Μητσοτάκης στα Ποσειδώνια 2022: Η Ελλάδα γίνεται ενεργειακή πύλη για όλη την Ευρώπη – Κρίσιμος κόμβος για όλη τη Ν/Α Μεσόγειο

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω της θαλασσίας οδού – Μελίνα Τραυλού: Η ναυτιλία μας χρειάζεται περισσότερο από ποτέ ρεαλιστικές λύσεις

«Με υπερηφάνεια δηλώνω παρών στη γιορτή της ναυτιλίας μας», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στα εγκαίνια της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης Ποσειδώνια 2022. Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε την ελληνική ναυτιλία αληθινό πρωταθλητή των θαλασσών αφού εδώ και δεκαετίες στέκεται σταθερά στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης και πολύτιμο αιμοδότη της οικονομίας και της κοινωνίας.

«Φιλοξενείτε σχεδόν 2.000 εκθέτες, περιμένετε πάνω από 20.000 επισκέπτες, πολλοί από το εξωτερικό. Πράγματι η πυξίδα μας δείχνει στη σωστή κατεύθυνση και το τιμόνι μας είναι σταθερό στην πορεία μας», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης σημειώνοντας πως σήμερα τα πλοία μας συνδέουν κάθε γωνιά του πλανήτη.

Ο πρωθυπουργός μίλησε για τη ζωτική σημασία της ναυτιλίας μας για τη διεθνή συγκυρία και τον καθοριστικό της ρόλο για τον εφοδιασμό της ΕΕ. «Την κρίσιμη συμμετοχή της στην παγκόσμια διακίνηση καυσίμων. Τους κινδύνους που διατρέχει όπως η περιπέτεια των δύο τάνκερ μας στο Ιράν πιστοποιεί», πρόσθεσε.

Είπε επίσης ότι πριν από λίγες ημέρες στον ευρωπαϊκό συμβούλιο αποφάσισαν τη μείωση κατά 90% των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου. «Και η συγκυρία και η νομιμότητα ζητούν και από την ναυτιλία να συμμεριστεί την ανάγκη να επιστρέψει η σταθερότητα στην υφήλιο. Ο πόλεμος να τελειώσει και μαζί του να αποτραπεί το καταστροφικό των αυταρχικών ηγετών που με οποιοδήποτε τίμημα ή πρόσχημα θα καταπατούν τα σύνορα των γειτόνων τους. Καθήκον όλου του πολιτισμένου κόσμου», ανέφερε.

Την ίδια στιγμή, συνέχισε, καθίσταται κομβική η σημασία της θάλασσας για τη διακίνηση φυσικού αερίου. «Γίνεται ασπίδα στις παράλογες αυξήσεις των τιμών που εκτροχιάζουν κρατικούς και οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Καινούργια πρόκληση για τα ελληνόκτητα πλοία μεταφοράς LNG. Οι κινήσεις της Ελλάδος υπήρξαν και είναι ταχύτατες», υπογράμμισε και αναφέρθηκε στον σταθμό αποθήκευσης και αεριοποίησης στην Αλεξανδρούπολη, στην αύξηση των εγκαταστάσεων στη Ρεβυθούσα και στην ανάπτυξη αγωγών και ηλεκτρικών δικτύων.

«Η πατρίδα μας γίνεται έτσι ενεργειακή πύλη προς ολόκληρη την Ευρώπη και κρίσιμος κόμβος για όλη την νοτιοανατολική Μεσόγειο», συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης υπενθυμίζοντας ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω της θαλασσίας οδού.

«Το στοίχημα των καιρών είναι διπλό και πρέπει να αντιμετωπιστεί κατάματα, ορθόπλωρα. Ο πόλεμος της Ουκρανίας έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της πράσινης μετάβασης το οποίο αποκτά βαθιά γεωπολιτική διάσταση», τόνισε σημειώνοντας ότι στο μέλλον το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών θα μεταβληθεί.

