Από τους 18 τύπους ελικοπτέρων των ΕΔ και ΣΑ προς την ομοιοτυπία: Δρόμος μακρύς, με αγκάθια, εκλογές αλλά και αποφάσεις…

Επίσημο αίτημα προς τις ΗΠΑ, μέσω του ODC, του γραφείου αμυντικής συνεργασίας της πρεσβείας της Αμερικής στην Αθήνα, για έως και 49 ελικόπτερα τύπου Black Hawk απέστειλε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Στο έγγραφο σύμφωνα με πληροφορίες γίνεται αναφορά για προμήθεια 24 + 11 ελικοπτέρων Black Hawk για τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού κι επιπλέον 14 για την Πολεμική Αεροπορία, εφόσον αυτή αποφασίσει ότι θα ενταχθεί στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο αποτελεί, εκτός από εκσυγχρονισμό των πτητικών μέσων, την πρώτη προσπάθεια ομογενοποίησης του στόλου ελικοπτέρων στους τρεις κλάδους.

Ανάγκη «ομογενοποίησης»

Μέχρι σήμερα οι Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας πετούν με 18 διαφορετικούς τύπους ελικοπτέρων.

Ίσως αυτή η πολυτυπία ν’ αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία η οποία βεβαίως συντηρείται από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου.

Και από τους 18 τύπους ελικοπτέρων, όλοι το να πετούν όλοι με τον τύπο της ίδιας «οικογένειας» ελικοπτέρων, είναι ένα δύσκολο αλλά κατορθωτό εγχείρημα.

  • Στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν ότι αν τοποθετήσουμε τους τύπους των μέσων που προορίζονται για ίδια χρήση, θα βρεθούν πολλά παρόμοια παραδείγματα πολυτυπίας και όλοι γνωρίζουν ότι αποτελεί οικονομική αιμορραγία. Παράλληλα είναι ένας καθημερινός γρίφος για όλα εκείνα τα στελέχη που ασχολούνται με τα προς διάθεση ανταλλακτικά ώστε τα μέσα αυτά να παραμένουν επιχειρησιακά.

Στους περισσότερους στρατούς και σώματα ασφαλείας ανά τον κόσμο, μέσα από εικόνες που αναζητά κανείς στο διαδίκτυο ή σε τηλεοπτικά πλάνα διεθνών Μέσων, μπορεί οποιοσδήποτε να παρατηρήσει ότι οι τύποι των ελικοπτέρων που χρησιμοποιούνται είτε για μεταφορά προσωπικού, στρατιωτικών τμημάτων, υλικών, κ.α., είτε για έρευνα- διάσωση, είναι συνήθως ιδίου τύπου.

Πάντως για πρώτη φορά στην ιστορία των Ενόπλων Δυνάμεων διερευνάται ο τρόπος ομογενοποίησης, του στόλου ελικοπτέρων στους τρεις κλάδους.

Από τα ΜΗ-60 Romeo στο «αδελφό» Black Hawk

Η διακλαδική διερεύνηση έχει ξεκινήσει με αφορμή την τελευταία αγορά των υπερσύγχρονων παγκοσμίως ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων ΜΗ-60 Romeo της Sikorsky από το πολεμικό ναυτικό. Το επόμενο βήμα αφορά τους δυο άλλους κλάδους, αλλά κυρίως τον στρατό ξηράς ο οποίος παραμένει εν έτει 2023 στην εποχή της ιστορίας του Βιετνάμ, με τα Bel UH-1 ή αλλιώς “Χιούι”.

Η υπόθεση των πραγματικά σύγχρονων υφιστάμενων ελικοπτέρων ΝΗ-90 οδεύει από το κακό, στο χειρότερο παρά τις προσπάθειες συμβασιοποίησης για την πολύτιμη μετέπειτα τεχνική υποστήριξη (FOS).

  • Η αποστολή επιστολής «P & A», δηλαδή για τιμή και διαθεσιμότητα ελικοπτέρων Black Hawk από το ελληνικό «πεντάγωνο», ήταν το πρώτο βήμα με το οποίο η Αθήνα εκδήλωσε το ενδιαφέρον της για σχεδόν 50 ελικόπτερα αυτού του τύπου. Πρόθεση πάντως είναι- το είχαμε γράψει σε προγενέστερο ρεπορτάζ μας- ένα εκ των νέων προγραμμάτων που θέλει το επιτελείο να τρέξει, είναι αυτό της αρχής της προσπάθειας για την ομοιοτυπία του στόλου των ελικοπτέρων.

Και οι Αμερικανοί ναι μεν απάντησαν θετικά, αλλά επισήμαναν ότι υπάρχει πίεση χρόνου για το πρόγραμμα των «μαύρων γερακιών» καθώς οι παραγγελίες τρέχουν μέσω του προγράμματος multiyear 10, στο οποίο αν «κλειδώσει» η συμφωνία τα ελικόπτερα θ’ αγοραστούν στην τιμή που προσφέρονται στον στρατό των Ηνωμένων Πολιτειών, ίσως μέσω των FMS.

  • Στο χθεσινό μας ρεπορτάζ επισημάναμε τη λογική με την οποία βλέπει τα Black Hawk το υπουργείο Εθνικής άμυνας και τα επιτελεία, μιας και τα ΜΗ-60 Romeo του πολεμικού ναυτικού είναι το «αδελφό» ελικόπτερο με τα Black Hawk. Κατά συνέπεια μια δυνητική αγορά αυτών των ελικοπτέρων για τον στρατό ξηράς και την πολεμική αεροπορία θα επιτρέψει μέσω της ομοιοτυπίας τη μείωση του επιχειρησιακού κόστους του ελικοπτέρου και σαφώς μέσω της κοινής εφοδιαστικής αλυσίδας (σ.σ. εκπαίδευση, συντήρηση, κ.α.)  θα υπάρξει καλύτερη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα και στους τρεις κλάδους.

Στην έκδοση «Μ» αλλά με προσθήκες για κάθε κλάδο

Η αεροπορία στρατού ήδη μελετά την διαμόρφωση που χρειάζεται για τις αποστολές που καλύπτει ανά την επικράτεια. Όλες οι πληροφορίες και από το Palm Beach της Φλόριντα που βρέθηκε η Hellasjournal και είδε από κοντά τα Black Hawk λένε, ότι τα ελικόπτερα, εφόσον υπάρξει συμφωνία θα είναι της έκδοσης «Μ».  Αλλά και οι κατασκευαστές είναι βέβαιοι ότι θα υπάρξουν διαφορετικές προσθήκες στον στρατό ξηράς, τις εναέριες διακλαδικές ειδικές επιχειρήσεις και την πολεμική αεροπορία.

  • Σ’ ότι αφορά την τελευταία, είναι γνωστό πως επιχειρεί πάνω από 23 χρόνια με τα υπερπολύτιμα και αξιόπιστα Super Puma που έχουν γράψει χιλιάδες ώρες κυρίως δύσκολων πτήσεων στο Αιγαίο ή όπου αλλού χρειάστηκε να επέμβουν οι διασώστες για την έρευνα και διάσωση.

Παράλληλα τα προβλήματα που έχουν εμφανιστεί πολλά χρόνια με την μετέπειτα τεχνική υποστήριξη θεωρούνται σοβαρά «αγκάθια» στον τομέα αυτόν, με την πολεμική αεροπορία να γίνεται διαχρονικά μάρτυρας ακυρώσεων διαγωνισμών υποστήριξης για τον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου.

Για την ιστορία και μόνο, ο στρατός ξηράς έχει στις πίστες των ταγμάτων της αεροπορίας στρατού- συμπεριλαμβανομένων των επιθετικών Apache & Kiowa- 7 βασικούς τύπους ελικοπτέρων και 10 παραλλαγές των τύπων αυτών.

Η πολεμική αεροπορία διαθέτει 4 τύπους, το λιμενικό σώμα 1 τύπο (AS365 N3 Aegean), το πυροσβεστικό σώμα 2 τύπους και η ελληνική αστυνομία επίσης 2 τύπους ελικοπτέρων…

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς το ΠΝ προσπαθεί να εμποδίσει το ρωσικό πετρέλαιο στον Λακωνικό Κόλπο

Σε έναν ιδιότυπο «κλεφτοπόλεμο» προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της μεταφόρτωσης (ρωσικού) πετρελαίου στα ανοιχτά του Λακωνικού Κόλπου, έχει επιδοθεί η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να εμποδιστεί μια από τις πλέον επιτυχημένες επιχειρήσεις παράκαμψης των κυρώσεων που έχει επιβάλει η

Ποιος είναι ο Έλληνας πυροσβέστης*

«Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί μεγάλες καταστροφές σε μερικές από τις οποίες η πατρίδα κλήθηκε να πενθήσει μαζικές απώλειες με κυριότερες την πλημμύρα στη Μάνδρα Αττικής το 2017 με 24 θύματα, την πυρκαγιά στο Μάτι με 104 νεκρούς, το

Οι ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας που έχουν μπει στη ναυτιλία

Η χρήση της τεχνολογίας έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικότητας, με τη ναυτιλία να μην αποτελεί εξαίρεση. Ανάπτυξη της τεχνολογίας σημαίνει εξέλιξη, νέα δεδομένα, καινούργιες πρακτικές και όλα αυτά είναι απαραίτητα σε μια σύγχρονη επιχείρηση. Φυσικά η Ελλάδα, πρωταγωνιστεί διαχρονικά

Η Ευρώπη άνοιξε «κουμπαρά» 400 δισ. για όπλα και άμυνα – Πώς θα τα μαζέψει

Το ταμείο έκτακτης διάσωσης της ΕΕ — που δημιουργήθηκε στην κορύφωση της κρίσης χρέους — θα μπορούσε να είναι η απάντηση σε αυτό που εύχονται οι κυβερνήσεις των κρατών μελών της Ε.Ε. Μια έτοιμη δεξαμενή χρημάτων που θα μπορούσαν να

Μετάβαση στο περιεχόμενο