Ναυτιλία: Επενδύσεις 13 δισ. δολ. στο 10μηνο

Το τρέχον έτος αναμένεται να κλείσει με αγορές 450 πλοίων αξίας 14 δισ. δολ.

Ηλίας Μπέλλος

Στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δεκαετιών έχουν διαμορφωθεί ήδη οι ετήσιες επενδύσεις των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών επιχειρήσεων, τόσο σε νεότευκτα όσο και σε μεταχειρισμένα πλοία μέχρι στιγμής το 2021. Με βάση την έως τώρα δυναμική των συναλλαγών, τόσο στη δευτερογενή αγορά εμπορικών πλοίων όσο και στα ναυπηγεία, που αθροιστικά έχουν φθάσει τα 13 δισ. δολάρια, ναυλομεσιτικές πηγές εκτιμούν πως το σύνολο των επενδύσεων που θα συμφωνηθούν φέτος θα αγγίξει ή και θα ξεπεράσει τελικά τα 14 δισεκατομμύρια δολάρια και τα 450 πλοία. Ηδη, με βάση τα στοιχεία της Allied Shipbroking, Eλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει 330 εμπορικά πλοία επενδύοντας 6,508 δισ. δολάρια. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία της Vessels Value, έχουν παραγγελθεί σε ναυπηγεία φέτος έως και τον Οκτώβριο από ελληνικών συμφερόντων σχήματα 99 πλοία εκτιμώμενης αξίας 6,3 δισ. δολαρίων. Στα μεν μεταχειρισμένα τα περισσότερα ποντοπόρα που αγοράστηκαν είναι φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, ακολουθούμενα από δεξαμενόπλοια, στα δε νεότευκτα τα περισσότερα είναι δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα στοιχεία αυτά αφορούν συναλλαγές που έχουν γίνει, όπως προαναφέρθηκε, για τα νεότευκτα έως τα μέσα Οκτωβρίου και για τα μεταχειρισμένα έως και τη δεύτερη βδομάδα του Νοεμβρίου.

Οι επενδύσεις των Eλλήνων εφοπλιστών στην ανανέωση του στόλου τους δεν είναι κάτι καινούργιο, ωστόσο το ύψος των φετινών παραγγελιών και αγορών μεταχειρισμένων εμφανίζεται υψηλότερο από τον ιστορικό μέσο όρο και κοντά σε επίπεδα ρεκόρ, εξαιτίας των ευκαιριών που ανέκυψαν –σύμφωνα με ναυλομεσιτικές εκτιμήσεις– τόσο στα δεξαμενόπλοια όσο και στα φορτηγά. Οι σημαντικότερες ευκαιρίες εγγραφής υπεραξιών εμφανίστηκαν όμως στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία κατά το τελευταίο έτος λόγω υψηλής ζήτησης και χαμηλής προσφοράς έχουν δει τις αξίες τους να εκτοξεύονται. Ολες οι επενδύσεις αυτές χρηματοδοτήθηκαν τόσο από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό ή χρηματοδοτικές μισθώσεις leasing όσο και από τις κεφαλαιαγορές, αλλά και συμμετοχές από private equity funds – αναφέρουν τραπεζικές πηγές. Μεγάλο μέρος των διαθεσίμων ιδίων κεφαλαίων προήλθε και από τις πωλήσεις παλαιότερων πλοίων τις οποίες έκαναν ελληνόκτητες ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, μέχρι στιγμής φέτος έχουν πουληθεί 212 ελληνόκτητα ποντοπόρα έναντι αθροιστικής αξίας συναλλαγών 3,3 δισ. δολαρίων.

Μέχρι σήμερα οι Ελληνες εφοπλιστές αγόρασαν 330 πλοία και έχουν παραγγεί- λει 99 νέα.

Οπως και όλες σχεδόν τις προηγούμενες χρονιές, έτσι και φέτος η ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί στην δευτερογενή αγορά των ποντοπόρων, καθώς με 6,5 δισ. δολάρια προηγείται μακράν των επενδύσεων ύψους 4,2 δισ. δολαρίων που έκανε η δεύτερη εθνική πλοιοκτησία, αυτή της Κίνας. Οι μεγαλύτεροι πωλητές όμως είναι οι ιαπωνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Οσον αφορά τις ναυλαγορές, που προσδιορίζουν τα έσοδα των εμπορικών πλοίων, αξίζει να σημειωθεί πως μετά τα πολυετή υψηλά στα μέσα του φθινοπώρου για τα φορτηγά, έχουν πλέον διορθώσει σημαντικά. Ειδικότερα, ο δείκτης βαρόμετρο για τα φορτηγά Baltic Exchange Dry Index έχει υποχωρήσει στις 2.454 μονάδες από το υψηλό των 5.650 στο οποίο είχε αναρριχηθεί στις αρχές Οκτωβρίου. Η απόδοσή του από την αρχή του έτους είναι της τάξης του 80%, ενώ στο δωδεκάμηνο βρίσκεται 116% υψηλότερα.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αντίδοτο» για τα Rafale εξακολουθεί να ψάχνει η Τουρκία: Ανοιχτό το ενδιαφέρον για Typhoon Eurofighter

*Του Κώστα Σαρικά Παρά την απόκτηση 40 καινούργιων μαχητικών F-16 Viper και την αναβάθμιση ακόμη 79 στην ίδια διαμόρφωση φαίνεται ότι τα Rafale της Πολεμικής μας Αεροπορίας εξακολουθούν να παραμένουν ο μεγάλος «πονοκέφαλος» της Άγκυρας. Πόσο μάλλον όταν η πολιτική και στρατιωτική

Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: «Δεν είναι αρκετά τα πλοία», προειδοποιεί ο Υποναύαρχος Γρυπάρης

Μετά την απόσυρση της γερμανικής φρεγάτας Hessen, η ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» (EUNAVFOR ASPIDES) στην Ερυθρά Θάλασσα θα δυσκολευτεί να φέρει εις πέρας τις αποστολές της. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η γερμανική εφημερίδα «Spiegel», ο Έλληνας διοικητής της επιχείρησης, υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ,

Η πολιτική οικονομία της δημογραφικής παρακμής

I. Δύο προσεγγίσεις για την σχέση δημογραφίας και ανάπτυξης Στην οικονομική φιλολογία η μελέτη των σχέσεων μεταξύ δημογραφίας και ανάπτυξης είναι περιορισμένη. Οι υφιστάμενες εργασίες δεν είναι πολλές και, πέραν από την κλασσική θεωρία του «δημογραφικού μερίσματος» (demographic dividend) έχουν

Τουρισμός: Οι δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης με τους περισσότερους πορτοφολάδες

Καθώς πλησιάζουμε όλο και πιο κοντά στο να κανονίσουμε τις καλοκαιρινές μας διακοπές, είναι δυστυχώς σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν είναι όλοι όσοι συναντάμε στα ταξίδια μας καλοπροαίρετοι. Μια νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας ταξιδιωτικής ασφάλισης QuoteZone ανέδειξε ότι πολλοί δημοφιλείς ευρωπαϊκοί προορισμοί αποτελούν…

Μετάβαση στο περιεχόμενο