«Οι πρώτοι που θα το αντιληφθούν θα είναι κερδισμένοι. Σήμερα καλούμαστε να επιστρέψουμε σε μία ναυτιλία η οποία σταδιακά θα γίνει ενεργειακά ουδέτερη. Ναι, έχει σημειωθεί πρόοδος. Ένας πιο πράσινος στόλος δεν αφορά μόνο την προστασία του περιβάλλοντος αλλά αποτελεί και σημαντική επενδυτική ευκαιρία», πρόσθεσε τονίζοντας πως ο ελληνικός εφοπλισμός κινητοποιείται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση.

«Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Η συνολική προσπάθεια θα πρέπει να συμπεριλάβει πολλών διαφορετικών τεχνολογικών λύσεων. Θα υπάρξουν εμπόδια και για την υπέρβασή τους έχω δώσει αγώνες και η ελληνική ναυτιλία το γνωρίζει καλά. Στην επιστολή μου προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την κάλεσα η ναυτιλία να αποτελέσει ευρωπαϊκή προτεραιότητα», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

«Πρόκειται για μια ιστορική πρόκληση για την ελληνική ναυτιλία», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης λέγοντας χαρακτηριστικά ότι μπορούμε να κινηθούμε «πρόσω ολοταχώς για την πράσινη ναυτιλία».

Είπε επίσης ότι θα ήταν ίσως εύκολο να τηρήσουμε στάση αναμονής αλλά σημείωσε πως είμαστε κομβικός παίκτης στη ναυτιλία και επιβάλλεται να συμμετάσχουμε για να γράψουμε τους νέους κανόνες. «Η Ευρώπη επιτέλους να αντιληφθεί ότι στα ελληνόκτητα πλοία έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα το οποίο θα συμβάλλει στην στρατηγική της αυτονομία. Πρέπει να γίνει σεβαστό από τη γραφειοκρατία της», επισήμανε σημειώνοντας πως αυτή η μεγάλη στροφή αφορά και την ακτοπλοΐα μας.

«Η πράσινη ακτοπλοΐα θα προστατεύσει τελικά και τη θάλασσά μας και τον αέρα μας», σημείωσε και πρόσθεσε: «Η χώρα μου γνωρίζει καλά πόσο βοήθησε η ελληνόκτητη ναυτιλία στη διατήρηση της παγκόσμιας αλυσίδας τροφοδοσίας. Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους ναυτικούς μας. Αναγνωρίζει το ρόλο που αναλαμβάνει σήμερα απέναντι στην ενεργειακή αναταραχή».

Ο πρωθυπουργός είπε μεταξύ άλλων ότι έως στο τέλος του χρόνου θα είναι έτοιμο ένα σχέδιο για την αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης για την προσέλκυση και άλλων νέων στη θάλασσα για να κρατήσουμε ζωντανή την ελληνική ναυτοσύνη και στις επόμενες γενιές.

Επιπρόσθετα σημείωσε ότι αναβιώνει και ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος.

«Σας ζητώ να εμπιστευτείτε όχι μόνο τους άξιους Ελληνες καπετάνιους και ναυτικούς αλλά και τους Ελληνες ναυπηγούς. Κερδισμένοι θα βγούμε όλοι. Σίγουρα η Ευρώπη μας, το ποντοπόρο εμπόριο, η ακτοπλοΐα, οι τοπικές κοινωνίες, το περιβάλλον», υπογραμμίζοντας πως η ναυτιλία είναι ζωντανό κομμάτι του λαού. «Δεν υπάρχει ακμαία ναυτιλία χωρίς ακμαία κοινωνία. Στο νέο τοπίο κερδισμένη θα είναι η πατρίδα μας η οποία πρώτη ξανά θα υψώσει στα πλοία της τη σημαία της εξέλιξης, του πράσινου εκσυγχρονισμού», τόνισε ο πρωθυπουργός και ευχήθηκε καλή επιτυχία στα Ποσειδώνια και καλά ταξίδια και καλές θάλασσες σε όλες και όλους.

Μελίνα Τραυλού: Η ναυτιλία μας χρειάζεται περισσότερο από ποτέ ρεαλιστικές λύσεις

Η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα Μελίνα Τραυλού στον χαιρετισμό της ανέφερε: «Είναι ύψιστη προτεραιότητα, το ευρωπαϊκό αλλά και το διεθνές κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο να συμβάλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων. Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και πάνω απ’ όλα εφικτές! Λύσεις, που δε θα στρεβλώνουν τον διεθνή ανταγωνισμό και δε θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Μόνο έτσι, μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι σύγχρονες προκλήσεις του κλάδου μας. Σας καλωσορίζω στην πατρίδα των 5.500 πλοίων. »

Εκ μέρους των διοργανωτών ο Θοδωρής Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., δήλωσε:

«Τα Ποσειδώνια επιστρέφουν ισχυρότερα και μεγαλύτερα από ποτέ, καθώς η ανανεωμένη δυναμική του κλάδου τροφοδοτεί τη δέσμευσή μας να κάνουμε αυτή τη διοργάνωση μια αξέχαστη συγκέντρωση όπου τα μέλη της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας θα δικτυωθούν, θα μάθουν και θα αλληλεπιδράσουν, για σήμερα και για αύριο. Η επανέναρξη των Ποσειδωνίων είναι, επίσης, μια σπουδαία εξέλιξη για την οικονομία της Αθήνας, καθώς η εκδήλωσή μας συνεισφέρει τζίρο 60 εκατομμυρίων ευρώ στους τοπικούς τομείς φιλοξενίας, μεταφορών και εστίασης».

Η τελετή των εγκαινίων σηματοδότησε την επανέναρξη της πιο αναμενόμενης εκδήλωσης του διεθνούς ναυτιλιακού ημερολογίου, η οποία είναι φέτος η μεγαλύτερη σε μέγεθος στα 54 χρόνια ιστορίας της, έχοντας αυξήσει κατά 7% τον καθαρό εκθεσιακό χώρο σε σύγκριση με την διοργάνωση του 2018. Συνολικά, 1.948 εκθέτες από 88 χώρες και 24 Εθνικά Περίπτερα από την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Ασία θα παρουσιάσουν τα προϊόντα τους και θα καταθέσουν τα ναυτιλιακά τους διαπιστευτήρια κατά τη διάρκεια της Έκθεσης, την οποία αναμένεται να επισκεφθούν περισσότεροι από 18.000 ξένοι και Έλληνες επισκέπτες. Ανάμεσά τους χιλιάδες σύνεδροι που έχουν φτάσει στην Αθήνα για να παρακολουθήσουν τα 68 συνέδρια, σεμινάρια και εργαστήρια που έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν παράλληλα με την Έκθεση στους χώρους του Metropolitan Expo τις επόμενες τέσσερις ημέρες.

Η ομιλία της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

Αναλυτικά η Μελίνα Τραυλού ανέφερε:

«Η ναυτιλία και οι άνθρωποί της, σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας της, κατάφεραν, όχι μόνο να αντιμετωπίζουν το ασταθές, κρίσιμο αυτό περιβάλλον, αλλά και να προστατεύουν καθοριστικά τη λειτουργία του παγκόσμιου οικοσυστήματος.

Από το βήμα αυτό, θέλω να πω ένα μεγάλο, «ευχαριστώ» στους ναυτικούς μας και στις οικογένειες τους, που ανταποκρίνονται, με δύναμη ψυχής, στις πρωτόγνωρες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε.

Κυρίες και κύριοι, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και είναι αδιάψευστοι.

Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, και πάνω από το 70% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η ναυτιλία μας αποτελεί θεματοφύλακα της ευημερίας και της εύρυθμης λειτουργίας λαών, κρατών και των οικονομιών τους.

Γεγονός είναι, ότι η ναυτιλία δεν είναι απλά ένας επιχειρηματικός κλάδος.

Είναι ένας παγκόσμιος, οικονομικός, στρατηγικός εταίρος.

Κράτη, διεθνείς οργανισμοί, κέντρα λήψης αποφάσεων, οφείλουν να το λαμβάνουν υπόψη τους. Οφείλουν να συνεργάζονται στενά με τη ναυτιλιακή κοινότητα για την προάσπιση της λειτουργίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και οικονομίας.

