Κρίση των Ιμίων: Η ημέρα που «σημάδεψε» τις ελληνοτουρκικές σχέσεις – Το χρονικό των γεγονότων

Συμπληρώνονται σήμερα 26 χρόνια από την ελληνοτουρκική κρίση των Ιμίων, ανατολικά της Καλύμνου, με αφετηρία την 27η Ιανουαρίου 1996, όταν, τότε για πρώτη φορά, η ελληνική σημαία σταμάτησε να κυματίζει. Ανήμερα των Χριστουγέννων, στις 25 Δεκεμβρίου 1995, το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Figen Akat» προσάραξε στην ανατολική Ίμια. Ο Τούρκος πλοίαρχος αρνήθηκε τη βοήθεια του λιμεναρχείου Καλύμνου.

Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου, το πλοίο αποκολλήθηκε με τη βοήθεια δυο ελληνικών ρυμουλκών. Στις 29 Δεκεμβρίου το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών απέστειλε ρηματική διακοίνωση με τα τουρκικά επιχειρήματα αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας στην περιοχή. Το θέμα θα είχε μείνει εκεί χωρίς κανείς από το ευρύτερο κοινό να μάθαινε την ύπαρξη των Ιμίων, αν κάποιος Έλληνας αξιωματούχος δεν διέρρεε στον Ant1, την αλληλογραφία μεταξύ ελληνικού και τουρκικού υπουργείου εξωτερικών.

 

Άλλωστε, δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε ένα ναυτικό ατύχημα στο ανατολικό Αιγαίο και η Τουρκία αμφισβητούσε το δικαίωμα της Ελλάδας στην «έρευνα και διάσωση».

Όλα έδειχναν ότι επρόκειτο για κάτι συνηθισμένο και η ρηματική διακοίνωση είχε μάλλον γραφεί από την τουρκική γραφειοκρατία, με αυτοματοποιημένο τρόπο, χωρίς απαραίτητα την εμπλοκή της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας.

Το ίδιο βράδυ της διαρροής, στις 24 Ιανουαρίου 1996, έναν ολόκληρο μήνα μετά το περιστατικό, ο ΑΝΤ1 παρουσίασε τις τουρκικές αξιώσεις στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων. Ο σταθμός θα συνέχιζε να προβάλει το θέμα όλες τις επόμενες μέρες. Την επόμενη μέρα, 25 Ιανουαρίου, ο δήμαρχος Καλύμνου, μαζί με μερικούς κατοίκους και έναν ιερέα, πήγαν στα Ίμια και ύψωσαν την ελληνική σημαία.

Οι φωτογραφίες της έπαρσης της ελληνικής σημαίας δημοσιεύτηκαν στην τουρκική εφημερίδα Hurriyet στις 26 Ιανουαρίου, με πρωτοβουλία της ανταποκρίτριας της στην Αθήνα Nur Batur. Το ίδιο βράδυ, στη δημοσιογραφική σύσκεψη της εφημερίδας στην Κωνσταντινούπολη, αποφασίστηκε να σταλεί, την επομένη ημέρα, μια μικρή ομάδα με ελικόπτερο στα Ίμια και να υψώσει την τουρκική σημαία.

ίμια

Την Κυριακή, 28 Ιανουαρίου, ένα ελληνικό περιπολικό πλοίο εντόπισε την τουρκική σημαία να κυματίζει στα Ίμια και, μετά από μια κακή συνεννόηση, το πλήρωμα του περιπολικού κατέβασε την τουρκική σημαία. Από τις πρώτες πρωινές ώρες της επομένης άρχισαν να συρρέουν ναυτικές δυνάμεις και των δυο χωρών στην περιοχή. Τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου μια παρακείμενη τουρκική φρεγάτα αποβίβασε 10-12 Τούρκους κομάντος στην αφύλαχτη δυτική Ίμια.

Λίγο αργότερα ένα ελληνικό ελικόπτερο, που απογειώθηκε από μια ελληνική φρεγάτα και είχε εντοπίσει τους εισβολείς, συνετρίβη, οδηγώντας στο θάνατο τα τρία μέλη του πληρώματός του, εν μέσω θαλασσοταραχής και γενικευμένης σύγχυσης.

ίμια

Την ίδια ώρα αναπτύσσονταν η διπλωματική παρέμβαση των Ηνωμένων Πολιτειών, μέσω του δυναμικού υφυπουργού εξωτερικών, Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, και συμφωνήθηκε οι δυο χώρες να αποσύρουν τις δυνάμεις και τις σημαίες τους από την περιοχή.

Η κρίση των Ιμίων ήταν ίσως η σοβαρότερη κρίση στις ελληνο-τουρκικές σχέσεις από την τουρκική επέμβαση στην Κύπρο το 1974. Κατά τη διάρκειά της, οι δυο χώρες βρέθηκαν κυριολεκτικά με το δάκτυλο στην σκανδάλη, υπήρξε κατάληψη εθνικού χώρου από την Τουρκία και η εμπλοκή αποφεύχθηκε μόλις την τελευταία στιγμή.

Κρίση των Ιμίων: Η ημέρα που «σημάδεψε» τις ελληνοτουρκικές σχέσεις – Το χρονικό των γεγονότων

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ευρωπαϊκό Κονκλάβιο: «Ευρώπη 2040: Το Αύριο είναι Σήμερα»

Το Ευρωπαϊκό Κονκλάβιο είναι μια πρωτοβουλία από πρώην υπουργούς, κορυφαίους διπλωμάτες και διανοητές από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Έχει ως στόχο να αναδείξει τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση και πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των Ευρωπαίων

Πανικός στην Τουρκία για το ΠΓΥ ΗΡΑΚΛΗΣ (Α472): «Δεν ύψωσε Τουρκική σημαία» στην Σμύρνη – Τι απαντά το Τουρκικό ΥΠΑΜ

Πανικός έχει ξεσπάσει στα Τουρκικά social media και μέσα ενημέρωσης σήμερα για το πλοίο του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, ΠΓΥ ΗΡΑΚΛΗΣ (Α-472), το οποίο πυροδότησε αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη μη ύψωση της τουρκικής σημαίας κατά την επίσκεψή του

Α’ Υπαρχηγός Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος Λ.Σ. ΡΕΪΖΗΣ Δρόσος

Γεννήθηκε στη Σητεία το έτος 1969. Είναι απόφοιτος του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά. Εισήλθε στη Σχολή Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. το 1993 και αποφοίτησε το 1995 με το βαθμό του Σημαιοφόρου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Υπηρέτησε στο Λιμεναρχείο Ρεθύμνου ως Υπολιμενάρχης και στα

Την παραίτησή τους από την κυβέρνηση υποβάλλουν Γιάννης Μπρατάκος και Σταύρος Παπασταύρου

Την παραίτησή τους υπέβαλαν ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου και ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Γιάννης Μπρατάκος, οι οποίες έγιναν αποδεκτές από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Σύμφωνα με την κυβέρνηση ο πρωθυπουργός τους ευχαρίστησε για τη συνεργασία και έκανε αποδεκτές τις παραιτήσεις τους.   «Η

Μετάβαση στο περιεχόμενο