Του Γιώργου Γεωργίου
Κάθε προηγούμενο έχουν ξεπεράσει οι φετινές επενδύσεις σε νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες αξιοποιούν τη ρευστότητα που συγκέντρωσαν από τα υψηλά ναύλα της αγοράς.
Ο πιο παραγωγικός μήνας μέχρι τώρα ήταν ο Ιούλιος, όταν τοποθετήθηκαν περίπου 10 παραγγελίες, ύψους 446,8 εκατ. δολαρίων, ενώ επενδύσεις άνω των 400 εκατ. δολαρίων υλοποιήθηκαν ακόμη το Φεβρουάριο (τέσσερις παραγγελίες ύψους 407 εκατ. δολαρίων) και το Μάρτιο (τέσσερις παραγγελίες ύψους 420 εκατ. δολαρίων).
Αυτά τα δεδομένα λαμβάνουν ακόμη μεγαλύτερη σημασία αν αναλογιστεί κανείς πως το κόστος ναυπήγησης νέων containerships έχει “σκαρφαλώσει” το τρέχον έτος στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων ετών. Ενδεικτικά, ένα νεότευκτο post panamax χωρητικότητας 9.000 TEUs κοστίζει, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, 124,5 εκατ. δολάρια, όταν η μέση τιμή της τελευταίας πενταετίας είναι τα 90,5 εκατ. δολάρια.
Κίνηση – έκπληξη από την Costamare
Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών νέων containerships διογκώθηκε σε μεγάλο βαθμό, μετά την επένδυση της Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία ανακοινώθηκε χθες. Η ναυτιλιακή παρήγγειλε οκτώ πλοία, χωρητικότητας 13.000 και 15.000 TEUs. Τα δύο εξ αυτών αφορούν νέα συμβόλαια και τα υπόλοιπα options σε προηγούμενες συμφωνίες.
Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στο Capital.gr πως το κόστος ναυπήγησης ενός containership, χωρητικότητας 13.000 ΤΕUs, προσεγγίζει σήμερα τα 145 εκατ. δολάρια.
“Είχε ακουστεί ότι η Costamare επιδιώκει να παραγγείλει πλοία, αλλά κανείς δεν περίμενε ένα τόσο μεγάλο deal” επισημαίνει στο Capital.gr αναλυτής, δείγμα της έκπληξης με την οποία εξέλαβε η αγορά την επένδυση της εταιρείας.
Ελληνικές παραγγελίες
Αρκετά πλοία έχει παραγγείλει και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου. Μετά την παραγγελία για 4+2 containerships σε κινεζική γιάρδα στα μέσα του καλοκαιριού, επανήλθε στο τέλος Νοεμβρίου για μία νέα επένδυση που αφορά 2+2 βαπόρια.
Παράλληλα, η Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη, η Tsakos Shipping & Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου και η Euroseas του Αριστείδη Πίττα, έχουν επενδύσει το τρέχον έτος σε νέα containerships.
Ναυπηγικό πρόγραμμα για τέσσερα πλοία, χωρητικότητας, 13.000 TEUs έκαστο, φέρεται να “έτρεξε” φέτος και η Chartworld του Λου Κολλάκη. Νεότερες πληροφορίες, τις οποίες μετέδωσε ο οίκος Alphaliner, ανέφεραν πως ο γερμανικός κολοσσός μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag – Lloyd φέρεται να απέκτησε δύο από αυτά και να ναύλωσε για μεγάλο χρονικό διάστημα τα άλλα δύο.
“Sold out” τα ναυπηγεία
Οι κινήσεις των Ελλήνων συμβαδίζουν με την τάση σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research Services, από το σύνολο των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν διεθνώς στο δεκάμηνο του 2021, το 44% βάσει χωρητικότητας και το 42% βάσει αξίας αφορούν containerships.
“Νομίζω ότι οι πλοιοκτήτες υπερέβαλαν φέτος. Σύντομα τα περισσότερα ναυπηγεία θα είναι sold out, αν δεν είναι ήδη” σημειώνει στο Capital.gr ναυλομεσίτης. “Η συνετή στρατηγική σήμερα είναι να περιμένεις. Επομένως, ελπίζω να μην υπάρξουν άλλες παραγγελίες σύντομα” συμπληρώνει.
Ο φόβος πολλών αναλυτών είναι πως όταν παραδοθούν τα πολλά containerships που ναυπηγούνται σήμερα, η προσφορά θα υπερβεί τη ζήτηση και η ναυλαγορά θα βρεθεί σε άσχημη τροχιά.