Του Τάσου Δασόπουλου
Πριν εφαρμοστεί το πακέτο των 3,2 δισ. ευρώ για τα τιμολόγια του ηλεκτρικού, το ΥΠΟΙΚ δεν αποκλείει να ακολουθήσουν νέα μέτρα στήριξης, εφόσον το επίπεδο τιμών παραμείνει σε υψηλά επίπεδα.
Ο υπουργός οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας άφησε ανοιχτό χθες το ενδεχόμενο, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα υπάρξει και νέος δημοσιονομικός χώρος. Άλλες αρμόδιες πηγές από το υπουργείο οικονομικών τόνιζαν ότι στην παρούσα φάση δόθηκε προτεραιότητα στο μεγαλύτερο πρόβλημα που είναι οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, ενόψει και του καλοκαιριού όταν η κατανάλωση λόγω καιρικών συνθηκών θα αυξηθεί κατακόρυφα.
Παραδέχονταν, όμως, ότι όσο περνούν οι μήνες μεγαλώνει και το πρόβλημα με τις τιμές των τροφίμων, που πλήττει περισσότερο τους οικονομικά ευάλωτους. Στην κατεύθυνση αυτή δήλωναν με τη σειρά τους ότι η στήριξη θα συνεχιστεί μόλις μετρηθούν τα αποτελέσματα των μέτρων που εξαγγέλθηκαν πρόσφατα.
Το περίφημο πια δημοσιονομικό περιθώριο είναι “κρυμμένο” και φέτος σε πολλές συντηρητικές προβλέψεις που έχουν γίνει στον προϋπολογισμό, με τον φόβο επιδείνωσης της τρέχουσας κρίσης. Προβλέψεις αφορούν την πορεία του τουρισμού την πορεία των φορολογικών εσόδων και τελικά του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας για φέτος, που αναμένεται να είναι πολύ ψηλότερος από το 3,1% της επίσημης εκτίμησης.
Ειδικότερα, στις προβλέψεις που ενσωματώθηκαν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2022- 2025 υπάρχει ως μία από τις βασικές παραδοχές ότι ο τουρισμός για φέτος θα φτάσει σε τζίρο το 85% του τζίρου ρεκόρ των 18 δισ. του 2019, δηλαδή τα 15,3 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, οι προβλέψεις των τουριστικών πρακτόρων και των ξενοδόχων, από τη μέχρι τώρα τουριστική κίνηση και τις κρατήσεις, προμηνύουν ότι ο τζίρος του τουρισμού μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει φέτος το τζίρο του 2019.
Τα φορολογικά έσοδα
Σε ό,τι αφορά στα φορολογικά έσοδα έχουν επίσης καλές πιθανότητες για πολλούς λόγους να πάνε το ίδιο καλά με αυτά του 2021, παρά την ενεργειακή κρίση.
Στους άμεσους φόρους είναι γνωστό ότι πολλοί φορολογούμενοι θα πληρώσουν μειωμένο φόρο για τα εισοδήματα του προηγούμενου χρόνου, αφού για κάποιους μήνες αμείβονταν με αποζημίωση ειδικού σκοπού η οποία εξαιρείται ως γνωστό από το φορολογητέο εισόδημα. Επίσης, για φέτος τόσο ο φόρος εισοδήματος όσο και ο – επίσης μειωμένος – ΕΝΦΙΑ θα πληρωθούν σε περισσότερες δόσεις.
Συνεπώς, δεν υπάρχουν πολλοί λόγοι για μια αφύσικη αύξηση των οφειλών στις εφορείες. Επίσης, ο υψηλός πληθωρισμός τροφοδοτεί τον προϋπολογισμό με πρόσθετα έσοδα από τους έμμεσους φόρους που επιβάλλονται σε υψηλότερες τιμές.
Τα έσοδα από τα κέρδη των ομολόγων
Εκτός από τα τακτικά έσοδα ο φετινός προϋπολογισμός κρύβει και κάποια έκτακτα έσοδα. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της εξόδου της Ελλάδα από την ενισχυμένη εποπτεία η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει τις δύο τελευταίες δόσεις από τα κέρδη των ομολόγων συνολικού ύψους 1,3 δισ. ευρώ.
Κανονικά, θα έπρεπε να πάρουμε μια δόση των 640 εκ ευρώ τον Ιούνιο με την απόφαση της Κομισιόν για την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία. Ωστόσο, εκκρεμεί και μια δεύτερη δόση από το 2019 όταν λόγω των γενικών εκλογών αναβλήθηκε μια αξιολόγηση και δεν καταβλήθηκαν 640 εκ ευρώ.
Οι δόσεις από τα κέρδη των ομολόγων δεν καταγράφονται στα τακτικά έσοδα του προϋπολογισμού. Υπολογίζονται μόνο στο πρωτογενές ισοζύγιο σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας. Έτσι μετά το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας, τόσο η δόση του καλοκαιριού όσο και η δεύτερη δόση που θα έρθει κοντά στο τέλος του χρόνου, θα εγγραφούν πλέον στα έκτακτα έσοδα.