Η απόφαση αυτή έρχεται μετά από σειρά αντιδράσεων και ανησυχιών από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς και ερωτήματα από τους πολιτικούς σχετικά με τις επιπτώσεις στην οικονομία.
Ο Ρεπουμπλικανός Γερουσιαστής Bill Cassidy από τη Λουιζιάνα, αναφερόμενος στα λιμάνια της πολιτείας του, τα οποία συγκαταλέγονται στα μεγαλύτερα της χώρας με υψηλούς όγκους εμπορευματικών ροών προς παγκόσμιες αγορές, εξέφρασε ανησυχία για το προτεινόμενο μέτρο.
«Το μέτρο αυτό θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στις λιμενικές εγκαταστάσεις και θα μπορούσε να δυσκολέψει τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του ποταμού Μισισιπή», τόνισε ο Cassidy, καλώντας την USTR να επανεξετάσει τα σχέδιά της.
Απαντώντας στις ανησυχίες, ο Greer εξήγησε ότι οι προτεινόμενες ενέργειες αποσκοπούν στην ενίσχυση της ναυπηγικής παραγωγής στις ΗΠΑ και στην ενίσχυση του τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας.
«Οι προτεινόμενες ενέργειες είναι μόνο ένα σύνολο πιθανοτήτων που ενδέχεται να εφαρμοστούν για να ενθαρρύνουν τη ναυπηγική παραγωγή στις ΗΠΑ. Δεν θα εφαρμοστούν όλες οι προτάσεις και δεν θα εφαρμοστούν συσσωρευτικά», δήλωσε ο Greer, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση θα εξετάσει με προσοχή τη χρονική διάρκεια και τα κίνητρα για τη ναυπηγική βιομηχανία, προκειμένου να μην επηρεαστούν αρνητικά οι εξαγωγές.
Η προτεινόμενη πολιτική περιλαμβάνει τέλη για τα πλοία που κατασκευάστηκαν στην Κίνα και θα προσέγγιζαν λιμάνια στις ΗΠΑ, καθώς και αναλογικά τέλη για τους ιδιοκτήτες πλοίων, ανάλογα με το ποσοστό των πλοίων τους που κατασκευάστηκαν στην Κίνα. Τα τέλη θα κυμαίνονταν από 500.000 έως 3,5 εκατομμύρια δολάρια. Ειδικότερα, τέλη θα επιβάλλονταν για τα πλοία που βρίσκονται σε παραγγελία στα κινεζικά ναυπηγεία και αναμένονται να παραδοθούν εντός των επόμενων 24 μηνών.
Αυτή η πρόταση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με προειδοποιήσεις για την πιθανότητα πτωχεύσεων μικρότερων εταιρειών και λιμανιών.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της βιομηχανίας, τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να πλήξουν σοβαρά την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, από τους καταναλωτές μέχρι τους παραγωγούς.
Στο μεταξύ, η πρόσφατη Εκτελεστική Διαταγή του Προέδρου Donald Trump για την αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ, καλεί την USTR να συνεργαστεί με τις αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων, ενώ περιλαμβάνει και δασμούς για εξοπλισμό λιμανιών και γερανούς που κατασκευάζονται στην Κίνα ή χρησιμοποιούν εξαρτήματα κινεζικής προέλευσης.
Αναφορικά με τη στάση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας (WSC) εξέφρασε την ελπίδα ότι η USTR θα αναγνωρίσει ότι άλλες εναλλακτικές προτάσεις, όπως η επιβολή αναδρομικών τελών λιμένων, θα είχαν αρνητικές συνέπειες για όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο Joe Kramek, Πρόεδρος και CEO του WSC, τόνισε πως τέτοια μέτρα θα πλήξουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα και θα επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πηγή: Reporter.gr