“Τεράστιο ρίσκο” η ναυπήγηση tankers, λέει η Olympic Shipping του Ιδρ. Ωνάση

Του Γιώργου Γεωργίου

“Τεράστιο ρίσκο” χαρακτηρίζει τη ναυπήγηση νέων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου σήμερα ο πρόεδρος και CEO της Olympic Shipping, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία που ελέγχονται από το Ίδρυμα Ωνάση, Γιώργος Καραγεωργίου.

Φυσικά ανασταλτικός παράγοντας για την παραγγελία νέου τονάζ είναι η “εκρηκτική” άνοδος των τιμών το τρέχον έτος και η επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης από τα ναυπηγεία.

Ενδεικτικά, η παραγγελία ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου (VLCC) στη Νότια Κορέα κοστίζει περίπου 110 εκατ. δολάρια. Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Καραγεωργίου, εάν κάποιος πλοιοκτήτης παραγγείλει σήμερα δύο ή παραπάνω tankers, τότε θα παραλάβει το πρώτο μέσα στο τέταρτο τρίμηνο του 2024, ενώ τα υπόλοιπα μέσα στο 2025. Ο χρόνος μεταξύ παραγγελίας και παράδοσης είναι σήμερα 3-4 χρόνια, διάστημα κατά το οποίο οι αλλαγές στους κανονισμούς και στην τεχνολογία θα είναι ραγδαίες.

Πότε θα ανακάμψει η ναυλαγορά 

Σχετικά με τη σημερινή κατάσταση, ο κ. Καραγεωργίου εξηγεί ότι τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια διαμορφώνονται σε χαμηλά επίπεδα, διότι υπάρχει υπερπληθώρα βαποριών και σχετικά μικρός αριθμός φορτίων. Ενδεικτικά, ο αριθμός των φορτίων πετρελαίου προς μεταφορά δεν έχει ανακάμψει ακόμα στα επίπεδα του 2019, ενώ η χωρητικότητα του στόλου των crude oil tankers έχει αυξηθεί κατά περίπου 6%, συγκριτικά με δύο χρόνια πριν.

Σε αυτό το πλαίσιο και με δεδομένα όσα ειπώθηκαν παραπάνω για τις ναυπηγήσεις, συμπληρώνει ότι αν αυξηθούν περαιτέρω οι παραγγελίες πλοίων, ο στόλος θα συνεχίζει να μεγεθύνεται, χωρίς να είναι βέβαιο ότι η μελλοντική ζήτηση θα είναι ανάλογη. Αυτό, διότι κανείς δεν ξέρει αν το πετρέλαιο θα διατηρήσει το ρόλο που διαδραματίζει σήμερα στο διεθνές εμπόριο, λόγω των ολοένα αυξανόμενων πιέσεων για την κατάργηση των ορυκτών καυσίμων.

Πάντως ο κ. Καραγεωργίου δε συμμερίζεται την αισιοδοξία άλλων πλοιοκτητών για σημαντική βελτίωση της αγοράς άμεσα και εκτιμά ότι ο κλάδος των crude oil tankers θα ανακάμψει αν 1) αυξηθεί ο αριθμός των πλοίων που πωλούνται στα διαλυτήρια και 2) δεν υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις με τη πανδημία οι οποίες θα επηρεάσουν αρνητικά τη ζήτηση. Με τα σημερινά δεδομένα, τοποθετεί την ανάκαμψη στο δεύτερο μισό του 2022, χωρίς, όμως, όπως λέει να καταγραφούν τα εντυπωσιακά νούμερα που είδε η αγορά το Μάρτιο του 2020.

Ο κ. Καραγεωργίου είναι πολύ αισιόδοξος για την περίοδο 2023-24, καθώς πιστεύει ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που τίθενται σε ισχύ το 2023 θα μειώσουν αισθητά τη ταχύτητα πλεύσης του παγκόσμιου στόλου και ταυτόχρονα θα καταστήσουν πολλά από τα παλαιότερα πλοία μη βιώσιμα, μειώνοντας έτσι αισθητά την προσφορά τονάζ.

Δύο ναυλώσεις

Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, η Olympic Shipping κατορθώνει και εξασφαλίζει απασχόληση για τα πλοία του στόλου. Το VLCC “Olympic Luna” (χωρητικότητας 299.337 dwt και κατασκευής 2017) ναυλώθηκε για περίοδο 4,5 έως 7 μηνών, με το τίμημα να διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 27.000 δολάρια την ημέρα. Παράλληλα, το suezmax “Olympic Fighter” (χωρητικότητας 158.871 dwt και κατασκευής 2017) “κλείδωσε” σε ναύλωση για μία περίοδο 5 έως 7 μηνών, έναντι περίπου 26.000 δολαρίων ημερησίως.

Ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι οι μονοετείς ναυλώσεις για μοντέρνα χαμηλής κατανάλωσης VLCCs κλείνουν σήμερα στα 28.500 δολάρια την ημέρα και για suezmaxes στα 18.500 δολάρια την ημέρα. Γενικότερα, μετά την ανοδική πορεία τον Οκτώβριο, η ναυλαγορά παραμένει υποτονική μέχρι τώρα το Νοέμβριο, ενώ περισσότερο κερδισμένα είναι τα μικρότερα μεγέθη.

Προς πώληση παλαιότερα πλοία

Η Olympic Shipping επιδιώκει να διατηρήσει ένα νεανικό στόλο. Προς αυτήν την κατεύθυνση, στόχος της εταιρείας είναι να πουλήσει πλοία που έχουν ξεπεράσει τα 16 χρόνια ζωής.

Πριν από μερικούς μήνες, ναυλομεσίτες είχαν συνδέσει την εταιρεία με την παραχώρηση του VLCC “Olympic Legend” (χωρητικότητας 309.270 dwt και κατασκευής 2003). Μία “ματιά” στο στόλο της ναυτιλιακής δείχνει πως διαθέτει τρία ακόμη πλοία, τα οποία πληρούν τις προδιαγραφές που θέτει για πωλήσεις.

Πρόκειται για τα suezmaxes “Olympic Flag”, “Olympic Future” και το VLCC “Olympic Loyalty II”. Τα δύο πρώτα είναι ναυπηγημένα το 2004 και το τρίτο κατασκευάστηκε το 2005.

Η Olympic Shipping αποτελεί τη συνέχεια της Olympic Maritime, την οποία ίδρυσε το 1952 στο Παρίσι ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Με βάση την πλατφόρμα δεδομένων Equasis, σήμερα διαχειρίζεται 19 δεξαμενόπλοια.

 

https://www.capital.gr/

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι «κρύβεται» πίσω από την αντίδραση της κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά και τα πλοία

Η σύσταση του Υπουργείου, δηλαδή της κυβέρνησης να μην εισέρχονται εντός πλοίου ηλεκτρικά οχήματα, με φόρτιση άνω του 40% της συνολικής χωρητικότητας – αυτονομίας, σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Η ένστασή μας ήταν ότι το Υπουργείο έπρεπε να λάβει απόφαση και όχι να δώσει το

Στη Σούδα ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου

Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει 4.198 επιβάτες σε δίκλινα δωμάτια μέχρι τη μέγιστη χωρητικότητα των 5.510 επιβατών, καθώς και 1.663 άτομα πλήρωμα. Στη Σούδα κατέπλευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης (07/05) ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου το “Odyssey

Ηράκλειο: Ταλαιπωρία για 532 επιβάτες του POWER JET, μετά από βλάβη

Απαγορεύτηκε ο απόπλους στο επιβατηγό – οχηματαγωγό “POWER JET”, σημαίας Κύπρου, το πρωί της Τρίτης του Πάσχα, καθώς διαπιστώθηκε αδυναμία εκκίνησης των δεξιών κύριων μηχανών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας. Από Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, αρχικά, απαγορεύτηκε ο απόπλους, ενώ

Επενδυτικό σχέδιο εκατομμυρίων στο λιμάνι του Ηρακλείου

«Στο Ηράκλειο έχουμε ένα επενδυτικό σχέδιο πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, θέλουμε να αναπτύξουμε τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, να φτιάξουμε ένα μεγάλο ξενοδοχείο, να εστιάσουμε στα φωτοβολταϊκά και την αιολική ενέργεια», αποκάλυψε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι σε συνέντευξη που παραχώρησε σε ιταλική

Μετάβαση στο περιεχόμενο