Πώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία άλλαξε την παγκόσμια ναυτιλία

Το Σάββατο 24/2/2024 συμπληρώνονται δύο χρόνια από την πλήρους κλίμακας εισβολή στην Ουκρανία, μια πολεμική σύγκρουση που μετέβαλλε δραματικά τον χάρτη των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών, ενώ κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι μεταβολές είναι αμετάκλητες.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Τις τελευταίες 729 μέρες, η Ρωσία έστρεψε τα φορτία της προς ανατολάς, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα για να κρατήσει ψηλά τα έσοδά της από πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ενώ η Ουκρανία χρειάστηκε περίτεχνη ευρηματικότητα για να καταφέρει να φτάσουν οι εξαγωγές της στους καταναλωτές.

Μέχρι πρότινος άγνωστοι νηογνώμονες και κρατίδια ήλθαν στο προσκήνιο, διευκολύνοντας τις εξαγωγικές διεξόδους της Μόσχας, καθώς οι ως τότε μεσίτες της έπρεπε να συμμορφωθούν με μια αυξανόμενη δέσμη κυρώσεων.

Για παράδειγμα, η σημαία της Γκαμπόν: Ένα μήνα πριν την εισβολή, στοιχεία των Clarksons Research έδειχναν το Αφρικανικό κρατίδιο να έχει εγγεγραμένα στα νηολόγιά της μόλις 0,8 εκατομμύρια κ.ο.χ. πλοίων, που αυξήθηκε κατά 287% σε 3,1 εκατομμύρια κ.ο.χ. – καθιστάμενο έτσι δημοφιλέστατο για τα πλοία του “σκιώδη στόλου”.

Ομοίως, ένα μήνα πριν την εισβολή, στοιχεία των Clarksons έδειχναν ότι 52% των πλοίων του παγκόσμιου στόλου παρακολουθείτο από νηογνώμονες μέλη του International Association of Classification Societies (IACS), ποσοστό που μειώθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες την περίοδο που μεσολάβησε.

Η κα Rebecca Galanopoulos-Jones, υψηλόβαθμη αναλύτρια ύλης της Veson Nautical, δήλωσε ότι οι επιπτώσεις της πολεμικής σύγκρουσης υπήρξαν αφενός “δραματικές” αφετέρου “μη αναστρέψιμες”, καθώς ανασχεδίασαν τη δυναμική του θαλασσίου εμπορίου και μετέβαλαν τη ροή των βασικών πρώτων υλών.

“Ο πόλεμος στην Ουκρανία επέφερε ουσιαστική μεταβολή στη χρήση εμπορευματικών οδών, ιδίως εκείνων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά βασικών πρώτων υλών όπως ο άνθρακας και τα σιτηρά. Οι εν λόγω μεταβολές αύξησαν τη ζήτηση σε τονομίλια, με συνέπεια την αξιοσημείωτη αναδιοργάνωση των μοτίβων της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφοράς,” είπε η κα Galanopoulos-Jones στο Splash.

Ως προς την αγορά των πετρελαιοφόρων, στοιχεία της Maritime Strategies International (MSI) δείχνουν ότι, πριν την εισβολή η Ρωσία ήταν βασικός εξαγωγέας αργού και προϊόντων πετρελαίου προς την Ευρώπη, με 2,6 εκατομμύρια βαρέλια αργού ημερησίως και με 1,3 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων πετρελαίου την ημέρα. Όμως, οι ποσότητες αυτές μειώθηκαν μετά τη σύρραξη. Πάντως, σημαντικό μέρος των εν λόγω ποσοτήτων βρήκαν εναλλακτικούς προορισμούς εξαγωγής, ιδίως όσον αφορά το αργό που, στράφηκε προς την Ασία.

Αντιστρόφως, η Ευρώπη αναγκάστηκε να αναζητήσει εναλλακτικές πηγές για να αντικαταστήσει τις χαμένες Ρωσικές ποσότητες. Κάτι που οδήγησε στη διασπορά των πηγών ανεφοδιασμού της, με την Ευρώπη να προμηθεύεται αργό και προϊόντα πετρελαίου από ποικίλους εξαγωγείς, περιλαμβανόμενης της Μέσης Ανατολής, της Αμερικανικής ηπείρου και της Ινδίας.

“Αυτή η ανακατάταξη είχε αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση σε τονομίλια του κλάδου των δεξαμενοπλοίων, που συνέβαλε στην συνολική εξισορρόπησή του,” είπε ο εκτελεστικός διευθυντής της MSI, Dr Adam Kent.

Ο χάρτης του εμπορίου του φυσικού αερίου (LNG) μετεβλήθη επίσης από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Μετά τη διακοπή εισαγωγών αερίου από τη Ρωσία λόγω εισβολής, η ζήτηση για ενέργεια οδήγησε σε αύξηση εισαγωγών αμερικανικού LNG στην Ευρώπη, εκτοπίζοντας τις εισαγωγές Ασιατικού LNG. Που σημαίνει ότι μειώθηκε ο αριθμός τονομιλίων LNG για μεγάλο μέρος του 2021 και κατά το πρώτο μισό του 2022, με την Ασία να προμηθεύεται φορτία από κοντινότερες πηγές στη Μέση Ανατολή.

Σύμφωνα με τον Dr Kent της MSI, αυτή η ανακατεύθυνση έχει εν μέρει αποκλιμακωθεί το 2024, αφού οι μειωμένες Ευρωπαϊκές εισαγωγές  LNG σημαίνουν ότι αυξήθηκαν οι εξαγωγές αμερικανικού LNG προς την Ασία.

“Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και η πολυπαραγοντική σύγκρουση στη Μέση Ανατολή είχαν άμεσες επιπτώσεις στη ναυτιλία, δυσχεραίνοντας την αποτελεσματικότητα και αυξάνοντας τα κόστη για τους φορτωτές,” σχολίασε ο κ. Mark Williams, ιδρυτής της Βρετανικής εταιρείας συμβούλων Shipping Strategy.

Ο κ. Williams περιέγραψε αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή – σε συνδυασμό με μια πιο ισχυρή Κίνα στο παγκόσμιο προσκήνιο – ως την απότομη ολοκλήρωση της διάλυσης της “μονοπολικής” παγκόσμιας τάξης (σ.τ.Μ.: ηγεμονία των ΗΠΑ) και επιστροφής του πλανήτη σε κάτι που προσομοιάζει με τα παιχνίδια των Μεγάλων Δυνάμεων του 19ου αιώνα.

“Αυτό είναι το παιχνίδι ισχύος των Μεγάλων Δυνάμεων του 21ου αιώνα, που ονομάζεται “γεωοικονομικά” (geoeconomics), με το παγκόσμιο σύστημα εμπορευματικών θαλάσσιων μεταφορών να βρίσκεται μπλεγμένο καταμεσής του,” δήλωσε ο κ. Williams.

“Ακόμα κι αν βρισκόταν λύση στη σύρραξη της Ουκρανίας αύριο, δεν θα πρέπει να περιμένουμε ότι οι εμπορευματικές οδοί και οι μεταφερόμενοι όγκοι θα επανέλθουν στα επίπεδα που ήταν προ της εισβολής. Τώρα, πλέον, πολλοί εισαγωγείς αναζητούν φιλικές επικράτειες για να συνάψουν εμπορικές σχέσεις και να μειώσουν τον γεωπολιτικό κίνδυνο και τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας,” συμπεραίνει ο Dr Kent της MSI.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το νησί των Δωδεκανήσων που έχει «κλέψει» τις καρδιές των Ολλανδών

Το ελληνικό νησί που έχει «κλέψει» τις καρδιές των Ολλανδών τουριστών είναι η Κάρπαθος η οποία βρίσκεται στην πρώτη θέση της λίστας του ταξιδιωτικού ιστότοπου Griekenland.net και ψηφίστηκε ως ο καλύτερος ελληνικός προορισμός καθώς προσφέρει θαλάσσια σπορ, καταδύσεις, θεματικές εκδρομές και ναυτικές εξορμήσεις. Η μεγαλύτερη

Σχεδόν έτοιμη για την αποστολή στον Κόλπο του Άντεν η φρεγάτα «Ψαρά»

Σχεδόν καθημερινά τα περιστατικά με πυραύλους και drone των Χούθι. Οι προετοιμασίες στη φρεγάτα «Ψαρά» ολοκληρώνονται, καθώς στα τέλη του μήνα ή το αργότερο στις αρχές Ιουνίου θα πρέπει να αποπλεύσει προκειμένου να…σκαντζάρει την φρεγάτα «Ύδρα» που θα συμπληρώνει 3

Επιχείρηση «Ασπίδες»: Σημαντικά επιτεύγματα για τους πρώτους 3 μήνες

Σπουδαία ημέρα για την Ελευθερία της Ναυσιπλοΐας. Πέρασαν 3 μήνες από την έναρξη της Επιχείρησης «Ασπίδες». Τρεις μήνες γεμάτοι πολλαπλές προκλήσεις και σπουδαία επιτεύγματα. Η Επιχείρηση «Ασπίδες» συνεχίζει την αποστολή της σε πλήρη συμμόρφωση με το διεθνές δίκαιο, για τη

Μεταφέροντας 11 ρ/κ από Ασία σε Ευρώπη με το πλοίο ανύψωσης βαρέων βαρών “Happy Star”

Μια εντυπωσιακή φωτογραφία ήρθε στη δημοσιότητα από το πλοίο ανύψωσης βαρέων βαρών Happy Star, το φόρτωσε και μετέφερε 11 ρυμούλκα από την Ασία προς την Ευρώπη. Το 156 μέτρων πλοίο διαθέτει δυο γερανούς με ανυψωτική ικανότητα 1100 τόνους! Το Happy

Μετάβαση στο περιεχόμενο