ΓΙΑ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ που γίνονται στην έγκριση των δρομολογίων, ειδικά των ταχύπλοων πλοίων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας, και οι οποίες καταργούν τη ναυτεργατική νομοθεσία, κάνει λόγο η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ). Η κατάθεση των δρομολογίων των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων για τη νέα δρομολογιακή περίοδο από 1/11/2024 έως 31/10/2025 «και ως είθισται – κατά πάγια πρακτική- η θετική γνωμοδότηση από την πλειοψηφία του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) και η έγκρισή τους από την πολιτική ηγεσία» απασχόλησε τη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ. Στο πλαίσιο της συζήτησης, παρουσιάστηκαν όλα τα στοιχεία από τους ελέγχους της θερινής περιόδου που πέρασε, αλλά και προηγούμενων ετών, καθώς επίσης και η επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας που έκανε λόγο για διοικητικές κυρώσεις αλλά και πάνω από 90 αναστολές δρομολογίων, λόγω παραβίασης της ναυτεργατικής νομοθεσίας, στη συντριπτική πλειονότητα στα ταχύπλοα.
Η ΠΝΟ σε ανακοίνωσή της μετά τη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής σημειώνει ότι για την έγκριση των δρομολογίων των ταχύπλοων σκαφών θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη η πραγματική ταχύτητα των πλοίων και όχι αυτή που δηλώνεται από τις εταιρείες, να υπολογίζεται 15λεπτη παραμονή μεταξύ κατάπλου και απόπλου στα λιμάνια αντί για το δηλωθέν 5λεπτο, καθώς όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε ότι δεν μπορούν να γίνουν εκφόρτωση-φόρτωση και ασφαλής απόπλους-κατάπλους σε 5 λεπτά.
Οι δύο ώρες εργασίας του πληρώματος (πριν και μετά τον απόπλου) όπου το πλήρωμα προετοιμάζει το πλοίο και ταυτόχρονα φροντίζει για την επιβίβαση επιβατών και οχημάτων και η μία ώρα μετά τον κατάπλου για την αποκατάσταση. Αυτές οι δύο ώρες πριν και μετά αδιαμφισβήτητα είναι ώρες εργασίας.
Στη συνέχεια αναφέρει ότι, ενώ θα έπρεπε η έγκριση των δηλωθέντων από τις εταιρείες δρομολογίων να γίνεται υπό τον όρο ότι τηρείται απαρέγκλιτα η ναυτεργατική νομοθεσία, απ’ ό,τι αποδεικνύεται στην πράξη αυτή δεν λαμβάνεται υπόψη. «Είναι τουλάχιστον περίεργο η πολιτική ηγεσία και υπηρεσιακοί παράγοντες να θεωρούν εργάσιμο χρόνο και να εγκρίνουν επ’ αυτού την ακριβή ώρα αναχώρησης και την ακριβή ώρα κατάπλου και να αγνοούν επιδεικτικά τη μία ώρα πριν και μετά τον απόπλου», επισημάνει η ΠΝΟ και τονίζει ότι με αυτή τη μεθόδευση που ακολουθείται, παραβιάζεται η ναυτεργατική νομοθεσία στο σύνολό της, κυρίως σε ό,τι αφορά τους ναυτεργάτες στα ταχύπλοα σκάφη, δηλαδή να δουλεύουν με μονό πλήρωμα 13 με 17 ώρες το 24ωρο.
Οι διαπιστώσεις-καταγγελίες της Ομοσπονδίας συνεχίζονται καθώς, όπως εξηγεί, η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη, όταν μπαίνει σε εφαρμογή το εφεύρημα των τροποποιήσεων των δρομολογίων. Ένα ταχύπλοο φαίνεται ότι τηρεί τα ωράρια εργασίας και ανάπαυσης του πληρώματος, ξαφνικά με ένα αίτημα τροποποίησης του δρομολογίου του, κυρίως μεταμεσονύκτιες ώρες, που σωρηδόν εγκρίνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, αυξάνει τις ώρες εργασίας, χωρίς όμως να μπαίνει διπλό πλήρωμα όπως προβλέπεται.
Για όλους αυτούς τους λόγους, ζητά από το ΣΑΣ που θα συγκληθεί τον Οκτώβριο για την έγκριση όλων των δρομολογίων για την περίοδο 1.11.2024 έως 31.10.2025 να ληφθούν υπόψη όλα αυτά που επισημαίνει, γιατί είναι οι πραγματικές συνθήκες που ισχύουν στα ταχύπλοα, καθώς και όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να μην παραβιάζεται καθημερινά το Π.Δ. υπ’ αριθ. 381 περί «μεγίστου χρόνου απασχόλησης πληρωμάτων επιβατηγών και επιβατηγών-οχηματαγωγών ταχυπλόων πλοίων».
Τέλος, στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα να σταματήσουν οι παρεμβάσεις και οι μεθοδεύσεις για την τροποποίηση του Π.Δ. 381, αυξάνοντας τις ώρες εργασίας στα ταχύπλοα πλοία, τονίζοντας ότι αυτό αποτελεί casus belli για την ΠΝΟ και θα βρουν απέναντί τους σύσσωμο το ναυτεργατικό δυναμικό.