Πώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία άλλαξε την παγκόσμια ναυτιλία

Το Σάββατο 24/2/2024 συμπληρώνονται δύο χρόνια από την πλήρους κλίμακας εισβολή στην Ουκρανία, μια πολεμική σύγκρουση που μετέβαλλε δραματικά τον χάρτη των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών, ενώ κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι μεταβολές είναι αμετάκλητες.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Τις τελευταίες 729 μέρες, η Ρωσία έστρεψε τα φορτία της προς ανατολάς, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα για να κρατήσει ψηλά τα έσοδά της από πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ενώ η Ουκρανία χρειάστηκε περίτεχνη ευρηματικότητα για να καταφέρει να φτάσουν οι εξαγωγές της στους καταναλωτές.

Μέχρι πρότινος άγνωστοι νηογνώμονες και κρατίδια ήλθαν στο προσκήνιο, διευκολύνοντας τις εξαγωγικές διεξόδους της Μόσχας, καθώς οι ως τότε μεσίτες της έπρεπε να συμμορφωθούν με μια αυξανόμενη δέσμη κυρώσεων.

Για παράδειγμα, η σημαία της Γκαμπόν: Ένα μήνα πριν την εισβολή, στοιχεία των Clarksons Research έδειχναν το Αφρικανικό κρατίδιο να έχει εγγεγραμένα στα νηολόγιά της μόλις 0,8 εκατομμύρια κ.ο.χ. πλοίων, που αυξήθηκε κατά 287% σε 3,1 εκατομμύρια κ.ο.χ. – καθιστάμενο έτσι δημοφιλέστατο για τα πλοία του “σκιώδη στόλου”.

Ομοίως, ένα μήνα πριν την εισβολή, στοιχεία των Clarksons έδειχναν ότι 52% των πλοίων του παγκόσμιου στόλου παρακολουθείτο από νηογνώμονες μέλη του International Association of Classification Societies (IACS), ποσοστό που μειώθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες την περίοδο που μεσολάβησε.

Η κα Rebecca Galanopoulos-Jones, υψηλόβαθμη αναλύτρια ύλης της Veson Nautical, δήλωσε ότι οι επιπτώσεις της πολεμικής σύγκρουσης υπήρξαν αφενός “δραματικές” αφετέρου “μη αναστρέψιμες”, καθώς ανασχεδίασαν τη δυναμική του θαλασσίου εμπορίου και μετέβαλαν τη ροή των βασικών πρώτων υλών.

“Ο πόλεμος στην Ουκρανία επέφερε ουσιαστική μεταβολή στη χρήση εμπορευματικών οδών, ιδίως εκείνων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά βασικών πρώτων υλών όπως ο άνθρακας και τα σιτηρά. Οι εν λόγω μεταβολές αύξησαν τη ζήτηση σε τονομίλια, με συνέπεια την αξιοσημείωτη αναδιοργάνωση των μοτίβων της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφοράς,” είπε η κα Galanopoulos-Jones στο Splash.

Ως προς την αγορά των πετρελαιοφόρων, στοιχεία της Maritime Strategies International (MSI) δείχνουν ότι, πριν την εισβολή η Ρωσία ήταν βασικός εξαγωγέας αργού και προϊόντων πετρελαίου προς την Ευρώπη, με 2,6 εκατομμύρια βαρέλια αργού ημερησίως και με 1,3 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων πετρελαίου την ημέρα. Όμως, οι ποσότητες αυτές μειώθηκαν μετά τη σύρραξη. Πάντως, σημαντικό μέρος των εν λόγω ποσοτήτων βρήκαν εναλλακτικούς προορισμούς εξαγωγής, ιδίως όσον αφορά το αργό που, στράφηκε προς την Ασία.

Αντιστρόφως, η Ευρώπη αναγκάστηκε να αναζητήσει εναλλακτικές πηγές για να αντικαταστήσει τις χαμένες Ρωσικές ποσότητες. Κάτι που οδήγησε στη διασπορά των πηγών ανεφοδιασμού της, με την Ευρώπη να προμηθεύεται αργό και προϊόντα πετρελαίου από ποικίλους εξαγωγείς, περιλαμβανόμενης της Μέσης Ανατολής, της Αμερικανικής ηπείρου και της Ινδίας.

“Αυτή η ανακατάταξη είχε αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση σε τονομίλια του κλάδου των δεξαμενοπλοίων, που συνέβαλε στην συνολική εξισορρόπησή του,” είπε ο εκτελεστικός διευθυντής της MSI, Dr Adam Kent.

