Ακτοπλοΐα: Στο φουλ οι μηχανές, ανεβάζουν στροφές το 2023

Στα προ πανδημίας επίπεδα φαίνεται πως έχει επιστρέψει η ακτοπλοϊκή αγορά διεθνώς, με τα στοιχεία να προδικάζουν περαιτέρω ανάκαμψη το 2023.  Μάλιστα, χώρες όπως η Ιταλία, η Κίνα και η Ιαπωνία οδηγούν την κούρσα, τόσο σε όρους εν ενεργεία στόλου όσο και στις νέες παραγγελίες επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου δεδομένων VesselsValue, η ανάπτυξη του στόλου είναι εμφανής και οι αριθμοί δείχνουν σταθερή ανάπτυξη σε ετήσια βάση.  Μάλιστα, το 2022 καταγράφηκε αύξηση 13,2% στη μεταφορά φορτίων (+1,47 εκατ. GT) και 16,2% στη μεταφορική ικανότητα (+116.285 Lane Meters).  Αντίθετα, η χωρητικότητα επιβατών ενισχύθηκε με βραδύτερο ρυθμό, +8,6%.  Όλες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο δίνουν παρόμοια εικόνα, με την έρευνα να στέκεται στο «αγκάθι» του γερασμένου στόλου, ειδικά στην Ευρώπη.  Όπως τονίζεται, σχεδόν το ένα τέταρτο του στόλου άνω των 12.999 GT είναι ηλικίας 30 ετών και άνω και περιλαμβάνει 109 σκάφη.  Αυτό, σύμφωνα με τη VesselsValue, είναι υψηλό ποσοστό και αν αυτά τα πλοία αποτελούσαν κομμάτι της ποντοπόρου ναυτιλίας θα είχαν ήδη πάρει τον δρόμο για τα διαλυτήρια.  Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για τα πλοία της ακτοπλοΐας, με τα Cruise Ferries να επιχειρούν μέχρι τα σαράντα τους στα νερά της Βαλτικής και της Μεσογείου.

To «Anemos»

Κάνοντας ειδική αναφορά στην αξία των μεταχειρισμένων επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων, η VesselsValue φέρνει ως παράδειγμα το νεοαποκτηθέν συμβατικό πλοίο «Anemos» της Aegean Sea Lines, του Ομίλου Ευγενίδη.

Το νέο πλοίο (πρώην «Rosella») που ύψωσε την ελληνική σημαία στο Μάριενχαμν της Φινλανδίας και σήκωσε άγκυρα με προορισμό τα νερά του Αιγαίου, αποκτήθηκε από τη Viking Line αντί 11,25 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε στο Χρηματιστήριο του Οσλο η νορβηγική εταιρεία.  Σύμφωνα με την εταιρεία, το «Anemos» είναι ολικής χωρητικότητας 16.850 τόνων, έχει μήκος 136,11 μέτρα και αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 21,2 ναυτικών μιλίων την ώρα, ενώ μπορεί να μεταφέρει 1.700 επιβάτες και 345 ΙΧ ή 55 12μετρα φορτηγά οχήματα – όπως έχει γίνει γνωστό, θα υποστεί μικρές μετατροπές στην Ελλάδα και θα δρομολογηθεί από την αρχή του καλοκαιριού του 2023 στις Δυτικές Κυκλάδες.

To Top 10

Σε αυτή την αγορά, συνολικής αξίας εκατοντάδων δισ. δολαρίων, πρωταγωνιστούν οι Ιταλοί, με τη συνολική αξία του στόλου (άνω των 12.999 GT) να ανέρχεται στα 4,04 δισ. (16,8% της αγοράς), συμπεριλαμβανομένων των εν ενεργεία πλοίων, των υπό παραγγελία και των θυγατρικών εταιρειών.  Η Κίνα καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση με αξία 2,64 δισ. (11%), ακολουθούμενη από την Ιαπωνία (2,56 δισ. / 10,6% της αγοράς).

Αξίζει να σημειωθεί πως οκτώ από τα δέκα κορυφαία ακτοπλοϊκά έθνη είναι ευρωπαϊκά, ωστόσο η Ελλάδα απουσιάζει από τα συγκεκριμένα στοιχεία.  Σύμφωνα με τα δεδομένα της εταιρείας για τον παγκόσμιο στόλο των ferries, η χώρα μας δεν περιλαμβάνεται στις 10 μεγαλύτερες πλοιοκτήτριες εταιρείες.  Πιο συγκεκριμένα, πρώτη με διαφορά είναι η Ιταλία, ακολουθούν η Κίνα, η Ιαπωνία, η Σουηδία, η Ισπανία, η Εσθονία, η Γαλλία, η Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και στη 10η θέση βρίσκεται η Φινλανδία.

Όπως επισημαίνει ο οίκος δεδομένων, η αξία των επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων είναι πιθανό να δεχτεί αυξημένη πίεση αργότερα αυτή τη δεκαετία, όταν θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή οι νέοι πράσινοι κανονισμοί του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για το CII (Δείκτης Έντασης Άνθρακα).  Αυτό, σύμφωνα με τη VesselsValue, θα αναγκάσει τους πλοιοκτήτες να στείλουν τα vintage πλοία (περίπου το 23% του στόλου) στα διαλυτήρια.

Τέλος, καθώς η απειλή μιας μεγάλης παγκόσμιας ύφεσης μεγαλώνει και δυνητικά μπορεί να καταστεί πιο καταστροφική από την προηγούμενη, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται, θα ήταν ικανή να επιβαρύνει τα κέρδη και τις αξίες των μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιρειών μεσοπρόθεσμα.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρεγάτες: Οι Γάλλοι έμαθαν στην Ερυθρά Θάλασσα αυτό που ήδη ξέρουν οι Έλληνες ναύαρχοι

Φρεγάτες: Οι Γάλλοι έμαθαν στην Ερυθρά Θάλασσα αυτό που ήδη ξέρουν οι Έλληνες ναύαρχοι αναφορικά με τα πληρώματα των πολεμικών πλοίων. Τον τελευταίο καιρό, λόγω έλλειψης πληρωμάτων παγκοσμίως, έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την μείωση του αριθμού των πληρωμάτων στα

ΥΕΘΑ: Στο Καστελόριζο ο Νίκος Δένδιας – Επισκέφθηκε Επιτηρητικά φυλάκια μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ [vid, pics]

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, επισκέφθηκε σήμερα, Μεγάλο Σάββατο 4 Μαΐου 2024, Επιτηρητικά Φυλάκια της περιοχής ευθύνης της 95 ΑΔΤΕ, στο νησιωτικό σύμπλεγμα Μεγίστης, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, τον Διοικητή της ΑΣΔΕΝ Αντιστράτηγο Εμμανουήλ Θεοδώρου και τον Διοικητή της

Ελεύθερος μετά από παρέμβαση του ΥπΕξ ο Έλληνας αστυνομικός στα Ιεροσύλημα

Όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές, υπό κράτηση τέθηκε προσωρινά το Μεγάλο Σάββατο (4/5) Έλληνας αστυνομικός, μέλος της φρουράς του πρόξενου στην Ιερουσαλήμ. Είχε προηγηθεί επεισόδιο που σημειώθηκε κατά την Τελετή Αφής του Αγίου Φωτός στον Ναό της Αναστάσεως. Ο Έλληνας αστυνομικός αφέθηκε ελεύθερος μετά

Οι χρεώσεις για τις αποσκευές «βραχνάς» στα αεροπορικά εισιτήρια

Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να είναι εξίσου προσεκτικοί όταν σχεδιάζουν πώς θα μεταφέρουν την αποσκευή τους, όπως και όταν κάνουν κράτηση για την πτήση τους. Τα τέλη αποσκευών αλλάζουν και αυξάνονται σε όλο τον κλάδο. Σήμερα, αν παραδώσετε μία βαλίτσα στις United Airlines, American

Μετάβαση στο περιεχόμενο