KPMG: Παγκόσμιος ηγέτης η ελληνική ναυτιλία και το 2024 – Τι δείχνει έρευνα

Η ναυτιλία ξεχωρίζει έντονα στο παγκόσμιο εμπόριο καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 90% σε χωρητικότητα και 50-60% σε αξία

Συνεχίζει την ανοδική πορεία ο κλάδος της ναυτιλίας παρά της πολλαπλές προκλήσεις όπως προκύπτει από την έρευνα της KPMG “The Future of Shipping” για το 2024. Επιπλέον, οι ναύλοι επέστρεψαν σε κανονικά επίπεδα μετά τις μετα-πανδημικές διακυμάνσεις ενώ στην κορυφή της ατζέντας των εταιρειών του κλάδου είναι η ενεργειακή μετάβαση, το ESG και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.

Η ανοδική πορεία στον κλάδο αναμένεται να συνεχιστεί παρά τις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει, όπως γεωπολιτικές διακυμάνσεις, ανισορροπίες προσφοράς και ζήτησης, ελλείψεις σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό. Καθώς όμως η ανάπτυξη της ναυτιλίας σχετίζεται άμεσα με την παγκόσμια οικονομία, παράγοντες όπως οι εμπορικοί περιορισμοί, η κλιματική αλλαγή και οι γεωπολιτικές αναταραχές θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις προβλέψεις. 

Οι ναύλοι επέστρεψαν σε κανονικά επίπεδα μετά τις μετα-πανδημικές διακυμάνσεις, οι οποίες σημείωσαν τιμές ρεκόρ σε πολλές κατηγορίες φορτίου, από τις αρχές του 2024, όμως αυξήθηκαν και πάλι κυρίως λόγω των περιορισμών στις διαδρομές.

Η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά ως ο παγκόσμιος ηγέτης σε βασικές μετρήσεις, αντιπροσωπεύοντας το 17,4% του παγκόσμιου στόλου βάσει χωρητικότητας. Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνόκτητων πλοίων είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο και ενώ η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από την Κίνα και την Ιαπωνία σε ελεγχόμενο DWT, εκπέμποντας λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τις δύο χώρες (στοιχεία UNCTAD – 2022). 

Bασικές τάσεις και προκλήσεις

Οι βασικές τάσεις για τον κλάδο είναι:

1. Απανθρακοποίηση και ενεργειακή μετάβαση προς καθαρότερη ενέργεια

2. Ψηφιοποίηση για βελτίωση της αποτελεσματικότητας και προσαρμογή στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο

3. Δημιουργία ανθεκτικότητας «από το σχεδιασμό», για τη μακροπρόθεσμη διαχείριση του ρίσκου

4. Βελτιστοποίηση εφοδιαστικής αλυσίδας

5. Τόσο ο κλάδος της ναυτιλίας όσο και τα λιμάνια παρουσιάζουν δυναμικό χαρακτήρα μετασχηματισμού των λειτουργιών τους προκειμένου να προσαρμοστούν στις αναδυόμενες και μεταβαλλόμενες διαρκώς προκλήσεις

6. Προσαρμογή στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και στα νέα πρότυπα κατανάλωσης

Οι βασικές προκλήσεις για τον κλάδο είναι:

• Οι πολιτικές αναταραχές που διαταράσσουν τις ναυτιλιακές διαδρομές και μεταβάλλουν τις αλυσίδες εφοδιασμού

• Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες και η πρόκληση για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας

• Η ταχεία τεχνολογική αλλαγή και ικανότητα προσαρμογής

• Η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών λόγω των δύσκολων συνθηκών εργασίας και του αναδυόμενου ρόλου της τεχνολογίας

Τέλος, η ελληνόκτητη ναυτιλία συνολικά συνεχίζει να θέτει κανόνες στην αγορά και να είναι απαραίτητη στην παγκόσμια οικονομία.

Δείτε όλη την έρευνα της KPMG

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τσουκαλάς: Γιατί δεν πληρώνει η κυβέρνηση τα αναδρομικά του 11μήνου στους συνταξιούχους;

«Το ΣτΕ και το ΑΕΔ έχουν αποφανθεί οριστικά, και τους αναγκάζει σε δικαστικά έξοδα», όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ «Τον Μάρτιο αυξήθηκε ο πληθωρισμός τροφίμων 2%. Μειώνεται ο ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού και όχι ο πληθωρισμός», ανέφερε για

33χρονος πέθανε στα κρατητήρια του Αστυνομικού Τμήματος Χανίων

Ο άνδρας είχε συλληφθεί για παραβάσεις της νομοθεσίας περί ναρκωτικών και συνεχιζόταν η κράτησή του μέχρι την απέλασή του από τη χώρα Ένα τραγικό περιστατικό σημειώθηκε το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής στα κρατητήρια του Αστυνομικού Τμήματος στα Χανιά, με έναν 33χρονο να εντοπίζεται νεκρός από τον αστυνομικό

Το Λιμενικό Σώμα σκοτώνεται…

*Γράφει ο Στρατής Κοκκινέλλης Όσο διάφοροι ανθρωπιστές αλά καρτ, βουλευτές και κυρίως ευρωβουλευτές χρησιμοποιούν το ιδιαίτερα ευαίσθητο, κρίσιμο και βαθιά ανθρωπιστικό ζήτημα του μεταναστευτικού για καθαρά μικροπολιτικά οφέλη και διατήρηση της όποιας εκλογικής τους πελατείας, στα ανοιχτά των νησιών μας

Νέα μεγάλη επιτυχία των Λιμενικών της Μυτιλήνης – Συνέλαβαν 31χρονο για 8.552 κάνναβης και 1.017 γρ. κοκαΐνης

Τις μεσημβρινές ώρες σήμερα, στελέχη της Περιφερειακής Ομάδας Δίωξης Ναρκωτικών (Π.Ο.ΔΙ.Ν.) της Λιμενικής Αρχής Μυτιλήνης, προέβησαν στη σύλληψη ενός 31χρονου, για παράβαση του νόμου 4139/13 περί εξαρτησιογόνων ουσιών. Ειδικότερα, σε έλεγχο που διενεργήθηκε τις πρωινές ώρες σήμερα κατά την εκφόρτωση

Μετάβαση στο περιεχόμενο