Οφείλουν να διασφαλίζουν την ομαλή διαβίωση των πολιτών σε ολόκληρο τον κόσμο. Επίσης, είναι γεγονός, ότι η ναυτιλία διαχρονικά γίνεται αποδέκτης πίεσης κι επίρριψης ευθυνών που δεν της αναλογούν.

Εμείς, που ζούμε τη ναυτιλία, γνωρίζουμε ότι είναι πολυδιάστατη. Γνωρίζουμε, ότι η κατανόησή της προϋποθέτει την γνώση των πολυεπίπεδων χαρακτηριστικών της. Προϋποθέτει, μελέτη, υψηλή εξειδίκευση, τεχνογνωσία και εμπειρία ετών.

Απ’ την πλευρά μας, οφείλουμε, λοιπόν, να ενισχύσουμε τη συμμετοχή μας στην ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων. Να αφυπνιστούν οι αρμόδιοι και οι υπεύθυνοι, έχοντας γνώση για το τι πραγματικά είναι βιώσιμο.

Κυρίες και κύριοι, ας μην εθελοτυφλούμε.

Είναι ύψιστη προτεραιότητα, το ευρωπαϊκό, αλλά και το διεθνές κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο να συμβάλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων.

Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και πάνω απ’ όλα εφικτές! Λύσεις, που δε θα στρεβλώνουν τον διεθνή ανταγωνισμό και δε θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Μόνο έτσι, μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, οι σύγχρονες προκλήσεις του κλάδου μας.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να καλωσορίσω την Επίτροπο Βαλεάν και να την ευχαριστήσω για την ιδιαίτερα εποικοδομητική συνάντηση που είχαμε σήμερα το πρωί στα γραφεία της Ένωσης.

Η Επίτροπος αποτελεί μία αληθινή φίλη της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Είμαστε βέβαιοι, ότι θα συμβάλει ανεκτίμητα στην ευαισθητοποίηση των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων για τον στρατηγικό ρόλο που κατέχει η ναυτιλία μας στην Ευρώπη.

Επίτροπε Βαλεάν, σας θεωρούμε… είστε σύμμαχός μας! Η ναυτιλία μας, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται λύσεις ρεαλιστικές, λύσεις που θα προχωρήσουν τον κλάδο μας στη νέα του εποχή.

Και η νέα εποχή είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ενεργειακή μετάβαση. Καταρχάς, θέλω να τονίσω, ότι η Ελλάδα, διακρίνεται για τη συνεπή και διαχρονική προσήλωσή της, στην εξέλιξη της ναυτιλίας.

Η ελληνική ναυτιλία επενδύει συνεχώς, σε νεότευκτα πλοία και σε νέες τεχνολογίες. Κατέχοντας το πλεονέκτημα της μακρόχρονης τεχνογνωσίας και εμπειρίας, έχουμε χαράξει τις εξελίξεις κι έχουμε ανταπεξέλθει με ιδιαίτερη προνοητικότητα και ξεχωριστή επιτυχία στις προκλήσεις κάθε εποχής.

Η θετική περιβαλλοντική απόδοση του στόλου μας είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. Από τα ιστία, στον ατμό και στη συνέχεια στις μηχανές εσωτερικής καύσης, ο ελληνικός εφοπλισμός, διαχρονικά, τολμά, πρωτοπορεί κι επενδύει αποφασιστικά.

Έτσι και τώρα, οι Ελληνίδες και Έλληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν και στην εποχή της μετάβασης στη ναυτιλία των μηδενικών εκπομπών.

Κυρίες και κύριοι,

Ως Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, δεσμευόμαστε ότι ο παγκόσμιος ηγέτης του κλάδου, η ελληνική ναυτιλία, θα συμβάλλει έμπρακτα και δυναμικά, στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών, προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης.

Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκινάμε μία παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης με ένα σαφές, ηχηρό, οικουμενικό μήνυμα:

«Navigating the Future of Sustainable Shipping».

Σας προσκαλώ να συμμετέχετε ως αγγελιοφόροι της πρωτοβουλίας αυτής.

Σας καλώ να στηρίξετε την αναγκαιότητα της συντονισμένης ενεργοποίησης, όλων των συμμετεχόντων στην αλυσίδα της ναυτιλιακής δραστηριότητας. Το βιώσιμο μέλλον της ναυτιλίας μας χρειάζεται όλους!

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Είναι ιδιαίτερη τιμή και υψηλής συμβολικότητας για τη ναυτιλιακή κοινότητα, ότι βρίσκεστε σήμερα μαζί μας.

Η ελληνική ναυτιλία είναι ένας ζωτικός κλάδος για την εθνική οικονομία και ένας ισχυρός κοινωνικός εταίρος της Πολιτείας.

Αποτελεί εθνικό κεφάλαιο. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ότι η Πολιτεία το αντιλαμβάνεται. Αντιλαμβάνεται την ποσοτική και ποιοτική υπεροχή της ναυτιλίας μας και μας στηρίζει έμπρακτα τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Η ναυτοσύνη μας είναι η ιστορία μας, είναι ο πολιτισμός μας και οφείλουμε να προστατεύουμε την ταυτότητα μας ως έθνος ναυτικό.

Οφείλουμε να εμπνέουμε τους νέους ανθρώπους να συμμετέχουν σε αυτήν. Οφείλουμε να την κατευθύνουμε, με όραμα, σεβασμό και εθνική υπερηφάνεια προς ύδατα ασφαλή.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

σας ευχαριστούμε για το ενεργό ενδιαφέρον και την αμεσότητά σας, στη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας.

Κυρίες και κύριοι,

εθνικό κεφάλαιο για μας, σημαίνει εθνικό κοινωνικό αποτύπωμα.

Ως Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, θα εργαστώ με όλες μου τις δυνάμεις, ώστε η συνεπής κοινωνική μας προσφορά να καταγραφεί όπως της αξίζει και να μεγιστοποιηθεί ως οφείλει.

Ας ενωθούμε όλοι μαζί, ναυτιλία, κοινωνία και Πολιτεία για ένα μέλλον καλύτερο, για ένα μέλλον πιο ανθρώπινο.

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

ως υπερήφανη Ελληνίδα, σας καλωσορίζω στην έδρα του μεγαλύτερου στόλου του πλανήτη, στην πατρίδα των 5.500 πλοίων.

Η ομιλία της Επίτροπου Μεταφορών της Ε.Ε., Adina Valean

Αναλυτικά η Adina Valean ανέφερε:

Αξιότιμε Πρωθυπουργέ κ. Μητσοτάκη, κυρίες και κύριοι,

«Γνωρίζω πολύ καλά πού θα έπρεπε να πάω αν ήθελα να αναζητήσω ιδέες και λύσεις μαζί με κάποια από τα πιο λαμπρά μυαλά, τους καλύτερους φορείς καινοτομίας και τους πιο πρωτοποριακούς επιχειρηματίες της ναυτιλίας. Ακριβώς εδώ!

Τα Ποσειδώνια, η πιο φημισμένη ναυτιλιακή έκθεση του πλανήτη, διοργανώνονται στην Ελλάδα, κι αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Η Ελλάδα ηγείται της παγκόσμιας ναυτιλίας, χάρη στους πρώτους Έλληνες που καινοτόμησαν στη θάλασσα πριν από χιλιάδες χρόνια, αλλά και χάρη στους σημερινούς της επιχειρηματίες.

Αυτό αποτελεί ευτύχημα για την Ελλάδα αλλά και για την υπόλοιπη ΕΕ, η οποία επωφελείται από έναν ακμάζοντα ναυτιλιακό κλάδο που περιλαμβάνει ναυτιλιακές εταιρίες, ναυπηγεία όπου δοκιμάζονται, ναυπηγούνται και επισκευάζονται πλοία, κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, παρόχους ψηφιακών υπηρεσιών, νηογνώμονες διεθνούς κύρους και εταιρείες διαχείρισης πλοίων.

Εδώ και μισό αιώνα, στα Ποσειδώνια έχουμε δει τη δημιουργία εταιρειών που πλέον τις γνωρίζουν και τις θαυμάζουν σε όλο τον κόσμο. Ίσως κατά τις επόμενες ημέρες οι συζητήσεις να στραφούν γύρω από τη γέννηση νέων εταιρειών ή συμπράξεων, καθώς ο κλάδος ετοιμάζεται για μια πιο έξυπνη και βιώσιμη ναυτιλία.

Χάρη στην αποδοτικότητα και στο συγκριτικά χαμηλό κόστος τους, οι θαλάσσιες μεταφορές ξεχωρίζουν από τους άλλους τρόπους μεταφορών. Ωστόσο, η αποδοτικότητα αυτή πρόσφατα δοκιμάστηκε, καθώς ο κορονοϊός άλλαξε τα καταναλωτικά πρότυπα από τη μια μέρα στην άλλη, δυσχέρανε τη διαθεσιμότητα των εργαζομένων και τις αλλαγές πληρωμάτων και αύξησε τη συμφόρηση, τόσο στα λιμάνια όσο και σε ολόκληρο το δίκτυο μεταφορών. Η ασύμμετρη ανάκαμψη που παρατηρείται ανά τον κόσμο δεν έχει βοηθήσει την κατάσταση.

Το 2020, το θαλάσσιο εμπόριο κατέγραψε πτώση της τάξης του 3,8 %. Το ποσοστό αυτό κρατήθηκε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα χάρη στις προσπάθειες των ανδρών και των γυναικών που, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, συνέχισαν να μπαρκάρουν για να μεταφέρουν τρόφιμα, φάρμακα και καθημερινά αγαθά. Οι ναυτικοί συγκαταλέγονται στους αφανείς ήρωες της εποχής μας, αφού διατήρησαν ανέπαφες τις εφοδιαστικές αλυσίδες και κράτησαν το διεθνές εμπόριο σε λειτουργία.

Όπως γνωρίζετε, το 2021 καταγράφηκε αύξηση του εμπορίου, το οποίο ξεπέρασε τα προ της πανδημίας επίπεδα, με αποτέλεσμα να παρατηρηθεί έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, η οποία είχε ως συνέπεια μακρύτερους χρόνους διαμετακόμισης και αύξηση του κόστους μεταφοράς.

Σήμερα, ο κλάδος σας είναι και πάλι αντιμέτωπος με δυσκολίες για τις οποίες δεν ευθύνεται ο ίδιος. Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας έχει γεωπολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις που επηρεάζουν ολόκληρο τον ναυτιλιακό κλάδο και τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Ξέρω όμως ότι ο κλάδος σας μπορεί να παραμείνει ευέλικτος, δραστήριος και ενωμένος, όπως και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν απέδειξε την ανθεκτικότητα και την προσήλωσή του.

Εν τω μεταξύ, στον ορίζοντα ορθώνονται άλλες δύο τεράστιες προκλήσεις: η απανθρακοποίηση και η ψηφιοποίηση. Εδώ, σε αντίθεση με τον κορονοϊό και την επιθετικότητα της Ρωσίας, ξέρουμε τι μας περιμένει. Έχουμε το πλεονέκτημα ότι μπορούμε να σχεδιάσουμε τη μετάβασή μας προς έναν πιο βιώσιμο και αποδοτικό τρόπο λειτουργίας, αξιοποιώντας πλήρως την ψηφιακή επανάσταση. Πρόκειται για μια ευκαιρία ανάπτυξης για όλους τους κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας.

