Μέση Ανατολή: Κίνδυνος για δημιουργία χάους στην πετρελαϊκή αγορά

Ο κίνδυνος γενίκευσης του πολέμου στη Μέση Ανατολή κόβει την ανάσα. Η κρίση στα χρηματιστήρια και η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας προκαλούν φόβους για μεγάλη ύφεση που θα οδηγήσει σε κοινωνικές αναταραχές πρωτοφανείς για τις τελευταίες δεκαετίες.

Στο καθαρά ναυτιλιακό κομμάτι αναμένεται να έχει επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου, στο θαλάσσιο εμπόριο και στους ναύλους δεξαμενόπλοιων που, όπως εκτιμάται, θα εκτοξευθούν στα ύψη.

Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή προκαλούν αύξηση των τιμών του πετρελαίου αλλά και των ναύλων των δεξαμενόπλοιων καθιστώντας το ενεργειακό κόστος πανάκριβο.

Όπως εκτιμούν διεθνείς αναλυτές, μία και μόνη επίθεση σε πετρελαϊκές υποδομές ή μια διακοπή της ροής πετρελαίου μέσω των στενών του Ορμούζ θα δημιουργήσει χάος στις αγορές πετρελαίου.

Έως τώρα η αντίδραση των αγορών πετρελαίου και του κλάδου δεξαμενόπλοιων ήταν αρκετά υποτονική.

Το 2023 περίπου το 30% της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου γινόταν από τη Μέση Ανατολή. Η συντριπτική ποσότητα παράχθηκε από πέντε χώρες του ΟΠΕΚ: Σαουδική Αραβία, Ιράν, Ιράκ, Κουβέιτ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Επίσης, τρία από τα σημαντικότερα περάσματα για την παγκόσμια μεταφορά πετρελαίου βρίσκονται στην περιοχή:

1) Τα στενά του Ορμούζ από το οποία διοχετεύονται στην παγκόσμια αγορά 20,9 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων την ημέρα

2) Η Διώρυγα του Σουέζ από την οποία περνούν 8,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα και

3) τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ στην Ερυθρά Θάλασσα μέσω των οποίων διοχετεύονται στην αγορά με δεξαμενόπλοια 8,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Οι αναταραχές στη Μέση Ανατολή ευνοούν τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων όπως έχει καταδειχθεί στο παρελθόν.

Το κλείσιμο του Σουέζ από το 1967 μέχρι το 1975, υποχρέωσε τα δεξαμενόπλοια να χρησιμοποιούν τις μεγαλύτερες διαδρομές κάνοντας τον διάπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας άρα μεγαλύτερη απόσταση να καλύψουν και μεγαλύτερες τιμές ναύλων άρα και κερδών.

Επίσης τότε αυξήθηκε και το μέγεθος των δεξαμενόπλοιων για να καλυφθεί η ζήτηση. Πριν από το 1967 δεν υπήρχαν δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 200.000 dwt. Το πρώτο από τα Very Large Crude Carriers (VLCC) παραδόθηκε το 1967.

ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΗΓΗ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Α.Φωκά: Στη σωστή κατεύθυνση οι πρωτοβουλίες του Υπ. Ναυτιλίας για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου βάσει της έκθεσης Ντράγκι

Προς τη σωστή κατεύθυνση κινούνται οι αποφάσεις και οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας για την ανανέωση και το “πρασίνισμα” του ακτοπλοϊκού στόλου με βάση την πρόσφατη έκθεση του πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι. Αυτό επεσήμανε η προϊσταμένη

Πολεμικό Ναυτικό: Δοκιμές εν πλω για το πρώτο περιπολικό κλάσης «Island»

Σύμφωνα με ανακοίνωση των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, που αποδέσμευσε επίσης και φωτογραφίες, το πρώτο παράκτιο περιπολικό τύπου «Island» του Πολεμικού Ναυτικού ολοκλήρωσε με επιτυχία δοκιμές εν πλω. To πρώτο από τα σκάφη έχει ονομαστεί  “Υποκελευστής Ιωάννης Μαντούβαλος” (P197).

Έλεγχος στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα – Σαλαμίνα

ΘΕΜΑ:  Αιφνιδιαστικός επιτόπιος έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα (Αττικής)- Παλούκια (Σαλαμίνας) – Πέραμα (Αττικής) Η Επιτροπή Ανταγωνισμού («ΕΑ») διενήργησε αιφνιδιαστικό επιτόπιο έλεγχο στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας στον κλάδο παροχής υπηρεσιών μεταφοράς στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα (Αττικής)- Παλούκια (Σαλαμίνας), αναφορικά

Το «ουκρανικό μοντέλο» είναι η λύση για το Προσφυγικό και όχι το κλείσιμο των συνόρων από τη Γερμανία (*)

Η απόφαση του Βερολίνου να επαναφέρει από 16/9/2024 έως 15/3/2025 τους μεθοριακούς ελέγχους στα χερσαία σύνορά της με Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο και Δανία, προκειμένου να αντιμετωπίσει λέει τις μεταναστευτικές ροές που κατακλύζουν τη Γερμανία, αναμφίβολα προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση μιας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο