«Η Ευρώπη έχει χάσει τον προσανατολισμό της και αντί να ασχοληθεί με τη ναυτιλία και τον σιδηρόδρομο έχει επικεντρωθεί στο ποδήλατο και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο», επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Ο κ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ, έχοντας εμπειρία από τη θητεία του ως υφυπουργός Εξωτερικών, σημείωσε, στο πλαίσιο του 15ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου Ύδρας με θέμα «Τεχνητή και Συναισθηματική Νοημοσύνη: Θα υπερισχύσει η Λογική;», ότι η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα «η Ευρώπη να έχει απολέσει μεγάλο αριθμό ναυπηγείων, καθώς η ναυπήγηση πλοίων έχει μεταφερθεί στην Άπω Ανατολή». Επισημαίνεται ότι η Ελλάδα αλλά και πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν θέσει σε υψηλούς τόνους την ανάγκη ενίσχυσης της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που οι γεωπολιτικές εντάσεις κυριαρχούν σε παγκόσμιο επίπεδο.
Θέμα που έχει θέσει σε επίπεδο Βρυξελλών και η Sea Europe, που εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Για τη χώρα μας, δε, θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό, αφού εκτός των άλλων χρειάζεται ανανέωση τόσο ο στόλος της ακτοπλοΐας όσο και της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.
Έργα που μπορούν να γίνουν σε έναν βαθμό και στα ελληνικά ναυπηγεία, μεγάλα και μικρά. Παράλληλα, ο ελληνικός ναυπηγικός τομέας προετοιμάζεται προκειμένου να συμμετάσχει και στην αναβάθμιση του στόλου του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Σημειώνεται ότι πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας βρέθηκε στη Γαλλία, στις εγκαταστάσεις της Naval για την τελετή καθέλκυσης της φρεγάτας «Νέαρχος» F-602, της δεύτερης του τύπου Belharra για το Πολεμικό Ναυτικό.
Συνεχίζοντας ο κ. Βαρβιτσιώτης σημείωσε ότι «το Ταμείο Ανάκαμψης έχει προβλέψει κάποια εργαλεία χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων και της ναυτιλίας κυρίως στον τομέα της πράσινης μετάβασης» .
Ως διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά διαβεβαίωσε ότι έχει εισέλθει δυναμικά στον τομέα των ναυπηγοεπισκευών, προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες σε ένα μεγάλο φάσμα εργασιών, από δεξαμενισμούς μέχρι και τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων.
Τεχνητή νοημοσύνη
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης εξαρτάται από τον άνθρωπο, με την αξιολόγηση των ηγετικών ικανοτήτων και της ψυχοσύνθεσης του ναυτικού, όπως χαρακτηριστικά είπε στο συνέδριο ο δρ Γιάννης Πατινιώτης, οικονομικός διευθυντής της Carras Hellas. «Ο άνθρωπος πρέπει να εξακολουθήσει να χρησιμοποιεί την κρίση του και να μη βασίζεται αποκλειστικά στην ΑΙ», συμπλήρωσε.
Οι ομιλητές επικεντρώθηκαν και στο θέμα της ηθικής σε όλους τους τομείς της ιατρικής, αμυντικής βιομηχανίας και της
ναυτιλίας, ώστε η τεχνολογία να μην προκαλέσει διλήμματα στην επιβίωση, υγεία και απασχόληση των ανθρώπων.
Εν κατακλείδι, η ΑΙ είναι ένα εργαλείο που αυξάνει την παραγωγικότητα αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανθρώπινη σκέψη.
Στις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και στη δυσκολία να τεθούν κανόνες στην τεχνητή νοημοσύνη λόγω της διαμάχης
Ανατολής – Δύσης, αναφέρθηκε ο δρ Πάνος Νομικός της Danaos, ενώ ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου, διευθύνων σύμβουλος της Moore Greece, παρουσίασε τις απόψεις του, επισημαίνοντας ότι τα τελευταία χρόνια έχει επιταχυνθεί ο
ρυθμός των παγκόσμιων εξελίξεων, αναγκάζοντας τις τράπεζες να αναθεωρήσουν τον σχεδιασμό τους για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και υιοθετώντας μια πιο προσεκτική πολιτική.
Γεωπολιτικές εντάσεις
Ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC, άνοιξε τη συζήτηση για τις γεωπολιτικές εξελίξεις κάνοντας μνεία στον πρώην υπουργό Ανδρέα Ανδριανόπουλο ο οποίος είχε προβλέψει την αναταραχή που ζει σήμερα η ανθρωπότητα.
Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Πατρίκιος, της V.ships, συμφώνησε ότι η ναυτιλία επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις αναταραχές στην παγκόσμια σταθερότητα, ωστόσο ενίοτε η αβεβαιότητα και οι ξαφνικές αλλαγές ευνοούν τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Επεσήμανε επίσης ότι η απανθρακοποίηση προχωρά με αργούς ρυθμούς και το πετρέλαιο θα παραμείνει κύρια μορφή
ενέργειας για πάρα πολλά χρόνια ακόμη. Σε κάθε περίπτωση, χρειαζόμαστε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, για να μην εξαρτάται ο κόσμος από τα ισχυρά συμφέροντα των πετρελαϊκών χωρών.
Χρηματοδότηση
Στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας αναφέρθηκε ο κ. Χάρης Αντωνίου, διευθύνων σύμβουλος inç Neptune Maritime Leasing, που, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια είχαμε μια μαζική έξοδο των ευρωπαϊκών τραπεζών από τη ναυτιλία, λόγω των αυστηρών κανόνων Basel III & IV και την αντικατάστασή τους από το χρηματοδοτικό leasing. Στο πλαίσιο αυτό ιδρύθηκε η Neptune Maritime με βάση την Ελλάδα, που παρέχει κεφάλαια στη ναυτιλία υπό τη μορφή venture capital.
Ο κ. Εμμανουήλ Βορδώνης, πρώην εκτελεστικός διευθυντής της Thenamaris Ship Management Inc., ανέφερε ότι η παγκοσμιοποίηση είναι πολύ σημαντική για τη διεθνή ασφάλεια και ειρήνη και ότι δεν πρέπει να κτίσουμε έναν κόσμο του φόβου. Η λύση δεν είναι ο πόλεμος ούτε η τεχνητή νοημοσύνη αλλά η δημοκρατία και η θετική ηγεσία.
Επισημαίνεται ότι πρόεδρος του συνεδρίου ήταν ο κ. Γιώργος Τσαβλίρης (πρόεδρος Tsavliris Salvage Group), ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος δρ Γεώργιος Πατέρας.