200 άτομα ημερησίως φτάνουν στα ελληνικά νησιά

Ανησυχητικά ανοδικά κινούνται οι αφίξεις προσφύγων και μεταναστών – Ξεπέρασαν τους 20.000 συνολικά οι άνθρωποι, οι οποίοι πέρασαν παράτυπα τα σύνορα της χώρας το πρώτο εξάμηνο του 2024

Συνεχίζονται με σταθερό ρυθμό οι αφίξεις προσφύγων και μεταναστών, με τις… καραβιές να βγάζουν κάποιες μέρες του μήνα στις ακτές των ελληνικών νησιών ακόμη και 200 άτομα ημερησίως.

Το πρώτο εξάμηνο του 2024 συνολικά οι άνθρωποι που πέρασαν παράτυπα τα σύνορα της χώρας – τόσο τα χερσαία όσο και τα θαλάσσια – ξεπέρασαν τους 20.000, με τους 2.603 να περνούν από τον Εβρο.

Οι αριθμοί, ωστόσο, προκαλούν ανησυχία καθώς φτάνουν στα επίπεδα άλλων ετών, όταν το προσφυγικό ζήτημα βρισκόταν στο επίκεντρο όχι μόνο της Ελλάδας αλλά ολόκληρης της Ευρώπης.

Είναι ενδεικτικό πως ο Μάιος «έκλεισε» στα επίπεδα του 2018, φτάνοντας τις 4.323, όταν έξι χρόνια πριν οι ροές ήταν 4.734. Αλλά και ο Ιούνιος φαίνεται πως θα ξεπεράσει τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων ετών. Τις πρώτες 23 μέρες του μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, έφτασαν 2.621 άτομα, όταν πέρυσι όλον τον Ιούνιο είχαν πατήσει επί ελληνικού εδάφους 2.654 υπήκοοι τρίτων χωρών, ενώ τον Ιούνιο του 2022 ήταν μόλις 1.557. 

Καλύτερη είναι, πάντως, η εικόνα τις τελευταίες ημέρες, με τις βάρκες που φτάνουν να μεταφέρουν μικρότερο αριθμό επιβαινόντων. Μόλις την περασμένη εβδομάδα στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου έφτασαν 456 άτομα, με τις ροές μέσω θαλάσσης να είναι λιγότερες από αυτές που καταγράφηκαν μεταξύ 10 και 16 Ιουνίου (887). Ο μέσος όρος, δε, των ημερήσιων αφίξεων ήταν 65 άτομα.

Αυτή τη στιγμή στα νησιά του Αιγαίου βρίσκονται 7.898 πρόσφυγες και μετανάστες, εκ των οποίων οι 6.912 διαμένουν στις Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές (ΚΕΔ), 340 φιλοξενούνται σε άλλες εγκαταστάσεις και, βάσει εκτιμήσεων της Υπατης Αρμοστείας, 646 στεγάζονται με ίδια μέσα. Από τον πληθυσμό που βρίσκεται εντός ΚΕΔ, οι περισσότεροι κατάγονται από το Αφγανιστάν (41%), τη Συρία (31%) και την Αίγυπτο (4%), ενώ το ποσοστό των ανηλίκων στα νησιά ανέρχεται σε 27%.

Τα κυκλώματα

Στο μεταξύ, η σωστή διαχείριση του προσφυγικού – μεταναστευτικού ζητήματος στα ελληνικά – ευρωπαϊκά σύνορα κρίνεται επιτακτική, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς πως σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες «Παγκόσμιες Τάσεις», η οποία ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες, ο αριθμός των αναγκαστικά εκτοπισμένων παγκοσμίως μέχρι τον περασμένο Μάιο έφτανε τα 120 εκατομμύρια. Μάλιστα, αν ο αριθμός αυτός αντιστοιχούσε σε χώρα, θα ήταν η 12η μεγαλύτερη στον κόσμο, στο μέγεθος περίπου της Ιαπωνίας.

Την ίδια στιγμή, σταθερά στο… δρομολόγιο των κυκλωμάτων διακίνησης μεταναστών βρίσκονται η νότια Κρήτη και η Γαύδος. Μόλις τα τελευταία 24ωρα τουλάχιστον τέσσερα περιστατικά έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν οι λιμενικές Αρχές στα νότια της χώρας. Από την αρχή του έτους σχεδόν 2.000 υπήκοοι τρίτων χωρών έφυγαν από τις αφρικανικές ακτές με προορισμό τη νότια πλευρά της χώρας.

Οπως ανέφερε πρόσφατη κοινή ανακοίνωση των Ενώσεων Προσωπικού του Λιμενικού Σώματος Δυτικής και Ανατολικής Κρήτης, από την έναρξη του Μεταναστευτικού στην Κρήτη το Λιμενικό καλείται σχεδόν καθημερινά να διαχειριστεί και να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις που δημιουργούν οι συνεχόμενες μεταναστευτικές ροές. «Ιδιαίτερα σε μια περιφέρεια όπου δεν έχει οργανωθεί για τέτοιας συχνότητας – διάστασης – διαχείρισης σε αριθμό εισροές, έχει αναδειχθεί σε ένα ακόμη μεγάλο ζήτημα το οποίο προκαλεί περισσότερη πίεση στις υπηρεσίες μας» αναφέρεται.

Εκτός, όμως, των διαδικασιών της διάσωσης – μεταφοράς – φύλαξης  και των ανακριτικών διαδικασιών, τα στελέχη του Λιμενικού έχουν επωμιστεί και τις μεταγωγές των προσφύγων και μεταναστών σε δομές φιλοξενίας της ενδοχώρας, μια και η ΕΛ.ΑΣ. πλέον έχει απεμπλακεί από αυτή την υποχρέωση.

«Στο Μεταναστευτικό το νερό έχει μπει στο αυλάκι»

«Εχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε στο υπουργείο αλλά στο Μεταναστευτικό το νερό έχει μπει στο αυλάκι», δήλωσε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, μετά την αλλαγή της ηγεσίας που έφερε ο ανασχηματισμός.

Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, το εν λόγω υπουργείο «γεννήθηκε» στις αρχές μιας πολύ μεγάλης κρίσης το 2020. «Τα δείγματα γραφής που έχει δώσει η κυβέρνηση είναι θετικά. Εργαζόμαστε να αυξήσουμε την απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων ώστε να έχουμε μια σταθερή ροή χρηματοδότησης με την Ελλάδα να διεκδικεί μεγαλύτερο ποσοστό», επεσήμανε, ενώ έσπευσε να ευχηθεί στον νέο υπουργό, Νίκο Παναγιωτόπουλο, καλή δύναμη στο δύσκολο έργο του. Δεν παρέλειψε, βέβαια, να αναφερθεί και στο γεγονός των νέων προκλήσεων που αντιμετωπίζει το υπουργείο και έχουν να κάνουν με τη νόμιμη μετανάστευση, σημειώνοντας παράλληλα πως η υποδειγματική δουλειά που έχει γίνει από τη χώρα μας αναγνωρίζεται διεθνώς. Ο Κυρ. Μητσοτάκης στάθηκε και στο πολύ ευαίσθητο θέμα των ασυνόδευτων ανηλίκων, με τον ίδιο να τονίζει πως έχει γίνει αξιοσημείωτη δουλειά για τις πονεμένες ψυχές που έφτασαν από τραυματισμένες περιοχές.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνάντηση του Δημάρχου Δελφών με το νέο Λιμενάρχη Ιτέας

Το νέο Λιμενάρχη Ιτέας, Πλωτάρχη Λιμενικού Σώματος Πρέντζα Γεώργιο, υποδέχθηκε την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2024, στο γραφείο του στο Δημαρχείο της Άμφισσας, ο Δήμαρχος Δελφών κ. Παναγιώτης Ταγκαλής.  Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ανάληψης των καθηκόντων του νέου Λιμενάρχη, στον

Η Μεταπολίτευση μετά τη δοκιμασία της οικονομικής κρίσης (*)

Η πεντηκοστή επέτειος της Μεταπολίτευσης ως μετάβασης από τη δικτατορία στη δημοκρατία  και τα πενήντα χρόνια της περιόδου από το 1974 έως σήμερα μας επιβάλλουν να ξανασκεφτούμε τη σχέση μας με τον ιστορικό χρόνο. Για την ακρίβεια, θα έλεγα, ότι

ΠΑΘ 080: Στη Χαλκίδα για τη Ναυτική Εβδομάδα

Στη Χαλκίδα έφθασε χτες, Κυριακή 21 Ιουλίου 2024, το περιπολικό πλοίο ανοιχτής θαλάσσης (Π.Α.Θ.) του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής 080 «Άγιος Ευστράτιος», μήκους 60 μέτρων, για την έναρξη της Ναυτικής Εβδομάδας Χαλκίδας 2024, που διοργανώνει ο Δήμος Χαλκιδέων, σε συνδιοργάνωση με

Τα αυθαίρετα και «ορφανά» λιμάνια, μια ανοιχτή πληγή… Η περίπτωση των Κυθήρων και άλλων πολλών λιμένων (*)

Υπάρχουν επίσης λιμάνια, στα οποία δεν υπάρχουν κιόσκια, υπηρεσίες για τους επιβάτες, τουαλέτες, κυλικεία, στέγαστρα, τουαλέτες, σε χώρους υποδοχής των επιβατών, αλλά και στα περισσότερα λιμάνια δεν υπάρχουν συστήματα πυρόσβεσης. Υπάρχουν και λιμάνια που δεν εφαρμόζουν σε όλες τις διατάξεις

Μετάβαση στο περιεχόμενο