Mικρή βάρκα, μεγάλο ψάρι

Ο Νίκος Λεμονής και ο Βασίλης Ξανθάκης εκπαιδεύουν επίδοξους ψαράδες –και όχι μόνο– στο πρωτοποριακό στην Ελλάδα είδος ψαρέματος με καγιάκ. Πήγαμε βαρκάδα μαζί τους.

Όταν πρωτοείδαμε τον Νίκο και τον Άρη πάνω στα καγιάκ, τα φορτωμένα με πολλά λεπτά καλάμια, μέσα στο αστραφτερό ασημί της λίμνης Βουλιαγμένης Λουτρακίου, ξαφνιαστήκαμε όπως με μια εικόνα μαγική από άλλη χώρα. Κι όταν αυτοί βγήκαν στη στεριά κι έβγαλαν από τον ειδικό σάκο δύο μεγάλα ψάρια, πιάσαμε κουβέντα και συμφωνήσαμε να ζήσουμε με την ομάδα του Νίκου την εμπειρία του ψαρέματος με καγιάκ σε κάποια από τις θάλασσες της Αττικής. Διότι ο Νίκος Λεμονής και ο Βασίλης Ξανθάκης κάνουν ακριβώς αυτό, εκπαιδεύουν επίδοξους ψαράδες –και όχι μόνο– σε αυτό το πρωτοποριακό στην Ελλάδα είδος ψαρέματος.

mikri-varka-megalo-psari0
Μάθαμε πώς να δολώνουμε, πώς να ελευθερώνουμε, να μαζεύουμε, να φρενάρουμε την πετονιά αλλά και πώς να τη χαλαρώνουμε αν πιάσουμε μεγάλο ψάρι.

Έμοιαζε με μια λυτρωτική παρένθεση σε όσα δύσκολα στην ξηρά στενεύουν τον κόσμο. Ο ήλιος έπεφτε κυρίαρχος πάνω στον ατελείωτο θαλασσινό καθρέφτη, ο ουρανός απλωνόταν χωρίς καμιά ανησυχία, κανένα σκοτείνιασμα, καθαρός και καταγάλανος. Η αλμύρα, απολυμαντική, ερέθιζε την περιέργεια, φούσκωνε την αδημονία.

Συναντηθήκαμε στο Πόρτο Ράφτη ένα ανέφελο πρωινό, ιδανικό για ψάρεμα με καγιάκ, στην παραλία του οικισμού Κορώνη, σε σημείο κατάλληλο για μας τους πρωτάρηδες, ώστε να μπούμε στα καγιάκ χωρίς να βραχούμε. Τέσσερα καγιάκ, δύο διθέσια και δύο μονοθέσια, με το λογότυπο της εταιρείας του Νίκου και του Βασίλη (heartbites) ήταν αραγμένα πλάι στο κύμα. Ο Νίκος, ο Βασίλης, ο Σάκης και ο Άρης ετοίμαζαν τον εξοπλισμό, προσάρμοζαν τα καλάμια για αριστερόχειρες και δεξιόχειρες, τοποθετούσαν τα GPS που δείχνουν το βάθος του νερού και τα κοπάδια των ψαριών, τακτοποιούσαν τα κουτιά με τα δολώματα σε ειδικές θέσεις, όλα υπερσύγχρονα, πεντακάθαρα, σαν να μην τα είχε πιάσει ποτέ χέρι.

mikri-varka-megalo-psari2

mikri-varka-megalo-psari4
Ο Άρης, ο Σάκης και ο Νίκος ετοιμάζουν τα δολώματα και τοποθετούν πάνω στα καγιάκ τα GPS, που δείχνουν το βάθος του νερού και τα κοπάδια των ψαριών.

Ο Σάκης και ο Άρης έφυγαν για ψάρεμα πρώτοι, με ένα από τα διθέσια καγιάκ. Εμείς έπρεπε να πάρουμε ένα πρώτο μάθημα για τη χρήση του καλαμιού: πώς δολώνουμε και με τι, ανάλογα με το αν θα κάνουμε συρτή ή τσαπαρί, πώς ελευθερώνουμε, πώς μαζεύουμε, πώς φρενάρουμε την πετονιά αλλά και πώς τη χαλαρώνουμε αν πιάσουμε μεγάλο ψάρι. Τον τρόπο που το φέρνουμε κοντά μας, βάζοντας την απόχη από κάτω – «αν δεν μπει το ψάρι μέσα στη βάρκα, δεν είναι δικό σου». Και βέβαια, έπρεπε να εκπαιδευτούμε στην κίνηση του καγιάκ με πέδιλα, τη μεγάλη καινοτομία του συγκεκριμένου καγιάκ, ώστε να είναι εντελώς ελεύθερα τα χέρια για το ψάρεμα. Τα πέδιλα, που κινούνται μέσα στο νερό σαν τα πόδια της θαλάσσιας χελώνας, τοποθετήθηκαν στις ειδικές οπές στο κάτω μέρος του καγιάκ, ρυθμίστηκαν στο άνοιγμα των ποδιών μας, φορέσαμε τα σωσίβια και φύγαμε…

