Ξεπερνούν τα $2 δισ. οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε νέα containerships

Του Γιώργου Γεωργίου

Κάθε προηγούμενο έχουν ξεπεράσει οι φετινές επενδύσεις σε νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες αξιοποιούν τη ρευστότητα που συγκέντρωσαν από τα υψηλά ναύλα της αγοράς.

Μάλιστα, όπως λένε αρμόδιες πηγές στο Capital.gr, το ύψος των συνολικών επενδύσεων υπερβαίνει τα 2 δισ. δολάρια, καθώς στα στοιχεία που είναι διαθέσιμα δε συμπεριλαμβάνονται οι options που ασκούνται σε παρελθόντα συμβόλαια, αλλά παρουσιάζονται μόνο οι νέες συμφωνίες.

Ο πιο παραγωγικός μήνας μέχρι τώρα ήταν ο Ιούλιος, όταν τοποθετήθηκαν περίπου 10 παραγγελίες, ύψους 446,8 εκατ. δολαρίων, ενώ επενδύσεις άνω των 400 εκατ. δολαρίων υλοποιήθηκαν ακόμη το Φεβρουάριο (τέσσερις παραγγελίες ύψους 407 εκατ. δολαρίων) και το Μάρτιο (τέσσερις παραγγελίες ύψους 420 εκατ. δολαρίων).

Αυτά τα δεδομένα λαμβάνουν ακόμη μεγαλύτερη σημασία αν αναλογιστεί κανείς πως το κόστος ναυπήγησης νέων containerships έχει “σκαρφαλώσει” το τρέχον έτος στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων ετών. Ενδεικτικά, ένα νεότευκτο post panamax χωρητικότητας 9.000 TEUs κοστίζει, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, 124,5 εκατ. δολάρια, όταν η μέση τιμή της τελευταίας πενταετίας είναι τα 90,5 εκατ. δολάρια.

Κίνηση – έκπληξη από την Costamare

Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών νέων containerships διογκώθηκε σε μεγάλο βαθμό, μετά την επένδυση της Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία ανακοινώθηκε χθες. Η ναυτιλιακή παρήγγειλε οκτώ πλοία, χωρητικότητας 13.000 και 15.000 TEUs. Τα δύο εξ αυτών αφορούν νέα συμβόλαια και τα υπόλοιπα options σε προηγούμενες συμφωνίες.

Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στο Capital.gr πως το κόστος ναυπήγησης ενός containership, χωρητικότητας 13.000 ΤΕUs, προσεγγίζει σήμερα τα 145 εκατ. δολάρια.

“Είχε ακουστεί ότι η Costamare επιδιώκει να παραγγείλει πλοία, αλλά κανείς δεν περίμενε ένα τόσο μεγάλο deal” επισημαίνει στο Capital.gr αναλυτής, δείγμα της έκπληξης με την οποία εξέλαβε η αγορά την επένδυση της εταιρείας.

Ελληνικές παραγγελίες

Αρκετά πλοία έχει παραγγείλει και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου. Μετά την παραγγελία για 4+2 containerships σε κινεζική γιάρδα στα μέσα του καλοκαιριού, επανήλθε στο τέλος Νοεμβρίου για μία νέα επένδυση που αφορά 2+2 βαπόρια.

Παράλληλα, η Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη, η Tsakos Shipping & Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου και η Euroseas του Αριστείδη Πίττα, έχουν επενδύσει το τρέχον έτος σε νέα containerships.

Ναυπηγικό πρόγραμμα για τέσσερα πλοία, χωρητικότητας, 13.000 TEUs έκαστο, φέρεται να “έτρεξε” φέτος και η Chartworld του Λου Κολλάκη. Νεότερες πληροφορίες, τις οποίες μετέδωσε ο οίκος Alphaliner, ανέφεραν πως ο γερμανικός κολοσσός μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag – Lloyd φέρεται να απέκτησε δύο από αυτά και να ναύλωσε για μεγάλο χρονικό διάστημα τα άλλα δύο.

“Sold out” τα ναυπηγεία

Οι κινήσεις των Ελλήνων συμβαδίζουν με την τάση σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research Services, από το σύνολο των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν διεθνώς στο δεκάμηνο του 2021, το 44% βάσει χωρητικότητας και το 42% βάσει αξίας αφορούν containerships.

“Νομίζω ότι οι πλοιοκτήτες υπερέβαλαν φέτος. Σύντομα τα περισσότερα ναυπηγεία θα είναι sold out, αν δεν είναι ήδη” σημειώνει στο Capital.gr ναυλομεσίτης. “Η συνετή στρατηγική σήμερα είναι να περιμένεις. Επομένως, ελπίζω να μην υπάρξουν άλλες παραγγελίες σύντομα” συμπληρώνει.

Ο φόβος πολλών αναλυτών είναι πως όταν παραδοθούν τα πολλά containerships που ναυπηγούνται σήμερα, η προσφορά θα υπερβεί τη ζήτηση και η ναυλαγορά θα βρεθεί σε άσχημη τροχιά.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σκύρος: Έτοιμη για την “πράσινη” ακτοπλοΐα – Πρόταση για ναυπήγηση πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα

Έτοιμο να πρωτοστατήσει στην πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, παρουσιάζοντας συγκεκριμένη πρόταση μελέτη μέσω του Πολυτεχνείου, για τη ναυπήγηση ενός νεότευκτου πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα, δηλώνει το νησί της Σκύρου. Ήδη ο χρόνος μετράει αντίστροφα έως το 2030 με βάση

Αιφνίδιος θάνατος βαθμοφόρου: Διευκρινίσεις ΥΥ/ΛΣ-ΕΛΑΚΤ

Προς διευκρίνιση των αναγκαίων λεπτομερειών για την ορθή ενημέρωση όλων και κατά το μέρος που αφορά την εμπλοκή της Υπηρεσίας Υγειονομικού (Υ.Υ.) Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ στην υπόθεση του αιφνίδιου θανάτου του συναδέλφου μας που υπηρετούσε στο Π.Α.Θ. 80, εκτός υπηρεσίας, σας γνωρίζουμε

Τζον Κέρι*: «Βρείτε με την Άγκυρα κοινό έδαφος για τα πάρκα»

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Να προσπαθήσουν να βρουν κοινό τόπο Αθήνα και Άγκυρα προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα που έχει προκύψει λόγω της ελληνικής πρόθεσης να δημιουργήσει θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο παροτρύνει εμμέσως πλην σαφώς τις δύο πλευρές μέσω της

Η εποπτεία της ΘΠΠ Γυάρου περνά πλέον και στην πράξη στα χέρια του ΟΦΥΠΕΚΑ

Η παράδοση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που υπεγράφη στις αρχές του 2023 μεταξύ των Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΠΑΝΠ)/Λιμενικού Σώματος, Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), και WWF Ελλάς. Η δράση του WWF

Μετάβαση στο περιεχόμενο