Τα μυστικά των τουρκικών παραβιάσεων

Γιατί τα στοιχεία δείχνουν κλιμάκωση από την πλευρά της Αγκυρας – Η αντίδραση της Αθήνας και η ενεργοποίηση, με εντολή του ΓΕΕΘΑ, της αντιαεροπορικής άμυνας των νησιών.

Σε ετοιμότητα παραμένει η αντιαεροπορική ασπίδα των νησιών στο Ανατολικό Αιγαίο, όπως και το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων, μετά το άνευ προηγουμένου μπαράζ των 41 υπερπτήσεων και 168 παραβιάσεων από τουρκικά μαχητικά F-16 την περασμένη Τετάρτη.

Εκτός από το ποσοτικό κομμάτι της τουρκικής προκλητικότητας – δηλαδή τις 41 υπερπτήσεις όταν όλο το 2021 είχαμε συνολικά 48 και τις 168 παραβιάσεις, επίσης πολύ μεγάλος αριθμός σε μία ημέρα – στο υπουργείο Αμυνας, στα Επιτελεία και στο υπουργείο Εξωτερικών αναλύουν και τα ποιοτικά στοιχεία που φανερώνουν ξεκάθαρα την αναβάθμιση της τουρκικής προκλητικότητας.

Ενα πρώτο χαρακτηριστικό είναι ότι οι υπερπτήσεις των τουρκικών μαχητικών δεν σημειώθηκαν σε ελληνικά μικρονήσια ή σε ακατοίκητα νησιά αλλά σε μεγάλα και κατοικημένα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων. Από το απόγευμα της Τετάρτης μέχρι αργά το βράδυ τουρκικά F-16 πέταξαν πάνω από Ρόδο, Κω, Σύμη, Νίσυρο, Καστελλόριζο, Σάμο, Κάρπαθο, Κάλυμνο, Χάλκη, Λειψούς, Φούρνους. Είναι κάτι πρωτοφανές. Ούτως ή άλλως οι υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών αποτελούν έμπρακτη αμφισβήτηση της εδαφικής κυριαρχίας, αλλά οι συγκεκριμένες στα μεγάλα νησιά δείχνουν ότι η Αγκυρα δεν υπολογίζει τους σοβαρούς κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος όχι μόνο για την πολεμική αεροπορία αλλά και για διεθνείς πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας.

Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο αναβάθμισης της προκλητικότητας της Αγκυρας είναι ότι σχεδόν οι μισές απ’ αυτές τις παραβιάσεις και υπερπτήσεις σημειώθηκαν νυχτερινές ώρες από τις 7.30 μ.μ. έως τις 9.30 μ.μ. Σε κάποιες περιπτώσεις δε οι Τούρκοι φάνηκε ότι έπαιζαν με τη… φωτιά αφού επέλεξαν να παραμείνουν πάνω από κάποια νησιά αρκετά λεπτά. Αυτό συνέβη στην πτήση του ζεύγους μαχητικών πάνω από τη Ρόδο. Πετούσαν πάνω από το νησί των Ιπποτών επί 4 λεπτά.

Οι Τούρκοι είναι πρόδηλο ότι ήθελαν να κάνουν επίδειξη ισχύος στο Αιγαίο αλλά και να προκαλέσουν και σε επίπεδο συμβολισμών. Γι’ αυτό τουρκικά μαχητικά επέλεξαν να πετάξουν δύο φορές πάνω από τα Ιμια, κάτι που σπανίως έχει συμβεί από την κρίση των Ιμίων του 1996. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τα τέλη Μαρτίου και μετά η τουρκική παραβατικότητα έδειχνε να κλιμακώνεται όπως είχε επισημανθεί και από «ΤΑ ΝΕΑ». Ετσι, μέχρι σήμερα οι παραβιάσεις έχουν φτάσει τις 2.271, ενώ πέρυσι όλη τη χρονιά ήταν 2.744. Παράλληλα παγιώνονται οι παραβιάσεις με τα UAV’s. Tρεις στις δέκα γίνονται από τουρκικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ το Σάββατο υπήρξαν και τρεις υπερπτήσεις από τουρκικό UAV.

Γιατί προκαλούν οι Τούρκοι

Η αντίδραση της Αθήνας πάντως την περασμένη Τετάρτη ήταν ακαριαία σε διπλωματικό επίπεδο με δύο διαβήματα διαμαρτυρίας, πάγωμα των συνομιλιών για τα ΜΟΕ, αποκλεισμό της Τουρκίας από τη νατοϊκή άσκηση «Tiger Meet», ενημέρωση του ΝΑΤΟ. Αλλά και σε στρατιωτικό τα 22 τουρκικά μαχητικά βρήκαν απέναντί τους περίπου ισάριθμα ελληνικά F-16 και Mirage 2000 που έκαναν «ντου» από… παντού σχεδόν από όλα τα στρατιωτικά αεροδρόμια. Παράλληλα ενεργοποιήθηκε αμέσως με εντολή του ΓΕΕΘΑ η αντιαεροπορική άμυνα των νησιών. Από την Πέμπτη το απόγευμα πάντως, αφού διαπιστώθηκε μερική αποκλιμάκωση της τουρκικής παραβατικότητας, η επαγρύπνηση του αντιαεροπορικού μηχανισμού στα νησιά παραμένει αλλά ένα επίπεδο χαμηλότερα με την πραγματοποίηση σχετικής άσκησης.

Σε ΥΠΕΞ και υπουργείο Αμυνας εκτιμούν ότι ένας συνδυασμός παραγόντων οδήγησε την Αγκυρα σ’ αυτούς τους πρωτοφανείς τσαμπουκάδες στο Αιγαίο. Μπορεί για παράδειγμα, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχουν ενοχληθεί σφόδρα για το ταξίδι του έλληνα Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, τη στιγμή που ο τούρκος πρόεδρος δεν έχει αντίστοιχη πρόσκληση. Ενδέχεται επίσης να έχουν εκνευριστεί για τον προσφάτως αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ, ενώ ο δικός τους ρόλος έχει χάσει την παλιά προνομιακή μεταχείριση. Ενδέχεται ακόμη να αποθρασύνονται επειδή το ΝΑΤΟ έχει αποφασίσει τελευταία ότι η Τουρκία πρέπει να κρατηθεί στη Δύση πάση θυσία. Μπορεί ακόμη να ήθελαν απλώς να… χαλάσουν την παρασημοφόρηση του υπουργού Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου από τη γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί, που πραγματοποιείτο ακριβώς την ίδια ώρα με το μπαράζ υπερπτήσεων. Και τέλος, μπορεί αυτή ή πρωτοφανής τουρκική προκλητικότητα να είναι συνδυασμός όλων των παραπάνω.

Πρόθεση της ηγεσίας των υπουργείων Αμυνας και Εξωτερικών είναι βέβαια να συνεχιστεί η καταγγελία της τουρκικής συμπεριφοράς όπου χρειάζεται.

Πάντως και χθες ο τούρκος υπουργός Αμυνας Χουλουσί Ακάρ σε δηλώσεις του επιχείρησε να κάνει το άσπρο… μαύρο ισχυριζόμενος πως η «Ελλάδα με προβοκάτσιες και ενέργειες σε ασκήσεις προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα». Και συμπλήρωσε ότι το τουρκικό πολεμικό ναυτικό είναι ήδη σε επιφυλακή.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς ένα δεξαμενόπλοιο που αγοράστηκε από τον ΟΗΕ έγινε πλωτή αποθήκη πετρελαίου των Χούθι για ρωσικά καύσιμα

Σε πλωτή αποθήκη υπό τον έλεγχο των Χούθι μετατράπηκε ένα δεξαμενόπλοιο που αγοράστηκε από τα Ηνωμένα Έθνη για 55 εκατ. Δολάρια. Το δεξαμενόπλοιο, το οποίο είχε αγοραστεί με χρήματα από δωρεές με σκοπό να αποτραπεί μια περιβαλλοντική καταστροφή στην Υεμένη, χρησιμοποιείται πλέον από τους Χούθι ως πλωτή αποθήκη για

Καταδυτικά ρολόγια από το Ίδρυμα Λασκαρίδη στα στελέχη της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών – Μητσοτάκης: H κυβέρνηση στηρίζει τις Ένοπλες Δυνάμεις

Στην έδρα της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών του Πολεμικού Ναυτικού βρέθηκε το πρωί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προκειμένου να δώσει το «παρών» σε εκδήλωση για τη δωρεά 300 καταδυτικών ωρολογίων χειρός στο προσωπικό της ΔΥΚ από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» Όπως τόνισε σε δηλώσεις

OceanOneK: Το ρομπότ που εξερευνά ναυάγια στα 1.000 μέτρα βάθος και μεταδίδει την αίσθηση της αφής σε πραγματικό χρόνο (video)

Ερευνητές ρομποτικής στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ αναπτύσσουν έναν νέο τρόπο εξερεύνησης των ωκεανών του κόσμου: ένα τηλεχειριζόμενο ανθρωποειδές ρομπότ που μπορεί να μεταδώσει την αίσθηση στους χειριστές του. «Το OceanOne είναι ένα μοναδικό είδος υποβρύχιου ρομπότ που επιτρέπει στους ερευνητές να φτάσουν

Διατήρηση της απαγόρευσης κάθε μορφής αλιείας στη θαλάσσια περιοχή της Γυάρου (video)

Με απόφαση του Λιμεναρχείου Σύρου απαγορεύεται καθολικά η κάθε μορφής αλιεία -επαγγελματική ή ερασιτεχνική- στη θαλάσσια περιοχή μέχρι τρία ναυτικά μίλια πέριξ της νήσου Γυάρου. Η παρούσα απόφαση, η οποία ισχύει από 04-07-2025, έρχεται να καλύψει το κενό που άφηνε

Μετάβαση στο περιεχόμενο