Η αίσθηση ήταν υπέροχη πάνω στα ήρεμα διάφανα νερά. Το καγιάκ έσχιζε γαλήνια τη σχεδόν αρυτίδωτη επιφάνεια, που λαμπύριζε στην πρώτη ορμή του χειμωνιάτικου ήλιου. Όλα ανάσαιναν αργά και αθόρυβα. Ο Νίκος και ο Βασίλης έπλεαν σε μικρή απόσταση, περιβάλλοντάς μας με μια διακριτική προσοχή. Όταν ξεμακρύναμε από τη στεριά και τα πέντε μέτρα βάθος έγιναν 15 και 20, πιάσαμε να ψαρεύουμε με τη συρτή. Ο Νίκος, που κι αυτός δόλωνε και ψάρευε, ήταν πάντα εκεί, να βοηθήσει με τη θέση του καλαμιού, «πρέπει να είναι οριζόντιο με τη θάλασσα», να εξηγήσει ότι το «μπαμ» σημαίνει ότι το ψάρι τσίμπησε. Στην οθόνη του βυθόμετρου έβλεπα νέφη και αψίδες από φυσαλίδες να κινούνται μέσα στο νερό, «τα νέφη είναι κοπάδια από μικρά ψάρια, οι αψίδες είναι μεγαλύτερα», εξηγούσε ο Νίκος. Κοιτάς την οθόνη και ταυτόχρονα τη θάλασσα, παρακολουθείς το δόλωμα, ένα ψεύτικο μικρό ψαράκι που τρέχει μέσα στο βαθύ κρυστάλλινο νερό και τα ψάρια να το ακολουθούν. «Ένας προχωρημένος ψαράς», εξηγεί ο Νίκος που βρίσκεται δίπλα, «καταλαβαίνει τι δόλωμα πρέπει να χρησιμοποιήσει από την εικόνα που βλέπει στην οθόνη και στη θάλασσα. Μερικές φορές τα ψάρια επιτίθενται στο δόλωμα ήδη από την ώρα που βυθίζεται, άλλες φορές κινούνται νωχελικά, οπότε θα πρέπει να κινήσεις το δόλωμα με το καλάμι, να το δουν και να το κυνηγήσουν». Ο ίδιος πηγαίνει για μεγάλα ψάρια με εξοπλισμό slow jigging, δηλαδή με μεταλλικούς πλάνους, όπως λέγονται τα δολώματα που μοιάζουν με τραυματισμένο ψάρι, βάρους 10 έως και 200 γραμμαρίων «ανάλογα με το βάθος και τα ρεύματα».

mikri-varka-megalo-psari6
Με το slow jigging, δηλαδή το ψάρεμα με μεταλλικούς πλάνους, όπως λέγονται τα δολώματα που μοιάζουν με τραυματισμένο ψάρι, η ψαριά είναι εντυπωσιακή.

Κινεί το μεταλλικό «τραυματισμένο» ψάρι μέσα στα βαθιά νερά με τέτοιο τρόπο που δελεάζονται τα μεγάλα ψάρια και σπεύδουν να το φάνε. Με αυτόν τον τρόπο ψάρεψε λίγο αργότερα μια συναγρίδα 6,3 κιλών. Βρισκόμαστε στα βαθιά, έξω από τον κόλπο του Πόρτο Ράφτη, και είναι συγκλονιστικά. Μερικά μίλια μακριά, τα βουνά της Εύβοιας διαγράφονται με ήπιες καμπύλες σε απειράριθμες αποχρώσεις του μπλε. Στα αριστερά μας, μια γυμνή βραχονησίδα με το αυστηρό της τρίγωνο δίνει την αίσθηση ενός τόπου άγριου και μοναχικού. Τα χρώματά της βάφουν τα νερά κι ολοένα αλλάζουν. Μαγνητίζουν. Έτσι είναι η θάλασσα, σε αποκόβει από τα βασανιστικά γήινα, σε διαστέλλει, σαν να υπάρχεις και πέρα από τον ορίζοντα που γράφεται στην άκρη του πελάγους.

