Πρόωρο τέλος στη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης

Της Αναστασίας Βαμβακά

Ήταν αρχές του Οκτώβρη όταν στο κατάμεστο σαλόνι του μόλις ανασκευασμένου “Smyrna di Levante” έδινε το “παρών” σύσσωμος ο χώρος της ναυτιλίας. Εξήντα μέρες αργότερα, το πλοίο θα έδενε τους κάβους του, ενώ στα σχέδια της εταιρείας είναι το καλοκαίρι να δρομολογηθεί εκ νέου στην πολύπαθη γραμμή Θεσσαλονίκης- Σμύρνης.

Η δρομολόγηση του πλοίου της Levante Ferries των Γιώργου Θεοδόση και Στρατή Απέργη ήταν η πραγματοποίηση ενός ελληνικού ονείρου ηλικίας τουλάχιστον 20 χρόνων. Είχε εξαγγελθεί για πέρσι το καλοκαίρι, όμως συνεχώς η εγκαινίαση της γραμμής έπαιρνε αναβολή. Χρειάστηκε ένας άθλος των ελληνικών αρχών, της διοίκησης και του προσωπικού του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, και φυσικά της εταιρείας, ώστε το πλοίο να μπορεί να εκτελέσει ένα δύσκολο δρομολόγιο με πολλή γραφειοκρατία, καθώς δένει σε λιμάνι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από το 2016, που τέθηκε σοβαρά η δημιουργία της γραμμής, είχε γίνει φανερό πως ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα, καθώς δεν συγκρίνεται με τη γραμμή Ελλάδας-Ιταλίας ή και την πιο πρόσφατη Ελλάδας-Κύπρου, που είναι μεταξύ χωρών εντός της Ε.Ε., καθώς πρέπει να δοκιμαστούν διαδικασίες που θα καταστήσουν εύκολη την επιβίβαση και την αποβίβαση, με την ειδική πύλη Σένγκεν.

Αν και όλα ξεκίνησαν με τους καλύτερους οιωνούς, αφού ναυτιλιακά πρακτορεία κυρίως στην Τουρκία εκτιμούσαν μεγάλη κίνηση κυρίως των φορτηγών στη γραμμή, φαίνεται πως κάτι τέτοιο το πρώτο διάστημα δεν έγινε, αναγκάζοντας την εταιρεία να αναστείλει το δρομολόγιο τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου.

Η εταιρεία

Η Levante Ferries είναι μια νέα ακτοπλοϊκή εταιρεία, που, αν και δραστηριοποιείται μόλις από το 2015, έχει φέρει αέρα ανανέωσης και σημαντικών αλλαγών στην ελληνική ακτοπλοΐα. Το εγχείρημα για διεθνή γραμμή, κόστους άνω των 16 εκατ. ευρώ, είναι μια απόδειξη. Πολλοί ονομάζουν τη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης “γραμμή φιλίας”, που σηματοδοτεί την είσοδο της εταιρείας στους διεθνείς πλόες, αλλά και το ντεμπούτο της σε γραμμή εκτός Ιονίου, σε ένα εγχείρημα-στοίχημα. Είναι η δεύτερη φορά που η εταιρεία αναλαμβάνει ένα μεγάλο ρίσκο, καθώς είναι η πρώτη εταιρεία που το πλοίο της “Fior di Levante” μετατράπηκε στο πρώτο ηλεκτροδοτούμενο πλοίο της τοπικής ακτοπλοΐας. Η εγκατάσταση έχει γίνει στο λιμάνι της Κυλλήνης, ενώ η Levante Ferries κάλυψε πλήρως το κόστος ηλεκτροδότησης του πλοίου.

Το πλοίο “Smyrna di Levante”, με προδιαγραφές κρουαζιερόπλοιου, προσπάθησε για πρώτη φορά να ενώσει την Ευρώπη με την Ασία, μειώνοντας τους χρόνους αλλά και τα έξοδα για τη μεταφορά προϊόντων και πολιτών. Γι’ αυτό και η τουρκική πολιτική σκηνή αγκάλιασε το εγχείρημα, βοηθώντας με διάφορες νομοθετικές τροποποιήσεις την επίτευξή του, με την εταιρεία να “χτίζει” μια γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στις γείτονες χώρες της Ελλάδας και της Τουρκίας, σε μια τεταμένη πολιτικά χρονικά περίοδο. Η αναστολή του εγχειρήματος προκάλεσε την ίδια δυσαρέσκεια τόσο σε Ελλάδα όσο και σε Τουρκία.

Και αυτό φάνηκε και στις δηλώσεις που έκανε πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος του παραρτήματος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου στη Σμύρνη, Γιουσούφ Οζτκούρκ, σημειώνοντας ότι για την ελληνική εταιρεία είναι ασύμφορη αυτή η θαλάσσια γραμμή. “Η απόφαση αναστολής δεν είναι αποδεκτή από εμάς. Έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες σ’ αυτήν τη γραμμή για σχεδόν 8 χρόνια. Είχε ως στόχο να φέρει ταχύτερα τα εξαγωγικά φορτία της Τουρκίας στην Ευρώπη. Ο κύριος λόγος για την απόφαση αναστολής είναι η έλλειψη υποστήριξης. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν υπάρχει υποστήριξη. Οι εταιρείες που ασχολούνται με τις διεθνείς χερσαίες μεταφορές θα έπρεπε να έχουν στηρίξει αυτήν τη γραμμή”.

Ήδη οι εκπρόσωποι της εταιρείας έχουν έρθει σε επαφές με εταιρείες μεταφοράς προς τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα, με στόχο την αγορά των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης.

Οι προσπάθειες

Την πρώτη φορά που συζητήθηκε σοβαρά η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης, το ημερολόγιο έδειχνε 2002. Έκτοτε έγιναν πολλές ακόμα προσπάθειες για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης. Το 2011 ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ανέλαβε ενέργειες με στόχο όχι μόνο τη διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά και τις ανταλλαγές τουριστικών ροών.

Οι πρώτες ουσιαστικές προσπάθειες για τη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης ξεκίνησαν το 2016 από την τότε διοίκηση του ΟΛΘ, που ζήτησε να διερευνηθούν οι δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να στηθεί μια ακτοπλοϊκή γραμμή μεταξύ των δύο πόλεων. Στις 9 Μαρτίου του 2016 έγινε η πρώτη συνάντηση μεταξύ αντιπροσωπιών των δύο λιμανιών στη Σμύρνη. Την ίδια χρόνια οι τότε πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας, Αλέξης Τσίπρας και Αχμέτ Νταβούτογλου, ανακοίνωσαν ότι τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη θα συνδεθούν ακτοπλοϊκώς, κάτι που επιβεβαιώθηκε και με ανακοίνωση από το Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας-Τουρκίας. Το θέμα τέθηκε εκ νέου το 2019 κατά τη διάρκεια συνάντησης Ερντογάν-Τσίπρα στο τουρκικό προεδρικό μέγαρο, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν στην προώθηση υλοποίησης της γραμμής.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν η ΕΛ.ΑΣ. συλλαμβάνει την ΕΛ.ΑΣ.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Η είδηση πως ο αστυνομικός φρουρός του Αστυνομικού Τμήματος Αγίων Αναργύρων, ο οποίος φέρεται να έμεινε απαθής μπροστά στη γυναικοκτονία της 28χρονης Κυριακής Γρίβα, που έλαβε χώρα κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια του, είχε καταδικαστεί σε οκτώ

«My coast»: Η ψηφιακή εφαρμογή καταγγελιών για τις παραλίες – Τέσσερις αποφάσεις για την εφαρμογή των νέων κανόνων

Τέσσερις υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες εξειδικεύονται όλοι οι νέοι κανόνες για τη δημόσια περιουσία στις παραλίες, διασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα και κατοχυρώνουν όρους διαφάνειας στην παραχώρηση του αιγιαλού και της παραλίας, με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος,

Υπ. Κλιματικής Κρίσης: Συνεδριάζει η Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων

Σε εξέλιξη βρίσκεται συνεδρίαση της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων που αναμένεται να πλήξουν περιοχές της χώρας, σύμφωνα με τις μετεωρολογικές προγνώσεις. Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης

Χρονικά όρια εργασίας: Υπερεργασία και Υπερωρία

Ο επιτρεπόμενος χρόνος εργασίας είναι ένα θέμα που καθορίζεται από κανόνες δημοσίου δικαίου και αυτό γιατί πρόκειται για ένα κρίσιμο ζήτημα, αν λάβει κανείς υπόψη και τη διαφορά δυναμικής των δύο πλευρών (εργοδότη και εργαζόμενου) σε μια σύμβαση εργασίας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο