Kάθε ιστορικό ρεκόρ αναμένεται να σπάσει το 2024 στον κλάδο της κρουαζιέρας, με την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) να εκτιμά ότι τη φετινή περίοδο η κίνηση στα ελληνικά λιμάνια αναμένεται ιδιαίτερα αυξημένη σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον αριθμό προσεγγίσεων η ΕΕΚΦΝ τονίζει πως 5.500 πλοία θα καταπλεύσουν στους λιμένες της χώρας, με τον αριθμό επιβατών-τουριστών να ξεπερνά τα 6 εκατομμύρια.
Σημειώνεται πως – σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) – το 2023 καταγράφηκε ρεκόρ για την ελληνική κρουαζιέρα και οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων σε 49 ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε 5.230. Την ίδια ώρα, ο αριθμός επιβατών ξεπέρασε τα 7 εκατ. (7.003.150), ενώ καταγράφηκαν επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2,3 παραπάνω επιβάτες έναντι του 2022. Αντίστοιχα σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών.
Και καθώς ολοένα και περισσότεροι τουρίστες επιλέγουν την κρουαζιέρα για τις διακοπές τους, η χώρα μας αναμένεται να καταγράψει ακόμη ένα αξιοσημείωτο ρεκόρ. Συγκεκριμένα, 131 ποντοπόρα κρουαζιερόπλοια (από τα 421 παγκοσμίως) θα πραγματοποιήσουν πλόες σε ελληνικά λιμάνια. Δηλαδή ένα στα τρία κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν ταξίδια κάθε χρόνο θα περάσουν από τη χώρα μας, αποδεικνύοντας το έμπρακτο ενδιαφέρον των παγκόσμιων κολοσσών της κρουαζιέρας για τους ελληνικούς προορισμούς. Με φόντο αυτά τα στοιχεία, η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) αναμένεται να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες που αφορούν την εξέταση θεμάτων σχετικά με την κίνηση των πλοίων στους προορισμούς της επικράτειας, υπογραμμίζοντας ότι τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν θα πρέπει να είναι τέτοια που να αποτρέπουν τη δημιουργία συνωστισμού στις αφίξεις.
Οι προτάσεις
Πιο συγκεκριμένα, η ΕΕΚΦΝ θέτει κατά προτεραιότητα μια σειρά θεμάτων προκειμένου να εξεταστούν από τα αρμόδια Όργανα της Κεντρικής Διοίκησης και ιδιαίτερα από αυτό της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας.
Στο πλαίσιο αυτό και αναφορικά με τη σημασία του κλάδου και τα οφέλη για την τοπική κοινωνία των 60 και πλέον προορισμών κρουαζιέρας στην ελληνική επικράτεια, καθώς και την εθνική οικονομία, η Ένωση επισημαίνει τα ακόλουθα:
-Τις απευθείας δαπάνες των επισκεπτών στις επισκέψεις τους στην τοπική αγορά.
-Τη στήριξη του εμπορίου από προμήθειες υλικών, τροφίμων, κυρίως ελληνικών προϊόντων, καυσίμων κλπ. ως επίσης επισκευές, συντηρήσεις, ανακαινίσεις πλοίων κλπ.
-Τα αυξημένα οφέλη από την ανάπτυξη του homeporting (υπηρεσίες, αεροδρόμια, ξενοδοχεία).
– Την αύξηση των συναλλαγματικών αποθεμάτων στη χώρα μας.
– Τα λιμενικά τέλη, τα τέλη επιβατών, καθώς και αυτά για την εφαρμογή των απαιτήσεων που προβλέπονται από τη Διεθνή Σύμβαση SOLAS για την ασφάλεια (security) ISPS Code.
-Τις δαπάνες για την παραλαβή στερεών και υγρών αποβλήτων και καταλοίπων.
-Τις δαπάνες στα μέσα μεταφορών.
– Τις δαπάνες προσωπικού των τουριστικών γραφείων.
– Τα πολύ σοβαρά οφέλη από την απασχόληση εργατικού δυναμικού στις ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις του Πειραιά και των άλλων μονάδων στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και μακρύτερα, όπως στη Χαλκίδα και τη Σύρο, που προσφέρει ο κλάδος με τις αναγκαίες εργασίες επισκευών και συντηρήσεων των πλοίων.