«Κλειδώνει» η αλλαγή του εκλογικού νόμου με κατώφλι 5% για είσοδο στη Βουλή

Η αλλαγή του εκλογικού νόμου έχει επανέλθει δυναμικά στο τραπέζι παρά τις διαψεύσεις συνεργατών του πρωθυπουργού αλλά και του αρμόδιου υπουργού Θ. Λιβάνιου. Το καθοριστικό στοιχείο που οδήγησε όσους θεωρούν αναγκαία την ανάληψη σχετικής πρωτοβουλίας εκ μέρους του Κ. Μητσοτάκη είναι ότι σύμφωνα με όλες τις αναλύσεις, η επανάληψη της αυτοδυναμίας του 2023 είναι σχεδόν αδύνατη, είτε οι κάλπες στηθούν το 2027, είτε νωρίτερα.

Οι υποστηρικτές του σεναρίου αλλαγής του εκλογικού νόμου προκρίνουν το επιχείρημα του κατακερματισμού της Βουλής, η οποία ξεκίνησε οκτακομματική, σήμερα είναι εννεακομματική και, στην περίπτωση που ο Στεφ. Κασσελάκης κατορθώσει να αποκτήσει κοινοβουλευτική εκπροσώπηση, θα γίνει δεκα-κομματική με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την έκρυθμη λειτουργία του Κοινοβουλίου.

Οι εισηγήσεις για όριο εισόδου στο 5%

Γι’ αυτό και εισηγούνται να αυξηθεί από το 3% που είναι σήμερα στο 5% το όριο εισόδου ενός κόμματος στη Βουλή, ώστε να αποφευχθεί η είσοδος κομμάτων, που βρίσκονται στο «μεταίχμιο».

Αυτή την περίοδο, όλες οι δημοσκοπήσεις εμφανίζουν τουλάχιστον τρία-τέσσερα κόμματα να κινούνται πέριξ του 3%, δηλαδή του ορίου εισόδου στη Βουλή. Στην περίπτωση, ωστόσο, που ο πήχης ανέβει, τότε ανάλογος αριθμός κομμάτων δεν θα αποκτήσει κοινοβουλευτική εκπροσώπηση. Αυτό, ωστόσο, θα έχει μεγάλη σημασία και για το όριο κατάκτησης της αυτοδυναμίας.

Και αυτό γιατί σύμφωνα με την ενισχυμένη αναλογική που ισχύει σήμερα, το πρώτο κόμμα παίρνει κλιμακωτό μπόνους εδρών, ενώ ο πήχης της αυτοδυναμίας εξαρτάται από το ποσοστό που συγκεντρώνουν τα κόμματα που δεν καταφέρνουν να περάσουν το κατώφλι της εισόδου στη βουλή που είναι 3%. Είναι προφανές ότι όσο μεγαλύτερο είναι το άθροισμα των ποσοστών των εκτός Βουλής κομματικών σχηματισμών, τόσο χαμηλώνει ο πήχης της αυτοδυναμίας για το πρώτο κόμμα.

Αρκετοί, πάντως, στην κυβερνητική παράταξη θεωρούν ότι το 5% είναι πολύ μεγάλο ποσοστό και ίσως θα ήταν πιο λογικό να συζητηθεί μια αύξηση κατά 1%, δηλαδή από 3% στο 4%.

Σε κάθε περίπτωση, για να ισχύσει ένα τέτοιο σύστημα από τις επόμενες εθνικές εκλογές, θα πρέπει οι αλλαγές του εκλογικού νόμου να εγκριθούν από τα 2/3 της βουλής. Κάτι που επαναφέρει στο προσκήνιο και το σενάριο των διπλών εκλογών. Ένα σενάριο, ωστόσο, το οποίο περιέχει αυτονόητο ρίσκο.

ΠΗΓΗ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ΥφΥΝΑΝΠ κ. Στ. Γκίκας στη Σαγκάη

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, μετά από πρόσκληση των διοργανωτών, επισκέφθηκε την Σαγκάη (Κίνα) όπου συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής (“keynote speaker”), αρχικά στην τελετή έναρξης της “Ναυτιλιακής Εβδομάδας της Σαγκάης” (“Pudong Shipping Week 2024”), με θέμα “Navigating

Συνεδριάζει η Επιτροπή Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας ΙΜΟ

Από τις 2-6 Δεκεμβρίου 2024 πραγματοποιούνται στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο οι εργασίες της 109ης συνόδου της Επιτροπής Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (MSC 109). Στη σύνοδο θα προεδρεύσει η κα. Mayte Medina από τις ΗΠΑ, με την υποστήριξη

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Προσφορά πομποδεκτών στο Λιμεναρχείο

Οι πομποδέκτες είναι απόλυτα συμβατοί με τα μέτρα ασφαλείας του κώδικα ISPS που αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύνολο μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Ειδικότερα, ο International Ship and Port Facility (ISPS) εισάγει ένα σύνολο προληπτικών μέτρων

Κίνητρα επιστροφής στο ελληνικό νηολόγιο

Στις κινήσεις που κάνει το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να εγγραφούν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο και να σηκώσουν την ελληνική σημαία, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στο OT Forum «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – Ελλάδα 2030» που διοργάνωσε ο «Οικονομικός

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΚΑΙΡΟΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο