Ξεπερνούν τα $2 δισ. οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε νέα containerships

Του Γιώργου Γεωργίου

Κάθε προηγούμενο έχουν ξεπεράσει οι φετινές επενδύσεις σε νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες αξιοποιούν τη ρευστότητα που συγκέντρωσαν από τα υψηλά ναύλα της αγοράς.

Μάλιστα, όπως λένε αρμόδιες πηγές στο Capital.gr, το ύψος των συνολικών επενδύσεων υπερβαίνει τα 2 δισ. δολάρια, καθώς στα στοιχεία που είναι διαθέσιμα δε συμπεριλαμβάνονται οι options που ασκούνται σε παρελθόντα συμβόλαια, αλλά παρουσιάζονται μόνο οι νέες συμφωνίες.

Ο πιο παραγωγικός μήνας μέχρι τώρα ήταν ο Ιούλιος, όταν τοποθετήθηκαν περίπου 10 παραγγελίες, ύψους 446,8 εκατ. δολαρίων, ενώ επενδύσεις άνω των 400 εκατ. δολαρίων υλοποιήθηκαν ακόμη το Φεβρουάριο (τέσσερις παραγγελίες ύψους 407 εκατ. δολαρίων) και το Μάρτιο (τέσσερις παραγγελίες ύψους 420 εκατ. δολαρίων).

Αυτά τα δεδομένα λαμβάνουν ακόμη μεγαλύτερη σημασία αν αναλογιστεί κανείς πως το κόστος ναυπήγησης νέων containerships έχει “σκαρφαλώσει” το τρέχον έτος στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων ετών. Ενδεικτικά, ένα νεότευκτο post panamax χωρητικότητας 9.000 TEUs κοστίζει, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, 124,5 εκατ. δολάρια, όταν η μέση τιμή της τελευταίας πενταετίας είναι τα 90,5 εκατ. δολάρια.

Κίνηση – έκπληξη από την Costamare

Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών νέων containerships διογκώθηκε σε μεγάλο βαθμό, μετά την επένδυση της Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία ανακοινώθηκε χθες. Η ναυτιλιακή παρήγγειλε οκτώ πλοία, χωρητικότητας 13.000 και 15.000 TEUs. Τα δύο εξ αυτών αφορούν νέα συμβόλαια και τα υπόλοιπα options σε προηγούμενες συμφωνίες.

Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στο Capital.gr πως το κόστος ναυπήγησης ενός containership, χωρητικότητας 13.000 ΤΕUs, προσεγγίζει σήμερα τα 145 εκατ. δολάρια.

“Είχε ακουστεί ότι η Costamare επιδιώκει να παραγγείλει πλοία, αλλά κανείς δεν περίμενε ένα τόσο μεγάλο deal” επισημαίνει στο Capital.gr αναλυτής, δείγμα της έκπληξης με την οποία εξέλαβε η αγορά την επένδυση της εταιρείας.

Ελληνικές παραγγελίες

Αρκετά πλοία έχει παραγγείλει και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου. Μετά την παραγγελία για 4+2 containerships σε κινεζική γιάρδα στα μέσα του καλοκαιριού, επανήλθε στο τέλος Νοεμβρίου για μία νέα επένδυση που αφορά 2+2 βαπόρια.

Παράλληλα, η Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη, η Tsakos Shipping & Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου και η Euroseas του Αριστείδη Πίττα, έχουν επενδύσει το τρέχον έτος σε νέα containerships.

Ναυπηγικό πρόγραμμα για τέσσερα πλοία, χωρητικότητας, 13.000 TEUs έκαστο, φέρεται να “έτρεξε” φέτος και η Chartworld του Λου Κολλάκη. Νεότερες πληροφορίες, τις οποίες μετέδωσε ο οίκος Alphaliner, ανέφεραν πως ο γερμανικός κολοσσός μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag – Lloyd φέρεται να απέκτησε δύο από αυτά και να ναύλωσε για μεγάλο χρονικό διάστημα τα άλλα δύο.

“Sold out” τα ναυπηγεία

Οι κινήσεις των Ελλήνων συμβαδίζουν με την τάση σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research Services, από το σύνολο των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν διεθνώς στο δεκάμηνο του 2021, το 44% βάσει χωρητικότητας και το 42% βάσει αξίας αφορούν containerships.

“Νομίζω ότι οι πλοιοκτήτες υπερέβαλαν φέτος. Σύντομα τα περισσότερα ναυπηγεία θα είναι sold out, αν δεν είναι ήδη” σημειώνει στο Capital.gr ναυλομεσίτης. “Η συνετή στρατηγική σήμερα είναι να περιμένεις. Επομένως, ελπίζω να μην υπάρξουν άλλες παραγγελίες σύντομα” συμπληρώνει.

Ο φόβος πολλών αναλυτών είναι πως όταν παραδοθούν τα πολλά containerships που ναυπηγούνται σήμερα, η προσφορά θα υπερβεί τη ζήτηση και η ναυλαγορά θα βρεθεί σε άσχημη τροχιά.

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θαλάσσιος υβριδικός πόλεμος στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο: Η απειλή και τα αντίμετρα της ελληνικής αποτροπής

Ο Θαλάσσιος Υβριδικός Πόλεμος (Maritime Hybrid Warfare – MHW) αναγνωρίζεται από το ΝΑΤΟ ως η νέα παγκόσμια ανερχόμενη απειλή, με την Ελλάδα να τον υφίσταται ήδη από την Τουρκία, η οποία, καθώς εξελίσσεται σε «ανεξέλεγκτο κράτος», μπορεί να εφαρμόσει τις

Τιμητική βράβευση της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ από τη Λέσχη Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος

Δηλώσεις  της κα. Μελίνας Τραυλού  κατά τη διάρκεια τιμητικής βράβευσης της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ από τη Λέσχη Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος, «Για την ελληνική ναυτιλιακή μας οικογένεια, αποτελεί εθνικό καθήκον να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος. Να προσφέρουμε στο εξαίρετο ανθρώπινο δυναμικό

Παναγιωτόπουλος: Αφήστε τις Ένοπλες Δυνάμεις έξω από την πολιτική αντιπαράθεση – Τι είπε για Α/ΓΕΕΘΑ και προσωπικό ΕΔ

Να αφήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις έξω από την πολιτική αντιπαράθεση κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, που ανέβηκε στο βήμα της ολομέλειας κατά τη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας. Ο κ. Παναγιωτόπουλος μίλησε και για τις σχέσεις του με τον αρχηγό

Η ΛΑΡΚΟ και οι φορολογούμενοι

Η ΛΑΡΚΟ είναι εταιρεία παραγωγής σιδηρονικελίου με ένα μεταλλουργικό εργοστάσιο στη Λάρυμνα Φθιώτιδας και ορυχεία στις περιοχές της Εύβοιας, του Νέου Κόκκινου Βοιωτίας, την Καστοριά και τα Σέρβια Κοζάνης.  Από το 1963 έως το 1982 λειτούργησε ως ιδιωτική επιχείρηση.  Αλλά