Στο «μικροσκόπιο» της Ε.Ε. ελληνική ναυτιλία και Μόσχα

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Δημοκρατία” στις 6 Δεκεμβρίου 2023

Νέα προβλήματα στην ελληνική ναυτιλία -και ειδικά στις εταιρίες που πρωταγωνιστούν στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου προς τρίτες χώρες- θα προκαλέσει το 12ο «πακέτο» κυρώσεων της Ε.Ε. κατά της Μόσχας το οποίο προγραμματίζεται να υιοθετηθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 14ης-15ης Δεκεμβρίου.

Λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες εκκρεμότητες και την εμπειρία μακράς διαπραγμάτευσης των προηγούμενων «πακέτων» από το Φεβρουάριο του 2022 (εισβολή στην Ουκρανία) ως τον Ιούνιο φέτος (υιοθέτηση 11ης δέσμης κυρώσεων), δεν αποκλείεται, πάντως, το ενδεχόμενο καθυστέρησης ως τα τέλη του Ιανουαρίου 2024.

Οι τρέχουσες συζητήσεις μεταξύ των «27» και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που βρίσκεται σε επαφή με την Ουάσιγκτον και το Λονδίνο (ως ναυτιλιακό κέντρο) για τον απαραίτητο συντονισμό της Δύσης, εστιάζονται στη βελτίωση των μέτρων εφαρμογής του λεγόμενου “Russian oil cap”.

Πρόκειται, δηλαδή, για τη συμβιβαστική λύση επιβολής ανώτατης τιμής-οροφής στη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου ($60 το βαρέλι), ώστε αφενός η Μόσχα να μην εξασφαλίζει υπερκέρδη και αφετέρου να μην αποδιαρθρωθούν η διεθνής αγορά ενέργειας και οι οικονομίες των μικρών χωρών.

Η κυβέρνηση επιδίωξε εξαιρέσεις για την ελληνική ναυτιλία τον Ιούλιο του 2022 (τότε, το 7ο πακέτο) και φαινόταν να τις πετυχαίνει, αλλά οι ενδοευρωπαϊκές ισορροπίες ανατράπηκαν με αποτέλεσμα την επιβολή οροφής τιμών στα τέλη του προηγούμενου έτους.

Τα ελληνικά επιχειρήματα, περί υπέρμετρης γραφειοκρατίας με τα φορτωτικά έγγραφα και περί αδυναμίας πιστοποίησης της προέλευσης του πετρελαίου, είχαν συναντήσει από μειδιάματα ως οργή των ξένων συνομιλητών της κυβέρνησης.

Οι απαντήσεις, προς την Αθήνα, υπενθύμιζαν τη γνώση εφαρμογής κυρώσεων ήδη από το 1993 (μέτρα κατά Σερβίας και Μαυροβουνίου επί Κων. Μητσοτάκη) ως και το 2019 (εμπάργκο κατά Βενεζουέλας επί Αλ. Τσίπρα) μαζί με την επισήμανση ότι τα επιβληθέντα μέτρα δεν ήταν ακόμα τα αυστηρότερα δυνατά.

Ωστόσο, μετά τα -κατώτερα του αναμενόμενου- αποτελέσματα της ουκρανικής αντεπίθεσης και το συνδυασμό (βάσιμων) πληροφοριών και (αβάσιμων) φημών για συναλλαγές της ελληνικής ναυτιλίας με τη Μόσχα, η επικείμενη υιοθέτηση του 12ου «πακέτου» προκαλεί τρεις, κυρίως, ανατροπές:

Πρώτη, την απαίτηση λεπτομερούς πιστοποίησης του πραγματικού κόστους αγοράς, μεταφορικών χρεώσεων και ασφαλιστικών-αντασφαλιστικών επιβαρύνσεων που, συχνά, βρίσκονται πολύ χαμηλότερα των $60 ανά βαρέλι.

Δεύτερη, την απαγόρευση πωλήσεων και μεσοπρόθεσμων συμβολαίων εκμίσθωσης πλοίων σε εταιρίες ρωσικών συμφερόντων οποιασδήποτε μορφής (π.χ. holding σε τρίτες χώρες).

Τρίτη -και κυριότερη- την καθιέρωση υποχρεωτικής και άμεσης (αντί της, ως τώρα, σχεδόν εθελοντικής και πάντα βραδείας) διαδικασίας ανταλλαγής πληροφοριών με την Κομισιόν για τις περιπτώσεις που υπάρχουν καταρχήν στοιχεία ή σοβαρές ενδείξεις παραβίασης του “Russian oil cap”.

Η ανάμιξη της Κομισιόν προδικάζει τη μεταβίβαση στοιχείων στους αρμοδίους παρακολούθησης των κυρώσεων στο Στέητ Ντηπάρτμεντ και το Φόρεϊν Όφις.

Άλλωστε, σε προ ημερών δηλώσεις του στους Financial Times, ο βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ για θέματα Ενεργειακών Πόρων, Τζέφρεϊ Πάιατ (πρώην πρεσβευτής στο Κίεβο και την Αθήνα), υπογράμμισε «προσέξτε αυτό το διάστημα» για την απαίτηση λήψης στοιχείων από ναυτιλιακές εταιρίες και την πραγματοποίηση του δέοντος νομικού και οικονομικού ελέγχου (due diligence) σε όλη την αλυσίδα διαμετακόμισης στο πλαίσιο του “Russian oil cap”.

Πρόσθεσε ότι το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ εξετάζει μεθόδους αυξημένης αποτελεσματικότητας του μέτρου, καθώς πυκνώνουν τα δημοσιεύματα για το λεγόμενο «σκιώδη στόλο» διεθνούς διευκόλυνσης των ρωσικών εξαγωγών.

Σε αυτό το πλαίσιο, αν και η κυβέρνηση δεν δείχνει την ίδια μαχητικότητα προάσπισης της ναυτιλιακής κοινότητας συγκριτικά με πέρυσι, υιοθετεί ένα επιχείρημα που, μάλλον, θα αποδειχθεί μειωμένης πειθούς και αποτελεσματικότητας.

Υποστηρίζει ότι τα αυστηρότερα μέτρα είναι περιττά, αφού η διακίνηση ρωσικού πετρελαίου γίνεται εκτός Ε.Ε., λαμβάνοντας όμως την απάντηση ότι σημασία δεν έχουν οι γεωγραφικές περιοχές, αλλά οι πραγματικοί -Ευρωπαίοι- δικαιούχοι των εταιριών και των εσόδων.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέο μισθολόγιο στις Ενοπλες Δυνάμεις και το πρώτο λάθος του κ. Υπουργού

Εκτός της Ατζέντας 2030 που μας βομβαρδίζει συνεχώς το Υπουργείο Άμυνας, να μας αναφέρει τι θα κάνει εδώ και τώρα,  με τις αποδοχές των Στρατιωτικών  .Γιατί  το νέο μισθολόγιο ακόμα το ψάχνουνε γράφαμε πριν 6 μήνες στον  ΠΟΛΙΤΗ ΟΠΛΙΤΗ   .   Φτάσαμε 

Τοποθετήσεις Αστυνομικών Διευθυντών – Όλα τα ονόματα

Με τις μεταθέσεις των αστυνομικών διευθυντών συνεχίζονται οι κρίσεις στην Ελληνική Αστυνομία. Με Απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγου Δημήτριου Μάλλιου, τοποθετήθηκαν – μετακινήθηκαν οι Αστυνομικοί Διευθυντές της Ελληνικής Αστυνομίας, ως ακολούθως: ΑΖΕΛΗΣ Γεώργιος, από Διεύθυνση Αστυνομίας Ιωαννίνων στη

Το σχέδιο δράσης του Αντιναυάρχου ε.α. ΠΝ  Ιωάννη Σαμαρά Υποψηφίου Προέδρου για το ΔΣ/ΕΑΑΝ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ  ΘΕΣΗ  ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ  ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΈΝΩΣΗΣ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΚΟΥ (ΔΣ/ΕΑΑΝ), ΠΝ & ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου ε.α. ΠΝ  Ιωάννη Σαμαρά Αξιότιμες/οι κυρίες/ριοι, σεβαστά μέλη της ΕΑΑΝ, ε.α. συνάδελφοι ΠΝ και ΛΣ.-ΕΛ.ΑΚΤ., Στο πλαίσιο της

Τελετή Παράδοσης – Παραλαβής Καθηκόντων Διοικητή ΑΣΔΥΣ «ΘΗΣΕΑΣ»

Την Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025, παρουσία του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αντιστράτηγο Γεώργιο Κωστίδη, πραγματοποιήθηκε στο Στρατόπεδο «ΖΟΡΜΠΑ», η

Μετάβαση στο περιεχόμενο