ΠΝ: To νέο πλοίο προσδίδει νέες επιχειρησιακές ικανότητες

Η επιχειρησιακή διάσταση του νέου πλοίου δωρεά του Ιδρύματος Αικατερίνη Λασκαρίδη

Το ίδρυμα Αικατερίνη Λασκαρίδη προέβη στην πέμπτη κατά σειρά δωρεά σκάφους στο Π.Ν.  Μετά το εκπαιδευτικό και τα τρία PSV (Platform Supply Vessels) που διαμορφώθηκαν σε πλοία γενική υποστήριξης (ΠΓΥ) ήρθε η σειρά ενός ερευνητικού σκάφους με μεγάλες δυνατότητες αξιοποίησης σε πολλές και διαφορετικές αποστολές από το Π.Ν.  Κύριοι παράγοντες της αξιοποίησης του πλοίου είναι η μεγάλη επιφάνεια του ανοιχτού καταστρώματος πίσω από την υπερκατασκευή της γέφυρας που υπερβαίνει τα 1200 μ2, οι τρεις γερανοί μεγάλης ανυψωτικής ικανότητας, η γλίστρα στην πρύμνη και η μεγάλη χωρητικότητα εσωτερικά.

Το Πλοίο

Πρόκειται για το ερευνητικό σκάφος Viking Vision της Eidesvik Shipping AS.  Το σκάφος χτίστηκε το 1993 από την ισπανική Naval Gijon ως αλιευτικό και το 2007 μετασκευάστηκε σε ερευνητικό/σεισμικό σκάφος από την Westcontractors AS (Westcon) για λογαριασμό της Νορβηγικής εταιρίας θαλάσσιων ερευνών Eidesvik Shipping AS.  Το πλοίο ακολουθεί τους κανονισμούς του νηογνώμονα DNV-GL και είναι χτισμένο κατά το πρότυπο +1Α1 ως προς τη μεταλλική κατασκευή, τα μηχανήματα και τα συστήματα που είναι ενσωματωμένα.  Επίσης σύμφωνα με τον νηογνώμονα φέρει χαρακτηρισμό ICE-C που σημαίνει ότι μπορεί να πλεύσει με ασφάλεια σε συνθήκες ελαφρού πάγου και χαρακτηρισμό COMF-(V3) για σκάφη σχεδιασμένα για βελτιωμένη άνεση με τη μείωση του θορύβου και των κραδασμών κ.α.  Το «Viking Vision» είναι ένα από τα πιο ισχυρά σεισμογραφικά σκάφη στον κόσμο που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα.  Μπορεί να ρυμουλκήσει δεκατέσσερα σεισμογραφικά καλώδια δώδεκα χιλιομέτρων το καθένα και διαθέτει δύο ανεξάρτητα συστήματα πρόωσης.

Εικόνα

Το πλοίο έχει ολικό μήκος 105 μέτρα, μήκος μεταξύ καθέτων σταθερών 89,5 μέτρα, πλάτος 24 μέτρα, βύθισμα 8,5 μέτρα, ύψος γάστρας μέχρι το κύριο κατάστρωμα 11,8 μέτρα και ύψος εξάλων 3,3 μέτρα.  Το εκτόπισμα του είναι 9811 ΜΤ και το ωφέλιμο φορτίο 5052ΜΤ.  Οι δεξαμενές καυσίμου έχουν συνολική χωρητικότητα 2542ΜΤ και οι δεξαμενές πόσιμου νερού τους 517ΜΤ.  Επίσης διαθέτει ελικοδρόμιο στην πλώρη διαμέτρου 22 μέτρων κατασκευασμένο από αλουμίνιο ικανού να δεχτεί ελικόπτερο βάρους 12,8 τόνων.

Το πλοίο στην παρούσα διαμόρφωση διαθέτει ενδιαιτήσεις για 70 άτομα σε 44 καμπίνες, 18 μονόκλινες και 26 δίκλινες.  Διαθέτει ακόμη Νοσοκομείο, χώρο συσκέψεων, γραφεία, χώρους αναψυχής καθώς και γυμναστήριο με σάουνα.

