Μ. Τραυλού: «Είμαι πολύ υπερήφανη για τον κλάδο μας και το κοινωνικό του έργο»

Νωρίτερα σήμερα, Παρασκευή 7 Ιουνίου έλαβε χώρα η εθιμοτυπική συνέντευξη Τύπου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο πλαίσιο της έκθεσης των Ποσειδωνίων.

Στη συζήτηση που έλαβε χώρα μεταξύ του προεδρείου της ΕΕΕ και εκπροσώπων του Τύπου, θίχτηκαν πληθώρα θεμάτων, με ιδιαίτερα έμφαση να δίνεται στη ναυτική εκπαίδευση και στην απανθρακοποίηση. Πέραν της Μελίνας Τραυλού, Προέδρου της ΕΕΕ, συμμετείχαν μέλη του Προεδρείου της Ένωσης και, συγκεκριμένα, οι Αντιπρόεδροι Μιχάλης Χανδρής και Αντώνης Λαιμός, ο Γραμματέας, Δημήτρης Φαφαλιός, ο Ταμίας, Γιάννης Ξυλάς και το Μέλος του Δ.Σ., Γιάννης Λύρας.

Ναυτική Εκπαίδευση: Οι προτεραιότητες για την ΕΕΕ

Το προεδρείο της ΕΕΕ δέχθηκε ερώτηση αναφορικά με τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η Ένωση για την προσέλκυση περισσότερων νέων στα ναυτικά επαγγέλματα, δεδομένου ότι υπάρχει πληθώρα ανησυχητικών εκτιμήσεων αναφορικά με σημαντικό έλλειμα ναυτικών στο προσεχές μέλλον.

«Δεν εξαρτάται μόνο από εμάς» σχολίασε καταρχάς η κ. Τραυλού. Πρώτο βήμα κατά την ίδια αποτελεί η συνεργασία της ΕΕΕ με το υπουργείο Ναυτιλίας για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Μια επιπλέον σημαίνουσα πρωτοβουλία που απασχολεί την ΕΕΕ είναι η κατανόηση της αξίας της ναυτιλίας από την κοινωνία. «Τα μικρά παιδιά από μικρή ηλικία να αρχίσουν να καταλαβαίνουν τι σημαίνει ναυτιλία». Μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο για την προσέλκυση περισσότερων νέων στα ναυτικά επαγγέλματα.

«Ως Έλληνες είμαστε υπερήφανοι που η ναυτιλία μας είναι η πρώτη στον κόσμο, αυτό όμως πρέπει να το περάσουμε με έναν καλύτερο τρόπο για να καταλάβουν οι νέοι τι σημαίνει και το ναυτικό επάγγελμα».

Ωστόσο, η προσπάθεια αυτή δεν μπορεί να αποφέρει καρπούς από τη μία στιγμή στην άλλη. Αντιθέτως χρειάζεται υπομονή και επιμονή. Την ίδια ώρα, η αυξημένη εξωστρέφεια της ελληνικής ναυτιλίας έχει την ικανότητα να ενισχύσει τις πρωτοβουλίες αυτές.

Η κ. Τραυλού ερωτήθηκε σχετικά με τις υπόλοιπες προτεραιότητες της ΕΕΕ στο μέτωπο της ναυτικής εκπαίδευσης. «Προσπαθούμε να διαδραματίζουμε ενεργό ρόλο σε όλες τις δράσεις που φέρνουν τη ναυτιλία και τους νέους κοντά» απάντησε η Πρόεδρος της ΕΕΕ. «Στις προτεραιότητες μας είναι να καταστεί το ναυτικό επάγγελμα επιλογή για περισσότερους νέους. Χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί η ναυτική εκπαίδευση της χώρας μας. Θέλουμε οι άνθρωποι που αποφοιτούν από τις Ναυτικές Ακαδημίες να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι και καταρτισμένοι για τα σύγχρονα πλοία που απαρτίζουν τον εμπορικό στόλο της ελληνικής ναυτιλίας».

Ακόμα μία ερώτηση που δέχθηκε η Πρόεδρος της ΕΕΕ αφορούσε το κατά πόσο απαιτείται εστίαση πλέον στην ανάπτυξη ιδιωτικών Ακαδημιών. Η κ. Μελίνα Τραυλού σημείωσε ότι αποτελεί επιλογή, καθώς ο νόμος το επιτρέπει, όμως η εστίαση της Ενώσεως παραμένει η δημόσια εκπαίδευση και ο εκσυγχρονισμός της. Ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης θα ενισχύσει το ενδιαφέρον των νέων και θα καταστήσει το ναυτικό επάγγελμα μια ακόμα θελκτικότερη επιλογή. «Πρωταρχικός μας στόχος είναι να βελτιώσουμε το υπάρχον σύστημα, το οποίο ήδη λειτουργεί καλά».

Κοινωνική προσφορά

Σε άλλο σημείο η κ. Τραυλού, ερωτώμενη σχετικά, εξέφρασε την προσωπική της ικανοποίηση για την διαχρονική κοινωνική προσφορά της Ενώσεως στην ελληνική κοινωνία. «Είμαστε ο μόνος κλάδος που συλλογικά κάνουμε κοινωνικό έργο, και ο μόνος κλάδος ο οποίος στο κάλεσμα του πρωθυπουργού για τη Θεσσαλία ανταποκριθήκαμε και ήδη έχουν μπει οι πρώτοι εργολάβοι στα σχολεία». Η πρόεδρος της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ πρόσθεσε δε πως «το έργο μας δεν σταματάει στη Θεσσαλία, η Ένωση μέσω της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ κάνει και άλλα έργα, όπως κάνουμε και μεμονωμένα όλοι μας, προσφέροντας πολύ μεγάλο κοινωνικό έργο.

Είμαι πολύ υπερήφανη για τον κλάδο μας και το πολύ σημαντικό κοινωνικό έργο που κάνει αθόρυβα σε όλους τους τομείς».

Παράλληλα, σε σχετική ερώτηση, η κ. Τραυλού υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα υποτροφιών της ΕΕΕ θα συνεχιστεί για ακόμη ένα έτος, εμπλουτισμένο, σημειώνοντας ότι υπάρχει διάθεση και θέληση για συνέχιση αυτής της πρωτοβουλίας κοινωνικής προσφοράς του ελληνικού εφοπλισμού.

«Είναι πρόγραμμα που είχε μεγάλη απήχηση και είναι και μία έμπρακτη απόδειξη της σημασίας που δίνουμε στην εκπαίδευση. Βέβαια εδώ είναι η εκπαίδευση, η παιδεία γενικά. Δεν κάνουμε διακρίσεις στα παιδιά στο τι θα σπουδάσουν».

Απανθρακοποίηση της ναυτιλίας: IMO, ETS και εναλλακτικά καύσιμα

«Μας ζητούν να κάνουμε κάτι που δεν εξαρτάται από εμάς» σχολίασε χαρακτηριστικά η κ. Τραυλού αναφορικά με την απανθρακοποίηση, επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση όχι μόνο της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας αλλά της διεθνούς, ότι η ναυτιλία δεν παράγει ενέργεια αλλά εξαρτάται από τους παραγωγούς ενέργειας και τους κατασκευαστές μηχανών.

«Εμείς ως ναυτιλία δεν παράγουμε ενέργεια. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας. Τη μεταφέρουμε, την αγοράζουμε και τη χρησιμοποιούμε. Δεν παράγουμε πλοία, δεν παράγουμε μηχανές» πρόσθεσε. Έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι η ναυτιλία επενδύει στην ενεργειακή της αποδοτικότητα, η οποία βελτιώνει και το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, δεδομένου ότι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου περιορίζει και τις εκπομπές.

Παράλληλα, η κ. Τραυλού επανέλαβε ότι η ναυτιλία αποτελεί τον αποδοτικότερο και οικονομικότερο τρόπο μεταφοράς εμπορευμάτων. Η συντριπτική πλειοψηφία των πραγμάτων που αξιοποιούμε στην καθημερινότητά μας έχει μεταφερθεί με πλοία και συνεπώς είναι «προς το συμφέρον της παγκόσμιας ευημερίας να κρατήσουμε να κρατάμε το μεταφορικό κόστος της ναυτιλίας σε χαμηλά επίπεδα».

Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνεται ότι η κ. Τραυλού σχολίασε τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ETS και εξέφρασε τον προβληματισμό της αναφορικά με την αξιοποίηση των εσόδων της ΕΕ από το μέτρο αυτό. Κατά την ίδια είναι αναγκαίο τα κεφάλαια αυτά να αξιοποιηθούν στην έρευνα με στόχο την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών αλλά και τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ του κόστους εναλλακτικών και συμβατικών καυσίμων. Με αφορμή τα προαναφερθέντα, η κ. Τραυλού υπογράμμισε εκ νέου ότι μονάχα ο IMO πρέπει να θεσπίζει το ρυθμιστικό πλαίσιο που αφορά τη ναυτιλία.

Στο μέτωπο εύρεσης εναλλακτικών τρόπων πρόωσης των εμπορικών πλοίων, το προεδρείο της Ενώσεως δέχθηκε ερώτηση αναφορικά με τη δυνητική υιοθέτηση της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία και κατά πόσο αυτή αποτελεί ταμπού. «Ήδη δεν είναι ταμπού» υπογράμμισε η πρόεδρος. «Ήδη έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί αντιδραστήρες που μπορούν να υιοθετηθούν». Σαν παρεμφερές παράδειγμα αναφέρθηκε η χρήση πυρηνικής πρόωσης σε πολεμικά πλοία. Επιπλέον, η κ. Τραυλού ανέφερε ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δεν παίρνει θέση αναφορικά με το ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος.

Ο κ. Φαφαλιός τοποθετήθηκε στο θέμα των εναλλακτικών καυσίμων, υπογραμμίζοντας ότι κυριότερες προκλήσεις παραμένουν η ασφάλεια και η διαθεσιμότητά τους. Εφόσον τα εναλλακτικά καύσιμα ήταν ασφαλή και επαρκώς διαθέσιμα, η ναυτιλία θα είχε ήδη προ πολλού ξεκινήσει προσπάθειες για την υιοθέτησή τους.

Πάντως, κατά τον ίδιο υπάρχει πρόοδος, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι σε σύγκριση με τα προηγούμενα Ποσειδώνια, πλέον υπάρχει πιο καθαρή όψη τόσο για τις νέες τεχνολογίες όσο και για τα νέα καύσιμα.

Πέραν αυτού, το μείζον θέμα των εναλλακτικών καυσίμων σχολιάστηκε και στο πλαίσιο των επικείμενων εκλογών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Πρόεδρος της ΕΕΕ διαβεβαίωσε ότι η στρατηγική της Ενώσεως δεν θα επηρεαστεί από το εκλογικό αποτέλεσμα. Τουναντίον, θα παραμείνει εστιασμένη στις πάγιες θέσεις της. «Η Ευρώπη πρέπει να καταλάβει τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας για την ίδια». Πάντως, η κ. Τραυλού φάνηκε αισιόδοξη αναφέροντας ότι φαίνεται πως υπάρχει κάποια πρόοδος στο συγκεκριμένο στόχο.

Πρωτοκαθεδρία ελληνικής ναυτιλίας

Σε ερώτηση για το αν η απανθρακοποίηση θα θέσει σε κίνδυνο την πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων πλοιοκτητών στη θάλασσα, η πρόεδρος της ΕΕΕ απάντησε ότι η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων στη ναυτιλία είναι ένα συλλογικό αποτέλεσμα, και μπορεί στα πλοία «να μην έχουμε τους Έλληνες ναυτικούς που θα θέλαμε να έχουμε, αλλά τα γραφεία μας είναι στελεχωμένα από Έλληνες». Προσθέτοντας με υπερηφάνεια ότι «κάτι έχουμε εμείς οι Έλληνες διαφορετικό, εμείς οι ίδιοι ως επιχειρηματίες, αλλά και οι άνθρωποι που δουλεύουν για τη ναυτιλία», γιατί τελικά «η ναυτιλία είναι τρόπος ζωής». Και, είναι ένας κλάδος που «συλλογικά έχουμε φτάσει εδώ που έχουμε φτάσει».

Η κ. Τραυλού ξεκαθάρισε ακόμη ότι δεν ανησυχεί, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές όχι μόνο διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων, αλλά «είμαστε πρώτοι και στις παραγγελίες με dual fuel πλοία».

Επίσης, πρόσθεσε η πρόεδρος της ΕΕΕ, «έχουμε και τον πιο εξελιγμένο τεχνολογικά στόλο, και είμαι σίγουρη ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε αυτή την πρωτιά και να είμαστε υπερήφανοι για αυτό».

Νέες τεχνολογίες: Στο επίκεντρο η Τεχνητή Νοημοσύνη

Το Προεδρείο της Ενώσεως δέχθηκε ερώτηση αναφορικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τις εφαρμογές της στη ναυτιλία. Ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός απάντησε ότι η ΕΕΕ παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις στο μέτωπο της Τεχνητής Νοημοσύνης. Πάντως, όπως και στην περίπτωση των εναλλακτικών καυσίμων, η θέση της Ενώσεως είναι ουδέτερη. Επί του παρόντος, παρουσιάζει ενδιαφέρον κατά πόσο θα θεσπιστεί κάποιο σχετικό ρυθμιστικό πλαίσιο από τους ιθύνοντες χάραξης πολιτικής όχι μονάχα στους κόλπους του IMO αλλά ευρύτερα.

Η κ. Τραυλού από πλευράς της υπογράμμισε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έρχεται στη ναυτιλία για να βελτιώσει την αποδοτικότητα των εργασιών και όχι για να αντικαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα.

Τα παρευρισκόμενα μέλη του Τύπου εστιάστηκαν σημαντικά στο μείζον θέμα της ναυτικής (επαν)εκπαίδευσης με γνώμονα τις νέες τεχνολογίες. Ένα από τα θέματα που σχολιάστηκε ήταν η διαφορετική αναγνώριση πτυχίων μεταξύ των Πλοιάρχων και Μηχανικών που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους πριν το 2006 σε σύγκριση με όσους τις ολοκλήρωσαν μετά το συγκεκριμένο έτος. Οι πρώτοι δεν έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιήσουν μεταπτυχιακές σπουδές ενώ οι δεύτεροι διατηρούν το δικαίωμα αυτό. «Είναι ώρα να εξετάσουμε όλο το σύστημα της ναυτικής εκπαίδευσης» σχολίασε χαρακτηριστικά η κ. Μελίνα Τραυλού «και αστοχίες όπως αυτή να διορθωθούν».

Ναυτιλία και γεωπολιτική: Επιθέσεις σε πλοία, κυρώσεις και πειρατεία

Αναφορικά με τη στοχοποίηση των εμπορικών πλοίων η κ. Τραυλού σχολίασε χαρακτηριστικά: «Είναι απαράδεκτο η ναυτιλία που είναι ουδέτερη και είναι και παγκόσμια να βρίσκεται στο κέντρο ή στο στόχαστρο οποιασδήποτε γεωπολιτικής πολιτικής κρίσης. Και μάλιστα η ναυτιλία συνήθως είναι και ανυπεράσπιστη».

Η πρόεδρος της ΕΕΕ σχολίασε και το θέμα των κυρώσεων, οι οποίες επηρεάζουν κυρίως την ευρωπαϊκή ναυτιλία και αποτελούν ένα μονομερές περιφερειακό μέτρο, το οποίο επιδρά στις τοπικές βιομηχανίες.

Η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας αποτελεί μείζον θέμα που κεντρίζει το ενδιαφέρον της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας. Στο μέτωπο αυτό, η κ. Τραυλού σχολίασε τον απρόβλεπτο παράγοντα των γεωπολιτικών εξελίξεων. Μάλιστα, έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι η πειρατεία είναι ως έναν βαθμό προβλέψιμη και συνεπώς η βιομηχανία έχει αναπτύξει μηχανισμούς πρόληψης και αντιμετώπισης, όπως ενδεικτικά είναι η πρόσληψη φρουρών στα πλοία.

Ψηφιακό νηολόγιο

Ως το πρώτο θετικό βήμα χαρακτήρισε η πρόεδρος της ΕΕΕ την εφαρμογή του ψηφιακού νηολογίου «niologio.gov.gr» από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ήταν ένα ζήτημα πολλών ετών και έπειτα από κινητοποίηση κατέστη πραγματικότητα.

«Η ψηφιακή διαδικασία δούλεψε και μάλιστα σε δικό μας πλοία» είπε η κ. Τραυλού αναφέροντας ωστόσο ότι θα πρέπει να γίνουν ακόμη και άλλα βήματα προκειμένου να δούμε περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία. « Ότι ξεκινάμε με τον εκσυγχρονισμό του νηολογίου είναι μια ουσιαστική διευκόλυνση στις ναυτιλιακές εταιρείες και στον τρόπο που κινείται η ναυτιλία» υπογράμμισε η ίδια.

«Ποσειδώνια 2026»

Σε ό,τι αφορά τους στόχους της Ενώσεως για τα επόμενα «Ποσειδώνια», ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός είπε ότι η Ένωση «δεν μπορεί να περιορίζει ή να λέει στα μέλη της θα κοιτάξετε αυτό ή θα κοιτάξετε το άλλο κτλ. Η Ένωση είναι να παρακολουθεί και να προσπαθεί για την ουδετερότητα, αλλά, βεβαίως, δεν θα είναι ποτέ η Ένωση εμπόδιο στην εξέλιξη ή στο θέμα της ασφάλειας». Επίσης, ο κ. Φαφαλιός έθεσε ως νούμερο ένα προτεραιότητα «οι καινούργιες τεχνολογίες και τα καινούργια καύσιμα να είναι ασφαλή».

Και πρόσθεσε καταλήγοντας πως όπως και «με τα ατμόπλοια η ελληνική ναυτιλία ήταν ανταγωνιστική και τώρα με τα ντιζελοκίνητα είναι ανταγωνιστική, πιστεύω ότι έτσι θα προχωρήσει για πάρα πολλά χρόνια ακόμα».

Η κ. Τραυλού παίρνοντας το λόγο προσέθεσε ότι «η Ένωση είναι ένα συλλογικό όργανο και εκπροσωπεί όλους τους κλάδους της ελληνικής ναυτιλίας. Επομένως, εμείς είμαστε το συλλογικό όργανο που προασπίζει τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας, όμως, δεν μπορούμε να έχουμε μια κατεύθυνση στις επιχειρηματικές αποφάσεις».

Σχετικά με τον στόχο για τα επόμενα «Ποσειδώνια», η πρόεδρος της ΕΕΕ είπε ότι «οι στόχοι μας καθορίζονται ανάλογα και με την εποχή που ζούμε, οπότε μπορεί και να μεταβάλλονται. Όμως ο στόχος μας αυτή τη στιγμή, εκτός από την εξωστρέφεια που στοχεύει στην κατανόηση από τον κόσμο του τι σημαίνει ναυτιλία και γιατί είναι σημαντική για τη ζωή μας η ναυτιλία, είναι η εκπαίδευση. Γιατί έχουμε ανάγκη τους ανθρώπους μας και έχουμε ανάγκη τους δικούς μας ανθρώπους».

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίθεση των Χούθι κατά του ελληνόκτητου M/V Tutor: Το πλοίο «πιστεύεται ότι έχει βυθιστεί»

Πλοίο που στοχοποιήθηκε από τους Χούθι της Υεμένης στις 12 Ιουνίου, ενώ έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα, σε απόσταση 66 ναυτικών μιλίων νοτιοδυτικά της πόλης Χοντέιντα «πιστεύεται ότι έχει βυθιστεί», ανέφερε η βρετανική υπηρεσία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας UKMTO. Οι Χούθι είχαν

Στ. Γκίκας: Ενημερωτική επίσκεψη σε ΚΕΠΙΧ – ΕΚΣΕΔ ΛΣ/ΕΛΑΚΤ

Ενημερωτική επίσκεψη στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΚΕΠΙΧ) και στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) πραγματοποίησε σήμερα ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό του Λ.Σ.- ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναύαρχο Λ.Σ. Γεώργιο Αλεξανδράκη, όπου

«Χρυσός» οι διελεύσεις πλοίων από Δαρδανέλια και Βόσπορο

Τα πάνω κάτω στις διελεύσεις πλοίων από τα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο φέρνει νέα πολιτική απόφαση της Άγκυρας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, τα τέλη διέλευσης από τα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο θα αυξηθούν, από

Ο αντίκτυπος των επιθέσεων των Χούθι στο παγκόσμιο εμπόριο σε αριθμούς

Τις επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούθι στο διεθνές εμπόριο αναδεικνύει με νέα έκθεσή της η αμερικανική Υπηρεσία Αμυντικών Πληροφοριών (DIA). Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση αναφέρεται ότι οι επιθέσεις των Χούθι ευθύνονται για τη σημαντική μείωση στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της

Μετάβαση στο περιεχόμενο