Νέα μορφή “πολέμου” οι κυβερνοεπιθέσεις εναντίον της ναυτιλίας

Πολλαπλασιάζονται κάθε χρόνο οι κυβερνοεπιθέσεις εναντίον της ναυτιλίας, καθώς οι γεωπολιτικές διαμάχες έχουν αρχίσει να λειτουργούν ως σημαντικός κινητήριος μοχλός για τη στόχευση των εμπορικών ροών. Πρόσφατη έρευνα του ολλανδικού πανεπιστημίου εφαρμοσμένων επιστημών NHL Stenden, μόνο κατά τη διάρκεια του 2023 καταγράφηκαν τουλάχιστον 64 τέτοιες επιθέσεις εναντίον πλοιοκτητών, λιμανιών κι άλλων ναυτιλιακών φορέων. Πριν από 10 χρόνια, το 2013, ο αντίστοιχος αριθμός των κυβερνοεπιθέσεων δεν ξεπερνούσε τις 3 (!), ενώ το 2003 δεν είχε σημειωθεί καμία σχετική επίθεση εναντίον ναυτιλιακού στόχου. Σύμφωνα με την έρευνα του πανεπιστημίου, που επικαλείται σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, πάνω από 80% των περιστατικών που εντοπίστηκαν από το 2021 αφορούν επιθέσεις που εξαπολύθηκαν από περιοχές στη Ρωσία, την Κίνα, τη Β. Κορέα ή το Ιράν.

Στο πλαίσιο αυτό, φορείς του κλάδου, όπως ο γεν. γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping-ICS), Guy Platten, αναφέρει ότι «η διεθνής τάξη, που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επωφελής για την άνθηση του εμπορίου διά θαλάσσης, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια άνευ προηγουμένου απειλή». Το ICS εκπροσωπεί εταιρείες που ελέγχουν περίπου το 80% του παγκόσμιου στόλου. Όπως φαίνεται, πάντως, ο πολλαπλασιασμός των επιθέσεων εναντίον της ναυτιλίας καταδεικνύει το πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία και η σύρραξη στη Μέση Ανατολή έχουν λειτουργήσει αποσταθεροποιητικά για την παγκοσμιοποίηση, μέσω της διατάραξης της ναυτιλίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας γενικότερα, ακριβώς λόγω και των κυβερνοεπιθέσεων, που, όπως τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία, πηγάζουν ή ενδεχομένως και να συνδέονται με κράτη.

Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς, όπως τονίζουν στελέχη της ναυτιλίας, μια επίθεση στα συστήματα ελέγχου ενός πλοίου μπορεί δυνητικά, να προκαλέσει διατάραξη ανάλογης κλίμακας με την πρόσφατη πρόσκρουση πλοίου στη Γέφυρα της Βαλτιμόρης στις ΗΠΑ, που είχε αποτέλεσμα να διακοπεί η λειτουργία ενός από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια των ΗΠΑ. Το γεγονός αυτό υποχρέωσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προχωρήσουν σε αναδρομολογήσεις πλοίων, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες υποχρεώθηκαν σε αποζημιώσεις ύψους πολλών δισ. δολαρίων.

Άλλη μια σημαντική κυβερνοεπίθεση είχε σημειωθεί το 2020 στο λιμάνι Rajaee του Ιράν, το οποίο διακινεί σχεδόν το 50% του εξωτερικού εμπορίου της χώρας, ενώ πέρυσι μια κυβερνοεπίθεση έπληξε τον δικτυακό τόπο του λιμανιού του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, που είναι και το μεγαλύτερο της Ευρώπης. Νωρίτερα το 2017, μια επίθεση στο λογισμικό σύστημα της Maersk, του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου διεθνώς (διακινεί το 15% των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως), που είχε αποδοθεί σε Ρώσους χάκερ, είχε αποτέλεσμα να μην μπορεί να δέχεται παραγγελίες από πελάτες και να αναδρομολογήσει τα πλοία της.

Σε άλλες περιπτώσεις πάλι, οι υπεύθυνοι τέτοιων επιθέσεων αναζητούν μόνο χρήματα, κρατώντας σε «ομηρία» τις εταιρείες, έως ότου αποζημιωθούν. Το πρόβλημα δεν φαίνεται, πάντως, να είναι εύκολο να επιλυθεί. Όπως τονίζουν οι ερευνητές του NHL, ο ναυτιλιακός κλάδος δαπανά λίγα χρήματα σε τεχνολογία. Αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, όμως, ζητούν ανθρώπους που να διαθέτουν και ναυτιλιακές γνώσεις, αλλά και να έχουν κατάρτιση στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. Ωστόσο, πρόκειται για μια πολύ μικρή «δεξαμενή» ανθρώπων.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

1η Ενημερωτική Συνάντηση Αποφοίτων ΑΣΣY Δυτικής Ελλάδας: «Όχι στο σχεδιαζόμενο «νέο» Σώμα Υπαξιωματικών – Αναβάθμιση Σχολών ΑΣΣΥ»

Το Σάββατο 21 Ιουνίου 2025 και ώρες 11:00 – 13:00, στο Μέγαρο του Ιστορικού Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών, πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία, η πρώτη Ενημερωτική Συνάντηση του Συντονιστικού των Αποφοίτων των Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) στη Δυτική Ελλάδα

Καλαμάτα: Δυσαρέσκεια για την αποψίλωση λιμενικών υπηρεσιών με αιφνίδιες μετακινήσεις στελεχών

Η αποψίλωση των λιμενικών υπηρεσιών στην Καλαμάτα με αιφνίδιες μετακινήσεις προσωπικού σε άλλες Λιμενικές Αρχές της χώρας ήταν ένα από τα θέματα που απασχόλησαν έντονα τη γενική συνέλευση – ημερίδα της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Νοτίου Πελοποννήσου που πραγματοποιήθηκε την

ΠΟΕΠΛΣ: Σοβαρές καταγγελίες για προϊστάμενο Λιμενικής Αρχής

Μετά από πρόσκληση της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κυκλάδων, κλιμάκιο της Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ., βρέθηκε κοντά στους συναδέλφους του Λιμεναρχείου Τήνου, για να καταγράψει τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν. Σε ανοιχτό Δ.Σ της Ένωσης Προσωπικού ΛΣ Κυκλάδων, στο οποίο παραστήκαμε, μέλη του Δ.Σ.

Το 5% διχάζει το ΝΑΤΟ στη Χάγη

Ανταπόκριση από τις Βρυξέλλες Αυλαία σήμερα για τη διήμερη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Χάγη, με τους 32 συμμάχους να αναμένεται να συμφωνήσουν στην -κατ’ απαίτηση του Αμερικανού προέδρου- αύξηση των αμυντικών τους δαπανών κατά 5% του ΑΕΠ ως «αντάλλαγμα» για τη συνέχιση της αμερικανικής

Μετάβαση στο περιεχόμενο