Η κυβέρνηση μπορεί να ανακοίνωσε την επιβολή τέλους 20 ευρώ για κάθε επιβάτη που θα αποβιβάζεται στη Σαντορίνη και στη Μύκονο και 5 ευρώ για τα άλλα ελληνικά λιμάνια και νησιά, ωστόσο έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Η πρώτη διεθνής αντίδραση ήρθε από τη CLIA,τηΔιεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας, η οποία ζητάει διάλογο και να αρχίσει η εφαρμογή του τέλους από το έτος 2026, ώστε οι
εταιρίες να ενσωματώσουν το τέλος στις νέες προσφορές του, δεδομένου ότι ήδη έχει πουληθεί σημαντικός αριθμός κρουαζιέρας για το 2025.
Στην παρέμβασή της η CLIA, τονίζει: «Το 2025 νέα συστήματα διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού θα τεθούν σε εφαρμογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Ως εκ τούτου, καλούμε την κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος από το 2026 και έπειτα, επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστημάτων» και προσθέτει:
«Κατανοούμε την επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης να διασφαλίσει έναν ισορροπημένο και βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα. Χαιρετίζουμε τα σχόλια της υπουργού Τουρισμού σχετικά με τη σημασία των λιμενικών υποδομών για τη βελτίωση της διαχείρισης των τουριστικών ροών, αλλά και την επιθυμία ανάδειξης νέων προορισμών, προτεραιότητες που ευθυγραμμίζονται με το σχέδιο δράσης της CLIA για την Ελλάδα, το οποίο υιοθετήθηκε πέρυσι. Αναγνωρίζουμε, επίσης, την επιθυμία της κυβέρνησης να αυξήσει το homeporting, δεδομένης της σημαντικής
συνεισφοράς που έχει στην ελληνική οικονομία.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ
Την ίδια ώρα, ενθαρρύνουμε την κυβέρνηση να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισμό κρουαζιέρας και επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρίες κρουαζιέρας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό. Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την κυβέρνηση σε κάθε πρωτοβουλία που ενισχύει τον βιώσιμο τουρισμό, με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τις τοπικές κοινωνίες».
Το τέλος ορίστηκε στα 20 ευρώ ανά επιβάτη κρουαζιέρας που θα αποβιβάζεται στη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Την ίδια στιγμή για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας ορίζεται στα 5 ευρώ, για την περίοδο από την 1 Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου, 40% μειωμένα τους μήνες Απρίλιο έως Μάιο και 80% μειωμένο από τον μήνα Νοέμβριο έως τον Μάρτιο. Συνολικά το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ.