Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των τιμών στην ακτοπλοΐα

Μεγάλες αυξήσεις και μειώσεις ταυτόχρονα. Τα πρώτα ευρήματα του νέου ψηφιακού εργαλείου του Υπουργείου Ναυτιλίας δείχνουν τις διαφορετικές τάσεις που επικρατούν στην αρκετά περίπλοκη αγορά της ακτοπλοΐας. Το Παρατηρητήριο καταγράφει τη μέση τιμή των εισιτηρίων που κόπηκαν τον αντίστοιχο μήνα, όχι τη μέση τιμή του εισιτηρίου που μπορεί ένας επιβάτης να βρει για την οικονομική θέση.

Πιο αναλυτικά, τον Σεπτέμβριο του 2024 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023 στα συμβατικά πλοία οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων καταγράφηκαν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (20,26%), στη γραμμή Καβάλα-Λήμνος 24,64%, στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος 9,87%. Ωστόσο καταγράφηκαν και μειώσεις τιμών όπως στη γραμμή Κάλυμνος-Κως (-31,69%), Κάλυμνος-Πυθαγόρειο (-32,294%) και στις μεγάλες γραμμές της ακτοπλοΐας όπως Πειραιάς-Ηράκλειο, Πειραιάς-Χανιά, Πειραιάς-Πάρος (-4,14%, -4,48%, -4,10% αντιστοίχως.) 

Στις γραμμές όπου δραστηριοποιούνται ταχύπλοα η μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή καταγράφηκε στη γραμμή Σύρος-Τήνος (+48,41%), ενώ η μεγαλύτερη μείωση στη γραμμή Σύρος Μύκονος (-22,28%). Στους ναύλους των Ι.Χ. η μεγαλύτερη αύξηση ήταν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (+13,77%) σε ό,τι αφορά τα συμβατικά και στα ταχύπλοα στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος (+29,96%). Την τέταρτη εβδομάδα του Οκτωβρίου η γραμμή Καβάλα-Λήμνος είναι πρωταθλήτρια στην αύξηση της τιμής (42,70%), ενώ στα ταχύπλοα η γραμμή Σίφνος-Μήλος καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση (29,58%). Στις μειώσεις η υψηλότερη σημειώνεται στη γραμμή Σύρος-Μύκονος (47,04%).

Εργαλείο παρακολούθησης 1.000 συνδέσεων

Όπως εξηγεί το Υπουργείο Ναυτιλίας, η ψηφιακή εφαρμογή Παρατηρητήριο Τιμών δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των πραγματικών τιμών και συγκεκριμένα της μέσης τιμής του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων. Δηλαδή, παρουσιάζονται οι τιμές των πραγματικών εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί από τα πρακτορεία ή ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους καταναλωτές. Δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν στοιχεία αναφορικά με τα εκδοθέντα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων, η συλλογή δεδομένων των παραπάνω στοιχείων ναύλων πραγματοποιείται μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.). 

Για τις ανάγκες του Παρατηρητηρίου Τιμών από τα υποβληθέντα στοιχεία χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, δεδομένα που αφορούν τους λιμένες αναχώρησης/προορισμού, την πλοιοκτήτρια εταιρεία, τον τύπο του πλοίου, την ημερομηνία διενέργειας του δρομολογίου, τη θέση επί του πλοίου και την κατηγορία του οχήματος. Αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα και με αντικειμενική επεξεργασία, μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την τιμολόγηση των υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, τις μεταβολές των τιμών των ναύλων και τη διαχρονική τους εξέλιξη. Στην ενότητα Παρατηρητήριο Τιμών θα δημοσιεύονται σε εβδομαδιαία, μηνιαία και σε ετήσια βάση Δελτία Τύπου, στα οποία θα παρέχονται στοιχεία για σαράντα (40), ενδεικτικά, συνδέσεις, οι οποίες δύναται να τροποποιούνται ανάλογα με το ενδιαφέρον αξιολόγησής τους. Από τις 40 αυτές γραμμές, οι 20 αφορούν συνδέσεις με μεγάλη ακτοπλοϊκή κίνηση, κυρίως από τον Πειραιά, οι 10 αφορούν ενδονησιωτικές (συνδέσεις μεταξύ νησιών) και οι υπόλοιπες 10 αφορούν άγονες γραμμές. Επαναλαμβάνεται ότι οι τιμές αφορούν εκδοθέντα εισιτήρια.

Πώς λειτουργεί το Παρατηρητήριο Τιμών

Το Παρατηρητήριο Τιμών επεξεργάζεται στοιχεία ναύλων (εισιτηρίων) που έχουν εκδοθεί-πληρωθεί από τον καταναλωτή και έχουν χρησιμοποιηθεί (δηλαδή, έχει ολοκληρωθεί το θαλάσσιο ταξίδι). Το Παρατηρητήριο Τιμών δεν είναι μηχανή αναζήτησης/εξεύρεσης του πιο οικονομικού εισιτηρίου ή της γρηγορότερης ακτοπλοϊκής γραμμής. Τέτοιες μηχανές αναζήτησης υπάρχουν και λειτουργούν στο διαδίκτυο. Στο Παρατηρητήριο Τιμών δεν εμφανίζονται οι προσφορές, οι εκπτώσεις, η ταχύτητα της καθεμιάς διαδρομής, από καθεμιά ακτοπλοϊκή εταιρεία. 

Το Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών εκδίδει ένα Δελτίο Τιμών, σε εβδομαδιαία και μηνιαία βάση, το οποίο παρουσιάζει την εξέλιξη (τον μέσο όρο) των τιμών των εισιτήριων που έχουν εκδοθεί σε 40 επιλεγμένες γραμμές, συγκρίνοντας τις τιμές αυτές των εισιτηρίων με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Επίσης, ξεχωρίζει τις τιμές των εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί σε συμβατικά πλοία και σε ταχύπλοα. Οι τιμές των εισιτηρίων αφορούν την οικονομική θέση επιβατών και των Ι.Χ. οχημάτων. 

Για παράδειγμα, αν αναφερθεί ότι για τη διαδρομή Πειραιάς-Μήλος τον Ιούνιο του 2024 ο μέσος όρος του μεικτού ναύλου με συμβατικά πλοία ήταν 37.08 ευρώ, σημαίνει πως η τιμή αυτή αντιστοιχεί στον μέσο όρο όλων των εισιτηρίων που εκδόθηκαν π.χ. από τις 5 ακτοπλοϊκές γραμμές που εξυπηρετούν το νησί της Μήλου, στην οικονομική θέση, τον μήνα Ιούνιο. Μάλιστα, η τιμή αυτή συγκρίνεται με τον αντίστοιχο μέσο όρο του μήνα Ιουνίου του 2023. Στην προκειμένη περίπτωση της Μήλου, έχουμε μείωση του μέσου όρου του ναύλου κατά 10,54%. 

Υπογραμμίζεται ότι τα στοιχεία αυτά συγκεντρώνονται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.). Αν και το σύστημα αυτό λειτουργεί εδώ και 27 χρόνια (ΠΔ 120/97), για πρώτη φορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει λειτουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρμα επεξεργασίας των στοιχείων και δημοσιοποίησής τους στο ευρύ κοινό. 

Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των τιμών στην ακτοπλοΐα

 της Αναστασίας Βαμβακά

ΠΗΓΗ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλλάζει όψη το λιμάνι της Σούδας – Τα σχέδια για τον νέο σταθμό επιβατών

Την εικόνα των σχεδίων που δηµοσιεύονται σήµερα στα “Χ.ν.” θα έχει ο σταθµός επιβατών στο λιµάνι της Σούδας όταν ολοκληρωθεί. Σηµειώνεται πως το έργο έχει ενταχθεί στο “Ταµείο Ανάκαµψης” και ο διαγωνισµός ξεκίνησε µε τους ενδιαφερόµενους να µπορούν να καταθέσουν τις

Αδυναμία πληρωμής ή ετοιμάζουν κατάργηση;

Μετρώντας αντίστροφα για να “αποχαιρετήσουμε” το 2024, στο τέλος του έτους θα συμπληρωθούν 2 χρόνια κατά τα οποία παραμένει απλήρωτο το μεταφορικό ισοδύναμο στις επιχειρήσεις των νησιών μας. Την ίδια ώρα προκαλούν θυμηδία οι πομπώδεις εξαγγελίες της ηγεσίας του Υπουργείου

Ποια πλοία δεν κινδυνεύουν από τους Χούθι

Τουλάχιστον το 15% των πλοίων που σήμερα αλλάζουν πορεία και χαράσσουν ρότα γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσαν να επιστρέψουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα με ελάχιστο κίνδυνο, σύμφωνα με τον ναυτικό διοικητή της επιχείρησης «Aspides», τον

Ένατο το νηολόγιο της Ελλάδας στο top-10, αλλά με… κράτει τις μηχανές

Αμετάβλητη παρέμεινε η πρώτη δεκάδα των κρατών που έχουν στη σημαία τους τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων. Η χώρα μας, στην οποία έχουν έδρα περισσότερες από 600 ναυτιλιακές εταιρείες που ελέγχουν πάνω από 5.500 πλοία σε όρους νηολογίου, βρίσκεται στην ένατη

Μετάβαση στο περιεχόμενο