Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Η Δανέζικη εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers) Maersk (MAERSKb.CO) ανακοίνωσε σήμερα Πέμπτη 4/1/2024 ότι έδωσε εντολή να επιστρέψουν στη Διώρυγα του Σουέζ τέσσερα από τα πέντε πλοία της που ήταν σε αναμονή στην Ερυθρά Θάλασσα, για να κάνουν τον μακρύ περίπλου της Αφρικής ώστε να αποφύγουν τον κίνδυνο επίθεσης εναντίον τους.
Πρόσφατα, οι Υεμενίτες παραστρατιωτικοί Houthi επιτέθηκαν σε αρκετά πλοία στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, μεταξύ των οποίων σε πλοίο της Maersk το περασμένο Σάββατο, διαταράσσοντας τις παγκόσμιες εμπορευματικές ροές και αυξάνοντας τους φόβους για νέα παγκόσμια ύφεση λόγω εκτίναξης των ναύλων στις θαλάσσιες μεταφορές.
Στις 19 Δεκεμβρίου, οι ΗΠΑ εγκαινίασαν πολυεθνική επιχείρηση για την προστασία του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα, όμως πολλές ναυτιλιακές εταιρείες και φορτωτές συνεχίζουν να εκτρέπουν τα πλοία προς τον περίπλου της Αφρικανικής ηπείρου.
Η Maersk, που ύστερα από προσωρινή ανάπαυλα, επιχείρησε την περασμένη εβδομάδα να ξαναστείλει πλοία της στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε την Τρίτη ότι τα πλοία της θα αποφύγουν εκ νέου τη διαδρομή αυτή που οδηγεί στη Διώρυγα του Σουέζ και είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Όμως, πέντε πλοία της Maersk με πορεία προς Ασία είχαν ήδη περάσει τη Διώρυγα του Σουέζ από βορρά με νότια πορεία προς Υεμένη, όταν ανακοινώθηκε η προσωρινή ανάπαυλα, με αποτέλεσμα πληρώματα και χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια να τεθούν σε καθεστώς αβεβαιότητας.
Tα πλοία “Maersk Genoa”, “Maersk Londrina”, “Ebba Maersk” και “Gjertrud Maersk”, που τις τελευταίες μέρες ακινητούσαν στην Ερυθρά Θάλασσα, νότια του Σαουδαραβικού λιμένα Τζέντα (Jeddah), έλαβαν σήμερα εντολή να περιπλεύσουν το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος, σύμφωνα με σχεδιάγραμμα της Maersk.
Το πέμπτο πλοίο, “Maersk Utah”, που βρίσκεται στην περιοχή, δεν έλαβε ανάλογη εντολή ακόμη, όμως εκπρόσωπος της Maersk δήλωσε ότι δεν θα παραπλεύσει από την Υεμένη.
Η επάνοδος των πλοίων μέσω Σουέζ συνεπάγεται επιπλέον δαπάνη για τέλη διέλευσης της Διώρυγας Σουέζ, ενώ θα προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και επιπρόσθετη δαπάνη καυσίμων για το ταξίδι γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος.
Η Maersk δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι είχε επιβάλει επίναυλο διατάραξης διέλευσης (transit disruption surcharge -TDS) και επίναυλο περιόδου αιχμής (peak season surcharge-PSS), που επιβάρυνε κατά $700 το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου 20 ποδών από την Κίνα στη Βόρειο Ευρώπη.
Η Διώρυγα του Σουέζ χρησιμοποιείται από σχεδόν ένα τρίτο (1/3) των φορτίων που μεταφέρονται σε εμπορευματοκιβώτια και η ανακατεύθυνση πλοίων μέσω της νότιας άκρης της Αφρικής αναμένεται να κοστίσει πάνω από $1 εκατομμύριο επιπλέον σε καύσιμα για κάθε κυκλικό ταξίδι μεταξύ Ασίας και Βορείου Ευρώπης.