Αντώνης Καργιώτης: Ξεκινά τη Δευτέρα η δίκη για τη δολοφονία του – Συγκινεί ο αδερφός του

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Πειραιά ξεκινά η δίκη των τεσσάρων μελών του πληρώματος του Blue Horizon, που κατηγορούνται για το φρικτό θάνατο του 36χρονου Αντώνη Καργιώτη, από τον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης. Η υπόθεση είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο,

Ρεσάλτο βατραχανθρώπων της ΔΥΚ σε ύποπτο φορτηγό πλοίο (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)

Άνδρες της ΔΥΚ που επιχειρούν από την φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ του Πολεμικού Ναυτικού, επιβιβάστηκαν σε φορτηγό πλοίο προκειμένου να το ελέγξουν για τυχόν μεταφορά όπλων και πυρομαχικών, στο πλαίσιο της επιχείρησης EUNAVFOR MED IRINI. Οι βατραχάνθρωποι της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών με λέμβο της Φ/Γ προσέγγισαν το ύποπτο πλοίο, επιβιβάστηκαν με

Πώς επισφραγίστηκε η ιστορική συμφωνία της Γάζας – Διαπραγματεύσεις μέχρι την τελευταία στιγμή

Η εκεχειρία μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας θα τεθεί σε ισχύ αύριο Κυριακή στις 08:30 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), ανακοίνωσε σήμερα ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών του Κατάρ στο Χ. «Όπως συντονίστηκε από τα μέρη της

Μετάβαση στο περιεχόμενο