Πώς ξεκίνησαν όλα

Ο Νίκος Λεμονής, που η κύρια απασχόλησή του είναι η διοργάνωση τουρνουά παιδικού ποδοσφαίρου και ο αθλητικός τουρισμός, πάντα ψάρευε, με όλους τους τρόπους. «Η ιδέα γεννήθηκε στη λίμνη Βουλιαγμένη στο Λουτράκι, όταν πήγα για ψάρεμα με ένα κανό και ένα πολύ μικρό καλάμι, το οποίο στερέωσα στο μαγιό μου, καθώς έπρεπε να έχω τα χέρια ελεύθερα για να κάνω κουπί. Έπιασα ένα ψάρι και μου άρεσε πολύ η ιδέα τού να ψαρεύεις τόσο κοντά στο νερό. Ανακάλυψα ότι υπάρχουν καγιάκ ειδικά για ψάρεμα, με πέδιλα, ώστε να έχεις τα χέρια ελεύθερα. Νοικιάσαμε ένα διθέσιο με τον Βασίλη για να το δοκιμάσουμε. Ήταν ωραία εμπειρία. Αγόρασα το πρώτο και ψάρευα με αυτό για δύο χρόνια περίπου, χειμώνα και καλοκαίρι. Πέρυσι αγοράσαμε με τον Βασίλη άλλα τέσσερα, πήραμε τις σχετικές άδειες και ξεκινάμε επίσημα την εκπαίδευση ψαρέματος μικρών ομάδων, έως έξι ατόμων, για τους τολμηρούς από τώρα και από την άνοιξη για όλους στην Αθήνα και σε κοντινές από την πρωτεύουσα αποστάσεις», λέει ο Νίκος. Το ψάρεμα μπορεί να διαρκεί πέντε ή οκτώ ώρες, να οργανώνεται για μέρες στη σειρά, σε διαφορετικά μέρη και με κατανάλωση των ψαριών που θα ψαρεύονται.

mikri-varka-megalo-psari8

Το όνομα της εταιρείας, heartbites, λένε ο Νίκος και ο Βασίλης, «προέκυψε από το καρδιοχτύπι που νιώθεις όταν πιάνεις ένα μεγάλο ψάρι. Υπάρχει μεγάλη συγκίνηση και ένταση όταν είσαι τόσο κοντά στο νερό και φέρνεις το ψάρι έξω».

Για τον Βασίλη Ξανθάκη, το ψάρεμα με καγιάκ «είναι άλλη μία ευκαιρία να βγει κάποιος από το σπίτι του και να αθληθεί, μία ακόμη δραστηριότητα στη φύση, στο υγρό στοιχείο, δίχως τη μηχανή ενός σκάφους να κάνει θόρυβο και να αποσπά την προσοχή του από το τοπίο, να διαλύει την αίσθηση που του δημιουργεί η θάλασσα. Και χωρίς να ρυπαίνει. Είναι ένας εντελώς οικολογικός τρόπος ψαρέματος – απόλυτη ησυχία και κανένας ρύπος στον αέρα και στη θάλασσα. Και εντελώς νέος στην Ελλάδα. Στην Ευρώπη έχει αρχίσει μόλις να αναπτύσσεται, κυρίως στην Πορτογαλία και την Κροατία. Στον κόσμο, λίγοι εκπαιδεύουν στο ψάρεμα με καγιάκ», αναφέρει ο Βασίλης. «Για μας, πέρα από επιχειρηματική δραστηριότητα, είναι η ενασχόληση με κάτι που αγαπάμε. Και θέλουμε την αγάπη μας αυτή να τη μεταδώσουμε και σε άλλους».

Share:

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τοποθετήσεις Υποναυάρχων ΛΣ

Ο Υποναύαρχος ΛΣ Χαμέτης Παντελής του Ιωάννη (Α.Μ. 913) στον Κλάδο Α΄ (Ασφάλειας και Αστυνόμευσης) Ο Υποναύαρχος ΛΣ Καστάνης Χρήστος του Γεωργίου (Α.Μ. 915) στον Κλάδο Δ΄ (Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης) Ο Υποναύαρχος ΛΣ Ροκίδης Ζαφείριος του Δημητρίου (Α.Μ. 916)

ΠΕΑΛΣ – ΠΟΕΠΛΣ: Κοινό Αίτημα για συνάντηση με Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δένδια για ενημέρωση επί σχεδιασμών – προθέσεων για Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού

Προς:  Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δένδια Νικόλαο Θέμα: «Αίτημα για συνάντηση»

Ρούλα Πισπιρίγκου: Ποινή ισόβιας κάθειρξης για τον θάνατο της Τζωρτζίνας

Το δικαστήριο ομόφωνα επέβαλε την ομόφωνα ποινή ισόβιας κάθειρξης στη Ρούλα Πισπιρίγκου για τον θάνατο της 9χρονης κόρης της, Τζωρτζίνας. Μετά από διαδικασία 14 μηνών, το δικαστήριο έκρινε ένοχη την 35χρονη από την Πάτρα για τον χαμό του 9χρονου παιδιού, που υπέκυψε στις 29 Ιανουαρίου 2022

Κολωνός: Ένοχος για βιασμό και μαστροπεία ο Ηλίας Μίχος – Αθώα η μητέρα της 12χρονης

Την ενοχή του Ηλία Μίχου, βασικού κατηγορούμενου για την υπόθεση σεξουαλικής κακοποίησης της 12χρονης στον Κολωνό, αποφάσισε το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας, το οποίο δεν υιοθέτησε τελικά την εισαγγελική πρόταση. Παράλληλα, αθώα κρίθηκε και η μητέρα του παιδιού, για