Με την από 26/01/2022 απόφαση κυρίου Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) (ΑΔΑ: ΨΠΕΖ 4653ΠΩ-ΣΤ1), απορρίφθηκε ως ΜΗ ΣΥΜΦΕΡΟΥΣΑ η προσφορά της εταιρίας “DAMEN SHIPYARDS GORINCHEM BV” για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη (Follow On Support) του 58μετρου Πλοίου Ανοιχτής Θαλάσσης ΠΑΘ/ΛΣ – ΕΛΑΚΤ 090 «Γαύδος» τύπου Stan Patrol 5509. Η απόρριψη της πρότασης σημαίνει ότι το ΛΣ θα πρέπει να βρει εξειδικευμένα συνεργεία στην Ελλάδα για συντήρηση κι επισκευές στο 090 που κόστισε 30 εκατ € στα οποία προτεραιότητα δεν θα έχει ο πιο καλός , αλλά ο πιο φθηνός. Με αφορμή αυτή την εξέλιξη, ως Λιμενικός, θα ήθελα να καταθέσω κάποιους προβληματισμούς μου όσο αφορά τη συντήρηση και την αποκατάσταση βλαβών των Περιπολικών Πλοίων και Σκαφών του ΛΣ – ΕΛΑΚΤ.
Αυτή τη στιγμή “τρέχουν” διαγωνισμοί για ένταξη στο στόλο του ΛΣ – ΕΛΑΚΤ 42 ΠΛΣ (21+21) Ταχέων Περιπολικών σκαφών μήκους 10 έως 13 μέτρων, 10 ΠΛΣ (5+5) μήκους 17-20 μέτρων και 4 ΠΠΛΣ (2+2) μήκους 35-40 μέτρων.
Είναι πραγματικότητα πως από την κατάργηση το 2007 του Κεφαλαίου ΛΑ (λογαριασμός που είχε το κάθε Λιμεναρχείο προκειμένου να αγοράζει υλικό και να συντηρεί οχήματα και σκάφη), δεν υπάρχει κάποιος κωδικός στον Εθνικό προϋπολογισμό για εργασίες συντήρησης , ή αποκατάστασης βλαβών των πλωτών επιχειρησιακών μέσων ΛΣ – ΕΛΑΚΤ με αποτέλεσμα η Κεντρική Υπηρεσία και οι κατά τόπους Λιμενικές Αρχές να καταφεύγουν σε δωρεές από την ΕΕΕ, την COSCO, τους κατά τόπους Οργανισμούς Λιμένα ΑΕ και Λιμενικά Ταμεία, όπως και στις τοπικές κοινότητες.
Σύμφωνα με στατιστικές το κόστος συντήρησης ενός πολεμικού πλοίου για το χρονικό διάστημα της επιχειρησιακής ζωής του είναι υπερτριπλάσιο της αγοράς του. Ας χρησιμοποιήσουμε προς μελλοντικό όφελος τα λάθη του παρελθόντος όσον αφορά το Follow On Support (FOS) των Πλοίων – Σκαφών ΛΣ για τα νέα σκάφη που πρόκειται να ενταχθούν στο στόλο ΛΣ- ΕΛΑΚΤ. Όσο αφορά τουλάχιστον τα ΠΑΘ/ΛΣ τα οποία επιχειρούν αυτή τη στιγμή εκτιμώ πως μια προσωρινή πρόταση θα ήταν η υπαγωγή τους στον προγραμματισμό συντήρησης των πλοίων του ΠΝ.
Ίσως με τη σημαντική αύξηση του στόλου του ΛΣ σε συνδυασμό με τις αυξημένες Υπηρεσιακές Ανάγκες του ΛΣ (Αυξανόμενο μεταναστευτικό, αυξημένη Τουρκική προκλητικότητα, έλεγχος ΑΟΖ) να ήρθε ο καιρός για την ίδρυση Ελληνικής Ακτοφυλακής στην οποία θα εντάσσονται όλες οι Επιχειρησιακές Μονάδες ΛΣ (Πλωτά – Εναέρια Μέσα, ΜΥΑ, ΚΕΑ, ΠΟΔΙΝ, ΤΚΕΕΠ) με τα υπαγόμενα σε αυτά Επιχειρησιακά Μέσα με δικό τους Αρχηγείο υπαγόμενο στο ΥΕΘΑ ως 4ος κλάδος των Ενόπλων Δυνάμεων των οποίων τα στελέχη θα εκπαιδεύονται στις παραγωγικές σχολές ΛΣ σε συνεργασία με το ΠΝ και θα λαμβάνουν ειδικότητα (Αρμ, Μηχ, ΠΒ, ΤΠΒ, ΗΝΔΒ κλπ) στα πρότυπα του USCG. Για τις πιστοποιήσεις των Μηχανικών ειδικότερα θα πρέπει να ισχύει το ίδιο όπως και στο Εμπορικό Ναυτικό με τον ISM Code (International Safety Management). Για παράδειγμα κάθε στέλεχος με ειδικότητα μηχανικού που τοποθετείται σε σκάφος θα πρέπει να είναι εκτός από διπλωματούχος μηχανικός και εξειδικευμένο στις μηχανές του σκάφους.