Aκτοπλοΐα: Στα 207 εκατ. ευρώ η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τα μέτρα απανθρακοποίησης της ΕΕ (Fit for 55)

Η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει το 2026 σε επιπλέον αύξηση των τιμών των εισιτηρίων κατά περίπου 30% και μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά 28% ενώ η απώλεια εσόδων για τις τουριστικές επιχειρήσεις στις νησιωτικές περιοχές φτάνει σχεδόν το €1 δισ. το 2026

Σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά €207 εκατ. το 2026, (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων), εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής, εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει η υλοποίηση των προτεινόμενων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πολιτικών για το κλίμα (δέσμη μέτρων Fit for 55).

Όπως προκύπτει από μελέτη του ΙΟΒΕ, αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων κατά περίπου 30% και μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά 28% το ίδιο έτος.

Η μειωμένη δραστηριότητα του κλάδου και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά της χώρας μπορεί να επιφέρει μείωση του ΑΕΠ κατά περισσότερο από €900 εκατ. το 2026, ενώ σε όρους απασχόλησης η απώλεια των θέσεων εργασίας εκτιμάται σε 29 χιλ. θέσεις εργασίας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).

Η εφαρμογή της δέσμης “Fit for 55” αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των λειτουργικών εξόδων για τον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας, στην περίπτωση που δεν γίνουν οι κατάλληλες προσαρμογές στον στόλο και στις υποστηρικτικές υποδομές της εγχώριας επιβατηγού ναυτιλίας. Η μεγαλύτερη επίδραση ενδέχεται να προέλθει από την επέκταση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα (ΣΕΔΕ – ETS), καθώς το 2026 η υποχρέωση αγοράς του συνόλου των δικαιωμάτων εκπομπής συνεπάγεται συνολικό κόστος €169 εκατ.

Αντίστοιχα, η μη χρήση εναλλακτικού καυσίμου εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε επιβάρυνση κατά €30 εκατ. το 2026 λόγω μη συμμόρφωσης με τον στόχο μείωσης της έντασης εκπομπών (Fuel EU Maritime). Μικρότερη, αλλά υπολογίσιμη, είναι και η επιβάρυνση από την αύξηση της φορολογίας καυσίμων η οποία εκτιμάται σε €8,3 εκατ. το 2026.

Η κάλυψη της επιπλέον δαπάνης, λόγω της δέσμης Fit for 55, επιβαρύνει τις τιμές των εισιτηρίων από 5% το 2023 έως 30% το 2026, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε υποχώρηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες. Λαμβάνοντας υπόψη τη διάρθρωση της ακτοπλοϊκής κίνησης ανά κατηγορία επιβατών, εκτιμάται ότι η μείωση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, λόγω της δέσμης “Fit for 55” θα κυμαίνεται από 4,8% το 2023 έως 28,2% το 2026 σε σύγκριση με ένα σενάριο μη εφαρμογής της δέσμης.

Ως συνέπεια, η μείωση της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης αναμένεται να φτάσει τα 5,4 εκατ. επιβάτες το 2026. Αντίστοιχα, η μείωση της επισκεψιμότητας των νησιών της χώρας από ημεδαπούς και ξένους επισκέπτες που χρησιμοποιούν τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εκτιμάται ότι μπορεί να πλησιάσει τα 4,0 εκατ. ταξιδιώτες το 2026.

Επιπλέον, οι απώλειες εσόδων, λόγω της δέσμης “Fit for 55”, για τις επιχειρήσεις του κλάδου αναμένεται να φτάσουν τα €183 εκατ. το 2026, ενώ η απώλεια εσόδων για τις τουριστικές επιχειρήσεις στις νησιωτικές περιοχές φτάνει σχεδόν το €1 δισ. το 2026.

Μηνάς Τσαμόπουλος

Aκτοπλοΐα: Στα 207 εκατ. ευρώ η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τα μέτρα απανθρακοποίησης της ΕΕ (Fit for 55)

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφανος Γκίκας: «Η βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών μας και η προστασία του περιβάλλοντος αποτελούν τη βασική μας στόχευση»

Τη στρατηγική για την πράσινη ανάπτυξη της ναυτιλίας, τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας και τη βιωσιμότητα των νησιών, επισήμανε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, στην ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος. Ειδικότερα, ο κ. Γκίκας, ενημερώνοντας τα μέλη

Νέο, σύγχρονο σκάφος αποκτά το Λιμενικό στην Κέρκυρα

Με ιδιαίτερη χαρά ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων των Διαποντίων Νήσων όσο και της Λιμενικής Αρχής Κέρκυρας, με την παραλαβή ενός νέου, υπερσύγχρονου περιπολικού σκάφους για τον Λιμενικό Σταθμό Οθωνών, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας

Η Κύπρος προχωρά στην πρώτη εξόρυξη φυσικού αερίου, σε συνεργασία με την Αίγυπτο

Συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο της Κυπριακής Δημοκρατίας για να εγκρίνει την συμφωνία με την Αίγυπτο για την εξόρυξη φυσικού αερίου. Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, επόμενο βήμα θα είναι στις 17 Φεβρουαρίου, την ερχόμενη Δευτέρα, η υπογραφή της σύμβασης για την

Στυλιανίδης – Φίττο: Η νησιωτικότητα και η διασυνδεσιμότητα των νησιών μας κοινός στόχος της Κομισιόν και του Υπουργείου Ναυτιλίας

Η νησιωτικότητα και η διασυνδεσιμότητα των νησιών μεταξύ τους αλλά και με την ηπειρωτική χώρα, πρέπει να γίνουν κεντρικός πυλώνας της ευρωπαϊκής πολιτικής συνοχής. Στον κοινό αυτό στόχο κατέληξαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης και ο Εκτελεστικός

Μετάβαση στο περιεχόμενο