Η μείωση των εκπομπών ρύπων θα ήταν εύκολη εάν είχαμε μια ενιαία τεχνολογία απανθρακοποίησης που να ικανοποιεί ολόκληρο τον ναυτιλιακό κλάδο. Κάτι τέτοιο όμως δεν υπάρχει. Σε κάθε δραστηριότητα και τύπο σκάφους ταιριάζουν διαφορετικές τεχνολογίες. Δεν μπορούμε να τρέφουμε την ελπίδα ότι οι νέες θαλάσσιες τεχνολογίες θα αναπτυχθούν αποκλειστικά στα εργαστήρια. Πρέπει και οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές των πλοίων να αρχίσουν να κάνουν τις επιλογές τους. Πρέπει να δοκιμάσουμε λύσεις και να χρησιμοποιήσουμε τα μέσα που έχουμε ήδη στη διάθεσή μας, συμπεριλαμβανομένων των βιώσιμων βιοκαυσίμων και του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η μετάβαση θα διαρκέσει πολλά χρόνια και γι’ αυτό πρέπει να ξεκινήσουμε τώρα.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα καθαρά καύσιμα. Δεν έχουμε πολλές εναλλακτικές λύσεις αντί των σημερινών καυσίμων, και όσες υπάρχουν είναι ακριβές. Για να αποφύγουμε έναν φαύλο κύκλο, όπου η έλλειψη ζήτησης προκαλεί έλλειψη προσφοράς και τούμπαλιν, είναι αναγκαίος ο συντονισμός μεταξύ των προμηθευτών, των διανομέων και της ζήτησης. Η πρότασή μας «FuelEU Maritime» ενθαρρύνει αυτό το εγχείρημα, δημιουργώντας σταδιακά ζήτηση για τα καύσιμα αυτού του είδους. Ο κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, τον οποίο προτείναμε, είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να εξασφαλίσει τον εξοπλισμό των λιμανιών με τις κατάλληλες υποδομές, ενώ η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας απαιτεί την παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών σε επαρκείς ποσότητες.

Πιστεύω στη δύναμη της αγοράς να επιλέγει τις καλύτερες τεχνολογίες για ένα συγκεκριμένο σκοπό. Ο δικός μας ρόλος, ως ρυθμιστικών αρχών, είναι να ορίσουμε τον στόχο και την ακολουθητέα πορεία. Εναπόκειται στον κλάδο να επιλέξει την καλύτερη τεχνολογία για τα σκάφη και τις δραστηριότητές του. Τεχνολογίες υπάρχουν πολλές, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο να εφαρμοστούν σε μεγάλη κλίμακα

Αυτές είναι οι προκλήσεις που καθιστούν τα Ποσειδώνια τόσο σημαντικά, ως ένα χώρο όπου όλοι οι παράγοντες του κλάδου συγκεντρώνονται για να συζητήσουν, να δοκιμάσουν και να συνάψουν νέες συμπράξεις που θα μας πάνε πιο μπροστά.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επίσης παρούσα για να στηρίξει τις προσπάθειες που καταβάλλετε για την απανθρακοποίηση. Από το 2014 ως το 2020, μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», στηρίξαμε 185 θαλάσσια έργα με συνολικά 1,64 δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών, και 14 ελληνικά έργα.

Η Ελλάδα ωφελήθηκε επίσης από τα περίπου 30 εκατ. ευρώ που κινητοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων για την κατασκευή ενός νέου σκάφους ανεφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο στο λιμάνι του Πειραιά.

Μέσω του έργου E–Ferry, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζων 2020», η Επιτροπή χρηματοδότησε το πρώτο 100 % ηλεκτρικό οχηματαγωγό στον κόσμο, το «Ellen», το οποίο τροφοδοτείται με τη μεγαλύτερη μπαταρία στον κόσμο. Το έργο αυτό πραγματοποιήθηκε και με ελληνική συμμετοχή.

Είμαι επίσης χαρούμενη που τους τελευταίους μήνες βλέπω να αυξάνεται το ενδιαφέρον για τις πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, μεταξύ άλλων και στην Ελλάδα. Θα ήθελα να σας συγχαρώ για την έναρξη της κατασκευής, τον περασμένο μήνα, ενός νέου τερματικού σταθμού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ελπίζω επίσης σύντομα να μπορέσουν να ξεκινήσουν και οι εργασίες για τη μονάδα που έχει σχεδιαστεί για την Κόρινθο.

Η ψηφιοποίηση και ο αυτοματισμός συνδέονται στενά με την απανθρακοποίηση. Αποτελούν το καλύτερο εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας για αύξηση της αποδοτικότητας. Ξέρω ότι δεν είμαι η μόνη που εξετάζει τι μπορεί να επιτύχει η ψηφιοποίηση για τη ναυτιλία. Φέτος, στα Ποσειδώνια παρατηρείται μεγάλη αύξηση νέων συμμετοχών, ιδίως από νεοφυείς επιχειρήσεις, αλλά και από εδραιωμένες εταιρείες πληροφορικής που στρέφονται στην ανάγκη ψηφιοποίησης της ναυτιλίας.

Κυρίες και κύριοι, αξιότιμε Πρωθυπουργέ κ. Μητσοτάκη,

Πριν κλείσω, θα ήθελα από το βήμα αυτό, μπροστά στην ελίτ της παγκόσμιας ναυτιλίας, να πω λίγα λόγια για μία από τις τελευταίες πρωτοβουλίες μας: τις λωρίδες αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας. Όπως όλοι γνωρίζετε, ο αποκλεισμός των λιμανιών του Ευξείνου Πόντου από τη Ρωσία έχει διαταράξει σοβαρά τις ουκρανικές εξαγωγές γεωργικών προϊόντων, θέτοντας σε κίνδυνο την επισιτιστική ασφάλεια πολλών χωρών που εξαρτώνται από αυτές. Η παροχή βοήθειας στην Ουκρανία για την εξαγωγή από το έδαφός της 5 εκατ. τόνων σιτηρών τον μήνα αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς απαιτεί φορτηγά, βαγόνια, εμπορευματοκιβώτια, πλοία, ειδικό εξοπλισμό, γνώση της εφοδιαστικής και συντονισμό. Αποτελεί σημαντική πρόκληση που δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αν δεν συνεργαστούν οι παράγοντες των αγορών των μεταφορών και της εφοδιαστικής, μαζί με τις περιφερειακές, εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές. Βασίζομαι στη συμμετοχή σας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας. Και τώρα ας ξεκινήσει η δικτύωση, η ανταλλαγή ιδεών και τη σύναψη νέων συμπράξεων!».

Μηνάς Τσαμόπουλος

Πηγή 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν η ΕΛ.ΑΣ. συλλαμβάνει την ΕΛ.ΑΣ.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Η είδηση πως ο αστυνομικός φρουρός του Αστυνομικού Τμήματος Αγίων Αναργύρων, ο οποίος φέρεται να έμεινε απαθής μπροστά στη γυναικοκτονία της 28χρονης Κυριακής Γρίβα, που έλαβε χώρα κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια του, είχε καταδικαστεί σε οκτώ

«My coast»: Η ψηφιακή εφαρμογή καταγγελιών για τις παραλίες – Τέσσερις αποφάσεις για την εφαρμογή των νέων κανόνων

Τέσσερις υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες εξειδικεύονται όλοι οι νέοι κανόνες για τη δημόσια περιουσία στις παραλίες, διασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα και κατοχυρώνουν όρους διαφάνειας στην παραχώρηση του αιγιαλού και της παραλίας, με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος,

Υπ. Κλιματικής Κρίσης: Συνεδριάζει η Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων

Σε εξέλιξη βρίσκεται συνεδρίαση της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων που αναμένεται να πλήξουν περιοχές της χώρας, σύμφωνα με τις μετεωρολογικές προγνώσεις. Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης

Χρονικά όρια εργασίας: Υπερεργασία και Υπερωρία

Ο επιτρεπόμενος χρόνος εργασίας είναι ένα θέμα που καθορίζεται από κανόνες δημοσίου δικαίου και αυτό γιατί πρόκειται για ένα κρίσιμο ζήτημα, αν λάβει κανείς υπόψη και τη διαφορά δυναμικής των δύο πλευρών (εργοδότη και εργαζόμενου) σε μια σύμβαση εργασίας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο