Η Μεσόγειος έπνιξε τα σχέδια του Μπάιντεν για τη Γάζα – Καταρρέει η προβλήτα για την ανθρωπιστική βοήθεια

Η προβλήτα που θα μετέφερε βοήθεια στη Λωρίδα της Γάζας δεν αντέχει τα κύματα της Μεσογείου – Αξιωματούχοι του Πενταγώνου προειδοποιούσαν

Σε φιάσκο φαίνεται να εξελίσσεται η πολυδιαφημιζόμενη θαλάσσια γέφυρα του Λευκού Οίκου, που θα ανακούφιζε τις εκατοντάδες χιλιάδες των Παλαιστίνιων τους οποίους εξεδίωξε ο Ισραηλινός στρατός στη Λωρίδα της Γάζας.

Η προβλήτα 230 εκατ. δολαρίων είχε δημιουργηθεί εν μέσω της ισραηλινής στρατιωτικής προέλασης στην πόλη Ράφα και του κλεισίματος των δύο νότιων συνοριακών σημείων που παρείχαν το μεγαλύτερο μέρος της βοήθειας στη Λωρίδα της Γάζας.

Αυτός ο θαλάσσιος διάδρομος που ξεκίνησε από την Κύπρο, σε συνδυασμό με μια συνεχιζόμενη εκστρατεία αεροπορικών ρίψεων, είχε σκοπό να συμπληρώσει τις επίγειες παραδόσεις βοήθειας, οι οποίες είναι φθηνότερες και πιο αποτελεσματικές. Πλοία που θα ξεκινούσαν από την Κύπρο θα ξεφόρτωναν τη βοήθεια στην προβλήματα, και από εκεί θα κατευθυνόταν με φορτηγά πλοία στη ξηρά.

Σύμφωνα όμως με ρεπορτάζ της Wall Street Journal η πλωτή κατασκευή διαλύθηκε στα τέλη του περασμένου μήνα μετά από 10 ημέρες λειτουργίας, κάτι που οι αξιωματούχοι του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ το περίμεναν, ενώ ορισμένες ανθρωπιστικές οργανώσεις είχαν αρχίσει να εγκαταλείπουν μακροπρόθεσμα σχέδια γύρω από την προβλήτα.

Η κατασκευή της προβλήτας (Υπουργείο Άμυνας ΗΠΑ)

Η βεβιασμένη κατασκευή δεν σχεδιάστηκε ποτέ για να αντέξει τα ταραγμένα νερά της Μεσογείου, τα οποία αναμένεται να επιδεινωθούν το καλοκαίρι, και η υλικοτεχνική υποστήριξη της παροχής βοήθειας από την προβλήτα στον πληθυσμό της Γάζας αποδείχθηκε εντελώς ανεπαρκής. Μετά από μια εβδομάδα επισκευών, η προβλήτα αποκαταστάθηκε το Σάββατο 8 Ιουνίου, για να κλείσει ξανά την Κυριακή λόγω των ταραγμένων νερών, ανέφερε το Πεντάγωνο. Έτσι, τέθηκε πάλι σε λειτουργία μόλις την Τρίτη 11 Ιουνίου.

Έτσι, τρεις μήνες αφότου ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε την προβλήτα κατά τη διάρκεια της ομιλίας, μόνο αρκετή βοήθεια για τη στήριξη των κατοίκων της Γάζας για λίγες μέρες έχει διοχετευτεί μέσω αυτής της θαλάσσιας οδού, ένα κλάσμα της αναγκαίας για περισσότερους από 2 εκατ. πολίτες που αντιμετωπίζουν σοβαρή πείνα.

Υπενθυμίζεται ότι τότε ο Μπάιντεν είπε ότι η προβλήτα «θα επέτρεπε μια τεράστια αύξηση του ποσού της ανθρωπιστικής βοήθειας που εισέρχεται στη Γάζα κάθε μέρα».

Αιφνιδιασμός Πενταγώνου

Το Πεντάγωνο, το οποίο έμαθε για το σχέδιο του προέδρου μόνο λίγες μέρες πριν από την ομιλία του, άρχισε να προσπαθεί να το τοποθετήσει, δήλωσαν αξιωματούχοι της άμυνας των ΗΠΑ.

Σύντομα, περίπου 1.000 στρατιώτες έφυγαν από τις ακτές της Βιρτζίνια με πλοία που μετέφεραν τμήματα της προβλήτας. Ακόμη και τότε, αξιωματούχοι της άμυνας είπαν ότι δεν γνώριζαν πολλές πτυχές του σχεδίου, συμπεριλαμβανομένου του τόπου που θα πραγματοποιούνταν οι επιθεωρήσεις της βοήθειας.

Ήταν ένα εγχείρημα που προκάλεσε τεράστιο πονοκέφαλο στο Πεντάγωνο. Ο στρατός των ΗΠΑ θα χρειαζόταν να συγκεντρώσει την προβλήτα αρκετά μίλια μακριά από την ακτή της Γάζας.

Υποστηρικτικά πλοία και φορτηγίδες θα έπρε να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά βοήθειας από την πλωτή κατασκευή σε ένα πλωτό μονοπάτι μήκους περίπου 550 μ. που οδηγεί στην ακτή.

Οι υπεύθυνοι της επιχείρηση που πήρε το όνομα Joint Logistics Over the Shore (JLOTS), ανέφεραν ότι η χρήση της είναι «εξαρτώμενη από τις καιρικές συνθήκες» και δεν μπορεί να λειτουργήσει σε συνθήκες θαλασσοταραχής ή έστω ακόμα και με μικρά κύματα.

Η προβλήτα σε στάδιο κατασκευής, τον Μάιο 2024 (Υπουργείο Άμυνας ΗΠΑ)

Τέτοιες ιδανικές συνθήκες όμως επικρατούν σε κάποιον κόλπο και όχι στη Μεσόγειο που τους έντονους ανέμους και τα τεράστια κύματα.

Όπως αναφέρει το αμερικανικό δημοσίευμα, μάλιστα, αξιωματούχοι στον τομέα της Άμυνας ήταν εξαρχής επιφυλακτικοί σχετικά με το πόσο καλά θα μπορούσαν να συντονιστούν μεταξύ τους αμερικανικός στρατός, ισραηλινός στρατός, η κυπριακή κυβέρνηση και Υπηρεσία Διεθνούς Ανάπτυξης κατά τη διάρκεια του πολέμου και σε τόσο σύντομο χρονοδιάγραμμα.

Άλλη μια άποψη την διαδικασίας “δεσίματος” των κομματιών που θα στηθεί η προβλήτα.

Οι βασικές λεπτομέρειες, μάλιστα δεν είχαν διευθετηθεί πλήρως μέρες πριν η προβλήτα τεθεί σε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου διασφάλισης μιας σταθερής ροής βοήθειας προς την Κύπρο. Για παράδειγμα, ορισμένες ιδιωτικές ομάδες όπως η Fogbow, η οποία αγόρασε 1.100 παλέτες βοήθειας για τη Γάζα, αναζήτησε εγκρίσεις για να φέρει βοήθεια στην προβλήτα των ΗΠΑ, αλλά δεν έλαβε ακόμα άδεια. Άλλες οργανώσεις παροχής βοήθειας, συμπεριλαμβανομένου της World Central Kitchen, επέλεξαν να χτίσουν τη δική τους προβλήτα στα ανοιχτά της Γάζας για να παραδώσουν τη βοήθεια.

Η στρατιωτική προβλήτα των ΗΠΑ βρισκόταν στη θέση της μέχρι τα μέσα Μαΐου, αλλά ο καιρός κατέστρεψε τη δομή στις 22 Μαΐου και τρεις στρατιώτες των ΗΠΑ τραυματίστηκαν, ο ένας σοβαρά. Όμως η προβλήτα εξακολουθούσε να λειτουργεί.

Λίγες μέρες μετά, τμήματα της προβλήτας έσπασαν και το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι είχε υποστεί ζημιά που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Ο στρατός των ΗΠΑ μετέφερε την προβλήτα στο λιμάνι Ashdod του Ισραήλ για επισκευή. Όσοι ασχολούνται με τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην Κύπρο περιέγραψαν την αναστολή λειτουργίας της προβλήτας ως αναπόφευκτη.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνάντηση του Δημάρχου Δελφών με το νέο Λιμενάρχη Ιτέας

Το νέο Λιμενάρχη Ιτέας, Πλωτάρχη Λιμενικού Σώματος Πρέντζα Γεώργιο, υποδέχθηκε την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2024, στο γραφείο του στο Δημαρχείο της Άμφισσας, ο Δήμαρχος Δελφών κ. Παναγιώτης Ταγκαλής.  Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ανάληψης των καθηκόντων του νέου Λιμενάρχη, στον

Η Μεταπολίτευση μετά τη δοκιμασία της οικονομικής κρίσης (*)

Η πεντηκοστή επέτειος της Μεταπολίτευσης ως μετάβασης από τη δικτατορία στη δημοκρατία  και τα πενήντα χρόνια της περιόδου από το 1974 έως σήμερα μας επιβάλλουν να ξανασκεφτούμε τη σχέση μας με τον ιστορικό χρόνο. Για την ακρίβεια, θα έλεγα, ότι

ΠΑΘ 080: Στη Χαλκίδα για τη Ναυτική Εβδομάδα

Στη Χαλκίδα έφθασε χτες, Κυριακή 21 Ιουλίου 2024, το περιπολικό πλοίο ανοιχτής θαλάσσης (Π.Α.Θ.) του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής 080 «Άγιος Ευστράτιος», μήκους 60 μέτρων, για την έναρξη της Ναυτικής Εβδομάδας Χαλκίδας 2024, που διοργανώνει ο Δήμος Χαλκιδέων, σε συνδιοργάνωση με

Τα αυθαίρετα και «ορφανά» λιμάνια, μια ανοιχτή πληγή… Η περίπτωση των Κυθήρων και άλλων πολλών λιμένων (*)

Υπάρχουν επίσης λιμάνια, στα οποία δεν υπάρχουν κιόσκια, υπηρεσίες για τους επιβάτες, τουαλέτες, κυλικεία, στέγαστρα, τουαλέτες, σε χώρους υποδοχής των επιβατών, αλλά και στα περισσότερα λιμάνια δεν υπάρχουν συστήματα πυρόσβεσης. Υπάρχουν και λιμάνια που δεν εφαρμόζουν σε όλες τις διατάξεις

Μετάβαση στο περιεχόμενο