Προωστήριο Σκεύος

Το πλοίο επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβους περίπου κινούμενο από μία τετράχρονη κύρια μηχανή Wartsila 16V32 των 7360kw @ MCR που κινεί μία έλικα Kamewa Ulstein CP μεταβλητού βήματος και διαμέτρου 4,4 μέτρων μέσω μειωτήρα τύπου F11642 της Rolls Royce.  Διαθέτει ένα πηδάλιο της Becker τύπου φτυαριού με πτερύγια (Spade type with flaps).

Επίσης διαθέτει στην πρύμνη δύο ηλεκτρικούς προωστικούς κινητήρες (azimuth thrusters) Kamewa Aquamaster CP US285 των 2500 kw ο καθένας και στην πλώρη έναν ηλεκτρικό έλικα χειρισμού πλώρης (bow thruster) Kamewa Ulstein TT 2200 DPN των 1200kw.  Ο συνδυασμός των azimuth thrusters του bow thruster και του πηδαλίου προσφέρει στο πλοίο εξαιρετικές ικανότητες ελιγμών.

Το σύστημα ελέγχου πρόωσης είναι το Helicon X3 της Rolls Royce.  Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελείται από ένα σταθμό ελέγχου και διαθέτει έναν μοχλό ελέγχου ανά έλικα ή προωθητή, και μια οθόνη αφής που μπορεί να χρησιμοποιείται για τη διαχείριση πολλών ελίκων και προωθητήρων.

Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας Εν πλω

Οι παραπάνω αυξημένες ανάγκες ηλεκτρικού φορτίου του πλοίου ικανοποιούνται από 3+1 ηλεκτρομηχανές MaK 9M25 / 8M25 των 3 x 2850kw και 1 x 2540 kw αντίστοιχα.  Η MaK είναι κατασκευαστής ναυτικών κινητήρων από το 1922, με πλούσια ιστορία παραγωγής στη βόρεια Γερμανία.  Το 1997 η Caterpillar απέκτησε τη MaK.  Επίσης το πλοίο διαθέτει και μία γεννήτρια άξονα Alconza των 2334 kw.  Η γεννήτρια του άξονα λειτουργεί ως δυναμό και παράγει ρεύμα κατά την περιστροφή του άξονα της προπέλας κατά τη διάρκεια της κίνησης του πλοίου.  Η διάταξη αυτή έχει το πλεονέκτημα της εξοικονόμησης καυσίμου όταν το πλοίο βρίσκεται εν πλω διότι μέρος των αναγκών ηλεκτρικού φορτίου καλύπτεται από την γεννήτρια αυτή.  Για έκτακτες καταστάσεις όπως ολική απώλεια ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει την Emergency Generator τύπου Volvo Penta των 239kw.  Το παραγόμενο ηλεκτρικό φορτίο διανέμεται από το σύστημα Wartsila LLC που απαρτίζεται από τέσσερις ηλεκτρικούς πίνακες διανομής φορτίου.

Εξοπλισμός Καταστρώματος

Το πλοίο έχει εγκατεστημένους στο ανοιχτό κατάστρωμα τρεις γερανούς της McGregor.  Οι δύο από αυτούς με δυνατότητα ανύψωσης φορτίου 10 τόνους με βραχίονα 10 μέτρων και 8 τόνων με βραχίονα 17 μέτρων βρίσκονται πίσω από το ακκομμοδέσιο δεξιά και αριστερά και ο τρίτος με δυνατότητα ανύψωσης φορτίου 10 τόνους με βραχίονα 10 μέτρων και 5,5 τόνων με βραχίονα 17 μέτρων βρίσκεται στην πρύμνη.

Ναυαγοσωστικός εξοπλισμός

Το πλοίο διαθέτει 2 ναυαγοσωστικές λέμβους τοποθετημένες σε εσοχές της υπερκατασκευής δεξιά και αριστερά.  Η κάθε λέμβος έχει χωρητικότητα 70 ατόμων και καθελκύεται από γερανό ACEBi 44150 ST Herblon.  Στην αριστερή πλευρά υπάρχει και η λέμβος διάσωσης τύπου Norsafe Magnum 750 και καθελκύεται από γερανό της TTS Marine, HL9DP-A-MOB3500 FR.  Η Magnum 750 πετυχαίνει 30 κόμβους μέγιστη ταχύτητα και διαθέτει μηχανή Steyr K43 -256 των 230 ίππων.  Τέλος, υπάρχουν και 4 βαρελάκια με ναυαγοσωστικές σχεδίες των 35 ατόμων έκαστη.

Εικόνα

Ηλεκτρονικός Εξοπλισμός

Το πλοίο διαθέτει ηλεκτρονικό εξοπλισμό σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς για τις επικοινωνίες και την ασφαλή ναυσιπλοΐα.  Ο εξοπλισμός ηλεκτρονικής γέφυρας δείχνει, μεταξύ άλλων, ραντάρ JRC JMA 25 και JRC JMA 30, σόναρ JRC JFE-380, AIS, ECDIS, πυξίδα Taiyo, ημερολόγιο JLN-205, Simrad AP9 Mk III αυτόματος πιλότος, JRC MX-420 GPS , GMDSS Simple CMDx, JUE-410 Fleet 77 Inmarsat C, JRC NCR 333 navtex, JCY-1700 VDR, JRC JUE-85C V-sat Inmarsat C, Tron TR 20 VHF, Motorola GM2 JRC 360/ JHS-770S VHF και Motorola GP340 UHF.

Το «Viking Vision» ως πλοίο πολλαπλών αποστολών

Με τις κατάλληλες μετασκευές και προσθήκες ηλεκτρονικού και μηχανολογικού εξοπλισμού το σκάφος θα μπορούσε να γίνει mothership είτε για ειδικές επιχειρήσεις είτε για αντιναρκικές επιχειρήσεις.

Ως πλοίο μάνα για ειδικές επιχειρήσεις θα μπορούσε να μεταφέρει αριθμό RHIB των ειδικών δυνάμεων που θα μπορούσαν να εξαπολυθούν από την γλίστρα στην πρύμνη και από τους γερανούς του καταστρώματος.  Επίσης το ελικοδρόμιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αποβίβαση ή επιβίβαση προσωπικού όπως και από ελικόπτερο ειδικών επιχειρήσεων είτε για ειδικές αποστολές είτε για αποστολές CSAR.

Αντίστοιχα ως πλοίο μάνα θα μπορούσε να μεταφέρει ειδικά σκάφη drones για ναρκοπόλεμο επικουρώντας τις υπάρχουσες δυνάμεις ναρκοπολέμου του Π.Ν.  Τα Mothership για ναρκοπόλεμο είναι μία καινούρια τάση και ήδη τα πολεμικά ναυτικά του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ολλανδίας και του Βελγίου στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση.

Παράλληλα το πλοίο σε ειρηνική περίοδο θα μπορούσε να συνεπικουρεί σε αποστολές έρευνας και διάσωσης, ανθρωπιστικές αποστολές και αποστολές για ανακούφιση από φυσικές καταστροφές.

…και, λίγα λόγια για το παρελθόν του πλοίου

Tο πλοίο ναυπηγήθηκε ως factory Stern Super Τrawler το 1993 από τα “Naval Gijon” στη Gijon της Ισπανίας με την κλασική διάταξη των υπερκατασκευών πρώραθεν για να υπάρχει χώρος εργασίας πρύμνηθεν, τριπλό Α-Frame (‘Π’), υποστηρικτικές χαλύβδινες κατασκευές και Stern Ramp.

Εικόνα

Ο σχεδιασμός του ανήκει στο ρώσικο τύπο “Sotrudnichestvo” ή D1305 Freezer Super Τrawler.

Εικόνα

Το 1997, ενώ βρισκόταν στην αποβάθρα του Esquimalt για συνήθεις επισκευές, εξερράγη και έπιασε φωτιά όταν ένας σπινθήρας από ένα φλόγιστρο έπεσε σε μια δεξαμενή πετρελαίου.  Μετά την κατάσβεση, το πλοίο έδεσε στην προβλήτα, όπου παρέμεινε ανέγγιχτο για αρκετά χρόνια.