Ο χάρτης του εμπορίου του φυσικού αερίου (LNG) μετεβλήθη επίσης από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Μετά τη διακοπή εισαγωγών αερίου από τη Ρωσία λόγω εισβολής, η ζήτηση για ενέργεια οδήγησε σε αύξηση εισαγωγών αμερικανικού LNG στην Ευρώπη, εκτοπίζοντας τις εισαγωγές Ασιατικού LNG. Που σημαίνει ότι μειώθηκε ο αριθμός τονομιλίων LNG για μεγάλο μέρος του 2021 και κατά το πρώτο μισό του 2022, με την Ασία να προμηθεύεται φορτία από κοντινότερες πηγές στη Μέση Ανατολή.

Σύμφωνα με τον Dr Kent της MSI, αυτή η ανακατεύθυνση έχει εν μέρει αποκλιμακωθεί το 2024, αφού οι μειωμένες Ευρωπαϊκές εισαγωγές  LNG σημαίνουν ότι αυξήθηκαν οι εξαγωγές αμερικανικού LNG προς την Ασία.

“Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και η πολυπαραγοντική σύγκρουση στη Μέση Ανατολή είχαν άμεσες επιπτώσεις στη ναυτιλία, δυσχεραίνοντας την αποτελεσματικότητα και αυξάνοντας τα κόστη για τους φορτωτές,” σχολίασε ο κ. Mark Williams, ιδρυτής της Βρετανικής εταιρείας συμβούλων Shipping Strategy.

Ο κ. Williams περιέγραψε αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή – σε συνδυασμό με μια πιο ισχυρή Κίνα στο παγκόσμιο προσκήνιο – ως την απότομη ολοκλήρωση της διάλυσης της “μονοπολικής” παγκόσμιας τάξης (σ.τ.Μ.: ηγεμονία των ΗΠΑ) και επιστροφής του πλανήτη σε κάτι που προσομοιάζει με τα παιχνίδια των Μεγάλων Δυνάμεων του 19ου αιώνα.

“Αυτό είναι το παιχνίδι ισχύος των Μεγάλων Δυνάμεων του 21ου αιώνα, που ονομάζεται “γεωοικονομικά” (geoeconomics), με το παγκόσμιο σύστημα εμπορευματικών θαλάσσιων μεταφορών να βρίσκεται μπλεγμένο καταμεσής του,” δήλωσε ο κ. Williams.

“Ακόμα κι αν βρισκόταν λύση στη σύρραξη της Ουκρανίας αύριο, δεν θα πρέπει να περιμένουμε ότι οι εμπορευματικές οδοί και οι μεταφερόμενοι όγκοι θα επανέλθουν στα επίπεδα που ήταν προ της εισβολής. Τώρα, πλέον, πολλοί εισαγωγείς αναζητούν φιλικές επικράτειες για να συνάψουν εμπορικές σχέσεις και να μειώσουν τον γεωπολιτικό κίνδυνο και τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας,” συμπεραίνει ο Dr Kent της MSI.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρεκόρ επιδόσεων για την ελληνική κρουαζιέρα το 2024 – Ποιά λιμάνια πρωταγωνίστησαν στο homeporting

Ρεκόρ επιδόσεων σημείωσε το 2024 η κρουαζιέρα στη χώρα μας που αποτελεί έναν από τους κορυφαίους προορισμούς διεθνώς. Σύμφωνα με στοιχεία της Λιμένων Ελλάδας ΕΛΙΜΕ οι συνολικές αφίξεις πλοίων ανήλθαν σε 5.490 και ο αριθμός των επισκεπτών σε 7.927.709 καταγράφοντας επιπλέον 260

Αλλαγές στα δρομολόγια των πλοίων για τα νησιά των Κυκλάδων λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

Ακυρώσεις και τροποποιήσεις των δρομολογίων των πλοίων από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας με προορισμό τις Κυκλάδες, ανακοινώθηκαν ενόψει του επερχόμενου κύματος κακοκαιρίας που θα πλήξει τη χώρα τις επόμενες ώρες. Σύμφωνα με τα μετεωρολογικά δελτία, στην περιοχή του

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρύθμιση Υγειονομικών θεμάτων Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»

Τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση (https://www.opengov.gr/mindefence/?p=7117), το βράδυ της Δευτέρας 17 Μαρτίου 2025, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υπό τον τίτλο «Ρύθμιση Υγειονομικών θεμάτων Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις». Η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης θα ολοκληρωθεί την 1η

Με Υπουργική Απόφαση του ΥΕΘΑ Ν. Δένδια παραχωρείται στους Δικαστές και Εισαγγελείς το δικαίωμα πρόσβασης στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία

Υπογράφηκε σήμερα, Τρίτη 18 Μαρτίου 2025, από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια, παρουσία του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, του Προέδρου της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, Χριστόφορου Σεβαστίδη και του Αντιπροέδρου της Ένωσης, Χαράλαμπου Σεβαστίδη, Υπουργική Απόφαση με την

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΚΑΙΡΟΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο