SOS: Η ιστορία και η σημασία πίσω από το παγκόσμιο σήμα κινδύνου

«Save Our Ship» ή «Save Our Souls»;

Είναι μία από τις δημοφιλέστερες λέξεις παγκοσμίως και αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο για την ύπαρξη κινδύνου, ωστόσο ελάχιστοι γνωρίζουμε τι ακριβώς σημαίνει.

Το γνωστό σε όλους μας «SOS» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σαν σήμερα το 1909. Δημιουργήθηκε από τη ναυτική κοινότητα με σκοπό την επικοινωνία μεταξύ των πλοίων, με βάση τον κώδικα Μορς, όπου γράμματα και αριθμοί συμβολίζονται με τελείες και παύλες.

Ο κώδικας για το SOS συμβολίζεται με «• • • – – – • • •»: Τρεις τελείες, τρεις παύλες και τρεις τελείες.

Αναπτύχθηκε από τον Samuel Morse το 1835. Ωστόσο, δεν ήταν το πρώτο αναγνωρισμένο σήμα κινδύνου. Πριν από το SOS υπήρχε το CQD, με το «CQ» να μεταφράζεται σε «γενική ειδοποίηση» και το «D» μια συντομογραφία για «δυσφορία».

Το CQD δεν κατάφερε να αποτελέσει μια καθολική κλήση κινδύνου. Η Αγγλία χρησιμοποίησε το CQD, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρησιμοποίησε το NC και η Ιταλία χρησιμοποίησε SSSDD.

Η ανάγκη για ένα κοινό σήμα κινδύνου ήταν πραγματική και ο τρόπος επικοινωνίας έπρεπε να ταιριάζει σε επικοινωνίες μεγάλων αποστάσεων — αντί να περιορίζεται σε εκείνες που βρίσκονται εντός εμβέλειας.

Η καθολική χρήση του SOS επικυρώθηκε στη Διάσκεψη Ραδιοτηλεγράφου του 1906 και τέθηκε σε ισχύ το 1908. Η πρώτη τεκμηριωμένη χρήση του καταγράφηκε στις ΗΠΑ τον Αύγουστο του 1909 όταν η μηχανή του ατμόπλοιου «SS Arapahoe» έσβησε στα ανοιχτά της Βόρειας Καρολίνας.

Ο κόσμος πίστευε ότι το SOS, επηρεασμένος από τις ναυτικές τραγωδίες σήμαινε «Save Our Ship», δηλαδή Σώστε το πλοίο μας ή «Save Our Souls»- Σώστε τις ψυχές μας. Ακόμα και «Sink Or Swim» δηλαδή βουλιάζουμε ή κολυμπάμε. Στην πραγματικότητα, όμως, τα αρχικά SOS δεν έχουν κάποια συγκεκριμένη σημασία.

Χρησιμοποιήθηκαν απλά για την ευκολότερη απομνημόνευση του σήματος από τους έχοντες ανάγκη για βοήθεια. Η ίδια αλληλουχία τελειών και παυλών αντιστοιχεί και στα γράμματα VTB, αλλά το SOS θεωρήθηκε πιο απλό και πιο εύκολο. Είναι άλλωστε το μοναδικό που περιλαμβάνει 9 στοιχεία, ενώ όλα τα άλλα δεν ξεπερνούν τα 8 στοιχεία. Το έκαναν

Πολλοί βέβαια γνωρίζουν και αναγνωρίζουν ως λέξη/φράση κινδύνου και το «Mayday», το οποίο στην ερμηνεία του είναι ίδιο με το SOS. To «Mayday» αποτελεί διεθνές ραδιοφωνικό σήμα κινδύνου, το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως στο ναυτικό και την αεροπορία.

Σήμερα, το SOS δεν περιορίζεται στους τηλέγραφους. Είναι ένας πολύπλευρος τρόπος ανταλλαγής μηνυμάτων που χρησιμοποιείται για να σηματοδοτήσει βοήθεια σε διάφορες καταστάσεις κρίσης.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι κλάδοι θαλασσίων μεταφορών ναυπηγούν τα περισσότερα πλοία;

Μετάφραση-απόδοση στα ελληνικά: “ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ” Σύμφωνα με στοιχεία των Clarksons Research πάνω από 50% των παραγγελιών για ναυπηγήσεις πλοίων (μετρούμενες σε cgt – compensated gross tonnage) προέρχεται από μόλις δύο τομείς ναυτιλιακών μεταφορών, τα LNG και τα containers. Η επικείμενη

Αντίο δίπλωμα, μπάι μπάι άδεια: Αυτά είναι τα 6 λάθη που δεν συγχωρεί ο νέος ΚΟΚ

Όπως στο ποδόσφαιρο έτσι και στη ζωή – και στον δρόμο- υπάρχουν φάουλ και φάουλ. Είναι άλλο πράγμα δηλαδή πάνω στη φάση να χτυπήσεις κατά λάθος παίκτη της αντίπαλης ομάδας κι άλλο πράγμα να φερθείς αντιαθλητικά, να βγεις σαν κλαδευτήρι και

Πήγε για μεροκάματο και βρέθηκε σιδηροδέσμιος στα κρατητήρια

Στα κρατητήρια και από κει στο αυτόφωρο με τον… μισό ποινικό κώδικα στην πλάτη κατέληξε 24χρονος διανομέας στη Χαλκίδα, ο οποίος υπέπεσε στο …παράπτωμα να κινηθεί με το δίκυκλο της δουλειάς στον παραλιακό πεζόδρομο της πόλης, όπου και βρίσκεται το κατάστημα εστίασης

Μετάβαση στο περιεχόμενο