Στις κινήσεις που κάνει το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να εγγραφούν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο και να σηκώσουν την ελληνική σημαία, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στο OT Forum «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – Ελλάδα 2030» που διοργάνωσε ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος» στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών.
«Επιδιώκουμε να κάνουμε ελκυστική την ελληνική σημαία. Πρώτη κίνηση είναι η ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών, κατ’ αρχάς με το νηολόγιο και ακολουθεί το ναυτολόγιο, απλοποίηση και στη συνέχεια ψηφιοποίηση των διαδικασιών», είπε ο υπουργός, τονίζοντας ότι πρόκειται για μια διαδικασία που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 2-3 ετών.
Να σημειώσουμε ότι τα τελευταία χρόνια και παρά τις προσπάθειες που υποστηρίζουν όλοι οι υπουργοί Ναυτιλίας ότι κάνουν, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ειδικά των ποντοπόρων πλοίων (δεξαμενόπλοια και φορτηγά) συνεχίζουν να κατεβάζουν την ελληνική σημαία, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) που αφορούσαν τη δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου για πλοία από 100 ΚΟΧ και άνω τον Σεπτέμβριο του 2024, τα πλοία που έφεραν ελληνική σημαία να είναι 1.834. Ωστόσο είδαμε τα εμπορικά (δεξαμενόπλοια και φορτηγά) ότι συνέχισαν να κατεβάζουν την ελληνική σημαία, με αποτέλεσμα από 362 φορτηγά που ήταν εγγεγραμμένα στο εθνικό νηολόγιο τον Σεπτέμβριο του 2023, να κατέβουν στα 357 τον αντίστοιχο μήνα του 2024 και τα δεξαμενόπλοια από 422 σε 410.
Στο θέμα είχε αναφερθεί πρόσφατα και ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, ο οποίος μίλησε για τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD), σύμφωνα με τα οποία ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει πάνω από το 17% του παγκόσμιου στόλου (σε όρους χωρητικότητας – dwt), γεγονός που τον κατατάσσει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας, ωστόσο όπως είχε τονίσει στην παρέμβασή του, μόνο το 13% του ελληνόκτητου στόλου είναι νηολογημένο υπό ελληνική σημαία.
Επίσης στην τελευταία έκθεση του Committee (εφοπλιστές, Λονδίνο) αναφερόταν ότι ενώ ο ελληνόκτητος στόλος συνεχίζει να αυξάνεται, καθώς στις 4 Μαρτίου 2024 ανερχόταν σε 4.212 πλοία διαφόρων κατηγοριών μεταφορικής ικανότητας 208.252.588 κόρων, από τα 4.212 πλοία όμως μόλις τα 496 (ποσοστό 11,6%) φέρουν την ελληνική σημαία. Τα περισσότερα (1.159) έχουν υψωμένη τη σημαία ευκαιρίας της Λιβερίας και 1.096 έχουν υψωμένη τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ, ακολουθεί της Μάλτας, ενώ η ελληνική βρίσκεται στην τέταρτη θέση.