Άλλαξε σημαία/ιδιοκτήτη (Νορβηγία) και έγινε Sara II, Vosjon, ξανά Sara II, ώσπου ήρθε και η επική μετατροπή του, κόστους τουλάχιστον $50 εκ το 2007, ως Ερευνητικό πλέον “Veritas Vision” και λίγο μετά “Viking Vision”.

Εικόνα

Oι αλλαγές στο πλοίο ήταν προφανώς εκτεταμένες. ώστε να εξασφαλισθεί ο ωφέλιμος χώρος και να καλυφθούν οι ανάγκες στο μηχανοστάσιο προκειμένου να εξυπηρετηθεί η αλλαγή χρήσης με τις συνεπακόλουθες αυξημένες απαιτήσεις.

Εικόνα

Το γιατί πχ από τα 5920kw στα 7360kw και 2 Kamewa Aquamaster CP US285 των 2500 kw είναι προφανέστατο από τις παρακάτω εικόνες:

Εικόνα

…και λίγο πιο αναλυτικά:

Εικόνα

Αυτόν λοιπόν τον ΚΕΝΟ στεγαζόμενο χώρο 1200μ2 καλείται τώρα το ΠΝ να αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό.

Εικόνα

Λίγα παραδείγματα με μεγέθη που είναι λίγο πολύ γνωστά, για να φανταστείτε τους χώρους του: RΗIB 7μ, 11μ, ένα αμφίβιο όχημα 7.94×3.27μ, ένα iso container με περιεχόμενο, UUVs και ROV …

Εικόνα

Στην ουσία υπέστη πλήρη ανακατασκευή για να ανταπεξέλθει στον απαιτητικό ρόλο του σεισμογραφικού, φτάνοντας έτσι στη σημερινή μορφή του.

Εικόνα

Εικόνα

Εν κατακλείδι… Καλοτάξιδο, όπως και αν επιθυμεί επιχειρησιακά να το αξιοποιήσει το ΠΝ !

Εικόνα

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκτάκτως στο Βερολίνο ο Ιταλός ΥΠΕΞ: «Καυτό» θέμα η ιδιωτική θαλάσσια διάσωση

Μετάφραση-απόδοση στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Τελικά, το Γερμανικό ΥΠΕΞ κατένειμε χρηματοδοτήσεις για ιδιωτική θαλάσσια διάσωση. Κάτι που προκαλεί κριτική εναντίον του Καγκελάριου. Ο Ιταλός ΥΠΕΞ φτάνει σήμερα Πέμπτη στο Βερολίνο. Δεν υπάρχει “αντιπαράθεση” στους κόλπους του κυβερνητικού συνασπισμού προς το

Απόφαση μεταθέσεων 2023 : Αποδοχή των προτάσεων του Αρχηγού ΛΣ

Λίγες ημέρες μετά την παραίτηση και αποχώρηση του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος συνεκάλεσε το Συμβούλιο Τακτικών Μεταθέσεων και αποφάσισε πληθώρα μετακινήσεων στελεχών του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Οι μεταθέσεις αυτές προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις

Στην 80η επέτειο βύθισης του Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα» ο Γ. Παππάς

Την Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023, πραγματοποιήθηκε στη ν. Λέρο τελετή, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης για την 80η επέτειο από τη βύθιση του Αντιτορπιλικού «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ». Στην τελετή παρέστησαν ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Παππάς ως εκπρόσωπος

Προχωρημένες συζητήσεις Ελλάδας-Τουρκίας για το μεταναστευτικό: Το προσύμφωνο και το «φρένο» των ροών στο Έβρο – «Γρίφος» τα θαλάσσια σύνορα

Ο Τούρκος υπουργός Εσωτερικών, Αλί Γερλίκαγιά, επιβεβαίωσε σήμερα ότι έχει στηθεί ένα «κόκκινο τηλέφωνο» με τον Έλληνα υπουργό Μετανάστευσης, τον κ. Καιρίδη και έχουν φτάσει να συζητούν πλέον συγκεκριμένα βήματα για την αποτροπή της παράνομης μετανάστευσης. Αποκάλυψε ότι από τα χερσαία σύνορα των δύο χωρών δεν

Μετάβαση στο περιεχόμενο