Περίπου 15-19 ημέρες ανά πλοίο διαρκούσε η αναμονή στη Διώρυγα Παναμά την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου, λόγω της χαμηλής στάθμης υδάτων στη λίμνη Gatun που περιορίζει τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διέλθουν τη διώρυγα με πλήρη φόρτο. Λόγω της χωρίς ιστορικό προηγούμενο ξηρασίας, η Αρχή της Διώρυγας Παναμά περιόρισε κατά 2 μέτρα το μέγιστο επιτρεπόμενο βύθισμα πλοίων κατηγορίας neopanamax και κατά 20% τον ανώτατο αριθμό ημερήσιων διελεύσεων (32 διελεύσεις ανά μέρα).
Οι μεταβολές στη λειτουργία της Διώρυγας προκαλούν καθυστερήσεις σε όλους τους τύπους εμπορικών πλοίων, με αποτέλεσμα τα συστήματα υποτύπωσης πλοίων (vessel tracking data) να εμφανίζουν τεράστιες “ουρές” σε αμφότερες τις πλευρές της υδάτινης οδού.
“Οι καθυστερήσεις στη Διώρυγα Παναμά υπενθυμίζουν την επιτακτική ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης. Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι από τους πιο ευάλωτους στην κλιματική αλλαγή και πρέπει να δράσουμε για τον περιορισμό ρύπων και μείωση των κινδύνων” σχολίασε ο κ. Thomas Zaidman, εκτελεστικός διευθυντής της Sagitta Marine, ιδιοκτήτριας και διαχειρίστριας εταιρείας πλοίων ξηρού φορτίου.
Παρότι οι βροχές επανήλθαν στον Παναμά, οι αρχές δεν αναμένεται να αναθεωρήσουν σύντομα τα βυθίσματα ή τον αριθμό των διελεύσεων γνωρίζοντας ότι συνέπεια του φετινού φαινομένου El Niño είναι η εμφάνιση στη χώρα άνυδρης περιόδου περί τα τέλη του τρέχοντος έτους.
Πράγματι, οι αρχές της διώρυγας παραδέχτηκαν ότι εάν οι συνθήκες παραμείνουν αμετάβλητες, τα έσοδά τους θα δεχθούν πλήγμα το 2024 που ενδέχεται να ανέλθει στα $200 εκατ.
Ενδεικτική των συνεπειών που επέφερε η μεταβολή των συνθηκών ήταν η περίπτωση του μεταφορικής ικανότητας 17.312 εμπορευματοκιβωτίων teu πλοίου Ever Max (στη φωτό) την περασμένη εβδομάδα, του μεγαλύτερου πλοίου του είδους που διέπλευσε ποτέ τη διώρυγα. Ο λόγος ήταν ότι παρόλο που το πλοίο κατέβαλε $1,5 εκατ. ως τέλη διέλευσης, αναγκάστηκε να εκφορτώσει 1.400 containers teu στο λιμένα Balboa για να συμμορφωθεί με τον περιορισμό των 13.345 teu που ισχύει σήμερα. Tα containers μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικά στο Colon κι επαναφορτώθηκαν εκεί για τελική εκφόρτωσή τους στο λιμένα Savannah των ΗΠΑ.
“Η Διώρυγα του Παναμά είναι πράγματι ο αστάθμητος παράγοντας του κλάδου της θαλάσσιας μεταφοράς container αυτή τη στιγμή, λόγω του αντίκτυπου που δύναται να έχει στους ναύλους και στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Άπω Ανατολή από βδομάδα σε βδομάδα”, εξηγεί ο κ. Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην πλατφόρμα ναύλων Xeneta.
Με τη μείωση των διελεύσεων σε 32 ημερησίως στα τέλη Ιουλίου, εξαφανίστηκε κάθε περιθώριο αντοχής, ανέφερε ο κ. Sand.
Επισημαίνοντας την οριζόντια αύξηση των ναύλων (GRIs) στις μεταφορές του Ειρηνικού, ο κ. Sand είπε: “Αυτή τη στιγμή επικρατεί αναβρασμός και οι φορτωτές πρέπει να σταθμίσουν τις επιλογές τους και να διαχειριστούν τους κινδύνους που προκαλούνται από την ολοένα αυξανόμενη συμφόρηση στη Διώρυγα, προς κάθε κατεύθυνσή της”.