«Στοπ» από Έλληνες εφοπλιστές στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου

Τρεις ελληνικές εταιρείες διακόπτουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου μετά τις κυρώσεις ΗΠΑ σε ναυτιλιακές εταιρείες, όπως σημειώνει σε δημοσίευμά του το Reuters.

Στη διακοπή μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου προχώρησαν τρεις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικής ιδιοκτησίας, προκειμένου να μην υποπέσουν στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη Δύση, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Reuters, επικαλούμενο στοιχεία του κλάδου αλλά και αποκλειστικές δηλώσεις από traders.

Πρόκειται για τις εταιρείες Minerva Marine, Thenamaris και TMS Tankers, οι οποίες αρνήθηκαν να σχολιάσουν το δημοσίευμα του διεθνούς πρακτορείο.

Το Reuters σημειώνει ότι αυτή η απόφαση αποτελεί πλήγμα για τη Ρωσία καθώς περιορίζει ακόμη περισσότερο τον αριθμό των ναυτιλιακών εταιρειών που μεταφέρουν το πετρέλαιό της σε πελάτες της σε Ασία, Τουρκία, Μέση Ανατολή, Αφρική και Νότια Αμερική.

Και οι τρεις εταιρείες ήταν ενεργές στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων μέχρι τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, όταν άρχισαν να μειώνουν τη συμμετοχή τους, σύμφωνα με τους traders και τα στοιχεία των ναυτιλιακών πρακτόρων που είδε το Reuters. Και οι τρεις εταιρείες απέρριψαν αιτήματα για πλοία για φόρτωση ρωσικού αργού το Νοέμβριο και αργότερα, δήλωσαν οι traders, οι οποίοι προηγουμένως συνεργάζονταν με τις τρεις εταιρείες. Η έξοδος των Ελλήνων ναυλωτών από το εμπόριο ακολούθησε τις αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ που επιβλήθηκαν στις ρωσικές μεταφορές πετρελαίου.

Τον Οκτώβριο, η Ουάσινγκτον επέβαλε τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στην Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμών της G7, δηλαδή 60 δολάρια το βαρέλι. Την περασμένη εβδομάδα, επέβαλε κυρώσεις σε τρία ακόμη πλοία.

Οι χώρες της G7 εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο στα τέλη του 2022, αλλά δεν το είχαν επιβάλει προηγουμένως. Το ανώτατο όριο τιμών επιτρέπει στις δυτικές επιχειρήσεις να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς και ασφάλισης για το ρωσικό αργό, εφόσον το πετρέλαιο πωλείται κάτω από τα 60 δολάρια ανά βαρέλι. Το ανώτατο όριο έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει τα ρωσικά έσοδα από τις εξαγωγές.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ρωσικό πετρέλαιο διαπραγματεύεται πάνω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι από τα μέσα Ιουλίου εν μέσω περικοπών παραγωγής από την ομάδα πετρελαιοπαραγωγών χωρών του ΟΠΕΚ+, γεγονός που ώθησε πολλούς παρατηρητές της αγοράς να πουν ότι το ανώτατο όριο τιμών δεν λειτουργεί. Η ποιότητα αργού πετρελαίου Pacific ESPO Blend της Ρωσίας διαπραγματεύεται επίσης πάνω από το ανώτατο όριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών.

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο για δεκαετίες και συνέχισαν να το κάνουν όταν οι περισσότερες άλλες δυτικές εταιρείες σταμάτησαν να εκτελούν τα δρομολόγια για να αποφύγουν τους αυξανόμενους κινδύνους κυρώσεων και την επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών.

Οι τιμές των ναύλων για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτοξεύτηκαν στα 15 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι δεξαμενόπλοιου από τα λιμάνια της Βαλτικής προς την Ινδία τον περασμένο χειμώνα, καθώς οι ναυλωτές χρέωναν υψηλές τιμές λόγω του κινδύνου. Αυτό ήταν αρκετές φορές πιο ακριβό από τις μεταφορές μη εγκεκριμένου αργού πετρελαίου.

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα, ικανά να διακινήσουν σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας Πριμόρσκ, Ουστ-Λούγκα και Νοβοροσίσκ, ύψους περίπου 10 εκατομμυρίων τόνων το μήνα ή 2,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα. Διαχειρίζονται επίσης έναν στόλο μικρότερων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν καύσιμα.

«Ο σκοτεινός στόλος μπορεί να μην είναι αρκετός για να μεταφέρει όλο το ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε ένας από τους traders που ασχολούνται με τη ρωσική πετρελαϊκή ναυτιλία, αναφερόμενος στην εμφάνιση του λεγόμενου “σκοτεινού στόλου” των ναυλωτών που διακινούν πετρέλαιο από τη Ρωσία και το Ιράν που πλήττονται από κυρώσεις και δεν καλύπτονται από τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Ανέφερε ως κύριο λόγο το γεγονός ότι το ρωσικό πετρέλαιο ταξιδεύει πλέον 8-10 εβδομάδες για να φτάσει στους πελάτες στην Ασία, σε αντίθεση με τις δύο εβδομάδες πριν από τις κυρώσεις, όταν το πετρέλαιο πωλούνταν στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα δεξαμενόπλοια για το εμπόριο.

Η Ρωσία βασίζεται τώρα στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, τη Γκάνα και άλλες τοποθεσίες, σύμφωνα με εμπόρους και ναυτιλιακά στοιχεία. Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφορετικών κρατών από τη Λιβερία έως τα Νησιά Κουκ.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλλάζει όψη το λιμάνι της Σούδας – Τα σχέδια για τον νέο σταθμό επιβατών

Την εικόνα των σχεδίων που δηµοσιεύονται σήµερα στα “Χ.ν.” θα έχει ο σταθµός επιβατών στο λιµάνι της Σούδας όταν ολοκληρωθεί. Σηµειώνεται πως το έργο έχει ενταχθεί στο “Ταµείο Ανάκαµψης” και ο διαγωνισµός ξεκίνησε µε τους ενδιαφερόµενους να µπορούν να καταθέσουν τις

Αδυναμία πληρωμής ή ετοιμάζουν κατάργηση;

Μετρώντας αντίστροφα για να “αποχαιρετήσουμε” το 2024, στο τέλος του έτους θα συμπληρωθούν 2 χρόνια κατά τα οποία παραμένει απλήρωτο το μεταφορικό ισοδύναμο στις επιχειρήσεις των νησιών μας. Την ίδια ώρα προκαλούν θυμηδία οι πομπώδεις εξαγγελίες της ηγεσίας του Υπουργείου

Ποια πλοία δεν κινδυνεύουν από τους Χούθι

Τουλάχιστον το 15% των πλοίων που σήμερα αλλάζουν πορεία και χαράσσουν ρότα γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσαν να επιστρέψουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα με ελάχιστο κίνδυνο, σύμφωνα με τον ναυτικό διοικητή της επιχείρησης «Aspides», τον

Ένατο το νηολόγιο της Ελλάδας στο top-10, αλλά με… κράτει τις μηχανές

Αμετάβλητη παρέμεινε η πρώτη δεκάδα των κρατών που έχουν στη σημαία τους τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων. Η χώρα μας, στην οποία έχουν έδρα περισσότερες από 600 ναυτιλιακές εταιρείες που ελέγχουν πάνω από 5.500 πλοία σε όρους νηολογίου, βρίσκεται στην ένατη

Μετάβαση στο περιεχόμενο