Οι ναρκέμποροι εκμεταλλεύονται τη δι-υπηρεσιακή ‘δυσπιστία’ στα λιμάνια

Ο IMO εκπονεί πρόγραμμα επιμόρφωσης για την αντιμετώπιση της οργανωμένης εγκληματικότητας στα λιμάνια

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Το οργανωμένο έγκλημα εκμεταλλεύεται τη “δυσπιστία” μεταξύ των Αρχών καταστολής της διακίνησης ναρκωτικών στα λιμάνια για να εγκαταστήσει στις ναυτιλιακές λειτουργίες διεφθαρμένους εμπίστους (insiders) του, σύμφωνα με έγγραφο του ΙΜΟ.

Ο παγκόσμιος κανονιστικός φορέας της ναυτιλίας παραδέχτηκε την απειλή από διεφθαρμένους ή εχθρικούς εμπίστους και εκπονεί προγράμματα επιμόρφωσης σε μια προσπάθεια να την εξουδετερώσει, αναφέρει έκθεση που περιγράφει τα μέτρα που λαμβάνουν Οργανισμοί του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών.

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης με τίτλο “insider threat and security culture” (μτφ.: “η απειλή των εμπίστων και η κουλτούρα ασφάλειας”) πραγματεύεται τον κίνδυνο που προέρχεται από εργαζόμενους στο ναυτιλιακό κλάδο, αναμιγμένους σε πράξεις τρομοκρατίας ή εγκληματικότητας “λόγω εξουσιοδοτημένης πρόσβασής τους, που τους δίνει τακτικό πλεονέκτημα”, σύμφωνα με το έγγραφο που παρουσίασε η Γραμματεία του IMO.

Ο ενωσιακός Οργανισμός αστυνομικής συνεργασίας Europol σήμανε συναγερμό από πέρσι αναφορικά με το ρόλο των διεφθαρμένων εμπίστων στην υποβοήθηση μεταφοράς εκατοντάδων τόνων κοκαΐνης μέσω των λιμένων Αμβέρσας-Μπρυζ και Ρότερνταμ.

Ο Europol ανέφερε ότι διεφθαρμένοι υπάλληλοι εξασφάλισαν αποκλειστικούς κώδικες ταυτοποίησης κάθε εμπορευματοκιβωτίου (container) και τους παρέδωσαν στις συμμορίες. Αυτό επέτρεψε στους εγκληματίες να στέλνουν οδηγούς να παραλαμβάνουν το container και να το απομακρύνουν από το λιμάνι προτού ανακαλυφθούν κρυμμένα ναρκωτικά στο εσωτερικό του. Μια πρακτική γνωστή ως “απάτη του PIN code”.

Η επικεφαλής του Europol κα Catherine De Bolle δήλωσε τον Ιούλιο 2023 ότι ο οργανισμός ανακάλυψε ένα λιμάνι όπου “οι πάντες ήταν διεφθαρμένοι”, χωρίς, όμως, να το κατονομάσει.

Tο έγγραφο του IMO — μια επικαιροποίηση του έργου των οργανισμών των ΗΕ στην καταπολέμηση της οργανωμένης εγκληματικότητας στο ναυτιλιακό κλάδο — υπογράμμισε τις αντιξοότητες των Αρχών στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τις εγκληματικές οργανώσεις.

Επίσης, ανέφερε ότι, η μεγάλη κλίμακα της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, με περίπου 850 εκατομμύρια containers να μεταφέρονται ετησίως, σε συνδυασμό με τις εξεζητημένες μεθόδους απόκρυψης και τις δαιδαλώδεις διαδρομές τους, έκαναν πολύ δύσκολους τους επιτυχημένους εντοπισμούς τους.

“Οι θαλάσσιοι λιμένες είναι ιδιαίτερα δύσκολοι — και, ενίοτε, επικίνδυνοι — χώροι εργασίας,” σύμφωνα με έκθεση του UN Office on Drugs & Crime (UNODC) του ΟΗΕ.

“Οι Αρχές επιβολής νόμου συχνά μειονεκτούν λόγω έλλειψης πόρων, δι-υπηρεσιακής δυσπιστίας, περίπλοκων λιμενικών διατυπώσεων και συστημάτων, ως και άλλων παραγόντων, που σκοπίμως τυγχάνουν εκμετάλλευσης από τις εγκληματικές οργανώσεις.

“Η κατάσταση αυτή αποτελεί μια πολύ αληθινή και σοβαρή απειλή για την ασφάλεια της αλυσίδας προσφοράς του διεθνούς εμπορίου, η οποία είναι τόσο σημαντική για τη βιώσιμη ανάπτυξη.”

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

‘Containers υψηλού κινδύνου’

Το UNODC του ΟΗΕ εγκαινίασε πρόγραμμα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τελωνείων (World Customs Organization) για την εγκατάσταση μονάδων αστυνομικών και τελωνειακών στελεχών ειδικευμένων στη στόχευση “containers υψηλού κινδύνου” προς εξέταση.

Το έγγραφο αναφέρει ότι σημειώθηκε αύξηση στη χρήση πλοίων χύδην φορτίων για τη μεταφορά ναρκωτικών, ιδίως από τη Νότιο Αμερική στη Δυτική Αφρική με τελικό προορισμό την Ευρώπη.

“Η μεταφορά με εμπορευματοκιβώτια παραμένει ιδιαίτερα ελκυστική για τις εγκληματικές οργανώσεις, κυρίως λόγω της εύκολης απόκρυψης ναρκωτικών, ιδίως κοκαΐνης, και λόγω της οικονομικής μεταφοράς,” αναφέρει το έγγραφο.

“Η μέθοδος αυτή αποδείχθηκε ιδιαίτερα επικερδής, αφού εκμεταλλεύεται την έλλειψη ικανότητας των χωρών προορισμού να σαρώνουν και να ερευνούν το σύνολο των containers.”

Το έγγραφο συντάχθηκε μετά από αίτημα της αντιπροσωπείας του Βελγίου στον ΙΜΟ. Η Βελγική Κυβέρνηση δήλωσε ότι, κατά τη διάρκεια της 6μηνης Προεδρίας της στο Συμβούλιο της ΕΕ, θα εστιάσει στην καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών μέσω των μεγάλων Ευρωπαϊκών λιμένων.

Πέρυσι, το Βέλγιο θέσπισε νέα νομοθεσία για τη ναυτιλιακή ασφάλεια εξαιτίας της έξαρσης της διακίνησης και των βίαιων συγκρούσεων εγκληματικών οργανώσεων σχετιζόμενων με την παράνομη μεταφορά ναρκωτικών με containers.

Οι κατασχέσεις κοκαΐνης στην ΕΕ σημειώνουν ρεκόρ. Τον περασμένο Οκτώβριο, η ΕΕ ανακοίνωσε συμμαχία λιμένων με σκοπό την ενίσχυση του αγώνα ενάντια σε μια από τις σημαντικότερες απειλές που αντιμετώπισε ποτέ._

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

72,5 ετών στη σύνταξη οι σημερινοί έφηβοι

Ένας νέος που γεννήθηκε στην Ελλάδα μέσα στην κρίση και θα ενταχθεί στην αγορά εργασίας κάπου κοντά στο 2030 θα πρέπει να εργαστεί τουλάχιστον 38,5 χρόνια για να μπορέσει να συνταξιοδοτηθεί περίπου το 2070. Αν και η αύξηση του προσδόκιμου ζωής θεωρείται «βιολογικό προνόμιο» και

Άγιοι Ανάργυροι: Ολοκληρώνεται η ΕΔΕ για τους αστυνομικούς – Ουδείς αναλαμβάνει την ευθύνη, κανείς δεν… είδε

Σε ένα τραγικό πινγκ- πονγκ ευθυνών φέρεται να εξελίσσεται η υπόθεση της Κυριακής, που έχασε τη ζωή της έξω από το αστυνομικό τμήμα των Αγίων Αναργύρων, με τους αρμόδιους αξιωματούχους των Αρχών λίγο πριν την ολοκλήρωση της ΕΔΕ να δηλώνουν άγνοια για

Σκύρος: Έτοιμη για την “πράσινη” ακτοπλοΐα – Πρόταση για ναυπήγηση πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα

Έτοιμο να πρωτοστατήσει στην πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, παρουσιάζοντας συγκεκριμένη πρόταση μελέτη μέσω του Πολυτεχνείου, για τη ναυπήγηση ενός νεότευκτου πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα, δηλώνει το νησί της Σκύρου. Ήδη ο χρόνος μετράει αντίστροφα έως το 2030 με βάση

Αιφνίδιος θάνατος βαθμοφόρου: Διευκρινίσεις ΥΥ/ΛΣ-ΕΛΑΚΤ

Προς διευκρίνιση των αναγκαίων λεπτομερειών για την ορθή ενημέρωση όλων και κατά το μέρος που αφορά την εμπλοκή της Υπηρεσίας Υγειονομικού (Υ.Υ.) Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ στην υπόθεση του αιφνίδιου θανάτου του συναδέλφου μας που υπηρετούσε στο Π.Α.Θ. 80, εκτός υπηρεσίας, σας γνωρίζουμε

Μετάβαση στο περιεχόμενο