Η ναυτοσύνη που χάνεται… (*)

(*) Άρθρο του κ. Δημ. Καπράνου

Θυμάμαι, στις αρχές του ’70, που στην γειτονιά μας δεν υπήρχε ούτε ένα σπίτι που να μην έχει κάποιον δικό του ναυτικό! Εμείς είχαμε τον μεγάλο μας αδελφό, ηλεκτρολόγο του Εμπορικού Ναυτικού, που μπαρκάρισε αρχικώς με την εταιρεία Βερνίκου και έπειτα με την εταιρεία Ρεθύμνη-Κουλουκουντή. Είχαμε επίσης την τύχη να δούμε την ραγδαία πρόοδο και την ανοικοδόμηση συνοικιών ολόκληρων στην περιοχή του Πειραιώς. Καλλίπολη, Χατζηκυριάκειο, Αμφιάλη, Ευγένεια, Νίκαια, Κορυδαλλός. Σήμερα, όπως αναφέρουν στοιχεία από την Bimco, η Ελλάς βρίσκεται στην 7η θέση. Να σημειώσουμε ότι τα στοιχεία αφορούν και τους ναυτικούς-στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών, τα οποία δεν ταξιδεύουν.

Κατά τα στοιχεία της Bimco, λοιπόν, για το 2023, οι χώρες οι οποίες απασχολούν τους περισσότερους ναυτικούς είναι οι ακόλουθες: Φιλιππίνες: 200.000 αξιωματικοί. Κίνα: 250.000 ναυτικοί, εκ των οποίων 120.000 στην θάλασσα και 130.000 στα γραφεία. Ινδία: 165.000 ναυτικοί, με 95.000 στα πλοία και 70.000 στα γραφεία. Ινδονησία: 140.000 ναυτικοί, εκ των οποίων 80.000 στην θάλασσα και 60.000 στα γραφεία. Ρωσία: 110.000 ναυτικοί, εκ των οποίων 60.000
ναυτολογημένοι και 50.000 στα γραφεία. Ουκρανία: 96.000 ναυτικοί, εκ των οποίων 50.000 στην θάλασσα και 46.000 στην ξηρά. Ελλάς: 70.000 ναυτικοί, εκ των οποίων 25.000 εν πλω και 45.000 στην στεριά. Τουρκία: 65.000 ναυτικοί , με 30.000 στην θάλασσα και 35.000 στα γραφεία. Μιανμάρ: 60.000 ναυτικοί, με 35.000 εν πλω και 25.000 στα γραφεία, και την πρώτη δεκάδα κλείνει το Βιετνάμ με 55.000 ναυτικούς, εκ των οποίων οι 30.000 στα πλοία και 25.000 στα γραφεία.

Θα θυμίσουμε απλώς όσα είπε στα «Ποσειδώνια» η δραστήρια πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού: «Είναι ώρα να μας απασχολήσει εν συνόλω το σύστημα της Ναυτικής Εκπαιδεύσεως. Τα πλοία μας είναι πλέον υπερσύγχρονα και θέλουμε οι απόφοιτοι των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού να έχουν τα κατάλληλα εφόδια και γνώσεις, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της συνεχώς εξελισσόμενης νέας εποχής. Όμως ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαιδεύσεως δεν εξαρτάται μόνον από εμάς, την ΕΕΕ. Πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες από τα αρμόδια υπουργεία. Θέλουμε να κάνουμε τη ναυτιλία πιο ελκυστική. Να εισαχθεί στα σχολεία ώστε τα παιδιά από μικρά να μαθαίνουν τη σημασία της. Να καταλάβουν οι νέοι τί σημαίνει ναυτιλία για την επαγγελματική τους εξασφάλιση. Να μάθουν ότι μπορεί να γίνει ένας σπουδαστής/σπουδάστρια πλοίαρχος στα 28 του χρόνια με μισθό 10.000 δολάρια. Αποφοιτούν αξιωματικοί από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και “σκοτωνόμαστε μεταξύ μας” οι ναυτιλιακές εταιρείες ποια θα καταφέρει να προσελκύσει τους περισσότερους ώστε να ναυτολογηθούν στα πλοία μας».

Άποψή μας είναι ότι ο αριθμός των 25.000 εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών είναι μεγαλύτερος του υπάρχοντος. Όπως φαίνεται, οι εν ενεργεία ναυτικοί μας δεν υπερβαίνουν τις 15-17.000.

Ο αριθμός των 45.000 που αναφέρεται στα στελέχη των εταιρειών είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα. Όπως όμως και αν έχουν τα πράγματα, απαιτείται αλλαγή νοοτροπίας και κινητοποίηση όλων των δυνάμεων της ναυτιλίας, ώστε να ανακινηθεί το ενδιαφέρον των νέων μας για την θάλασσα, και να ακούγεται συνεχώς η ελληνική γλώσσα στις γέφυρες των πλοίων.

Αν δεν συμβεί αυτό είναι βέβαιο ότι σέ λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει η περίφημη ελληνική «ναυτοσύνη» για την οποία μπορούμε ευτυχώς να είμαστε ακόμη υπερήφανοι.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Α.Φωκά: Στη σωστή κατεύθυνση οι πρωτοβουλίες του Υπ. Ναυτιλίας για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου βάσει της έκθεσης Ντράγκι

Προς τη σωστή κατεύθυνση κινούνται οι αποφάσεις και οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας για την ανανέωση και το “πρασίνισμα” του ακτοπλοϊκού στόλου με βάση την πρόσφατη έκθεση του πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι. Αυτό επεσήμανε η προϊσταμένη

Πολεμικό Ναυτικό: Δοκιμές εν πλω για το πρώτο περιπολικό κλάσης «Island»

Σύμφωνα με ανακοίνωση των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, που αποδέσμευσε επίσης και φωτογραφίες, το πρώτο παράκτιο περιπολικό τύπου «Island» του Πολεμικού Ναυτικού ολοκλήρωσε με επιτυχία δοκιμές εν πλω. To πρώτο από τα σκάφη έχει ονομαστεί  “Υποκελευστής Ιωάννης Μαντούβαλος” (P197).

Έλεγχος στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα – Σαλαμίνα

ΘΕΜΑ:  Αιφνιδιαστικός επιτόπιος έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα (Αττικής)- Παλούκια (Σαλαμίνας) – Πέραμα (Αττικής) Η Επιτροπή Ανταγωνισμού («ΕΑ») διενήργησε αιφνιδιαστικό επιτόπιο έλεγχο στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας στον κλάδο παροχής υπηρεσιών μεταφοράς στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα (Αττικής)- Παλούκια (Σαλαμίνας), αναφορικά

Το «ουκρανικό μοντέλο» είναι η λύση για το Προσφυγικό και όχι το κλείσιμο των συνόρων από τη Γερμανία (*)

Η απόφαση του Βερολίνου να επαναφέρει από 16/9/2024 έως 15/3/2025 τους μεθοριακούς ελέγχους στα χερσαία σύνορά της με Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο και Δανία, προκειμένου να αντιμετωπίσει λέει τις μεταναστευτικές ροές που κατακλύζουν τη Γερμανία, αναμφίβολα προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση μιας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο