Το ναυάγιο του Adriana (Τεχνικά, νομικά και ηθικά δεδομένα και προβλήματα) (*)

Το θέμα του ναυαγίου του Ανδριάνα, που στοίχισε τη ζωή σε πάνω από 500 ανθρώπους, δεν τελείωσε άδοξα με την απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Καλαμάτας στις 21.5.2024 ότι η Ελλάδα είναι αναρμόδια να δικάσει αδίκημα που έγινε εκτός των χωρικών υδάτων της

Αυτό δε γιατί το θέμα εξετάζεται από καιρό και από το Ελληνικό Ναυτοδικείο αναφορικά με τις ευθύνες ή μη του Λιμενικού Σώματος. Ευτυχώς δε, για μια αξιόπιστη διαδικασία, το Ναυτοδικείο θα έχει στην κατοχή του εμπεριστατωμένη διερεύνηση του ατυχήματος από την ανεξάρτητη διοικητική αρχή του ‘Συνηγόρου του Πολίτη’, η οποία ενεπλάκη στην υπόθεση ύστερα από παροτρύνσεις φορέων της Ε.Ε .

Η εν λόγω διερεύνηση, θα περιλαμβάνει τις περί του τι συνέβη το μοιραίο βράδυ αφηγήσεις δεκάδων από τους επιζήσαντες λαθρομετανάστες αλλά και την πρώτη επίσημη τεχνική εξέταση του αξιόπλοου ή μη του σκάφους, που έγινε ύστερα από αίτημα του Συνηγόρου του Πολίτη από διεθνώς ειδικό επί του θέματος καθηγητή της σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π.

Ο προαναφερθείς είναι παλιός μαθητής μου, όταν δίδασκα το μάθημα της Ευστάθειας Πλοίου επί δεκαετίες στην παραπάνω Σχολή. Σχετικά δε έχω ήδη ασχοληθεί με το θέμα του ναυαγίου του Adriana σε δύο εκτεταμένα άρθρα στο Protagon:

-Το τραγικό ναυάγιο του Adriana και οι Τάιμς της Νέας Υόρκης (11.7.23)

-Η υστερία ξένων έγκριτων ΜΜΕ ενάντια στο Λιμενικό Σώμα (28.7.23)

και έχω καταλήξει στο συμπέρασμα, ότι το σκάφος ουδόλως ήταν αξιόπλοο, λόγω συσσώρευσης επιβατών στα ανώτερα καταστρώματα, πράγμα που είχαν επιτρέψει οι αδαείς κυβερνώντες-διακινητές, σε συνδυασμό με την επί τρεις ημέρες κατανάλωση καυσίμου από χαμηλά ευρισκόμενες δεξαμενές. Αυτό προκύπτει από το βίντεο που παρουσίασε ο τηλεοπτικός σταθμός MEGA στις 8. 7.23, https://www.megatv.com/2023/07/08/nayagio-stin-pylo-i-stigmi-pou-to-ploio-thanatos-pairnei-epikindyni-klisi-vinteo-ntokoumento/), που είχε τραβηχτεί από το περιπολικό του Λ.Σ. περί τις 9 μ.μ./13.6.23. Το βίντεο δείχνει την περίοδο διατοιχισμού (πλευρικής ταλάντωσης ) του Adriana να είναι περίπου 40 δευτερόλεπτα) σε ήρεμο νερό! Τη στιγμή δε της μέγιστης κλίσης το πρώτο κατάστρωμα έφθανε σχεδόν την επιφάνεια της θάλασσας.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις διαστάσεις του σκάφους, μπορεί να επιτρέψει σε ειδικό στο να ορίσει το σκάφος ως οριακά ευσταθές , δηλαδή πολύ κοντά σε πλευρική ανατροπή λόγω πχ. πλευρικής μετατόπισης μικρού αριθμού επιβατών, διέγερσης από απόνερα διερχομένου πλοίου, έστω και σε μεγάλη απόσταση πλέοντος ή ακόμα και ισχυρή πλευρική ριπή ανέμου.

Αυτός όμως ορισμός δεν υπάρχει σε κανένα νομικό κείμενο σχετικό με το δίκαιο της θάλασσας, αν και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις απαιτούμενες πράξεις των αρχών, που είναι κατά νόμο αρμόδιες για την διάσωση των επιβατών ενός τέτοιου σκάφους! Για να γίνουν τα παραπάνω ευκολότερα κατανοητά, εάν η πλευρική μετακίνηση μικρού αριθμού λαθρομεταναστών αρκούσε για να ανατραπεί το σκάφος, πως θα αποφάσιζε το Λιμενικό Σώμα να επιχειρήσει βίαιη επιβίβαση με σκοπό τη διάσωση (αφού οι κυβερνώντες δήλωναν ότι δεν χρειάζονται βοήθεια), η οποία θα είχε ως πιθανή συνέπεια την άμεση έναρξη ανατροπής του σκάφους.

Το αυτό φυσικά ισχύει έστω και αν η επιβίβαση γίνονταν με την θέληση των κυβερνώντων το σκάφος. Σε κάθε περίπτωση η ευθύνη για τον ομαδικό πνιγμό των λαθρομεταναστών θα έπεφτε στο περιπολικό του Λ.Σ. αντί στους διακινητές που για μεγάλη ανταμοιβή (ο τζίρος της επιχείρησης εκτιμάται σε πάνω από 2 εκ.€ ) διεύθυναν την επιχείρηση. Παρομοίως η απόπειρα ρυμούλκησης ενός τέτοιου σκάφους από το περιπολικό θα μπορούσε να επιφέρει τη γρήγορη ανατροπή του και η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί από ευρωπαϊκό δικαστήριο για προηγούμενη πολύνεκρη τέτοια ρυμούλκηση.

Αυτό είναι και το κρίσιμο σημείο για την απόφαση του Ναυτοδικείου. Τι δηλαδή θα πιστέψουν οι δικαστές, τις διαβεβαιώσεις του Λιμενικού Σώματος ότι ουδεμία απόπειρα ρυμούλκησης έγινε ή τις αφηγήσεις δεκάδων από τους διασωθέντες λαθρομετανάστες (παρόλο ότι τουλάχιστον δύο από αυτές ελέγχονται ως αναληθείς) ότι έγιναν δύο τέτοιες απόπειρες περί τις 2 π.μ. της 14.6.23, η δεύτερη των οποίων οδήγησε στη βαθμιαία ανατροπή του σκάφους.

Τέλος, μετά την απόφαση του δικαστηρίου στην Καλαμάτα να μη δικάσει την υπόθεση λόγο αναρμοδιότητας, φαίνεται ότι οι μίσθαρνοι διακινητές, που προκάλεσαν το ναυάγιο και έπνιξαν περίπου 500 ανθρώπους, με το να επιτρέψουν να γίνει το Ανδριάνα παγίδα θανάτου, δεν πρόκειται να τιμωρηθούν! Αυτό δε γιατί…..εξαϋλώθηκαν! Δεν πρόκειται δηλαδή για τους εννέα Αιγύπτιους που κατονόμασαν οι λαθρομετανάστες. Πολλοί που ασχολούνται με το θέμα διεθνώς συμφωνούν με αυτό! Άγνωστοι οι κυβερνώντες το σκάφος. Ω! του παραλογισμού. Συναφώς, η απόφαση του δικαστηρίου στην Καλαμάτα έγινε δεκτή με χειροκροτήματα από ποικίλες αριστερές πολιτικές δυνάμεις της χώρας. Τι άραγε χειροκροτούσαν;

(*) Γράφει ο κ. Θεόδωρος Λουκάκης, Ομότιμος Καθηγητής στη Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνάντηση του Δημάρχου Δελφών με το νέο Λιμενάρχη Ιτέας

Το νέο Λιμενάρχη Ιτέας, Πλωτάρχη Λιμενικού Σώματος Πρέντζα Γεώργιο, υποδέχθηκε την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2024, στο γραφείο του στο Δημαρχείο της Άμφισσας, ο Δήμαρχος Δελφών κ. Παναγιώτης Ταγκαλής.  Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ανάληψης των καθηκόντων του νέου Λιμενάρχη, στον

Η Μεταπολίτευση μετά τη δοκιμασία της οικονομικής κρίσης (*)

Η πεντηκοστή επέτειος της Μεταπολίτευσης ως μετάβασης από τη δικτατορία στη δημοκρατία  και τα πενήντα χρόνια της περιόδου από το 1974 έως σήμερα μας επιβάλλουν να ξανασκεφτούμε τη σχέση μας με τον ιστορικό χρόνο. Για την ακρίβεια, θα έλεγα, ότι

ΠΑΘ 080: Στη Χαλκίδα για τη Ναυτική Εβδομάδα

Στη Χαλκίδα έφθασε χτες, Κυριακή 21 Ιουλίου 2024, το περιπολικό πλοίο ανοιχτής θαλάσσης (Π.Α.Θ.) του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής 080 «Άγιος Ευστράτιος», μήκους 60 μέτρων, για την έναρξη της Ναυτικής Εβδομάδας Χαλκίδας 2024, που διοργανώνει ο Δήμος Χαλκιδέων, σε συνδιοργάνωση με

Τα αυθαίρετα και «ορφανά» λιμάνια, μια ανοιχτή πληγή… Η περίπτωση των Κυθήρων και άλλων πολλών λιμένων (*)

Υπάρχουν επίσης λιμάνια, στα οποία δεν υπάρχουν κιόσκια, υπηρεσίες για τους επιβάτες, τουαλέτες, κυλικεία, στέγαστρα, τουαλέτες, σε χώρους υποδοχής των επιβατών, αλλά και στα περισσότερα λιμάνια δεν υπάρχουν συστήματα πυρόσβεσης. Υπάρχουν και λιμάνια που δεν εφαρμόζουν σε όλες τις διατάξεις

Μετάβαση στο περιεχόμενο